wtorek, 7 października 2014

BiletyAutokarowe.pl


W Blogu Transportowym oprócz informacji o poszczególnych pojazdach prezentuję także relacje z podróży nimi. Opisywałem np. przejazd EOS-em do Lwowa (link), czy Van Hoolem do Berlina (link). Teraz zapraszam do przeczytania tekstu o stronie internetowej, która umożliwia odbycie wielu ciekawych podróży. To BiletyAutokarowe.pl, portal dzięki któremu kupimy bilet na ponad 270 tysięcy połączeń.


BiletyAutokarowe.pl


BiletyAutokarowe.pl - screen strony głównej portalu.

Portal BiletyAutokarowe.pl należy do działającej od roku 2006 Grupy Probiz (turystyka, bilety, rezerwacje hoteli) z Twardogóry w województwie dolnośląskim. Korzystając z jego usług kupimy bilety do 36 europejskich krajów, do których wiedzie aż 90 linii autokarowych. Co najważniejsze, możemy liczyć na najniższe ceny, czyli jak w biurze przewoźnika, bo portal nie pobiera żadnych dodatkowych opłat. Dodatkowo codziennie klientom oferowanych jest ponad 1000 promocji.

BiletyAutokarowe.pl umożliwiają zakup biletów wielu znanych przewoźników, jak np. Sindbad, Eurolines, czy Eurobus. Można to zrobić w dwojaki sposób. Telefonicznie dzwoniąc pod numer 71 724 23 77 lub online na stronie www.biletyautokarowe.pl. Przy tej drugiej opcji, dokonując od razu płatności, bilet otrzymamy na e-maila do 15 minut po finalizacji transakcji. Co ciekawe, istnieje także możliwość odbioru biletu w autokarze. To korzystna forma np. dla osób, które nie posiadają własnej drukarki. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, pracownicy BiletówAutokarowych.pl udzielą niezbędnych wyjaśnień, zarówno telefonicznie, jak i odpowiadając na pytania przesłane e-mailem. Opisywany portal daje także możliwość zakupu ubezpieczeń turystycznych.


Bova Futura, Volánbusz Budapest

Na portalu BiletyAutokarowe.pl kupimy także bilety na kursy realizowane przez Eurolines. Na zdjęciu Bova Futura z budapesztańskiej firmy Volánbusz, czyli jednego z wielu przewoźników jeżdżących pod szyldem Eurolines - europejskiego zrzeszenia skupiającego firmy przewozowe. Autobus oczekuje na kurs Kraków - Budapeszt. Tymczasowy dworzec autobusowy w Krakowie przy ul. Wita Stwosza. 12.04.2014.


Scania Touring HD, PKS Polonus Warszawa

Z PKS Polonus dojedziemy np. z Warszawy do rosyjskiego Kaliningradu. Cena biletu na BiletyAutokarowe.pl to tylko 85 zł. Na zdjęciu Scania Touring HD realizująca inny kurs, z Warszawy do Zakopanego. Gdzieś na drodze nr 7 w rejonie Radomia. 26.11.2013.

Na portalu BiletyAutokarowe.pl znajdziemy także wiele przydatnych informacji związanych z planowaną podróżą. Zmiany w rozkładach jazdy, nowe linie, lokalizacje przystanków. Działa tam także  rzetelna baza opinii o liniach autokarowych. Jest ona na bieżąco weryfikowana przez pasażerów. Jak podaje portal, to jedyna taka baza w Polsce.


BiletyAutokarowe.pl

Na BiletyAutokarowe.pl funkcjonuje także blog, w którym podawane są najświeższe informacje związane chociażby z działalnością przewoźników autokarowych.


BiletyAutokarowe.pl

Blog Transportowy na Facebooku
 

niedziela, 5 października 2014

Premiera nowych Solarisów Urbino


Temat nowych Solarisów Urbino w Blogu Transportowym pojawił się bezpośrednio po ich premierze. Był to jednak bardzo krótki wpis (tu link). Sprawa jest na tyle ciekawa, że powracam do niej z trochę dłuższym materiałem.

O nowej wersji modelu Urbino Solaris informował już od dłuższego czasu. Wiadomo było, że premiera odbędzie się w trakcie targów IAA w Hanowerze. Już 12 czerwca 2014 producent uruchomił specjalną stronę internetową, na której stopniowo prezentowano fragmenty nowego autobusu, przypominając, że całość można będzie zobaczyć dopiero 24 września. Wówczas, o godzinie 12:00 odbyła się światowa premiera nowego Urbino, a właściwie dwóch Urbino, czyli autobusu w wersji solo i przegubowego. Spoglądając na terminarz targów IAA 2014 zobaczymy, że trwały one od 25 września do 2 października. Czyżby więc premiera była odrębnym wydarzeniem poprzedzającym otwarcie targów? Nic bardziej mylnego. Targi IAA 2014 zaczęły się już na dwa dni przed oficjalną datą, czyli 23 września. Wówczas wstęp na nie mieli jednak tylko akredytowani dziennikarze. Właśnie wtedy odbywały się konferencje prasowe (niekiedy kilka jednocześnie), łączone także z premierami najnowszych modeli pojazdów. Dla większości wystawców terminem wiążącym była jednak data 25 września, a w związku z tym dwa dni wcześniej ich stoiska dopiero powstawały. Tak samo było w przypadku Solarisa. Na dzień przed premierą jego stoisko dopiero było budowane. Dzięki temu najnowsze autobusy można było podziwiać znacznie wcześniej, niż to zaplanowano. Później dokładnie je zasłonięto.


Nowy Solaris Urbino 18, Hanower IAA

Nowy Solaris Urbino 18, Hanower IAA

 Nowy Solaris Urbino 18. Pucowanie na dzień przed premierą. 23.09.2014.

Nowy Solaris Urbino 18, Hanower IAA
 
Nowego Solarisa Urbino 12 przygotowano wcześniej. Kiedy przegubowiec był pucowany, ten egzemplarz już częściowo zakryto. 23.09.2014.

I nastał ten dzień. Środa, 24 września 2014. Godzina 12. Wypełniona wieloma autobusami (np. King Long, Temsa, Otokar, Van Hool) hala nr 11 opustoszała. Jednak nie wszędzie. Tłok zapanował na stoisku Solarisa. Kilka przemówień, program artystyczny (grupa taneczna) i upada mur kartonowych pudeł zasłaniających najnowsze Urbina. Zatem stało się. Nowe Solarisy już nie są skrzętnie ukrywaną tajemnicą.



Nowy Solaris Urbino 18, Hanower IAA

Nowy Solaris Urbino 18, Hanower IAA

Nowe Solarisy Urbino 18 i Urbino 12, Hanower IAA

Najnowsze Solarisy. Od premiery minęło kilka godzin. Na stoisku Solarisa panuje już spokój, hala pustoszeje – targi niedługo zostaną zamknięte. 24.09.2014.

Tyle moich obserwacji. Czas na porcję szczegółowych informacji o nowych autobusach, które charakteryzują się odmienioną, lżejszą konstrukcją i jak podaje producent „wysoce atrakcyjnym designem”. Poniżej dosłowna treść informacji prasowej.


Lżejsza i sztywniejsza konstrukcja

W porównaniu do obecnej wersji Urbino konstrukcja szkieletu nowego autobusu jest jednocześnie lżejsza i sztywniejsza, a przy tym równie trwała, ponieważ została wykonana z tego samego materiału o wysokiej odporności na korozję. Na zredukowanie masy pojazdu wpłynął również sposób ukształtowania oraz umiejscowienia stalowych elementów. Podczas prac konstrukcyjnych wprowadzono wiele innowacyjnych rozwiązań, w tym zastosowano łączenia wzmacniające obszar, w którym pionowe profile szkieletu stykają się z poziomymi. Dodatkowym wzmocnieniem i usztywnieniem szkieletu jest blaszana podłoga. Dopiero na niej przyklejana jest najwyższej jakości sklejka. Dzięki temu nowemu rozwiązaniu podłoga autobusu jest nie tylko trwalsza, ale i lepiej zabezpieczona przed działaniem warunków atmosferycznych. Szkielet przygotowano tak, aby umożliwić montaż zbiorników z powietrzem w przedniej części autobusu. Kolejnym elementem wpływającym na wytrzymałość konstrukcji stalowej jest także to, iż blacha na podłodze oraz blacha tworząca sufit zostały przymocowane do szkieletu w większej liczbie miejsc. Znaczące zmniejszenie masy własnej pojazdu w istotny sposób wpływa na redukcję zużycia paliwa, co zapewne z zadowoleniem odnotują nabywcy.

Nowa konstrukcja i sposób budowy umożliwiły oprócz tego zmniejszenie poziomu wibracji i hałasu zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz autobusu. Pojazd otrzymał dodatkową warstwę izolacyjną, co obniża koszty eksploatacyjne, a także zwiększa komfort jazdy. Nowy Solaris, w którym poziom hałasu nie przekracza 74,8 dB, spełnia najbardziej restrykcyjne w tym względzie normy (norma europejska 80 dB, norma na rynku niemieckim 77 dB).


Technologia montażu „skin on skin”

Technologia budowy pojazdu „skin on skin” pozwala zwiększyć efektywność procesów produkcyjnych oraz zapewnia jeszcze wyższą estetykę wykończenia. Sprawia też, że autobus jest łatwiejszy w serwisowaniu. Panele boczne są przykręcane do siebie, co umożliwia prostszy montaż oraz wymianę w przypadku uszkodzenia części nadwozia. Wygodniejszy dostęp do poszczególnych elementów pojazdu osiągnięto też dzięki zastosowaniu tylnej oraz bocznych klap rewizyjnych otwieranych pod kątem 170, a nie jak poprzednio 130 stopni.

Komora silnika została przygotowana do montażu napędów z normą emisji spalin Euro-6 o zróżnicowanych pojemnościach. W nowych Solarisach w wersji z silnikami spalinowymi zabudowane zostaną, znane z obecnych modeli, innowacyjne jednostki napędowe DAF (model DAF MX-11 PACCAR) oraz Cummins (model ISB6.7E6). Drugi z producentów jest również dostawcą silników ISLG8.9E6 napędzanych sprężonym gazem ziemnym (CNG).
Nowy Solaris został opracowany z myślą o wszystkich rodzajach pojazdów. Jest przygotowany do zainstalowania zarówno silników spełniających normę Euro-6, jak i ich gazowych odpowiedników, napędów hybrydowych czy elektrycznych. Przedstawione rozwiązania znajdą zastosowanie w autobusach i w trolejbusach.


Odmienione wnętrze

Wprowadzone innowacje konstrukcyjne pozwalają na lepsze rozłożenie nacisków na osie w wyniku odciążenia osi napędowej. Zostało to osiągnięte m.in. dzięki przeniesieniu wszystkich zbiorników ze sprężonym powietrzem do przedniej części pojazdu. To z kolei sprawia, że mamy do dyspozycji zwiększoną przestrzeń pasażerską, a autobus jeszcze wygodniej się prowadzi.

Niewątpliwym atutem nowego Solarisa jest zdecydowanie większa liczba miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi (do 16 w wersji 12-metrowej, do 24 w wersji przegubowej). Dodatkową przestrzeń pozwoliło uzyskać m.in. umiejscowienie zbiorników paliwa na nadkolach pojazdu. Ta zmiana sprawia również, że autobus w klasie MAXI posiada całkowicie niską podłogę między pierwszą a drugą osią.

Przyjemną jazdę zapewniają większe szyby oraz LED-owe oświetlenie wnętrza. Kolejną nowością jest możliwość włączenia tzw. oświetlenia pośredniego, które daje większy komfort po zmierzchu.


Wygodniejsze wsiadanie i wysiadanie

Wzrasta wygoda podróżowania nowym Solarisem. Łatwiejsze jest także wsiadanie i wysiadanie pasażerów. Jest to rezultat zwiększenia przestrzeni pasażerskiej oraz zastosowania szerszych i wyższych drzwi. Ich standardowa szerokość wynosi obecnie 1230 mm, możliwe jest również zamówienie wersji o szerokości 1250 mm. Z kolei wysokość drzwi, w zależności od wybranego przez klienta modelu, będzie mieściła się w przedziale pomiędzy 1970 mm a 2000 mm.

Wartą odnotowania zmianą w przypadku dwudrzwiowego modelu Urbino 12 jest przesunięcie drugiej pary drzwi ku tyłowi pojazdu o odległość jednego modułu. Takie rozwiązanie oferuje na rynku tylko Solaris. W wersji osiemnastometrowej pojazdu zmieniono dodatkowo położenie drugiej pary drzwi o analogiczną szerokość, co niewątpliwie usprawnia „wymianę” pasażerów.


Jeszcze wyższa kultura jazdy

Przy projektowaniu nowego Solarisa zadbano również o komfort i ergonomię stanowiska pracy kierowców. Otrzymują oni kabinę umiejscowioną o 50 mm wyżej niż w poprzednim modelu, co zapewnia poprawę widoczności, a także lepszy kontakt z pasażerami. Dodatkowo widoczność została poprawiona poprzez obniżenie położenia pasa przedniej szyby. W premierowym pojeździe dostępny jest nowoczesny, czytelny i intuicyjny w obsłudze pulpit dotykowy, znany już z autobusów elektrycznych oraz tramwajów polskiego producenta.

Nowe Solarisy posiadają w standardzie LED-owe światła do jazdy dziennej. Zewnętrzne reflektory również dostępne są w tej energooszczędnej technologii, jednakże na życzenie klienta istnieje możliwość zamontowania świateł ksenonowych lub halogenowych.


Bezpieczeństwo

Autobus prowadzi się jeszcze pewniej, co wynika z zastosowania miechów o charakterystyce progresywnej i nowoczesnych amortyzatorów. Jako opcję Solaris oferuje amortyzatory adaptywne. Sprawiają one, że pojazd elastycznie dostosowuje się do zmiennych warunków drogowych i prędkości. Powyższe rozwiązania zabezpieczają przed wychyleniami podczas zakrętów, które następują przy jeździe z większą prędkością. Kupujący może skorzystać również z wariantu obejmującego zainstalowanie systemu stabilizacji toru jazdy ESC.

Pojazd prowadzi się pewniej i wygodniej także dzięki niżej usytuowanemu środkowi ciężkości, konstrukcję dachu nowego Solarisa obniżono bowiem o 50 mm, przy zachowaniu dotychczasowej wysokości wnętrza.


Wyrazisty i spójny design

Nowatorskim rozwiązaniem jest również ujednolicenie wyglądu autobusów niskopodłogowych i niskowejściowych oraz zharmonizowanie z tramwajami elementów ich wyposażenia. Tego typu zabieg sprawia, że użytkownik otrzymuje pojazdy stanowiące spójną wizualnie całość. Ma to niewątpliwie wymiar praktyczny, gdyż pozwala przewoźnikom posiadającym w swojej flocie różne rodzaje pojazdów Solarisa na zastosowanie wielu identycznych elementów wyposażenia oraz jednakowych części zamiennych. Na obniżenie kosztów eksploatacji pojazdu wpłynie także przeprowadzony proces standaryzacji części zamiennych.

Last but not least – nowy, wyrazisty design Solarisa. Lekko zaokrąglone kształty znanego do tej pory Urbino otrzymały bardziej dynamiczny i nowoczesny wygląd. Znajdujące się na dachu pojazdu osłony zakrywają elementy wyposażenia umieszczone na autobusie, co podnosi jego walory estetyczne. Futurystyczna linia nadwozia wskazuje na zorientowanie ku przyszłości, a jej zadaniem jest przyciąganie uwagi pasażerów.

Wprowadzenie na rynek nowego Solarisa oznacza otwarcie kolejnego rozdziału w historii firmy. Daje on polskiemu producentowi ogromne możliwości rozwoju i gwarantuje wysoką konkurencyjność na ciągle rozwijającym się rynku autobusów i trolejbusów. Celem prac nad stworzeniem nowego Solarisa było zaprojektowanie pojazdu, który swoim atrakcyjnym wyglądem zachęci pasażerów do korzystania z komunikacji publicznej, a komfort podróżowania sprawi, że nie będą już chcieli przesiąść się z powrotem do swoich samochodów.
 

Nowy Solaris Urbino 12

Nowy Solaris Urbino 12

Nowy Solaris Urbino 12

Nowy Solaris Urbino 12, Hanower IAA

Nowy Solaris Urbino 12, Hanower IAA

 Nowy Solaris Urbino 12

Nowe Solarisy Urbino 12 i Urbino 18 są już dostępne w ofercie producenta. Jednak potencjalni nabywcy tak szybko ich nie odbiorą. Seryjna produkcja ruszy dopiero w 2015 roku. W kolejnych miesiącach możemy spodziewać się prezentacji innych nowych modeli Solarisów.

Dane techniczne nowego Solarisa Urbino 12:


Długość
12 000 mm

Szerokość
2 550 mm

Wysokość do krawędzi dachu
Wysokość całkowita
2 750 mm

3 100 mm

Rozstaw osi
5 900 mm

Zwis przedni
2700 mm

Zwis tylny
3 400 mm



Silnik Diesel
Cummins ISB Euro-6
 6.7 l pojemności
 209 kW (280 KM) @ 2100 rpm
 1100 Nm @ 1200-1600 rpm



Skrzynia biegów
Voith Diwa 6
 Automatyczna skrzynia biegów


Zbiornik paliwa
350 l

Zbiornik AdBlue
50 l


Oś przednia
ZF RL 75 EC
Oś niezależna

Oś napędowa
ZF AV 132 87
Przełożenie = 5,74





Miejsca siedzące
Miejsca siedzące dostępne z niskiej podłogi
33

16

Klimatyzacja
1x Konvekta UL500


Dane techniczne nowego Solarisa Urbino 18:

Długość
18 000 mm

Szerokość
2 550 mm

Wysokość do krawędzi dachu
Wysokość całkowita
2 750 mm
3 100 mm

Rozstaw osi
5 900 mm + 6 000 mm

Zwis przedni
2700 mm

Zwis tylny
3 400 mm


Silnik
DAF MX-11 Euro-6
 10.8 l pojemności
 271 kW (370 KM) @ 1650 rpm
 1600 Nm @ 1650 rpm



Skrzynia biegów
ZF EcoLife 6AP
 Automatyczna skrzynia biegów


Zbiornik paliwa
 350 l

Zbiornik AdBlue
 50 l


Oś przednia
ZF RL 75 EC
Oś niezależna

Oś środkowa
ZF AVN 132

Oś napędowa
ZF AV 132
Przełożenie = 5.77



Miejsca siedzące
Miejsca siedzące dostępne z niskiej podłogi

40
20
Klimatyzacja



2 x Spheros Revo 450 ART
Blog Transportowy na You Tube, kanał Lukaszowo

Blog Transportowy na Facebooku
 

środa, 1 października 2014

Mobilis po nowemu w Krakowie


W piątek 1 sierpnia 2014 firma Mobilis rozpoczęła realizację nowego, 10-letniego kontraktu na obsługę wybranych linii komunikacji miejskiej w Krakowie. Tu link do wcześniejszego tekstu na temat tego przetargu. Przypomnę, że zgodnie z ustaleniami, Mobilis powinien obsługiwać linie nr: 102, 120, 138, 142, 152, 159, 168, 178, 182, 352, 482 i 502. Ostatecznie wprowadzono jednak drobne zmiany. MPK Kraków pozostało na liniach 168, 182 i 482, natomiast oddało trasy nr 109 (Cracovia Stadion – Bielany), 153 (Osiedle Piastów – Lesisko) i 193 (Czyżyny Dworzec – Wieczysta).

Nowy kontrakt to nowe autobusy w nowych barwach, zgodnych z Księgą Identyfikacji Wizualnej Pojazdów Komunikacji Miejskiej w Krakowie (więcej na ten temat pod tym linkiem). Łącznie przedstawiciele dwóch marek i trzech modeli. AMZ CS10LF, AMZ CS12LF i Mercedes Conecto G. W sumie aż 67 nowych autobusów. Najliczniejsza grupa to przegubowce (38 egzemplarzy), na drugim miejscu klasyfikują się 12-metrowe AMZ-ty (24 sztuki), a na końcu najmniejsze pojazdy, czyli CS10LF, tylko 5 egzemplarzy.

AMZ CS12LF, Mobilis
  
AMZ CS12LF #MZ018 jako linia 138. Przystanek początkowy na pętli Kombinat. 1.09.2014.


Mercedes Conecto G , Mobilis

Mercedes Conecto G #MC302 jako linia 152 w stronę Olszanicy. Aleja Focha, 2.08.2014. 


AMZ CS12LF, Mobilis

AMZ CS12LF #MZ009 skręca z al. Bora-Komorowskiego w ul. Wiślicką. To po trasie linii 159, ale autobus nie obsługiwał jej. Najprawdopodobniej był to jakiś przejazd zamknięty. 27.08.2014. 


Mercedes Conecto G , Mobilis

Mercedes Conecto G #MC323 jako linia 502 objeżdża plac Centralny. To przejazd bez pasażerów pomiędzy przystankiem końcowym i początkowym pętli Plac Centralny. Obecnie ten odcinek jest nieprzejezdny - trwa remont kapitalny. 1.08.2014, czyli pierwszy dzień obsługi nowych linii przez Mobilisa. 


AMZ CS12LF, Mobilis

AMZ CS12LF #MZ008 na pętli Czyżyny Dworzec. Na wyświetlaczu niepoprawny kierunek, bo autobus jest już podstawiony jako kurs do końcówki Osiedle Na Stoku. 31.08.2014.


Mercedes Conecto G , Mobilis

Na pętli Cracovia Stadion stoi Mercedes Conecto G #MC317. Linia 502 do Placu Centralnego im. R. Reagana - tak brzmi pełna nazwa tej końcówki. Jej długość jest sporym utrudnieniem, bo np. nie mieści się w całości na wyświetlaczach i znacznie wydłuża głosowe zapowiedzi tego przystanku. To „udogodnienie” stosowane jest dopiero od jakiegoś czasu. Wcześniej było prościej - tylko Plac Centralny. Zdjęcie wykonałem drugiego dnia realizacji nowego kontraktu, czyli 2.08.2014. Panował wtedy wielki upał, a wydajna klimatyzacja nowego Conecto dawała upragniony chłód.


AMZ CS12LF, Mobilis

AMZ CS12LF, Mobilis

 Na pętli Bielany na powrotny kurs linii 109 oczekuje AMZ CS12LF #MZ017. Końcówka o dość lotniczym charakterze - obok stoi wojskowy samolot. 3.08.2014.


Mercedes Conecto G - wnętrze, Mobilis

Wnętrze Mercedesa Conecto G #MC320. Linia 152. Postój na przystanku początkowym pętli Aleja Przyjaźni. Jeszcze dzień wcześniej linię tę obsługiwały wyłącznie żółte Solarisy Urbino 18. 1.08.2014.

Mercedes Conecto G - wnętrze, Mobilis

 Taką tapicerkę siedzeń ma najnowszy krakowski tabor Mobilisa. Tu Conecto G #MC320. 1.08.2014.


AMZ CS12LF, Mobilis

  W bocznej części pętli Czyżyny Dworzec na kolejny kurs jako linia 142 czeka AMZ CS12LF #MZ021. 9.09.2014.


Solaris Urbinetto 10 i AMZ CS12LF, Mobilis

Warto jeszcze przypomnieć, że po Krakowie nadal jeździ stary tabor Mobilisa. Wprawdzie realizujące poprzedni kontrakt żółte Solarisy, Irisbusy i MAZ-y już zniknęły z ulic miasta, ale nadal pozostały na nich sprowadzone z Warszawy Solarisy Urbinetto 10. Pierwotnie kursujące na czasowej linii 704 do Ronda Mogilskiego, teraz obsługujące dwie inne linie zastępcze: 714 i 774. Na zdjęciu autobusy o numerach A309 i A319 jako linia 714 (Czyżyny Dworzec - Ofiar Dąbia), a za nimi AMZ CS12LF #MZ021 na 142. Pętla Czyżyny Dworzec, 9.09.2014.

 

Wszystkie autobusy Mobilisa zostały wyposażone w nowy rodzaj automatów biletowych. Są one mniejsze, niż te stosowane wcześniej. Jest to związane z rezygnacją z operacji gotówkowych. W tych urządzeniach zapłacimy tylko kartą.

Automat biletow Mera-System Grodzisk Mazowiecki, Mobilis Kraków

Takie automaty biletowe zamontowano w nowych autobusach Mobilisa. Producent to firma Mera-Systemy z Grodziska Mazowieckiego. Brak możliwości płacenia gotówką początkowo był sporym zaskoczeniem dla wielu pasażerów.



Nowy tabor został wyposażony w system dynamicznej informacji pasażerskiej wyprodukowany przez Zakład Elektroniczny SiMS z Bydgoszczy. Jego elementy to między innymi kasowniki, tablice kierunkowe i umieszczone pod sufitem monitory oraz urządzenia związane z zapowiedziami głosowymi. Zauważalną dla przeciętnego pasażera nowością jest wyświetlanie szacunkowego czasu przejazdu do wszystkich kolejnych przystanków. Tej opcji nie było wcześniej w krakowskich pojazdach.


Kasownik, system dynamicznej informacji pasażerskiej, Zakład Elektroniczny SiMS Bydgoszcz

Kasowniki firmy SiMS dodatkowo pokazują także wszystkie przystanki na trasie oraz czas, w którym autobus do nich dojedzie. Wystarczy nacisnąć przycisk Info.
 
Tablica kierunkowa, system dynamicznej informacji pasażerskiej, Zakład Elektroniczny SiMS Bydgoszcz
  
Wewnętrzna tablica kierunkowa na bieżąco podaje położenie autobusu oraz czas pozostały na dotarcie do poszczególnych przystanków. Rozwiązanie szczególnie przydatne osobom, które nie znają miasta.


Mercedes Conecto G , wnętrze Mobilis

Mercedes Conecto G , wnętrze Mobilis

Przykładowe rozmieszczenie monitorów, kasowników i automatu biletowego we wnętrzu Mercedesa Conecto G.



Film przedstawiający najnowszy tabor Mobilisa w Krakowie zamieściłem już wcześniej. Tu link.


Blog Transportowy na Google +

Blog Transportowy na Facebooku

 

sobota, 27 września 2014

Nowy Solaris już jest


W środę 24 września 2014 w Hanowerze miało miejsce od dawna wyczekiwane autobusowe wydarzenie. W trakcie targów IAA (Internationale Automobil-Ausstellung) po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowano dwa nowe Solarisy. Modele Urbino 12 i Urbino 18. Więcej na ten temat napiszę w jednym z kolejnych wpisów, a już teraz prezentuję krótszą wersję premierowego Solarisa.


New Solaris Urbino 12

New Solaris Urbino 12


Wpisy poświęcone autobusom

Blog Transportowy na Facebooku

niedziela, 21 września 2014

Wojskowe WUKO


Jednostki wojskowe kryją dość sporą ilość różnych ciekawych pojazdów. Wiele z nich nie opuszcza swoich baz, albo dzieje się to wyjątkowo rzadko. Najprawdopodobniej tak właśnie jest w przypadku prezentowanego w tym wpisie Jelcza 325. Jak na wojsko ma bardzo nietypową zabudowę i kolor. To pojazd do ciśnieniowego czyszczenia kanalizacji WUKO SC21. Taką zabudowę niedawno prezentowałem w innym ciężarówkowym wpisie (tu link).
Wojskowe WUKO „upolowałem” w Krakowie na terenie Centrum Handlowego Czyżyny. W mieście jest kilka jednostek i przypuszczalnie pojazd był w drodze do jednej z nich, a kierowca na chwilę poszedł po coś do jedzenia. Kiedy zbliżałem się do pięknego „jelonka”, szofer już wracał i dosłownie w ostatniej chwili udało mi się go ubłagać, aby jeszcze nie odjeżdżał. Pospiesznie wykonałem zdjęcia. 18.04.2014.


 Jelcza 325, WUKO SC21

 Jelcza 325, WUKO SC21

 Jelcza 325, WUKO SC21

 Jelcza 325, WUKO SC21

Kierowca podał mi także rok produkcji Jelcza. Niestety w tym przypadku wykazałem się mocno postępującą sklerozą. To rocznik 1986 lub 1988.

W trakcie odjazdu powstał taki krótki film:



Blog Transportowy na Facebooku

Blog Transportowy na Twitterze


środa, 17 września 2014

120 let MHD v Ostravě


Impreza, na którą zapraszałem w tym wpisie okazała się bardzo udana. Naprawdę warto było w niej uczestniczyć. 120 lat komunikacji miejskiej w Ostrawie świętowano wyjątkowo mocno. Przyznam, że zakładałem tylko prezentację kilku zabytkowych tramwajów, ewentualnie obsługiwaną przez nie (lub autobusy) linię specjalną łączącą oba udostępnione zwiedzającym zakłady. W rzeczywistości Dopravni Podnik Ostrava przygotował wielkie „wesołe miasteczko” dla entuzjastów transportu publicznego. 13 września 2014 na terenie warsztatów Martinov oraz w zajezdni tramwajowo-autobusowej Poruba nie można było się nudzić. Szczególnie w tym pierwszym obiekcie czekała masa atrakcji. Były i jeździły historyczne trolejbusy, autobusy i tramwaje. Przemieszczał się także tabor techniczny oraz sprowadzony z Pragi wagon metra. Prezentowano również lokomotywy i wagony kolejowe oraz ciekawe ciężarówki.


Škoda 8Tr + Karosa B40, Dopravni Podnik Ostrava
Zestaw Škoda 8Tr #29 + Karosa B40 #141 wykonuje kolejny kurs z pasażerami po terenie zakładu Martinov.


Ikarus 280.10, Dopravni Podnik Ostrava
Ikarus 280.10 #4070 na terenie zakładu Martinov. Dwudrzwiowy przegubowiec rozpoczyna kolejny kurs do zajezdni Poruba.


Wagony Vario LFR, Poruba, Dopravni Podnik Ostrava
Wagony Vario LFR, czyli dość mocna modernizacja Tatry T3. Hala garażowa zajezdni Poruba. 


W sumie każdy znalazł coś dla siebie. Pewnym utrudnieniem były niestety ogromne ilości odwiedzających, czyli pojawiały się problemy z robieniem zdjęć, bo wciąż ktoś wchodził w kadr. Szczególnie oblegany był ustawiony przy wejściu do zakładu Martinov trolejbus Škoda 9Tr. Wykonanie fotografii bez kogoś w kadrze graniczyło z cudem. Wśród odwiedzających oczywiście przeważali Czesi, ale nie brakowało także Polaków (niektórzy mieli dość sporą odległość do pokonania – np. z Warszawy), słyszałem także język niemiecki i angielski.

Relację z Ostrawy podzielę na kilka części umieszczonych w odpowiednich działach tematycznych. Już teraz zapraszam do obejrzenia poniższego filmu. Składanka przejazdów różnych pojazdów. Najpierw zobaczycie „Barborkę” #21 z 1922 roku, która prowadzi doczepkę „brňák” #219 (rocznik 1951). Tramwaj mija się z pokazanym powyżej Ikarusem 280.10 #4070 z 1988 roku. Następnie bramę zakładu Martinov opuszcza Škoda 706 RTO #247 (rocznik 1966) z wypełnioną pasażerami przyczepką Jelcz PO-1 #1227 (rocznik 1974). Kolejna scena to wyprodukowany w 1958 roku zestaw Škoda 8Tr #29 + Karosa B40 #141, a na koniec měřicí vůz, czyli techniczna Tatra T3:




Zamów newsletter

Blog Transportowy na Facebooku