czwartek, 5 kwietnia 2018

SilesiaKOMUNIKACJA 2017 – ciężarówki


Odwiedzający targi SilesiaKOMUNIKACJA 2017 mogli także zobaczyć kilka ciężarówek. Bez wątpienia największym zainteresowaniem cieszył się Star 25L. Rocznik 1963, zaprezentowany przez firmę EPO-Trans Logistic SA z Tychów.


Star 25L, EPO-Trans Logistic SA

Star 25L, EPO-Trans Logistic SA

Star 25L, EPO-Trans Logistic SA
Star 25L, EPO-Trans Logistic SA.


Obok Stara firma EPO-Trans pokazała jeden z obecnie eksploatowanych zestawów. Do naczepy, której producenta niestety nie ustaliłem podczepiono Mercedesa Actrosa.


Mercedes Actros i Star 25L, EPO-Trans Logistic SA

Mercedes Actros i Star 25L, EPO-Trans Logistic SA
Duży i mały, czyli Mercedes Actros i Star 25L.


W trakcie targów SilesiaKOMUNIKACJA 2017 sfotografowałem także zabudowę przeładunkową na bazie samochodu Nissan Cabstar. Wykonała ją firma Befard z Bielska-Białej.


Nissan Cabstar
Nissan Cabstar.


Kolejna część relacji z SilesiaKOMUNIKACJA 2017 będzie poświęcona autobusom marki Autosan. Pojawi się także Automet. Tu link.

Przypominam także o wcześniejszym targowo-autobusowym wpisie – o Solarisach (tu link).


Blog Transportowy na Google +

niedziela, 1 kwietnia 2018

Misja Miasto 2


Niedawno pisałem o V Krakowskich Dniach Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (tu link). Ponad miesiąc później, 20 marca 2018, w stolicy Małopolski odbyła się kolejna konferencja o której warto wspomnieć w Blogu Transportowym. Jej nazwa to „Misja Miasto 2”.

Organizatorem tego wydarzenia był krakowski Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu, który na swojej stronie internetowej podał, że cel „Misji Miasto” to „wymiana doświadczeń i wiedzy na temat zarządzania infrastrukturą drogową oraz organizacją transportu”.


Tadeusz Trzmiel - I Zastępca Prezydenta Krakowa ds. Inwestycji i Infrastruktury
Jako pierwszy przemawiał Tadeusz Trzmiel - I Zastępca Prezydenta Krakowa ds. Inwestycji i Infrastruktury.


Konferencja odbyła się na terenie Muzeum Inżynierii Miejskiej. Tematyka wykładów była przeróżna, jednak przede wszystkim związana z komunikacją miejską. Mnie najbardziej zaciekawiła prelekcja przedstawiciela krakowskiego MPK – Grzegorza Dyrkacza, Członka Zarządu ds. Zarządzania Przewozami. Poświęcona głównie monitoringowi. Kamerom, które przewoźnik posiada w swoich pojazdach oraz np. na pętlach tramwajowych. 

Do czego są potrzebne te kamery? Główny powód to poprawa bezpieczeństwa – pasażerów, kierowców oraz jak się okazało także pozostałych osób przebywających w zasięgu monitoringu, czyli wzdłuż tras obsługiwanych przez MPK. Nagrania bardzo przydatne są policji. Tu jako jeden z przykładów podano niedawne okradzenie bankomatu na osiedlu Ruczaj. Na miejscu zdarzenia sprawcy byli zamaskowani, ale „na akcję” jechali tramwajem, którego kamery dokładnie nagrały ich wówczas odsłonięte twarze. Ich wizerunki utrwalił również nocny autobus.

Monitoring jest także bardzo przydatny do ochrony mienia przewoźnika. Wielokrotnie przyczynił się do wykrycia sprawców zniszczeń wycenianych nawet na wiele tysięcy złotych (np. graffiti na tramwajach). 

Od 2015 roku przewoźnik wdraża projekt o nazwie „czerwony przycisk”. Na czym on polega? W kabinie zamontowany jest  ukryty, ale jednocześnie łatwo dostępny specjalny przycisk, który prowadzący pojazd wciska w sytuacji kryzysowej, w przypadku zagrożenia życia swojego lub pasażerów. Wówczas obraz z wszystkich kamer zamontowanych w pojeździe w trybie „na żywo” (wraz z dźwiękiem) trafia do Głównej Dyspozytorni Ruchu MPK SA, której pracownicy mogą wówczas reagować na zaistniałą sytuację, np. podając odpowiednie informacje policji. Istnieje także możliwość bezpośredniego sprawdzania podglądu monitoringu danego pojazdu przez dyspozytora bez udziału prowadzącego pojazd. Takie rozwiązanie było bardzo przydatne np. w trakcie Światowych Dni Młodzieży.

Grzegorz Dyrkacz mówił także o taborze MPK. W 2018 flotę autobusową będą stanowić już tylko pojazdy elektryczne, hybrydowe oraz z silnikami Diesla – wyłącznie spełniającymi normy emisji spalin Euro-5 i Euro-6. Biorąc pod uwagę tę zapowiedź oraz już rozstrzygnięte przetargi, za kilka miesięcy zakończy się eksploatacja wielu charakterystycznych dla Krakowa typów autobusów, czy nawet marek. Tu warto wspomnieć o Scaniach. Ich solowe wersje wciąż kursują po sieci komunikacji miejskiej (modele CN113CLL i OmniCity). Nie będzie także przegubowych Jelczy, czy najstarszych Solarisów. 


Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Jeden z najnowszych krakowskich autobusów, czyli Solaris Urbino 12 czwartej generacji #DU317. Rocznik 2016, silnik spełniający normę Euro-6. Na zdjęciu prezentowany jako linia 174 na przystanku początkowym pętli Osiedle Kurdwanów. Mroźny dzień 3 marca 2018.


Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Zgodnie z zapowiedzią Grzegorza Dyrkacza, rok 2018 będzie ostatnim między innymi dla Solarisów pierwszej generacji. Także dla prezentowanego na zdjęciu Urbino 12 #BU814, rocznik 2004 (wówczas przewoźnik zakupił łącznie 50 takich autobusów). Pojazd obsługuje linię czasową nr 710 w relacji Plac Centralny - Pleszów (za tramwaj do Pleszowa). Przystanek początkowy, 19.03.2018.


Solaris Urbino 18, MPK Kraków
Wycofane zostaną także najstarsze przegubowe Solarisy, jak np. prezentowany Urbino 18 #BR715. Rocznik 2005. Autobus jako linia przyspieszona 572 relacji Bronowice Małe - Aleja Przyjaźni, ul. Lublańska, 2.03.2018.


Jelcz M121MB, MPK Kraków
Zakończy się również eksploatacja ostatnich kilku sztuk Jelczy M121MB. Tu #DJ680, rocznik 2002. Postój na pętli Azory. Autobus miał jakieś problemy techniczne - mechanicy zajmowali się silnikiem. 30.03.2018. 


Jelcz M181MB3, MPK Kraków
Kolejny przykład modelu, którego eksploatacja zostanie zakończona w 2018 roku. Jelcz M181MB3 #DD473, rocznik 2007. Przegubowiec obsługując linię 139 w relacji Kombinat - Mydlniki przejeżdża przez skrzyżowanie z ul. Kocmyrzowską w ciągu ul. Obrońców Krzyża. 27.03.2018.


Scania CN113CLL, MPK Kraków

Scania CN113CLL, MPK Kraków
Z krakowskich ulic znikną także ostatnie Scanie CN113CLL, obecne w stolicy Małopolski od lat 90-tych. Powyższe zdjęcia wykonałem na ul. Obrońców Krzyża. Górne to autobus #PS069 z 1999 roku. Awaryjnie stoi on na przystanku „Osiedle Jagiellońskie”, gdzie utknął w trakcie obsługi linii 123 w relacji Mały Płaszów - Mistrzejowice, 13.03.2018. Dolna fotografia to Scania #PS066 z 1998 roku jako linia 123 w stronę Małego Płaszowa. Autobus zbliża się do przystanku „Arka”, 27.03.2018.


Scania OmniCity, MPK Kraków
Przegubowe Scanie OmniCity krakowskie MPK wycofało w 2017 roku. Teraz pora na krótkie egzemplarze. Z przystanku „Arka” przy ul. Obrońców Krzyża odjeżdża autobus #PS153, rocznik 2000. Obsługuje on linię 123 w stronę Małego Płaszowa. 28.03.2018.


Misja Miasto 2, prezentacja
Slajd prezentacji przedstawionej przez krakowskie MPK. Zgodnie z jego treścią w 2018 roku nie będzie już także autobusów zasilanych CNG, czyli pięciu Jelczy M121M/4 CNG.


Przedstawiciel firmy Renoma mówił o doświadczeniach związanych z wprowadzaniem umundurowanych kontroli biletów na terenie Krakowa. Propozycja takiego działania była przyjęta bardzo sceptycznie, także przez pracowników. Jednak dość szybko okazało się, że to bardzo dobry pomysł. Kontroler pracujący w mundurze jest rozpoznawalny i często pasażerowie, mieszkańcy zwracają się do niego np. z prośbą o pomoc.

W trakcie tej prelekcji podkreślono także, że mundur ma znaczenie prewencyjne. Widząc go gapowicze wysiadają z pojazdu, a czekający na przystanku nie wsiadają.

Inny mówca, Olivier Schneider z Francuskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego opowiadał o zmianach przepisów w kraju nad Sekwaną. Dość istotną nowością w tamtejszym kodeksie drogowym jest obniżenie prędkości maksymalnej na terenie niezabudowanym do 80 km/h. 


Misja Miasto 2, prezentacja
Slajd prezentacji Oliviera Schneidera - wyposażony w kamery samochód przeznaczony do dokumentowania niewłaściwie zaparkowanych samochodów na terenie Paryża.


Powyższy materiał to tylko kilka przykładów tematów omawianych w trakcie „Misji Miasto”. Podsumowując – była to bardzo udana i ciekawa konferencja.  


Blog Transportowy na Facebooku

czwartek, 29 marca 2018

Blog Transportowy na YouTube – ponad 1500 subskrybentów


Co jakiś czas zamieszczam wpisy poświęcone filmowej wersji Bloga Transportowego, czyli kanałowi YouTube o nazwie Lukaszwo – Transport Movies. Doskonałą okazją powrócenia do tego tematu jest kolejny rekord ilości subskrybentów.

Ilość osób subskrybujących kanał Lukaszwo – Transport Movies przekroczyła już wartość 1500. Bardzo mnie to cieszy i oczywiście motywuje do dodawania kolejnych materiałów filmowych.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies
Już ponad 1500 subskrybentów. Screen strony prezentującej najnowsze filmy na kanale Lukaszwo - Transport Movies.


W marcu 2018 na kanale Lukaszwo – Transport Movies opublikowałem sześć filmów. Po dwa w tematyce kolejowej i autobusowej i po jednym o trolejbusach i tramwajach. 

Pamiątką z pobytu na Sycylii jest poniższe nagranie wykonane na stacji Cefalu 7 września 2016. Jego bohater to kultowy elektrowóz nazywany przez Włochów ksywką „caimano”, czyli po polsku „kajman”. To lokomotywa oznaczona jako E656 454, prowadząca nocny pociąg relacji Roma Termini - Palermo Centrale. Jego wagony na Sycylię przypłynęły promem kolejowym. 




W czerwcu 2017 w hiszpańskiej miejscowości Fuengirola nagrałem ciekawego przegubowca. To Sunsundegui Astral, który jako linia M-220 odjeżdża do kurortu Marbella. 




Tramwaje na náměstí Svobody (czyli na rynku) w Brnie są bohaterami poniższego filmu. To kolejna część prezentująca szynowy transport publiczny w tym mieście.




Pozostając w Czechach zapraszam do Ostrawy, na spotkanie z tamtejszymi trolejbusami. Dokładnie ze  Škodami 14Tr, 15Tr i 27Tr Solaris. 9.09.2017.




Piękny parowóz 424 247 węgierskich kolei MÁV z historycznym składem opuszcza stację Budapest Nyugati. Nagrała go moja żona w dniu 3 maja 2015.




Najnowsze nagranie. Autobus Castrosua Magnus obsługujący linię nr 35 w hiszpańskiej Maladze. Nagranie powstało na licznie odwiedzanej przez turystów pętli Gibralfaro w dniu 11 czerwca 2017.




Powyższe filmy zmontowałem jeszcze przed przeprowadzką Bloga Transportowego pod nowy adres www.blogtransportowy1.blogspot.com. Dlatego zobaczycie na nich informacje o starej lokalizacji, czyli na platformie Blox. To jednak już ostatnie nagrania z tamtego okresu. Kolejne będą wyróżniały się nową czołówką. Na początek zaprezentuję turecki spalinowy zespół trakcyjny na stacji Izmir.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies

poniedziałek, 26 marca 2018

SilesiaKOMUNIKACJA 2017 – Solarisy


Kontynuując autobusową relację z Sosnowca (link do ostatniej części), przechodzę do tematu marki najliczniej reprezentowanej. To Solaris, którego produkty pokazano na różnych stoiskach. Łącznie sześć egzemplarzy.

Zaczynam od najmniejszego zaprezentowanego Solarisa. To model Urbino 8,9 LE. Rocznik 2009. Pierwotnie eksploatowany w Norwegii. Na targach był on ofertą… Scanii, w ramach sprzedaży pojazdów używanych.

Obecnie autobus ten jest eksploatowany przez firmę Wispol z siedzibą w Cieszynie. Jego przykładowe zadanie to np. obsługa linii na terenie Wisły.


Solaris Urbino 8,9 LE, SilesiaKOMUNIKACJA 2017

Solaris Urbino 8,9 LE, SilesiaKOMUNIKACJA 2017

Solaris Urbino 8,9 LE, SilesiaKOMUNIKACJA 2017
Oferta Scanii, czyli używany Solaris Urbino 8,9 LE.


Najnowszą wersję Solarisa Urbino 12 można było oglądać w malowaniu MPK Częstochowa. Był to egzemplarz oznaczony numerem taborowym 039. Rocznik 2017. To jeden z 40 takich pojazdów dostarczonych do MPK. 


Solaris Urbino 12, MPK Częstochowa, SilesiaKOMUNIKACJA 2017

Solaris Urbino 12, MPK Częstochowa, SilesiaKOMUNIKACJA 2017

Solaris Urbino 12, MPK Częstochowa, SilesiaKOMUNIKACJA 2017
Solaris Urbino 12 czwartej generacji z MPK Częstochowa.


Egzemplarz Solarisa z MPK Częstochowa nie był jedynym Urbino 12 czwartej generacji pokazanym w Sosnowcu. Odwiedzający targi mogli także zobaczyć pojazd przeznaczony dla MZK Żywiec. Wówczas jeszcze bez oznaczeń taborowych i informacji o przewoźniku. Do jakiego miasta trafi można było ustalić na podstawie charakterystycznej tapicerki siedzeń. Autobus ten otrzymał numer 394.


Solaris Urbino 12, MZK Żywiec, SilesiaKOMUNIKACJA 2017

Solaris Urbino 12, MZK Żywiec, SilesiaKOMUNIKACJA 2017
Solaris Urbino 12 czwartej generacji dla MZK Żywiec.


Solaris Urbino 12, MZK Żywiec, SilesiaKOMUNIKACJA 2017

Solaris Urbino 12, MZK Żywiec, SilesiaKOMUNIKACJA 2017
Wnętrze Urbino 12 dla MZK Żywiec z charakterystyczną tapicerką zawierającą herb miasta.


Trzeci Solaris Urbino 12 czwartej generacji pokazany na targach to własność PKM Sosnowiec. Jak dwa pozostałe egzemplarze to także 2017 rocznik. Oznaczono go numerem 773. To jeden z 24 takich autobusów zakupionych przez PKM w ubiegłym roku.


Solaris Urbino 12, PKM Sosnowiec, SilesiaKOMUNIKACJA 2017

Solaris Urbino 12, PKM Sosnowiec, SilesiaKOMUNIKACJA 2017
Solaris Urbino 12 czwartej generacji z PKM Sosnowiec.


Powyższy najnowszy Solaris był elementem wystawy - projektu o nazwie Autobus Czerwony. Pisałem o nim już wiele razy. Zawsze jednak ekspozycja ta dotyczyła starszych, historycznych już pojazdów. Skąd zatem autobus z 2017 roku?

To ostatnie ogniwo prezentacji historii Solarisów Urbino 12 eksploatowanych przez PKM Sosnowiec. Obok niego ustawiono przedstawiciela trzeciej generacji tego modelu. Autobus o numerze 766. Rocznik 2015.


Solaris Urbino 12, PKM Sosnowiec, SilesiaKOMUNIKACJA 2017

Solaris Urbino 12, PKM Sosnowiec, SilesiaKOMUNIKACJA 2017
Solaris Urbino 12 trzeciej generacji, PKM Sosnowiec.


Solaris Urbino 12, PKM Sosnowiec, SilesiaKOMUNIKACJA 2017
Wnętrze Solarisa #766.


Solaris Urbino 12, PKM Sosnowiec, SilesiaKOMUNIKACJA 2017
Trzecia i czwarta generacja Solarisów Urbino 12 z Sosnowca.


Trzeci, najstarszy z zaprezentowanych Urbino 12 należących do PKM Sosnowiec to autobus o numerze 063. Przedstawiciel pierwszej generacji tego modelu. Rocznik 2002. 

W roku 2017 PKM Sosnowiec zakończył eksploatację pierwszej generacji Solarisów Urbino 12. Autobus nr 063 zmienił właściciela, trafiając do prywatnego przewoźnika wykorzystującego go do obsługi komunikacji miejskiej w Jelczu-Laskowicach.


Solaris Urbino 12, PKM Sosnowiec, SilesiaKOMUNIKACJA 2017

Solaris Urbino 12, PKM Sosnowiec, SilesiaKOMUNIKACJA 2017
Najstarszy Solaris pokazany w Sosnowcu, czyli Urbino 12 pierwszej generacji z PKM Sosnowiec.


W dalszej części relacji z targów SilesiaKOMUNIKACJA 2017 zaprezentuję wystawione ciężarówki. Tu link.


Zamów bezpłatny newsletter - każdy wpis na Twoim e-mailu

wtorek, 20 marca 2018

Śmieciarka – pług


Kiedy zima w pełni, do odśnieżania angażowany jest każdy pojazd. Niekiedy o przeznaczeniu znacznie odbiegającym od zadań związanych z utrzymaniem dróg, np. śmieciarka.

Takie rozwiązanie stosuje spółka VIA4. Realizuje ona usługi związane z bieżącą eksploatacją i utrzymaniem odcinka autostrady płatnej A4 (Katowice-Kraków).  

Należącą do VIA4 śmieciarkę z doczepionym pługiem sfotografowałem na wysokości lotniska w Balicach, obok punktu poboru opłat. Stała w pobliżu śmietników, na terenie tamtejszego MOP-u (skrót od: miejsce obsługi podróżnych). Był to MAN TGM 15.250 z zabudową Ekocel, typu MINI XL.


MAN TGM 15.250, Ekocel MINI XL, VIA4

MAN TGM 15.250, Ekocel MINI XL, VIA4


Spółka VIA4 istnieje od 2012 roku. Wcześniej, od 1998 roku funkcjonowała pod nazwą Stalexport Transroute Autostrada SA.

Temat śmieciarek co jakiś czas pojawia się w Blogu Transportowym. Pozostałe wpisy dostępne pod tym linkiem.


Wpisy z tagiem Solaris

sobota, 17 marca 2018

Nissan Figaro


Kiedy fotografowałem bohatera tego wpisu byłem pewien, że dokumentuję auto z lat 50-tych ubiegłego wieku. Dopiero przeglądając w Internecie materiały dotyczące Nissana Figaro odkryłem, że ten mały kabriolet jest znacznie młodszy. W dodatku produkowano go bardzo krótko, tylko przez jeden rok - 1991. Łącznie powstało ponad 20 tysięcy egzemplarzy.

Jak podał portal KlassikAuto.pl, w Polsce zarejestrowano jedynie 9 egzemplarzy tego ciekawego samochodu. Na jednego z tych tak nielicznych Nissanów trafiłem w Krakowie. Był zaparkowany na al. Modrzewiowej, przy tamtejszej szkole podstawowej.


Nissan Figaro

Nissan Figaro

Nissan Figaro

Nissan Figaro
Nissan Figaro.


Nissan Figaro
Charakterystyczny logotyp umieszczony na masce Nissana Figaro.


Powyższe zdjęcia wykonałem 23 marca 2016.


Zestawienie wydarzeń transportowych

czwartek, 15 marca 2018

Sprinter z sieci ZKKM w Krakowie


W połowie stycznia 2018 pisałem o autobusie z RPK Bochnia, który przyjechał do Krakowa (tu link). Kilkanaście dni później natrafiłem na kolejnego „przybysza” z innej sieci komunikacyjnej. To pojazd w barwach komunikacji miejskiej organizowanej przez Związek Komunalny Komunikacja Międzygminna w Chrzanowie.

Mercedes-Benz Sprinter (z zabudową firmy Mercus) oznaczony numerem taborowym 40 stał na ulicy Kamiennej. Tam go sfotografowałem. To własność przewoźnika o nazwie Danex Express z Jaworzna. W sieci ZKKM obsługuje on mikrobusową linię oznaczoną jako „A”. Ten symbol widniał także na omawianym Mercedesie. Pojazd wyprodukowano w 2017 roku.


Mercedes-Benz Sprinter, ZKKM Chrzanów

Mercedes-Benz Sprinter, ZKKM Chrzanów
Mercedes-Benz Sprinter #40 w malowaniu komunikacji miejskiej organizowanej przez ZKKM Chrzanów stoi na ul. Kamiennej w Krakowie. Na ścianie tylnej symbol linii obsługiwanej przez ten pojazd. 27.01.2018.


Linia „A”, którą obsługuje prezentowany pojazd to trasa okrężna w relacji Libiąż Kopalnia Janina - Chełmek - Budzowy - Libiąż Kopalnia Janina. Zgodnie z rozkładem jazdy jej pokonanie zajmuje ponad 30 minut. Występują różne warianty, krótsze i dłuższe (np. cały przejazd trwający 48 minut). Linia kursuje codziennie.


Blog Transportowy na Facebooku