niedziela, 5 października 2014

Premiera nowych Solarisów Urbino


Temat nowych Solarisów Urbino w Blogu Transportowym pojawił się bezpośrednio po ich premierze. Był to jednak bardzo krótki wpis (tu link). Sprawa jest na tyle ciekawa, że powracam do niej z trochę dłuższym materiałem.

O nowej wersji modelu Urbino Solaris informował już od dłuższego czasu. Wiadomo było, że premiera odbędzie się w trakcie targów IAA w Hanowerze. Już 12 czerwca 2014 producent uruchomił specjalną stronę internetową, na której stopniowo prezentowano fragmenty nowego autobusu, przypominając, że całość można będzie zobaczyć dopiero 24 września. Wówczas, o godzinie 12:00 odbyła się światowa premiera nowego Urbino, a właściwie dwóch Urbino, czyli autobusu w wersji solo i przegubowego. Spoglądając na terminarz targów IAA 2014 zobaczymy, że trwały one od 25 września do 2 października. Czyżby więc premiera była odrębnym wydarzeniem poprzedzającym otwarcie targów? Nic bardziej mylnego. Targi IAA 2014 zaczęły się już na dwa dni przed oficjalną datą, czyli 23 września. Wówczas wstęp na nie mieli jednak tylko akredytowani dziennikarze. Właśnie wtedy odbywały się konferencje prasowe (niekiedy kilka jednocześnie), łączone także z premierami najnowszych modeli pojazdów. Dla większości wystawców terminem wiążącym była jednak data 25 września, a w związku z tym dwa dni wcześniej ich stoiska dopiero powstawały. Tak samo było w przypadku Solarisa. Na dzień przed premierą jego stoisko dopiero było budowane. Dzięki temu najnowsze autobusy można było podziwiać znacznie wcześniej, niż to zaplanowano. Później dokładnie je zasłonięto.


Nowy Solaris Urbino 18, Hanower IAA

Nowy Solaris Urbino 18, Hanower IAA

 Nowy Solaris Urbino 18. Pucowanie na dzień przed premierą. 23.09.2014.

Nowy Solaris Urbino 18, Hanower IAA
 
Nowego Solarisa Urbino 12 przygotowano wcześniej. Kiedy przegubowiec był pucowany, ten egzemplarz już częściowo zakryto. 23.09.2014.

I nastał ten dzień. Środa, 24 września 2014. Godzina 12. Wypełniona wieloma autobusami (np. King Long, Temsa, Otokar, Van Hool) hala nr 11 opustoszała. Jednak nie wszędzie. Tłok zapanował na stoisku Solarisa. Kilka przemówień, program artystyczny (grupa taneczna) i upada mur kartonowych pudeł zasłaniających najnowsze Urbina. Zatem stało się. Nowe Solarisy już nie są skrzętnie ukrywaną tajemnicą.



Nowy Solaris Urbino 18, Hanower IAA

Nowy Solaris Urbino 18, Hanower IAA

Nowe Solarisy Urbino 18 i Urbino 12, Hanower IAA

Najnowsze Solarisy. Od premiery minęło kilka godzin. Na stoisku Solarisa panuje już spokój, hala pustoszeje – targi niedługo zostaną zamknięte. 24.09.2014.

Tyle moich obserwacji. Czas na porcję szczegółowych informacji o nowych autobusach, które charakteryzują się odmienioną, lżejszą konstrukcją i jak podaje producent „wysoce atrakcyjnym designem”. Poniżej dosłowna treść informacji prasowej.


Lżejsza i sztywniejsza konstrukcja

W porównaniu do obecnej wersji Urbino konstrukcja szkieletu nowego autobusu jest jednocześnie lżejsza i sztywniejsza, a przy tym równie trwała, ponieważ została wykonana z tego samego materiału o wysokiej odporności na korozję. Na zredukowanie masy pojazdu wpłynął również sposób ukształtowania oraz umiejscowienia stalowych elementów. Podczas prac konstrukcyjnych wprowadzono wiele innowacyjnych rozwiązań, w tym zastosowano łączenia wzmacniające obszar, w którym pionowe profile szkieletu stykają się z poziomymi. Dodatkowym wzmocnieniem i usztywnieniem szkieletu jest blaszana podłoga. Dopiero na niej przyklejana jest najwyższej jakości sklejka. Dzięki temu nowemu rozwiązaniu podłoga autobusu jest nie tylko trwalsza, ale i lepiej zabezpieczona przed działaniem warunków atmosferycznych. Szkielet przygotowano tak, aby umożliwić montaż zbiorników z powietrzem w przedniej części autobusu. Kolejnym elementem wpływającym na wytrzymałość konstrukcji stalowej jest także to, iż blacha na podłodze oraz blacha tworząca sufit zostały przymocowane do szkieletu w większej liczbie miejsc. Znaczące zmniejszenie masy własnej pojazdu w istotny sposób wpływa na redukcję zużycia paliwa, co zapewne z zadowoleniem odnotują nabywcy.

Nowa konstrukcja i sposób budowy umożliwiły oprócz tego zmniejszenie poziomu wibracji i hałasu zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz autobusu. Pojazd otrzymał dodatkową warstwę izolacyjną, co obniża koszty eksploatacyjne, a także zwiększa komfort jazdy. Nowy Solaris, w którym poziom hałasu nie przekracza 74,8 dB, spełnia najbardziej restrykcyjne w tym względzie normy (norma europejska 80 dB, norma na rynku niemieckim 77 dB).


Technologia montażu „skin on skin”

Technologia budowy pojazdu „skin on skin” pozwala zwiększyć efektywność procesów produkcyjnych oraz zapewnia jeszcze wyższą estetykę wykończenia. Sprawia też, że autobus jest łatwiejszy w serwisowaniu. Panele boczne są przykręcane do siebie, co umożliwia prostszy montaż oraz wymianę w przypadku uszkodzenia części nadwozia. Wygodniejszy dostęp do poszczególnych elementów pojazdu osiągnięto też dzięki zastosowaniu tylnej oraz bocznych klap rewizyjnych otwieranych pod kątem 170, a nie jak poprzednio 130 stopni.

Komora silnika została przygotowana do montażu napędów z normą emisji spalin Euro-6 o zróżnicowanych pojemnościach. W nowych Solarisach w wersji z silnikami spalinowymi zabudowane zostaną, znane z obecnych modeli, innowacyjne jednostki napędowe DAF (model DAF MX-11 PACCAR) oraz Cummins (model ISB6.7E6). Drugi z producentów jest również dostawcą silników ISLG8.9E6 napędzanych sprężonym gazem ziemnym (CNG).
Nowy Solaris został opracowany z myślą o wszystkich rodzajach pojazdów. Jest przygotowany do zainstalowania zarówno silników spełniających normę Euro-6, jak i ich gazowych odpowiedników, napędów hybrydowych czy elektrycznych. Przedstawione rozwiązania znajdą zastosowanie w autobusach i w trolejbusach.


Odmienione wnętrze

Wprowadzone innowacje konstrukcyjne pozwalają na lepsze rozłożenie nacisków na osie w wyniku odciążenia osi napędowej. Zostało to osiągnięte m.in. dzięki przeniesieniu wszystkich zbiorników ze sprężonym powietrzem do przedniej części pojazdu. To z kolei sprawia, że mamy do dyspozycji zwiększoną przestrzeń pasażerską, a autobus jeszcze wygodniej się prowadzi.

Niewątpliwym atutem nowego Solarisa jest zdecydowanie większa liczba miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi (do 16 w wersji 12-metrowej, do 24 w wersji przegubowej). Dodatkową przestrzeń pozwoliło uzyskać m.in. umiejscowienie zbiorników paliwa na nadkolach pojazdu. Ta zmiana sprawia również, że autobus w klasie MAXI posiada całkowicie niską podłogę między pierwszą a drugą osią.

Przyjemną jazdę zapewniają większe szyby oraz LED-owe oświetlenie wnętrza. Kolejną nowością jest możliwość włączenia tzw. oświetlenia pośredniego, które daje większy komfort po zmierzchu.


Wygodniejsze wsiadanie i wysiadanie

Wzrasta wygoda podróżowania nowym Solarisem. Łatwiejsze jest także wsiadanie i wysiadanie pasażerów. Jest to rezultat zwiększenia przestrzeni pasażerskiej oraz zastosowania szerszych i wyższych drzwi. Ich standardowa szerokość wynosi obecnie 1230 mm, możliwe jest również zamówienie wersji o szerokości 1250 mm. Z kolei wysokość drzwi, w zależności od wybranego przez klienta modelu, będzie mieściła się w przedziale pomiędzy 1970 mm a 2000 mm.

Wartą odnotowania zmianą w przypadku dwudrzwiowego modelu Urbino 12 jest przesunięcie drugiej pary drzwi ku tyłowi pojazdu o odległość jednego modułu. Takie rozwiązanie oferuje na rynku tylko Solaris. W wersji osiemnastometrowej pojazdu zmieniono dodatkowo położenie drugiej pary drzwi o analogiczną szerokość, co niewątpliwie usprawnia „wymianę” pasażerów.


Jeszcze wyższa kultura jazdy

Przy projektowaniu nowego Solarisa zadbano również o komfort i ergonomię stanowiska pracy kierowców. Otrzymują oni kabinę umiejscowioną o 50 mm wyżej niż w poprzednim modelu, co zapewnia poprawę widoczności, a także lepszy kontakt z pasażerami. Dodatkowo widoczność została poprawiona poprzez obniżenie położenia pasa przedniej szyby. W premierowym pojeździe dostępny jest nowoczesny, czytelny i intuicyjny w obsłudze pulpit dotykowy, znany już z autobusów elektrycznych oraz tramwajów polskiego producenta.

Nowe Solarisy posiadają w standardzie LED-owe światła do jazdy dziennej. Zewnętrzne reflektory również dostępne są w tej energooszczędnej technologii, jednakże na życzenie klienta istnieje możliwość zamontowania świateł ksenonowych lub halogenowych.


Bezpieczeństwo

Autobus prowadzi się jeszcze pewniej, co wynika z zastosowania miechów o charakterystyce progresywnej i nowoczesnych amortyzatorów. Jako opcję Solaris oferuje amortyzatory adaptywne. Sprawiają one, że pojazd elastycznie dostosowuje się do zmiennych warunków drogowych i prędkości. Powyższe rozwiązania zabezpieczają przed wychyleniami podczas zakrętów, które następują przy jeździe z większą prędkością. Kupujący może skorzystać również z wariantu obejmującego zainstalowanie systemu stabilizacji toru jazdy ESC.

Pojazd prowadzi się pewniej i wygodniej także dzięki niżej usytuowanemu środkowi ciężkości, konstrukcję dachu nowego Solarisa obniżono bowiem o 50 mm, przy zachowaniu dotychczasowej wysokości wnętrza.


Wyrazisty i spójny design

Nowatorskim rozwiązaniem jest również ujednolicenie wyglądu autobusów niskopodłogowych i niskowejściowych oraz zharmonizowanie z tramwajami elementów ich wyposażenia. Tego typu zabieg sprawia, że użytkownik otrzymuje pojazdy stanowiące spójną wizualnie całość. Ma to niewątpliwie wymiar praktyczny, gdyż pozwala przewoźnikom posiadającym w swojej flocie różne rodzaje pojazdów Solarisa na zastosowanie wielu identycznych elementów wyposażenia oraz jednakowych części zamiennych. Na obniżenie kosztów eksploatacji pojazdu wpłynie także przeprowadzony proces standaryzacji części zamiennych.

Last but not least – nowy, wyrazisty design Solarisa. Lekko zaokrąglone kształty znanego do tej pory Urbino otrzymały bardziej dynamiczny i nowoczesny wygląd. Znajdujące się na dachu pojazdu osłony zakrywają elementy wyposażenia umieszczone na autobusie, co podnosi jego walory estetyczne. Futurystyczna linia nadwozia wskazuje na zorientowanie ku przyszłości, a jej zadaniem jest przyciąganie uwagi pasażerów.

Wprowadzenie na rynek nowego Solarisa oznacza otwarcie kolejnego rozdziału w historii firmy. Daje on polskiemu producentowi ogromne możliwości rozwoju i gwarantuje wysoką konkurencyjność na ciągle rozwijającym się rynku autobusów i trolejbusów. Celem prac nad stworzeniem nowego Solarisa było zaprojektowanie pojazdu, który swoim atrakcyjnym wyglądem zachęci pasażerów do korzystania z komunikacji publicznej, a komfort podróżowania sprawi, że nie będą już chcieli przesiąść się z powrotem do swoich samochodów.
 

Nowy Solaris Urbino 12

Nowy Solaris Urbino 12

Nowy Solaris Urbino 12

Nowy Solaris Urbino 12, Hanower IAA

Nowy Solaris Urbino 12, Hanower IAA

 Nowy Solaris Urbino 12

Nowe Solarisy Urbino 12 i Urbino 18 są już dostępne w ofercie producenta. Jednak potencjalni nabywcy tak szybko ich nie odbiorą. Seryjna produkcja ruszy dopiero w 2015 roku. W kolejnych miesiącach możemy spodziewać się prezentacji innych nowych modeli Solarisów.

Dane techniczne nowego Solarisa Urbino 12:


Długość
12 000 mm

Szerokość
2 550 mm

Wysokość do krawędzi dachu
Wysokość całkowita
2 750 mm

3 100 mm

Rozstaw osi
5 900 mm

Zwis przedni
2700 mm

Zwis tylny
3 400 mm



Silnik Diesel
Cummins ISB Euro-6
 6.7 l pojemności
 209 kW (280 KM) @ 2100 rpm
 1100 Nm @ 1200-1600 rpm



Skrzynia biegów
Voith Diwa 6
 Automatyczna skrzynia biegów


Zbiornik paliwa
350 l

Zbiornik AdBlue
50 l


Oś przednia
ZF RL 75 EC
Oś niezależna

Oś napędowa
ZF AV 132 87
Przełożenie = 5,74





Miejsca siedzące
Miejsca siedzące dostępne z niskiej podłogi
33

16

Klimatyzacja
1x Konvekta UL500


Dane techniczne nowego Solarisa Urbino 18:

Długość
18 000 mm

Szerokość
2 550 mm

Wysokość do krawędzi dachu
Wysokość całkowita
2 750 mm
3 100 mm

Rozstaw osi
5 900 mm + 6 000 mm

Zwis przedni
2700 mm

Zwis tylny
3 400 mm


Silnik
DAF MX-11 Euro-6
 10.8 l pojemności
 271 kW (370 KM) @ 1650 rpm
 1600 Nm @ 1650 rpm



Skrzynia biegów
ZF EcoLife 6AP
 Automatyczna skrzynia biegów


Zbiornik paliwa
 350 l

Zbiornik AdBlue
 50 l


Oś przednia
ZF RL 75 EC
Oś niezależna

Oś środkowa
ZF AVN 132

Oś napędowa
ZF AV 132
Przełożenie = 5.77



Miejsca siedzące
Miejsca siedzące dostępne z niskiej podłogi

40
20
Klimatyzacja



2 x Spheros Revo 450 ART
Blog Transportowy na You Tube, kanał Lukaszowo

Blog Transportowy na Facebooku
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz