sobota, 8 listopada 2014

Jeszcze o PKSiS Oświęcim SA


W lutym 2014 pisałem o zmianach taborowych w PKSiS Oświęcim SA (tu link). Materiał zakończyłem informacją o bardzo złej kondycji finansowej przewoźnika. Od tego czasu jego sytuacja znacznie się pogorszyła. Dowodem najbardziej odczuwalnym dla pasażerów jest zamknięcie strony internetowej. Ustalenie godzin odjazdów autobusów jest więc bardzo trudne. W dodatku nawet jeśli znamy godzinę, to nie mamy żadnej pewności, że dany kurs zostanie zrealizowany. W Internecie znajdziemy wiele artykułów opisujących problemy pasażerów oświęcimskiego PKS-u. Najwięcej materiałów dotyczy niezrealizowanych kursów linii 500 (Oświęcim – Tychy), 554 (Imielin – Tychy) i 586 (Oświęcim – Tychy, wydłużona wersja linii 500). To trasy, które przewoźnik obsługuje już od wielu lat, wygrywając przetargi ogłaszane przez poszczególne gminy. Teraz ich władze szukają ratunku u pobliskiego dużego organizatora transportu publicznego, czyli Miejskiego Zarządu Komunikacji w Tychach. Jak podają lokalne media, to właśnie MZK ma zająć się „pięćsetkami”. Stanie się to jednak dopiero 1 stycznia 2015.


Setra S215 UL, PKSiS Oświęcim SA, linia 500

Setra S215 UL, PKSiS Oświęcim SA, linia 500

 Mimo fatalnej sytuacji finansowej w taborze przewoźnika pojawiły się „nowe” autobusy. Tu Setra S215 UL o rejestracji KOS 63212. Rocznik 1992, data wydania dowodu rejestracyjnego (za CEP): 1.09.2014. Oświęcim dworzec kolejowy, kurs linii 500 z Tychów. 20.09.2014.

Próbą ratunku dla upadającego giganta jest utworzenie nowej firmy. Jak podał portal TwójSącz.pl oraz inne media, działalność przewozową PKSiS Oświęcim SA przejął nowy podmiot. Jego nazwa to Trans-Vobis. Firma zajęła się organizacją transportu we wszystkich oddziałach firmy, czyli w głównym oświęcimskim oraz w Nowym Sączu i w Krakowie. Wspomniany portal pisze, że w zarządzie Trans-Vobisu znajdziemy te same osoby, co w PKSiS Oświęcim SA. Zmieniła się zatem nazwa, a reszta pozostała bez zmian. Może za wyjątkiem nowego prezesa, którym według danych sądowych jest teraz Jan Popiołek, wcześniej związany z PKS Kraków, ale także działający w strukturach PKSiS Oświęcim.


Autosan H9-21, PKSiS Oświęcim SA

Na najbardziej prestiżowy kurs Oświęcim - Kraków PKSiS wysyła coraz gorszy tabor. Tu Autosan H9-21 z 1996 roku. To chyba już jedyny przewoźnik, którego „dziewiątki” wjeżdżają na teren dworca MDA w Krakowie. Kurs przez Zator, ul. Słowackiego w Oświęcimiu. 27.09.2014.


Autosan H10-10, PKSiS Oświęcim SA

 Kurs Oświęcim Muzeum - Osiek Dom Ludowy realizuje Autosan H10-10 z 1996 roku (rej. BBT 9068). Według danych CEP autobus przejechał już ponad 416 tysięcy kilometrów. Oświęcim, ul. Dąbrowskiego przy pl. Kościuszki. 27.09.2014.


Jelcza T120, PKSiS Oświęcim SA

 Na terenie oświęcimskiego dworca autobusowego wciąż parkuje sporo autobusów. Ten Jelcz 120M (rej. BOF 2143) kiedyś miał elektroniczną (klapkową) tablicę kierunkową. To rocznik 1998 (na liczniku już ponad 540 tys. kilometrów). Obok fragment Jelcza T120 o rejestracji o numer mniejszej, czyli BOF 2142. Także 1998 rocznik (przebieg zbliżony do miejskiego kolegi: ponad 560 tys. km). Pojazd najprawdopodobniej oczekuje na kurs do Krakowa. 12.10.2014.


Heuliez GX187 i Jelcz 120M, PKSiS Oświęcim SA

 Na dworcu odpoczywa inny Jelcz 120M. Starszy o rok BOC 1850 (przejechane ponad 585 tys. kilometrów), a obok niego Heuliez GX187 o numerach KOS 2G13. To już ostatni z trzech przedstawicieli tego modelu. Rocznik 1991, który według Centralnej Ewidencji Pojazdów przejechał tylko 197 tys. kilometrów, co biorąc pod uwagę jego wiek jest raczej mało realne. To jeden z dwóch ostatnich przegubowców w firmie. Oprócz niego jest jeszcze prezentowany w blogu (już jakiś czas temu) Mercedes Citaro G z Krakowa (według źródeł internetowych dawno już nie był widziany). Na tablicy kierunkowej Heulieza relacja Głębowice przez Polankę. 12.10.2014.

Heuliez GX187, PKSiS Oświęcim SA

Zbliżenie na ostatniego Heulieza w Oświecimiu. 27.09.2014. 


Carrier Fast Scoler, PKSiS Oświęcim SA

Przy budynku dworcowym odpoczywa Carrier Fast Scoler z 1999 roku. Co ciekawe, w CEP widnieje on jako Ponticelli LR210 (to nazwa podwozia, na którym zabudowano autobus). 12.10.2014.


Renaulty R312,  PKSiS Oświęcim

 Renaulty R312 na płycie oświęcimskiego dworca. To wozy o rejestracjach KOS 2G11 i KOS 2G03. Oba z roku 1991, sprowadzone z francuskiego Grenoble. Ten tabor wykorzystywany był głównie do obsługi linii 5xx. 27.09.2014.


MAN SL283, PKSiS Oświęcim

 MAN SL283 o rejestracji KOS 46ES. Jeden z 10 takich autobusów dostarczonych na początku 2003 roku. PKSiS Oświęcim SA kupił te fabrycznie nowe pojazdy w efekcie ogłoszonego w 2002 roku przetargu. Ich głównym zadaniem była obsługa linii 5xx, o czym świadczy umieszczony na każdym z autobusów napis informujący o zakupie przy użyciu środków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Powiatu Bieruńsko-Lędzińskiego. W rzeczywistości MAN-y SL283 pojawiały się na praktycznie wszystkich trasach obsługiwanych przez oświęcimskiego przewoźnika, także w dalszych relacjach, np. do Krakowa. 27.09.2014.

Autosan H7-20.02,  PKSiS Oświęcim

Na oświęcimskim dworcu autobusowym zachował się jeszcze charakterystyczny duży logotyp PKS. Po tej stronie budynku królują autobusy MZK Oświęcim. Tu Autosan H7-20.02 #54 oczekujący na kolejny kurs, niestety nie ustaliłem, na jakiej linii. 27.09.2014. 


Kapena City,  PKSiS Oświęcim

W Oświęcimiu nadal garażuje przeniesiona z Nowego Sącza Kapena City. To rocznik 1998, który według CEP pokonał już ponad 573 tys. kilometrów. Badanie techniczne ma ważne do 1.03.2015. Zdjęcie wykonałem 27.09.2014.

 
Mercedes 815D Vario , PKSiS Oświęcim

W Oświęcimiu nadal pozostaje przeniesiony z Krakowa Mercedes 815D Vario (rocznik 2003) o rejestracji KR 380LT. Za szybą oznaczenie linii 574: Tychy Rynek - Bojszowy - Bieruń KWK Piast. 27.09.2014.



Wielkim problemem firmy Trans-Vobis są zaległości wobec pracowników przejętych po PKSiS Oświęcim. Jak pisała pod koniec sierpnia „Gazeta Krakowska”, zaczęły się już wypłaty zaległych pensji pracownikom z Nowego Sącza. Gorzej jest w Krakowie. Kiedy robiłem jedno z poniższych zdjęć podszedł do mnie pracownik obecnego Trans-Vobisu, żaląc się, że od stycznia on i koledzy nie otrzymali pensji. Było to we wrześniu. To właśnie zaległości wobec pracowników, a w związku z tym wobec ZUS-u sprawiły, że przewoźnik nie mógł uczestniczyć w ostatnich przetargach na obsługę przewozów szkolnych (wymóg potwierdzenia braku zaległości w płaceniu składek), które były bardzo dobrym i pewnym źródłem dochodu. Tak np. obsługę słynnego gimnazjum w Zaborzu przy Oświęcimiu przejął PKS Pszczyna. Użyłem określenia „słynne”, bo to właśnie obsługa gimnazjum na Zaborzu była „ostatnim bastionem” oświęcimskich Ikarusów IK160P. W pierwszym wpisie Bloga Transportowego zobaczycie zdjęcie jednego z tych autobusów wykonującego taki właśnie przewóz.


Autosan H9-21, Autosan A1010T, PKSiS Oświęcim

Kiedy sytuacja oświęcimskiego PKS-u nie była jeszcze aż tak tragiczna, gimnazjum w Niepołomicach i pobliską szkołę podstawową obsługiwały standardowo te same autobusy. Z krakowskiego oddziału Autosan H9-21 o rejestracji KR 92436 (rocznik 1994) i Autosan A1010T o numerach KR 8627A (rocznik 2002). O ile „dziewiątki” zmieniały się, to ich nowocześniejszy kolega niezmiennie od lat obsługiwał niepołomickie szkoły. Na końcu trzeci szkolny autobus, czyli gminny Jelcz L090M o rejestracji KWI C767 (rocznik 2000). Niepołomice, parking przy gimnazjum, 22.01.2014.


Autosan A1112T, PKS Nowy Sącz, PKSiS Oświęcim

Nowy rok szkolny 2014/2015 przyniósł wielkie rotacje taborowe na niepołomickich liniach szkolnych. Początkowo zmieniał się tylko trzeci autobus, a Autosan A1010T nadal towarzyszył gminnemu pomarańczowemu gimbusowi. Później został już tylko Jelcz, a pozostałe wozy regularnie wymieniano. Niekiedy trafiały się wielkie ciekawostki taborowe, jak ten Autosan A1112T z oddziału w Nowym Sączu (rej. KN 13654, rocznik 2002). 18.09.2014. 


Solbus SN11M,  PKS Kraków, PKSiS Oświęcim SA

Tu szczęka mi opadła :) Takiego pojazdu do obsługi niepołomickich szkół przenigdy nie spodziewałem się. To Solbus SN11M, czyli autobus miejski wykorzystywany pierwotnie przez PKS Kraków do obsługi krakowskiego lotniska (linia terminal - przystanek kolejowy), później kursował na darmobusie Carrefoura, a następnie na bezpłatnych liniach centrum handlowego Futura Park Kraków. Te ostatnie zostały przejęte przez PTS Kraków. Jak widać Solbus nie został pozbawiony charakterystycznej reklamy, zatem nadal nieodpłatnie reklamuje Futura Park. Poznańska rejestracja sugeruje, że autobus jest zastawem dla jakiegoś wielkopolskiego banku. Kierowcy, z którymi rozmawiałem wypowiadali się bardzo niekorzystnie na temat tego pojazdu. Twierdzili, że to stary grat, że dyrekcja podsyła im najgorze trupy, a najlepszy tabor jest sprzedawany. Jakiś czas później sprawę tę nagłośniła telewizja TVN (reportaż o schowanym autobusie). Parking przy niepołomickim gimnazjum, 2.10.2014.


Solbus SN11M, Solbus C10,5, Jelcz L090M, Niepołomice

Solbus SN11M, Solbus C10,5 i Jelcz L090M na parkingu przy gimnazjum w Niepołomicach. Środkowy pojazd zastąpił opisywanego powyżej Autosana A1010T o rej. KR 8627A. Nie widnieje on już w bazie CEP, więc został sprzedany lub przerejestrowany (nie skasowany - taka informacja byłaby podana). 29.09.2014. 


Solbus SN11M, Jelcz L090M, Solbus C10,5, Niepołomice

 Powyższe autobusy w innym ustawieniu i na nowszym zdjęciu. 21.10.2014.

Solbus C10,5, PKS Kraków, PKSiS Oświęcim

Zbliżenie na Solbusa C10,5. W PKS Kraków o numerze K00108, rocznik 2007. Autobus już nie obsługuje przewozów szkolnych. Został wystawiony na sprzedaż. Obecnie można go ogladać w jednym z krakowskich komisów. Jest ustawiony tuż przy płocie - Kreator przy ul. Igołomskiej. Cena 149600 zł netto. Trochę tańszy jest jego brat bliźniak nr K00107, którego cena to 144000 zł netto. 21.10.2014.





 Uzupełnienie

Powyższy artykuł napisałem na początku października. Wówczas PKSiS Oświęcim SA jeszcze starał się obsługiwać linie 500 i 586 z Oświęcimia oraz pozostałe trasy o numeracji 5xx. Obecnie (7.11.14) linie te zawieszono i uruchomiono komunikację zastępczą. Informację o niej znajdziemy np. na stronie MZK Oświęcim. Komunikat z dnia 21.10.2014 podaje, że w związku z zawieszeniem linii nr 500 i 586 z Oświęcimia do Tychów jest realizowana komunikacja zastępcza. To linia 0 (Oświęcim Miasto – Bieruń Pętla), którą obsługuje firma PTS Bus-Trans Tychy. W Bieruniu przesiadka do autobusów jadących do Tychów. Ten sam komunikat zawiera informację, że od 3.11.2014 do 31.12.2014 na odcinku Oświęcim Miasto – Bieruń Pętla komunikacja będzie realizowana przez MZK Oświęcim jako linia nr 46, zapewniająca połączenie z kursującą na trasie Bieruń Pętla – Tychy linią 0 obsługiwaną przez PKM Tychy. Od 1 stycznia 2015 będzie kursowała jedna linia nr 686 na trasie Oświęcim Miasto – Tychy Nexteer.  


Informację o kolejnych awaryjnych rozwiązaniach znalazłem na stronie Serwisu Lokalnego z powiatu bieruńsko-lędzińskiego. I tak linię 574 zastąpiła trasa nr 274 (Tychy Nexteer – Bieruń KWK Piast) obsługiwana przez PKM Tychy. Ten przewoźnik kursuje także na dotychczasowej linii 554 (Tychy dw. PKP – Imielin Most) zmienionej na 54. Trasy 551 (Wola Skrzyżowanie – Bieruń – Tychy Dw. PKP) i 581 (Pszczyna Dw. PKP – Bieruń Plac Autobusowy) przenumerowano na 51 i 81, a ich obsługę przejął PKS Pszczyna. Ponoć komunikacja zastępcza jest bezpłatna. W szczegóły jednak nie wnikałem.


Tak oto pada „gigant na glinianych nogach”. Do tego tematu na pewno powrócę za jakiś czas.


Blog Transportowy na Facebooku

Blog Transportowy na Facebooku

niedziela, 2 listopada 2014

Nurki w Jeseniku (2)


Część pierwsza wpisu.


Kiedy rychlik prowadzony lokomotywą 750 718-9 odjechał, na stacji zapanował spokój. Jednak tylko chwilowy. Już o 13:10 miał przyjechać następny pociąg, również wagonowy ze spalinówką. To rychlik nr 1407 ze stacji  Zábřeh na Moravě (11:32). Niestety skład opóźnił się około 15 minut. Układający rozkład jazdy brali pod uwagę taką ewentualność, dlatego oczekujący na podróżujących dalej spěšny vlak nr 1665 do Krnova (15:00) odjeżdżał dopiero o 13:30.


Koleje Czeskie, spěšny vlak nr 1665 do Krnova, stacja Jesenik


Koleje Czeskie, spěšny vlak nr 1665 do Krnova, stacja Jesenik


Koleje Czeskie, spěšny vlak nr 1665 do Krnova, stacja Jesenik


Koleje Czeskie, spěšny vlak nr 1665 do Krnova, stacja Jesenik


Koleje Czeskie, spěšny vlak nr 1665 do Krnova, stacja Jesenik

 Spěšny vlak nr 1665 do Krnova czeka na godzinę odjazdu.



Oczekiwanego rychlika przyprowadziła lokomotywa  750 715-5. Identyczna jak dwie prezentowane wcześniej. Rocznik 1975, w 2012 r. modernizacja w CZ LOKO. Wcześniej lokomotywa funkcjonowała pod oznaczeniem 750 236-2. Na haku przyciągnęła dwa wagony klasy drugiej. Tym razem w obowiązującym obecnie niebieskim malowaniu. Oba wagony przyjechały z Brna, w relacji Brno hl. n. (9:18) - Zábřeh na Moravě (11:23) jako rychlik nr 907 do Šumperka (11:40) prowadzony elektrowozem serii 362.


Koleje Czeskie, rychlik nr 1407 wjeżdza na stację Jesenik


Koleje Czeskie, rychlik nr 1407 wjeżdza na stację Jesenik

Rychlik nr 1407 prowadzony lokomotywą  750 715-5 wjeżdża na stację Jesenik.



Koleje Czeskie, rychlik nr 1407 wjechał na stację Jesenik


Koleje Czeskie, rychlik nr 1407 wjechał na stację Jesenik


Koleje Czeskie, rychlik nr 1407 wjechał na stację Jesenik


Koleje Czeskie, rychlik nr 1407 wjechał na stację Jesenik


Rychlik nr 1407 już na stacji Jesenik. Obok stoi lokomotywa 750 716-3.



Film z wjazdu składu. Jego dalsza część to manewry na stacji Jesenik:




Kiedy odjechał spěšny vlak do Krnova, 750 715-5 rozpoczęła manewry. Zrobiła oblot składu, a następnie przestawiła wagony na sąsiedni tor. Stał na nim charakterystyczny wagon bagażowy produkcji NRD, który doczepiono do pociągu. Manewry widać na powyższym filmie. Poniżej kilka zdjęć z ich przebiegu. 


Koleje Czeskie, lokomotywa 750 715-5 manewruje na stacji Jesenik

Koleje Czeskie, lokomotywa 750 715-5 manewruje na stacji Jesenik

Koleje Czeskie, lokomotywa 750 715-5 manewruje na stacji Jesenik

Koleje Czeskie, lokomotywa 750 715-5 manewruje na stacji JesenikKoleje Czeskie, lokomotywa 750 715-5 manewruje na stacji Jesenik

  Lokomotywa 750 715-5 w trakcie oblotu dwuwagonowego składu.


Koleje Czeskie, lokomotywa 750 715-5 manewruje na stacji Jesenik

Koleje Czeskie, lokomotywa 750 715-5 manewruje na stacji JesenikKoleje Czeskie, lokomotywa 750 715-5 manewruje na stacji Jesenik

„Nurek” już podpięty do wagonów. Obok lokomotywa 750 716-3.

Koleje Czeskie, lokomotywa 750 715-5 manewruje na stacji Jesenik

Na tym manewry się nie skończyły. Skład odjechał za stację i po chwili wrócił po jeszcze jeden wagon - stojący samotnie biało-zielony bagażowy.

Tak powstał nowy pociąg. To rychlik 1404 relacji Jesenik (14:54) - Zábřeh na Moravě (16:28). Na stacji końcowej wagony zostaną wpięte do innego składu. Dwa pierwsze pojadą aż do Pragi, a ostatni zostanie odczepiony w Brnie.


Koleje Czeskie, rychlik 1404 relacji Jesenik - Zábřeh na Moravě

Koleje Czeskie, rychlik 1404 relacji Jesenik - Zábřeh na Moravě

Koleje Czeskie, rychlik 1404 relacji Jesenik - Zábřeh na MoravěKoleje Czeskie, rychlik 1404 relacji Jesenik - Zábřeh na Moravě

Rychlik nr 1404 relacji Jesenik - Zábřeh na Moravě już zestawiony. 

Koleje Czeskie, lokomotywa 750 716-3, stacja Jesenik

Lokomotywa 750 716-3 wciąż bez zatrudnienia, a w tle wygaszona 750 715-5 ze składem rychlika nr 1404. 


Koleje Czeskie, wagony węglarki na stacji JesenikKoleje Czeskie, wagony węglarki na stacji Jesenik


Przy rampie załadunkowej stał skład węglarek. Czekały one na ładunek drewna, który w trakcie mojego pobytu na stacji przywoziły ciężarówki. Niestety był to jedyny akcent towarowy. Na żaden skład nie załapałem się, a ostatnio (czyli w 2010 roku) taki pociąg jechał właśnie po godzinie 13.

Tak zakończyłem kolejową wizytę w Jeseniku.


Blog Transportowy na Twitterze

Blog Transportowy na Facebooku

czwartek, 30 października 2014

Truck i Van of the Year 2015


W Blogu Transportowym pisałem już o zwycięzcy konkursu „Bus of the Year 2015”, czyli o MAN-ie Lion’s City GL CNG (tu link). Uroczyste wręczenie pucharu potwierdzającego zdobycie tego tytułu odbyło się w trakcie specjalnej gali towarzyszącej wrześniowym targom IAA w Hanowerze. Wówczas ogłoszono także wyniki dwóch innych konkursów.

Tytuł „Truck of the Year 2015” przyznano ciężarówce, którą prezentowałem już wiele razy. To Renault Trucks T. Pojazd ten otrzymał łącznie 129 punktów, co dało mu 48 punktów przewagi nad najwyżej ocenionym rywalem. Złożone z 25 międzynarodowych dziennikarzy jury uznało takie zalety nowego Renaulta jak: nowatorstwo technologiczne, wygoda i bezpieczeństwo, osiągi w trakcie jazdy, oszczędność paliwa, ekologię i całkowity koszt posiadania pojazdu.

Renault Trucks T łączy zalety poprzednich modeli - filarów marki z najnowszymi innowacjami technologicznymi w świecie transportu drogowego” - podkreślił Gianenrico Griffini, prezes kapituły Jury Trucks of the Year (ITOY). „Rezultat, to jedna z najbardziej znaczących premier w ostatnich latach”.

Nagroda „Truck of the Year” jest przyznawana od roku 1977. Jej pierwszym zdobywcą został Seddon Atkinson 200. Tytuł „Ciężarówki roku 2014” otrzymało Volvo FH.

Renault Trucks T, Truck of the Year 2015

Renault Trucks T, zdobywca tytułu „Truck of the Year 2015”. Przykładowy egzemplarz zaprezentowany w trakcie zlotu Master Truck w Polskiej Nowej Wsi pod Opolem. 18.07.2014.

Natomiast tytuł „Van of the Year 2015” trafił do firmy Iveco za najnowszy model popularnej rodziny Daily. New Daily zwyciężył przewagą 17 punktów nad najwyżej ocenionym konkurentem. Historia nagrody „Van of the Year” jest znacznie krótsza, niż trofeum ciężarówkowego. Po raz pierwszy przyznano ją dopiero w 1992 roku. Wówczas zwycięzcą został Volkswagen T4. Tytuł „Vana roku 2014” otrzymał Ford Transit Connect.


Iveco New Daily, Van of the Year 2015

Iveco New Daily, zdobywca tytułu „Van of the Year 2015”. Przykładowy egzemplarz sfotografowany na jednej ze stacji paliw przy drodze nr 7 za Kielcami. 9.10.2014.


Blog Transportowy na Facebooku

Blog Transportowy na You Tube, kanał Lukaszowo

poniedziałek, 27 października 2014

Jeszcze raz o ptaszkach z Nok Air



Wracam do tematu ciekawie pomalowanych samolotów linii Nok Air. Pod tym linkiem materiał, który opublikowałem w lipcu 2014. Dotyczył on zamówienia nowych Boeingów. Przewoźnik zdecydował się także na mniejsze maszyny produkcji Bombardiera. Zamówił je wcześniej niż Boeingi, bo już w listopadzie 2013. Podpisana wówczas umowa zakłada dostarczenie sześciu maszyn z możliwością zakupu kolejnych dwóch. Mowa o Bombardierach Q400 NextGen, czyli używając dłuższego, starszego nazewnictwa De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8.


Dwie z maszyn już dostarczono. Oczywiście każda w charakterystycznym „ptasim” malowaniu. W sierpniu 2014 do Nok Air trafił Q400 NextGen o rejestracji HS-DQA i o imieniu Nok Anna, a 30 września 2014 dostarczono samolot o numerach HS-DQB (nadano mu imię Nok Kao Neaw). Jak podkreśla Bombardier, maszyny te nie tylko wyróżniają się oryginalnym malowaniem, ale także nową konfiguracją wnętrza, mogącego pomieścić aż 86 pasażerów. Bombardiery Q400 NextGen to jednocześnie jedne z najcichszych produkowanych obecnie samolotów.


Bombardier Q400 NextGen, De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8, HS-DQB, Nok Air

Bombardier Q400 NextGen, De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8, HS-DQB, Nok Air

 Pierwszy Bombardier Q400 NextGen dla Nok Air, czyli HS-DQA. Maszyna na terenie zakładu Bombardiera w Toronto i w trakcie startu z Toronto do Bangkoku, czyli do Nok Air. 27.08.2014.

Zamów newsletter

Blog Transportowy na Facebooku