środa, 24 października 2018

TransExpo 2016 – Autosan, Irizar i Volvo


Link do ostatniego wpisu o TransExpo 2016, w którym zapowiedziałem prezentację pokazanych wówczas w Kielcach autobusów marek Autosan, Irizar i Volvo. Zatem oto one.

Na stoisku Autosana wystawiono dwa pojazdy. Zaczynam od miejskiego gazowca, czyli od modelu Sancity 12LF CNG, który został pokazany kilka miesięcy później w Sosnowcu, na targach SilesiaKOMUNIKACJA 2017 (link do wpisu na ten temat).

Niestety autobus dość skutecznie zastawiono elementami stoiska.


Autosan Sancity 12LF CNG, TransExpo 2016

Autosan Sancity 12LF CNG, TransExpo 2016
Autosan Sancity 12LF CNG.


Drugi z Autosanów to międzymiastowy Eurolider 9. Zgodnie z materiałami producenta, ten mający długość 9465 mm pojazd może przewieźć w zależności od konfiguracji wnętrza od 51 do 59 pasażerów (na miejscach siedzących od 33 do 39 i stojących od 18 do 20). Drzwi o układzie 1-1-0. Autobus ten także zasłonięto elementami stoiska.

Wystawiony na targach egzemplarz to rocznik 2016, który docelowo trafił do firmy produkujących wyroby garmażeryjne („U Jędrusia”) spod Krakowa. Najprawdopodobniej wykorzystywany jest do przewozu pracowników.


Autosan Eurolider 9, TransExpo 2016

Autosan Eurolider 9, TransExpo 2016

Autosan Eurolider 9, TransExpo 2016
Autosan Eurolider 9.


Irizary na terenie zewnętrznym zaprezentowała firma Wanicki – jak podano w katalogu targowym, to  jedyny w Polsce autoryzowany przedstawiciel tej marki autobusów.  

Pokazano dwa pojazdy. Irizar i8 z 2016 roku w barwach poznańskiego Centrum Turystyki „Oskar” i biały, demonstracyjny Irizar i6. Także rocznik 2016, zakupiony później przez prywatnego przewoźnika z Ustki (A.D. Euro-Trans), realizującego np. przewozy dla Leo Express.


Irizar i6, Irizar i8, Wanicki, TransExpo 2016

Irizar i6, Irizar i8, Wanicki, TransExpo 2016

Irizar i6, Irizar i8, Wanicki, TransExpo 2016

Irizar i6, Irizar i8, Wanicki, TransExpo 2016
Biały Irizar i6 oraz kolorowy Irizar i8 wystawione na terenie zewnętrznym.


Irizar i6, Wanicki, TransExpo 2016
Demonstracyjny Irizar i6.


Irizar i8, Wanicki, TransExpo 2016

Irizar i8, Wanicki, TransExpo 2016
Irizar i8 dla firmy Oskar.


Na TransExpo 2016 Volvo pokazało dwa autobusy. Miejski i turystyczny. Ten pierwszy to 12-metrowy Volvo 7900 Electric Hybrid. Rocznik 2015, eksploatowany przez Keolis Sztokholm, oznaczony numerem taborowym 2036. 

Oto, co na swojej stronie internetowej podaje na temat tego modelu producent: „Elektryczny hybrydowy układ napędowy Volvo jest rozwinięciem sprawdzonego układu napędowego stosowanego w autobusach Volvo 7900 Hybrid. Różnica sprowadza się do silnika elektrycznego o większej mocy, pojemniejszych akumulatorów i stacji ładowania. Złącze ładowania znajduje się na dachu autobusu. Wszystkie ruchome części znajdują się na słupie, aby zminimalizować dodatkowe zapotrzebowanie na obsługę pojazdu. Ładowanie trwa na ogół 6 minut i odbywa się na końcowym przystanku. Volvo 7900 Electric Hybrid oferuje niezwykłą elastyczność. Szybkie ładowanie na stacjach końcowych pozwala utrzymywać skuteczność i kursować zgodnie z rozkładem. Co więcej, na wybranych obszarach pojazd może być autobusem elektrycznym, ale zawsze może działać jako hybrydowy”.

Volvo 7900 Electric Hybrid może przewieźć 95 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących (+ 1 składane). Układ drzwi 2-2-2 (pokazany w Kielcach) lub 2-2-0.


Volvo 7900 Electric Hybrid, TransExpo 2016

Volvo 7900 Electric Hybrid, TransExpo 2016
Volvo 7900 Electric Hybrid. Obok autobusu ustawiono ładowarkę.


Volvo 7900 Electric Hybrid, TransExpo 2016

Volvo 7900 Electric Hybrid, TransExpo 2016
Volvo 7900 Electric Hybrid - widok z góry i zbliżenie na pantograf.


Volvo 7900 Electric Hybrid, TransExpo 2016

Volvo 7900 Electric Hybrid, TransExpo 2016

Volvo 7900 Electric Hybrid, TransExpo 2016
Volvo 7900 Electric Hybrid - wnętrze.


Drugie Volvo to model 9700. Rocznik 2016, który docelowo trafił do PKS Biłgoraj.


Volvo 9700, TransExpo 2016

Volvo 9700, TransExpo 2016
Volvo 9700.


Volvo 7900 Electric Hybrid i Volvo 9700, TransExpo 2016
Volvo 7900 Electric Hybrid i Volvo 9700. Pojazdy ustawiono przy wejściu do hali, więc ruch przy nich był spory.


W dalszej części relacji z TransExpo 2016 pokażę Isuzu, Mercedesy i Setry. To jednak w późniejszym czasie. Wcześniej materiały z najnowszej edycji – 2018, która odbyła się w dniach 23 - 25 października. Tu link.


Blog Transportowy na Facebooku

niedziela, 21 października 2018

TransExpo 2016 – Karsan i Scania


Wracam do tematu targów TransExpo 2016. Ostatnio pisałem o autobusach Ursus (tu link). Teraz, zgodnie z zapowiedzią przedstawię turecką markę Karsan. W Kielcach pokazano trzy takie pojazdy.

Karsany zaprezentowano na stoisku słupskiej Kapeny – przedstawiciela w Polsce. Zacznę od modelu bardzo popularnego w Turcji, zastępującego starsze dolmusze typów J9. To sześciometrowy Karsan Jest (dokładnie o długości 5,8 m). Pojazd bardzo kojarzący mi się z wakacjami, dokładnie z urlopem w miejscowości Marmaris, po której kursuje ich dość sporo.  

Wnętrze modelu Jest może być bardzo różnie konfigurowane - ilości miejsc siedzących oraz wielkość obszaru objętego niską podłogą. Przyznam, że wspomniane pojazdy z tureckiego Marmaris niską podłogę miały tylko przy drzwiach. W egzemplarzu wystawionym w Kielcach jej powierzchnia była znacznie większa. Obecnie Karsan Jest oferowany jest także w wersji elektrycznej (Karsan Jest Electric).

Pokazany w Kielcach Jest po targach trafił na testy do MZK Oświęcim, gdzie obsługiwał linię nr 4. Niestety pojazd ten uległ awarii i dynamiczna prezentacja musiała zostać przerwana. Źródła internetowe milczą o jego dalszych losach.

Obecnie Karsan Jest zasilił tabor kilku polskich przewoźników, np. ZKM Zawiercie, ZKM Ciechanów, PKS Grodzisk Mazowiecki.


Karsan Jest, TransExpo 2016

Karsan Jest, TransExpo 2016

Karsan Jest, TransExpo 2016
Nowoczesny dolmusz, czyli Karsan Jest wystawiony na stoisku słupskiej Kapeny.


Karsan Jest, TransExpo 2016

Karsan Jest, TransExpo 2016
Karsan Jest - wnętrze.


Karsan Jest, TransExpo 2016
Detal najmniejszego z pokazanych Karsanów - nazwa modelu: Jest, w tym przypadku w wersji premium.


Drugi z Karsanów pokazanych na stoisku Kapeny to model Atak. Pojazd większy, 8-metrowy. Miejski, niskopodłogowy. Obecnie również dostępny w wersji elektrycznej (Atak Electric). Układ drzwi: 1-2-0. W zależności od aranżacji wnętrza może on przewozić 52, 55 lub 59 pasażerów. 

Rocznik 2016, który po zakończeniu TransExpo wyruszył w trasę po Polsce. Trafił na testy między innymi do takich przewoźników: MPK Łódź, MZK Starachowice, ZGK Cieszyn, MZK Kędzierzyn-Koźle.

Karsan Atak został kupiony przez kilka polskich firm, np. PKS „Polonus” Warszawa, RPK Bochnia.


Karsan Atak, TransExpo 2016

Karsan Atak, TransExpo 2016

Karsan Atak, TransExpo 2016
Karsan Atak.


Karsan Atak, TransExpo 2016

Karsan Atak, TransExpo 2016
Karsan Atak - wnętrze.


Ostatni z pokazanych Karsanów to efekt współpracy tego tureckiego producenta z włoską firmą BredaMenarinibus. Autobus miejski BredaMenarinibus Citymood 12, w Kielcach wystawiony już jako Karsan Menarinibus Citymood 12 (na masce logo BredaMenarinibus zastąpione znaczkiem Karsana). Ciekawe, czy pojazd ten wyprodukowano w Turcji, czy we Włoszech? 

Na stronie internetowej Karsana nazwa Menarinibus to określenie serii autobusów z typami Citymood 10, Citymood 12 i przegubowy Citymood 18. Wystawiony w Kielcach Citymood 12 ma długość 12,1 m. Model ten jest przystosowany do przewozu około 100  pasażerów (możliwe różne konfiguracje wyposażenia wnętrza – ilości i rozmieszczenie miejsc siedzących). Drzwi w układzie: 2-2-2.


Karsan Menarinibus Citymood 12, TransExpo 2016

Karsan Menarinibus Citymood 12, TransExpo 2016
Karsan Menarinibus Citymood 12. Niestety autobus był zastawiony przez inne pojazdy i elementy stoiska.


Karsan Menarinibus Citymood 12, TransExpo 2016

Karsan Menarinibus Citymood 12, TransExpo 2016

Karsan Menarinibus Citymood 12, TransExpo 2016
Karsan Menarinibus Citymood 12 - wnętrze.


Karsan Menarinibus Citymood 12, TransExpo 2016
Karsan Menarinibus Citymood 12 - stanowisko pracy kierowcy.


Kapena, TransExpo 2016
Widok ogólny na stoisko Kapeny, na którym oprócz produktów własnych prezentowano także Karsany oraz zabudowy wykonywane przez firmę MMI. Na pierwszym planie Karsan Jest, a po prawej stronie Citymood 12.


Inne pojazdy z oferty Kapeny opiszę w kolejnych materiałach z TransExpo 2016. 

We wcześniejszym targowym wpisie obiecałem także prezentację wystawionych autobusów marki Scania. Były to dwa pojazdy. Miejski i turystyczny.

Ten pierwszy to model CityWide. Rocznik 2016, własność warszawskiej firmy Warbus. Oznaczony numerem taborowym 519, przeznaczony do obsługi linii w sieci MZK Jastrzębie-Zdrój (Międzygminny Związek Komunikacyjny z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju). 


Scania CityWide, Warbus, TransExpo 2016

Scania CityWide, Warbus, TransExpo 2016

Scania CityWide, Warbus, TransExpo 2016

Scania CityWide, Warbus, TransExpo 2016
Scania CityWide z firmy Warbus. Barwy komunikacji miejskiej organizowanej przez MZK Jastrzębie-Zdrój.


Scania CityWide, Warbus, TransExpo 2016

Scania CityWide, Warbus, TransExpo 2016

Scania CityWide, Warbus, TransExpo 2016
Scania CityWide - wnętrze.


Drugi pojazd to efekt współpracy Scanii i chińskiego producenta autobusów, firmy Higer, czyli Scania Touring HD. Egzemplarz w żółto-czarnym malowaniu projektu SuperPKS, którego inicjatorem jest działająca w branży nowych technologii firma Teroplan. Polega on na realizowaniu pod wspólną marką SuperPKS przewozów przez różnych przewoźników (np. PKS Elbląg). 

Ten sam egzemplarz wystawiono później w Sosnowcu, na targach SilesiaKOMUNIKACJA 2017.


Scania Touring HD, TransExpo 2016

Scania Touring HD, TransExpo 2016
Scania Touring HD.


W dalszej części relacji z targów TransExpo 2016 pokażę autobusy marek Autosan, Volvo i Irizar. Tu link.


Blog Transportowy na Twitterze

środa, 17 października 2018

Blog Transportowy na Instagramie


Instagram, fotograficzny serwis społecznościowy, zyskuje coraz większą popularność. Ogromne ilości zdjęć przyciągają widzów. Wśród zamieszczanych tam fotografii znajduje się także dość sporo materiałów poświęconych różnym pojazdom. Wybierając interesujący nas tag niekiedy mamy do dyspozycji kilka tysięcy zdjęć. Jest więc co oglądać.

Już od lipca 2018 w serwisie tym funkcjonuje także konto blogtransportowy, czyli Blog Transportowy na Instagramie. Co jakiś czas zamieszczam zdjęcia będące zachętą do zapoznania się z pełną treścią danego materiału. Nie jest ich jeszcze zbyt wiele, bo na dzień pisania tego tekstu jedynie 18, ale liczba ta systematycznie wzrasta.


Blog Transportowy na Instagramie
Strona główna profilu blogtransportowy na Instagramie.


Przybywa także osób obserwujących Blog Transportowy na Instagramie. Obecnie jest ich 114.

Konto blogtransportowy jest dostępne pod tym linkiem.


Wpisy z tagiem Solaris

piątek, 12 października 2018

TransExpo 2016 – Ursus


W dniach 23 – 25 października 2018 w Kielcach odbędą się XIV Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego TransExpo. Zachęcając do uczestnictwa w tej imprezie powracam do relacji z ostatniej edycji – z 2016 roku. Publikując wpis o tureckim Otokarze (tu link) zapowiedziałem materiał o autobusach marki Ursus. Zatem pora na niego.

Autobusy Ursus to tak naprawdę dobrze znane (szczególnie mieszkańcom Krakowa) pojazdy z rodziny City Smile, produkowane pierwotnie przez AMZ Kutno. Efekt współpracy obu producentów pokazano w Kielcach, już pod marką Ursus. Nie były to jednak tradycyjne Diesle.

Zacznę od autobusu elektrycznego: Ursus CS12E. Rocznik 2016. Wersja demo, która jeszcze przed targami kursowała po różnych polskich miastach (np. Szczecinek). Po TransExpo pojazd ten nadal pełnił funkcję testera, jeżdżąc po takich miejscowościach jak np. Stalowa Wola, Tychy, Chojnice, czy Bełchatów.


Ursus CS12E, TransExpo 2016

Ursus CS12E, TransExpo 2016

Ursus CS12E, TransExpo 2016
Ursus CS12E.


Ursus CS12E, TransExpo 2016

Ursus CS12E, TransExpo 2016
Wnętrze Ursusa CS12E. 


Drugi z pokazanych w Kielcach Ursusów to model CS12H (City Smile Hydrogen). Autobus wodorowy, czyli finalnie elektryczny (wodór łącząc się w ogniwie paliwowym z tlenem atmosferycznym wytwarza energię elektryczną). Jak informowały napisy na autobusie, jego produkcję sfinansował Bank Ochrony Środowiska.  

Ten zasilany wodorem pojazd nadal pełni funkcję autobusu demonstracyjnego, prezentowanego w różnych rejonach kraju. Przykładowo we wrześniu 2018 można było zobaczyć go w Katowicach. Była to prezentacja związana z odbywającym się tam kongresem Impact mobility rEVolution’18.


Ursus CS12H (City Smile Hydrogen), TransExpo 2016

Ursus CS12H (City Smile Hydrogen), TransExpo 2016

Ursus CS12H (City Smile Hydrogen), TransExpo 2016

Ursus CS12H (City Smile Hydrogen), TransExpo 2016
Ursus CS12H (City Smile Hydrogen), czyli autobus wodorowy.


Ursus CS12H (City Smile Hydrogen), TransExpo 2016

Ursus CS12H (City Smile Hydrogen), TransExpo 2016

Ursus CS12H (City Smile Hydrogen), TransExpo 2016
Ursus CS12H - wnętrze pojazdu.


Ursus CS12H (City Smile Hydrogen), TransExpo 2016
Stanowisko pracy kierowcy wodorowego Ursusa.


Ursus - logo
Logo umieszczone na autobusie. Przyznam, że ten znaczek bardzo mi nie pasował do City Smile - przecież to zawsze był AMZ.


W dalszej części relacji z TransExpo 2016 pokażę Scanie i kolejne tureckie autobusy – marki Karsan. Tu link.

Pierwsza część relacji z TransExpo 2016 dostępna pod tym linkiem.


Wpisy poświęcone autobusom

środa, 10 października 2018

BT-1 z doczepką po raz kolejny


Pod koniec grudnia 2017 po raz ostatni pisałem o bardzo charakterystycznym krakowskim zabytku, czyli o składzie holownik BT-1 + lora powstała na bazie wagonu N (tu link). 

Pojazdy te pojawiają się na krakowskich torowiskach również w okresie niezwiązanym ze świętami, promując różne wydarzenia. Przykładowo na początku października 2018 na wagonie towarowym wożono reklamę Dnia Seniora. Taką „stylizację” prezentują poniższe zdjęcia, wykonane przez moją żonę na przystanku „Rondo Mogilskie”. 


Holownik BT-1 + lora N

Holownik BT-1 + lora N

Holownik BT-1 + lora N


Historyczny skład jechał od strony ul. Mogilskiej. 8 października 2018.


Wpisy poświęcone ciężarówkom