środa, 5 lutego 2020

Nowe filmy – styczeń 2020


Kanał YouTube Lukaszwo – Transport Movies w styczniu 2020 wzbogacił się o dwa nowe nagrania. Kolejowe i lotnicze.

Materiał kolejowy powstał w Czechach, w dniu 19 czerwca 2018. To część druga nagrania prezentującego ruch pociągów na stacji Ostrava-Svinov. Zobaczycie na nim lokomotywy Škoda prowadzące pociągi trzech przewoźników: České dráhy (lokomotywa serii 380, wagony PKP Intercity), RegioJet i  ČD Cargo.




Film lotniczy nagrałem 6 stycznia 2020. Przedstawia on ruch samolotów na lotnisku w podkrakowskich Balicach. Głównie to Boeingi 737 linii Ryanair. Na pewno pośród nich wyróżnia się maszyna izraelskich linii Sun d'Or International Airlines kołująca i startująca do Tel Awiwu. Jest też biały Airbus A320-200 ze SmartLynx.




Poszczególne samoloty przedstawię w oddzielnym wpisie. Będzie także część druga powyższego nagrania z Balic.


Wpisy poświęcone kolei

sobota, 1 lutego 2020

Solaris Urbino 15 LE electric


Niedawno Solaris poinformował, że w 2020 roku do jego oferty dołączy nowy model autobusu elektrycznego. Będzie to trójosiowy Solaris Urbino 15 LE electric. Powstanie on głównie ze względu na odbiorców z rynku skandynawskiego. Pojazd będzie oferowany zarówno jako autobus typowo miejski (klasa I), ale także międzymiastowy (klasa II).

Poniżej informacja prasowa na ten temat.


Firma Solaris pierwsze trójosiowe autobusy o długości 15 metrów oferowała już w roku 1999. Były to jednak modele bazujące na konwencjonalnych silnikach spalinowych i CNG. Do tej pory Solaris dostarczył do klientów blisko 1300 sztuk tego typu.

W tym roku producent zdecydował o skonstruowaniu nowej generacji modelu Solaris Urbino 15 LE wyłącznie w wersji elektrycznej.

Solaris Urbino 15 LE electric będzie dostępny w wersjach z dwoma lub trzema parami drzwi (2-2-0 lub 2-2-1) i będzie mógł zabrać na pokład do 55 pasażerów na miejscach siedzących.

Magazynami energii będą baterie najnowszej generacji Solaris High Energy+ o bardzo dużej gęstości energii, których pojemność zagwarantuje odpowiedni dystans autobusu zarówno na trasach miejskich, jak i międzymiastowych. Baterie będzie można ładować na dwa sposoby, w zależności od preferencji użytkowników – za pomocą ładowarki plug-in lub pantografu zamontowanego na dachu pojazdu.

W najbliższych tygodniach zakończą się prace projektowe nad nowym pojazdem i rozpocznie się produkcja dwóch egzemplarzy przedseryjnych. Należy podkreślić, że już teraz operatorzy z jednego ze skandynawskich krajów, potwierdzili chęć przetestowania pojazdów w realnych warunkach drogowych.

„Pomimo tego, że budujemy nowy model niskowejściowego autobusu elektrycznego głównie z myślą o rynkach skandynawskich, to oczywiście nie ograniczamy się do oferowania tego pojazdu tylko w tych krajach. Będzie on dostępny dla wszystkich operatorów, którzy szukają trójosiowych autobusów LE do przewozów miejskich i międzymiastowych. To także całkowicie bezemisyjna alternatywa w tej klasie dla autobusów CNG” – mówi o nowym produkcie Petros Spinaris, Wiceprezes Solarisa.


Solaris Urbino 15 LE electric

Solaris Urbino 15 LE electric

Solaris Urbino 15 LE electric
Wizualizacja Solarisa Urbino 15 LE electric. Materiały prasowe - Solaris.


Producent zapowiedział, że szczegóły techniczne na temat Solarisa Urbino 15 LE electric zostaną przedstawione w kwietniu 2020. Tu link.


Zestawienie wydarzeń transportowych

środa, 29 stycznia 2020

Star i Białoruś


Przebudowa ul. Mogilskiej i al. Jana Pawła II w Krakowie zaowocowała już kilkoma wpisami w Blogu Transportowym (np. o żurawiu samojezdnym Praga – tu link). Ponownie wracam do tego tematu sprzed lat.

W związku z tamtą inwestycją przy al. Jana Pawła II (na wysokości osiedla Kolorowego) na pewien czas zaparkował Star 200 z bliżej nieokreśloną zabudową. Najprawdopodobniej to warsztat ruchomy. Przypuszczalnie z końca lat 80-tych. Piękny choć już mocno zużyty klasyk. Własność firmy ZWE (Zakład Wykonawstwa Elektroenergetycznego) z Krakowa.

Obok Stara stała spycharko-koparka Białoruś (Беларусь). Niestety nie ustaliłem, jaki to model. Warto  zwrócić uwagę na nietypowość samej koparki. To nie popularna „łyżka”, a dość rzadka maszyna do robót ziemnych (koparka taśmowa), do tworzenia wykopów o małej szerokości.  


Star 200, Zakład Wykonawstwa Elektroenergetycznego Kraków

Star 200, Zakład Wykonawstwa Elektroenergetycznego Kraków

Star 200, Zakład Wykonawstwa Elektroenergetycznego Kraków

Star 200, Zakład Wykonawstwa Elektroenergetycznego Kraków

Star 200, Zakład Wykonawstwa Elektroenergetycznego Kraków

Star 200, Zakład Wykonawstwa Elektroenergetycznego Kraków
Star 200 z krakowskiego Zakładu Wykonawstwa Elektroenergetycznego pozował do zdjęć przy al. Jana Pawła II, obok ul. Tomickiego.


Star 200, Zakład Wykonawstwa Elektroenergetycznego Kraków
Detale Stara. Symbol serii oraz nazwa ówczesnego właściciela z wyraźnymi śladami farby, którą malowano pojazd. Najprawdopodobniej cały czas był on koloru szarego, co raczej wyklucza jego ewentualne ex wojskowe pochodzenie.


Spycharko-koparka Białoruś (Беларусь)

Spycharko-koparka Białoruś (Беларусь)

Spycharko-koparka Białoruś (Беларусь)
Spycharko-koparka Białoruś (Беларусь). Najprawdopodobniej to także własność ZWE. Na uwagę zasługuje nietypowa tylna zabudowa - koparka taśmowa.


Spycharko-koparka Białoruś (Беларусь)
Tabliczka zamontowana na Białorusi. Dowód, że zabudowa koparki taśmowej jest oryginalna.


Dwa klasyki, czyli Star i Беларусь.


Powyższe zdjęcia zrobiłem 26 kwietnia 2014.


Blog Transportowy na Twitterze

wtorek, 21 stycznia 2020

Czech Raildays 2018 (15) – wagony pasażerskie


Kończąc relację z targów Czech Raildays 2018 (tu link do wcześniejszego materiału) zajmę się zaprezentowanymi wagonami pasażerskimi.

Na początek pociąg wystawiony przez spółkę Kladenská dopravní a strojní s.r.o. z miejscowości Kladno w Czechach. Dokładnie dwa kolorowe (zielone z elementami szarymi, czarnymi i żółtymi) wagony podpięte do lokomotywy E499.0042 z firmy firmy IDS Cargo (prezentowałem ją tutaj).

Co to za wagony? Niestety do żadnego z nich nie wszedłem. Oba odpowiednio zmodernizowane – przerobione. Pierwszy z miejscami do leżenia serii Bc nr 51 54 59-41 171-3. Zgodnie z informacjami naniesionymi na boku pojazdu, na miejscach siedzących może nim podróżować 56 osób, a na leżących 28 osób. Jest też część barowa dla 12 osób.

Drugi to wagon barowy serii BR nr 51 54 85-08 001-1. Jego wnętrze jest przystosowane do prowadzenia imprez tanecznych. Taki „party wagon”.

Oba pojazdy (wraz z niepokazanym na targach drugim wagonem kuszetką serii Bc) tworzą Zážitkový vlak, czyli tłumacząc „pociąg przygodowy”. Jest on wynajmowany na różnego typu imprezy (np. spotkanie firmowe, konferencja, urodziny itp.). Trasa przejazdu dowolna. Klient sam ją może stworzyć.

Czym zajmuje się spółka Kladenská dopravní a strojní s.r.o.? Obsługuje kolejowy transport towarowy i pasażerski oraz remontuje i wynajmuje tabor. Działa na terenie Czech i Słowacji.


E499.0042, Czech Raildays 2018
Elektrowóz E499.0042, do którego podpięto Zážitkový vlak.


Wagon z miejscami do leżenia serii Bc nr 51 54 59-41 171-3, Zážitkový vlak, Czech Raildays 2018

Wagon z miejscami do leżenia serii Bc nr 51 54 59-41 171-3, Zážitkový vlak, Czech Raildays 2018
Wagon z miejscami do leżenia serii Bc nr 51 54 59-41 171-3.


Wagon barowy serii BR nr 51 54 85-08 001-1, Zážitkový vlak, Czech Raildays 2018

Wagon barowy serii BR nr 51 54 85-08 001-1, Zážitkový vlak, Czech Raildays 2018
Ostatni element „pociągu przygodowego”, czyli wagon barowy serii BR nr 51 54 85-08 001-1.


WAGON SERVICE travel sro to firma ze Słowacji, która specjalizuje się w turystyce kolejowej. Posiada także swoje wagony. Jeden z nich, zmodernizowaną kuszetkę pokazano w Ostrawie.

To wagon pochodzący z niemieckich kolei DB, serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5 ze stacji Bratysława. Roku produkcji niestety nie ustaliłem. Znalazłem natomiast tabliczkę informującą, że przebudowę wykonano w niemieckiej firmie VIS Halberstadt w roku 200? – niestety ostatnia cyfra na tabliczce znamionowej nie była czytelna. Tamta modernizacja była wykonana na potrzeby kolei DB. Obecna, to najprawdopodobniej dzieło którejś z czeskich lub słowackich firm remontowych.

Co ciekawe, w Internecie dostępne są zdjęcia z 2017 roku, prezentujące ten wagon kursujący w  pełnym oznakowaniu kolei DB.


Wagon kuszetka serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5, Czech Raildays 2018

Wagon kuszetka serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5, Czech Raildays 2018

Wagon kuszetka serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5, Czech Raildays 2018

Wagon kuszetka serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5, Czech Raildays 2018

Wagon kuszetka serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5, Czech Raildays 2018
Wagon kuszetka serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5 jako oferta firmy WAGON SERVICE travel sro.


Wagon kuszetka serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5, Czech Raildays 2018

Wagon kuszetka serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5, Czech Raildays 2018

Wagon kuszetka serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5, Czech Raildays 2018

Wagon kuszetka serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5, Czech Raildays 2018Wagon kuszetka serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5, Czech Raildays 2018

Wagon kuszetka serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5, Czech Raildays 2018Wagon kuszetka serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5, Czech Raildays 2018
Wnętrze kuszetki firmy WAGON SERVICE travel sro.


Wagon kuszetka serii Bvcmbz nr 61 80 59-90 031-5, Czech Raildays 2018
Tabliczka znamionowa umieszczona na podwoziu kuszetki.


Za ex kuszetką z DB prezentowano dwa wagony kolei czeskich ČD (České dráhy). Restauracyjny serii WRmz nr 61 81 88-90 206-7 i konferencyjny serii SR nr 51 54 89 80 022-4. Niestety nie wchodziłem do nich. Najprawdopodobniej pierwszego dnia targów nie było to możliwe.


Wagon restauracyjny serii WRmz nr 61 81 88-90 206-7, České dráhy, Czech Raildays 2018

Wagon restauracyjny serii WRmz nr 61 81 88-90 206-7, České dráhy, Czech Raildays 2018

Wagon restauracyjny serii WRmz nr 61 81 88-90 206-7, České dráhy, Czech Raildays 2018
Wagon restauracyjny serii WRmz nr 61 81 88-90 206-7 kolei České dráhy. 


Wagon konferencyjny serii SR nr 51 54 89 80 022-4, České dráhy, Czech Raildays 2018

Wagon konferencyjny serii SR nr 51 54 89 80 022-4, České dráhy, Czech Raildays 2018
Wagon konferencyjny serii SR nr 51 54 89 80 022-4 kolei České dráhy.


Za taborem ČD ustawiono wagon salonkę przewoźnika ČD Cargo. Serii SR nr 55 54 87-29 004-4. Rocznik 1969. Stacja macierzysta Ústí nad Labem.


Wagon salonka serii SR nr 55 54 87-29 004-4, ČD Cargo, Czech Raildays 2018

Wagon salonka serii SR nr 55 54 87-29 004-4, ČD Cargo, Czech Raildays 2018
Salonka serii SR nr 55 54 87-29 004-4 przewoźnika ČD Cargo.


Tyle w temacie Czech Raildays 2018. W późniejszym czasie zaproszę Was jeszcze na dworzec Ostrava-Svinov, na którym przez dłuższy czas czekałem na autobus powrotny do Krakowa.

Już wkrótce zaprezentuję materiały z kolejnej edycji targów. Wyjątkowej, bo dwudziestej. Tu link.



Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies

wtorek, 14 stycznia 2020

Komunikacja miejska w Pafos (2)


Ponownie zapraszam na Cypr, do miasta Pafos. W temacie tamtejszej komunikacji miejskiej pisałem już o biletach (tu link). Pora zatem na informacje o liniach i obsługującym je taborze.

Firma Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ) obsługująca cały dystrykt Pafos korzysta z trzech dworców komunikacji miejskiej. Dwa na terenie miasta Pafos (Karavella – tam także dworzec komunikacji międzymiastowej; Kato – pętla Harbor, czyli Port) i w miejscowości Polis. Te dwa pierwsze udało mi się osobiście odwiedzić.

Bez wątpienia najnowocześniejszy i godny uwagi jest dworzec Kato, czyli pętla Harbor. Na jej terenie zlokalizowano liczne stanowiska odstawcze dla autobusów mających np. przerwę w kursowaniu. Stanowiska odjazdowe umieszczono na jezdni, stosując odpowiednie oznakowanie poziome, wskazujące, z którego miejsca odjeżdżają dane linie. Terminal pasażerski to klimatyzowana poczekalnia z rozsuwanymi ścianami. Kiedy nie ma dokuczliwego upału, otwiera się ją. W poczekalni można bezpłatnie pobrać prezentowaną we wcześniejszym wpisie broszurkę z rozkładami jazdy dla całego dystryktu Pafos. Same zaś rozkłady dzielą się na zimowe (1 grudnia – 31 marca), letnie (1 kwietnia – 30 listopada) oraz całoroczne dla linii o niskiej częstotliwości. Informacje o wprowadzeniu zimowego lub letniego rozkładu podawane są na stronie internetowej Paphos City Buses. Indywidualne rozkłady zawierają także szczegóły dotyczące terminów zmian częstotliwości kursowania.

Podstawowe linie docierające do pętli Harbor to 611 (z Parku Wodnego) i 615 (z Coral Bay). Kursują z maksymalną częstotliwością co 10 minut i cieszą się bardzo dużą frekwencją, szczególnie trasa 615. 


Pafos, Cypr, dworzec autobusowy Kato, czyli pętla Harbor
Dworzec autobusowy Kato, czyli pętla Harbor. Zbliża się godzina 17:00. Nie ma już takiego upału (na pewno zdaniem miejscowych), więc klimatyzacja w budynku dworcowym została wyłączona, a ściany rozsunięto. Po lewej stronie stanowiska początkowe. Natomiast z tyłu znajdują się miejsca postojowe - odstawcze. Widać na nich jednego z Mercedesów Citaro (TKYF 759). Po lewej stronie jest (niewidoczny na zdjęciu) taki sam parking. 12.07.2018.


Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ), rozkład jazdy
Umieszczony w poczekalni dworca Kato monitor wyświetlający godziny najbliższych odjazdów poszczególnych linii. 16.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)

Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Mercedes-Benz Citaro z Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ). Ten oznaczony rejestracją KYG 326 pojazd właśnie zakończył kurs linii 611 z Parku Wodnego i podstawiony przy stanowisku nr 3 oczekuje na odjazd powrotny. To rocznik 2010. Z tego stanowiska korzystają także linie o znacznie mniejszej częstotliwości kursów: 612 na lotnisko (odjazdy co 70 minut) i 631 do Petra tou Romiou (różna częstotliwość - bez ustalonego cyklu, łącznie 10 kursów), obok atrakcji turystycznej: Skała Afrodyty. 12.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)

Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
 Mercedes-Benz Citaro o rejestracji TKYF 759, rocznik 2010. Autobus odstawiony na jednym z licznych miejsc postojowych. Reklama identyczna jak na powyższym KYG 326. Piwo KEO to produkt lokalny, cypryjski. Pod tą marką dostępne są także inne alkohole, które warto zakupić np. jako spożywcza pamiątka z tej wyspy. 12.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)

Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Ponownie Mercedes-Benz Citaro o rejestracji KYG 326 reklamujący produkty monopolowe KEO. Co ciekawe, 20% udziałów w KEO ma Cypryjski Kościół Prawosławny. Autobus obsługując linię 611 w kierunku końcówki Waterpark (Park Wodny) przejeżdża przez ciągnącą się wzdłuż wybrzeża aleję Posejdona. Dochodziło południe, więc temperatura nie sprzyjała robieniu zdjęć na rozgrzanym asfalcie. 12.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Mercedes-Benz Citaro, którego oznaczenia niestety nie ustaliłem (poprzez ciekawą lokalną roślinność) stoi odstawiony na jednym z miejsc postojowych dworca Kato. W tle wjeżdżający na pętlę inny MB Citaro - jeden z najnowszych przedstawicieli tego modelu we flocie Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ): MKN 082. Rocznik 2015. 12.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Citaro z fragmentu powyższego zdjęcia (MKN 082) w pełnej okazałości. Na autobusie reklama miejscowego potentata na rynku nieruchomości - firma Leptos. Pojazd nie obsługuje żadnej linii, to przejazd techniczny. 12.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Citaro o rejestracji TKYE 102 (rocznik 2010) podstawione na stanowisku pierwszym dworca Kato. Autobus obsługuje kurs drugiej z głównych linii - 615 do Coral Bay. Frekwencja dość spora, ale pasażerowie to głównie (a w tym przypadku przypuszczalnie wszyscy) turyści. W październiku 2019 portal Cypr24.eu podał, że 90% mieszkańców wyspy korzysta z samochodów prywatnych. Jak napisano, władze starają się to zmienić, poprzez zwiększanie ilości kursów i wydłużenie godzin kursowania komunikacji miejskiej. 12.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)

Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)

Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Druga pętla linii 615: Coral Bay. Tuż przy pętli jest plaża z niesamowicie ciepłą wodą. Taplałem się w niej krótko po wykonaniu tych zdjęć. Było już po godzinie 18:00, a ludzi wciąż przebywało tam dość sporo. Trochę wcześniej musiał być więc niezły tłok. Prezentowany Mercedes-Benz Citaro o rejestracji TKYF 873 był jedynym przedstawicielem tej marki, którego udało mi się udokumentować bez reklamy. To rocznik 2010.


Inne ważne linie docierające na dworzec Kato to 618, która z częstotliwością co 15 minut odjeżdża do dworca Karavella oraz 610 do Targu Miejskiego (Municipal Market). Także co 15 minut.

Pozostałe trasy mają rzadszą częstotliwość.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Jest godzina 21:47. Na dworcu Kato stoją podstawione dwa Mercedesy Citaro. Po lewej #KYE 632 jako linia 618 do dworca Karavella (aż do północy z częstotliwością co 15 minut), a po prawej #KVA 032 na linii 615 do Coral Bay (ostatni odjazd o godzinie 0:30, o tej porze także co 15 minut, według rozkładu jazdy to już komunikacja nocna - od 18:00, a linia 618 cały czas jako komunikacja dzienna). Temperatura powietrza: +28 stopni C. 16.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Mercedes-Benz Citaro o rejestracji KYG 646 jako linia 610 do centrum Pafos, czyli do pętli Municipal Market. Autobus podstawiony na dworcu Kato. 13.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Wnętrze powyższego Citaro #KYG 646 obsługującego kurs linii 610 w relacji Harbor - Municipal Market. 13.07.2018.


Mercedes-Benz Citaro, Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ)
Ponownie Mercedes-Benz Citaro #KYG 646. Przystanek końcowo-początkowy Municipal Market (Targ Miejski) na ulicy Petraki Miltriadou. Roztacza się stąd piękny widok na miasto i morze. Po drugiej stronie ulicy znajduje się (w pewnej odległości) targowisko, od którego nazwę wzięła ta końcówka. Dodatkową „atrakcją” tej lokalizacji jest szpaler srebrnych słupków blokujących (odpowiednik polskich słupków U-12c). 13.07.2018.


Pośród taboru Paphos City Buses (ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ) nie znajdziemy autobusów przegubowych. Największe pojazdy to 12-metrowe solówki. Przeważają Mercedesy Citaro w różnych wersjach, także najnowszej. W trakcie mojego tygodniowego pobyty w Pafos (lipiec 2018) nie widziałem żadnego innego autobusu miejskiego tej wielkości. Źródła internetowe podają, że było także kilka sztuk Hispano Habit. Być może wówczas już je wycofano (po dostawie nowych Citaro) lub po prostu miałem pecha i nie natrafiłem na nie. Autobusy malowane są na niebiesko, często posiadają reklamy. Nie mają numerów taborowych – jako identyfikatory służą zatem tylko tablice rejestracyjne.

Mercedesy-Benzy Ctaro z ΟΣΥΠΑ ΛΤΔ udokumentowałem także w wersji ruchomej. Na poniższym filmie zobaczycie pojazd linii 611 na alei Posejdona. Potem pojawi się 615 z Coral Bay w trakcie wjazdu na dworzec Kato. Kolejna scena to odjazd Citaro z pętli Harbor (najprawdopodobniej zjazd do zajezdni – not In service). Potem jeszcze dwa zjazdy, pospieszny przejazd 615 i odjazd linii 606 do Geroskipou (Pafiako) – trasa ta kursuje około raz na godzinę. Dalszy materiał to okolica dworca Karavella i sam dworzec (odjazd z niego linii 618), a na koniec przewężenia drogi w rejonie wykopalisk archeologicznych i finalnie lotniskowa linia 612 na alei Posejdona.




Do tematu komunikacji miejskiej w Pafos powrócę już wkrótce.



Blog Transportowy na Facebooku