poniedziałek, 21 maja 2018

Historyczny tabor na pl. Centralnym


Wpisy dotyczące krakowskiego wagonu Konstal 102Na #210 w Blogu Transportowym pojawiały się już kilka razy. Ostatnio pisałem o nim w sierpniu 2017, prezentując tramwajową linię specjalną nr 28 (tu link). Od niedawna pojazd ten pojawia się na mieście ze świeżo odrestaurowaną doczepą. Bardzo wyjątkową. To Konstal 102NaD #155. Oficjalna premiera tego historycznego składu miała miejsce 8 lutego 2018. Kursował on wówczas po trasie linii 8, czyli z Borku Fałęckiego do Bronowic Małych. Niestety nie mogłem w tym wydarzeniu wziąć udziału. 

Moje pierwsze spotkanie z tym ciekawym składem nastąpiło dopiero 15 maja 2018 i było całkowicie niespodziewane. Przechodziłem przez plac Centralny i wtedy nadjechał. W ostatniej chwili ustawiłem się w rejonie pozbawionym (przynajmniej częściowo) słupów i mogłem fotografować sprzęgnięte przegubowce. 

Wagony skręcały z al. Jana Pawła II, kierując się w al. Solidarności, czyli do zajezdni Nowa Huta. Być może był to powrót z przejazdu testowego przed planowaną na 18 maja obsługą linii specjalnej nr 60 z okazji Nocy Muzeów.


Konstal 102Na + 102NaD, MPK Kraków

Konstal 102Na + 102NaD, MPK Kraków

Konstal 102Na + 102NaD, MPK Kraków

Konstal 102Na + 102NaD, MPK Kraków
Krakowska nowość 2018, czyli skład Konstal 102Na + 102NaD na pl. Centralnym w drodze do zajezdni Nowa Huta. 15.05.2018.


Okazało się, że Konstale nie były wówczas jedynymi zabytkowymi pojazdami w rejonie pl. Centralnego. Na przystanku dla wysiadających w al. Andersa stał inny oldtimer z MPK Kraków. Tym razem autobus. To San H01B. 


San H01B, MPK Kraków
San H01B z MPK Kraków na pl. Centralnym. 15.05.2018.


San najprawdopodobniej przywiózł grupę turystów zwiedzających Nową Hutę.

Skład przegubowych Konstali w Blogu Transportowym pojawił się już wcześniej. W 2009 roku. Wówczas prezentowałem sprzęgnięte wagony 102N #203 i 102Na #210, które kursowały na linii 22. Tu link.


Wpisy poświęcone ciężarówkom

czwartek, 17 maja 2018

Autostrada 2017: Biełaz i inne


Największą gwiazdą (dosłownie) ubiegłorocznej edycji targów AUTOSTRADA-POLSKA była wywrotka kopalniana Biełaz 75477. To oferta firmy Polmark z Kielc. Pojazd o ładowności 45 ton.

Ta wielka ciężarówka powstała w Polsce, na podstawie porozumienia białoruskiego producenta i Polmarku. Jak podał portal Forum Budowlane: „Udział części kupowanych w OAO Biełaz Holding stanowi tu ok. 46%, pozostałe 54% są produkowane przez firmę Polmark oraz kupowane od czołowych, światowych producentów takich jak: Mercedes-Benz, Lincoln, Danfos, Groeneveld, Webasto, Michelin, Manuli, Diavia, Continental, Good Year”.

Wielkie ciężarówki prezentowane przez firmę Polmark są stałym elementem targów Autostrada. Przykładowo regularnie wystawiano na nich inną 45 tonową wywrotkę. To Biełaz 7547, którego można zobaczyć tutaj.


Biełaz 75477, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Biełaz 75477, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Biełaz 75477, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Biełaz 75477, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Biełaz 75477, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Biełaz 75477.


Biełaz 75710, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Inne Biełazy prezentowano wewnątrz hali. Niestety były to tylko modele. Na zdjęciu Biełaz 75710, czyli największa wywrotka kopalniana na świecie, która może być załadowana aż 450 tonami ładunku. Prawdziwy gigant. 


Biełaz 75710
Tak Biełaz 75710 prezentuje się w oryginale. Dla podkreślenia jego wielkości ludzie - w tym przypadku grupa chińskich dziennikarzy. Teren fabryki Biełaza. Fot. Biełaz (BIELAZ), materiały prasowe.


Biełaz 7822 i 75710, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Biełaz oprócz wielkich wywrotek produkuje także inny tabor specjalistyczny, np. ładowarki. Na stoisku firmy Polmark prezentowano również taki pojazd. To Biełaz 7822. Była to jednak tylko miniatura. Obok gigant - 75710.


Jak już pisałem we wcześniejszym materiale o targach Autostrada 2017 (tu link), bardzo dużą ekspozycję posiadała firma KH-KIPPER. Przedstawiłem już pokazane wówczas dynamicznie przykłady zabudów. Teraz pora na pozostałe pojazdy prezentowane statycznie.


KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Zabudowy KH-KIPPER ustawione pomiędzy głównym wejściem na teren targów, a jedną z hal. Od prawej stoją: Iveco, DAF, Tatra, Renault i Volvo.


Iveco Trakker 410, KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Iveco Trakker 410, KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Iveco Trakker 410.


DAF LF, KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

DAF LF, KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
DAF LF.


Tatra Phoenix, KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Tatra Phoenix, KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Tatra Phoenix.


Renault Trucks K, KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Renault Trucks K.


Volvo FMX 540, KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Volvo FMX 540, KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Volvo FMX 540.


Mercedes-Benz Arocs i Scania G450, KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Mercedes-Benz Arocs i Scania G450, KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Wzdłuż sąsiedniej hali KH-KIPPER prezentował zabudowy na bazie ciężarówek Mercedes-Benz Arocs i Scania G450.


Trójosiowa naczepa bezramowa,  KH-KIPPER, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Trójosiowa naczepa bezramowa prezentowana przez firmę KH-KIPPER na terenie zewnętrznym - w rejonie pokazów dynamicznych. Oto, co na jej temat podaje producent: „Skrzynia unikatowej naczepy została zamontowana bezpośrednio na tylnym wózku. Tradycyjna rama jest zastąpiona ramą z przegubami tworzącą w trakcie wyładunku przestrzenną konstrukcję. Rozwiązanie posiada szereg zalet: począwszy od niższej masy własnej, a kończąc na łatwiejszym rozładunku


Na koniec relacji kilka innych zaprezentowanych w Kielcach pojazdów. Zaczynam od niebieskiego Volvo FM.


Volvo FM, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Volvo FM, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Volvo FM, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Volvo FM, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Volvo FM z zabudową szwedzkiej firmy SpriderMaskiner - producent i dystrybutor szeregu maszyn, „dzięki którym układanie asfaltu jest łatwiejsze, wydajniejsze i bardziej ergonomiczne”.


Volvo P4820D ABG, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Volvo P4820D ABG. Jak podaje jego producent, „to bardzo wszechstronny rozściełacz, który sprawdza się w większości zastosowań – może służyć do układania nawierzchni na chodnikach, parkingach, podjazdach, drogach żwirowych, drogach miejskich i między miastami, krajowych, a nawet na autostradach”. 


HAMM, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

HAMM, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Walce firmy HAMM.


Komatsu WA380, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Komatsu WA380, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Ładowarka Komatsu WA380-8.


XCMG GR180, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Chińska równiarka drogowa XCMG GR180. 


HBM BG 180 TA-6, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Niemiecka równiarka drogowa HBM BG 180 TA-6. W Kielcach odbyła się jej światowa premiera.


MAN TGS 33.480, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

MAN TGS 33.480, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Ciągnik siodłowy MAN TGS 33.480 z naczepą firmy Schmitz.


Tatra Phoenix, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Tatra Phoenix, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Tatra Phoenix była prezentowana także na innych stoiskach - tu na firmowym producenta.


Tatra Phoenix, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Tatra Phoenix, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Tatra Phoenix, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Inna Tatra Phoenix prezentowała zabudowę słowackiej firmy VS-mont.


Kässbohrer, AUTOSTRADA-POLSKA 2017

Kässbohrer, AUTOSTRADA-POLSKA 2017
Naczepa silos z firmy Kässbohrer.


Niestety w tegorocznej edycji targów Autostrada nie uczestniczyłem.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies

piątek, 11 maja 2018

Säffle 2000NL w Krakowie


W lutym 2013 pisałem o dość egzotycznym w Polsce przegubowcu. To Säffle 5000 – wówczas eksploatowanym w sieci MZK Tychy (tu link). Na innego przedstawiciela tej nieistniejącej już szwedzkiej marki natrafiłem 8 grudnia 2015 w Krakowie. Był to model 2000NL. Zabudowa na bazie podwozia Volvo B10BLE-60.

Autobus ten stał na terenie salonu samochodów osobowych przy ul. Klimeckiego, czyli w dość nietypowym miejscu dla tego rodzaju pojazdu. Rejestracja z Wielkopolski, z miejscowości Złotów. Czy był na sprzedaż? Niestety nie wiem, ale najprawdopodobniej tak.


Säffle 2000NL

Säffle 2000NL
Säffle 2000NL przy ul. Klimeckiego w Krakowie.


Prezentowany Säffle 2000NL to rocznik 2000. Z informacji podanych w Internecie wynika, że przez pierwsze dziewięć lat był on eksploatowany przez firmę De Hvide Busser z miejscowości Kvistgård w Danii. Potem trafił do Holger Danske Bustrafik A/S z Slangerup (to także w Danii). 

Co się z tym autobusem dzieje teraz? Portal Bezpieczny Autobus podaje, że został wyrejestrowany. Czy trafił do nowego właściciela? Jeżeli tak, to nie jest eksploatowany – Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny nie zawiera informacji o ważnym ubezpieczeniu dla pojazdu o numerze VIN YV3R4A617Y1006726, którym oznaczono bohatera tego wpisu.

Co ciekawe, autobus Säffle 2000NL pojawiał się już w Krakowie i to liniowo. Było to kilka lat temu, gdy do stolicy Małopolski docierała słynna linia K z Chełmka, obsługiwana przez Transgór Mysłowice. Był to pojazd oznaczony numerem 31. Także rocznik 2000.


Blog Transportowy na Facebooku