Temat
 nowych Solarisów Urbino w Blogu Transportowym pojawił się bezpośrednio 
po ich premierze. Był to jednak bardzo krótki wpis (tu link). Sprawa jest na tyle ciekawa, że powracam do niej z trochę dłuższym materiałem.
O
 nowej wersji modelu Urbino Solaris informował już od dłuższego czasu. 
Wiadomo było, że premiera odbędzie się w trakcie targów IAA w Hanowerze.
 Już 12 czerwca 2014 producent uruchomił specjalną stronę internetową, 
na której stopniowo prezentowano fragmenty nowego autobusu, 
przypominając, że całość można będzie zobaczyć dopiero 24 września. 
Wówczas, o godzinie 12:00 odbyła się światowa premiera nowego Urbino, a 
właściwie dwóch Urbino, czyli autobusu w wersji solo i przegubowego. 
Spoglądając na terminarz targów IAA 2014 zobaczymy, że trwały one od 25 
września do 2 października. Czyżby więc premiera była odrębnym 
wydarzeniem poprzedzającym otwarcie targów? Nic bardziej mylnego. Targi 
IAA 2014 zaczęły się już na dwa dni przed oficjalną datą, czyli 23 
września. Wówczas wstęp na nie mieli jednak tylko akredytowani 
dziennikarze. Właśnie wtedy odbywały się konferencje prasowe (niekiedy 
kilka jednocześnie), łączone także z premierami najnowszych modeli 
pojazdów. Dla większości wystawców terminem wiążącym była jednak data 25
 września, a w związku z tym dwa dni wcześniej ich stoiska dopiero 
powstawały. Tak samo było w przypadku Solarisa. Na dzień przed premierą 
jego stoisko dopiero było budowane. Dzięki temu najnowsze autobusy można
 było podziwiać znacznie wcześniej, niż to zaplanowano. Później 
dokładnie je zasłonięto.
 Nowy Solaris Urbino 18. Pucowanie na dzień przed premierą. 23.09.2014.
Nowego
 Solarisa Urbino 12 przygotowano wcześniej. Kiedy przegubowiec był 
pucowany, ten egzemplarz już częściowo zakryto. 23.09.2014.
I
 nastał ten dzień. Środa, 24 września 2014. Godzina 12. Wypełniona 
wieloma autobusami (np. King Long, Temsa, Otokar, Van Hool) hala nr 11 
opustoszała. Jednak nie wszędzie. Tłok zapanował na stoisku Solarisa. 
Kilka przemówień, program artystyczny (grupa taneczna) i upada mur 
kartonowych pudeł zasłaniających najnowsze Urbina. Zatem stało się. Nowe
 Solarisy już nie są skrzętnie ukrywaną tajemnicą.
Najnowsze
 Solarisy. Od premiery minęło kilka godzin. Na stoisku Solarisa panuje 
już spokój, hala pustoszeje – targi niedługo zostaną zamknięte. 
24.09.2014.
Tyle
 moich obserwacji. Czas na porcję szczegółowych informacji o nowych 
autobusach, które charakteryzują się odmienioną, lżejszą konstrukcją i 
jak podaje producent „wysoce atrakcyjnym designem”. Poniżej dosłowna 
treść informacji prasowej.
Lżejsza i sztywniejsza konstrukcja
W
 porównaniu do obecnej wersji Urbino konstrukcja szkieletu nowego 
autobusu jest jednocześnie lżejsza i sztywniejsza, a przy tym równie 
trwała, ponieważ została wykonana z tego samego materiału o wysokiej 
odporności na korozję. Na zredukowanie masy pojazdu wpłynął również 
sposób ukształtowania oraz umiejscowienia stalowych elementów. Podczas 
prac konstrukcyjnych wprowadzono wiele innowacyjnych rozwiązań, w tym 
zastosowano łączenia wzmacniające obszar, w którym pionowe profile 
szkieletu stykają się z poziomymi. Dodatkowym wzmocnieniem 
i usztywnieniem szkieletu jest blaszana podłoga. Dopiero na niej 
przyklejana jest najwyższej jakości sklejka. Dzięki temu nowemu 
rozwiązaniu podłoga autobusu jest nie tylko trwalsza, ale i lepiej 
zabezpieczona przed działaniem warunków atmosferycznych. Szkielet 
przygotowano tak, aby umożliwić montaż zbiorników z powietrzem w 
przedniej części autobusu. Kolejnym elementem wpływającym na 
wytrzymałość konstrukcji stalowej jest także to, iż blacha na podłodze 
oraz blacha tworząca sufit zostały przymocowane do szkieletu w większej 
liczbie miejsc. Znaczące zmniejszenie masy własnej pojazdu w istotny 
sposób wpływa na redukcję zużycia paliwa, co zapewne z zadowoleniem 
odnotują nabywcy.
Nowa
 konstrukcja i sposób budowy umożliwiły oprócz tego zmniejszenie poziomu
 wibracji i hałasu zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz autobusu. Pojazd 
otrzymał dodatkową warstwę izolacyjną, co obniża koszty eksploatacyjne, a
 także zwiększa komfort jazdy. Nowy Solaris, w którym poziom hałasu nie 
przekracza 74,8 dB, spełnia najbardziej restrykcyjne w tym względzie 
normy (norma europejska 80 dB, norma na rynku niemieckim 77 dB).
Technologia montażu „skin on skin”
Technologia
 budowy pojazdu „skin on skin” pozwala zwiększyć efektywność procesów 
produkcyjnych oraz zapewnia jeszcze wyższą estetykę wykończenia. Sprawia
 też, że autobus jest łatwiejszy w serwisowaniu. Panele boczne są 
przykręcane do siebie, co umożliwia prostszy montaż oraz wymianę w 
przypadku uszkodzenia części nadwozia. Wygodniejszy dostęp do 
poszczególnych elementów pojazdu osiągnięto też dzięki zastosowaniu 
tylnej oraz bocznych klap rewizyjnych otwieranych pod kątem 170, a nie 
jak poprzednio 130 stopni.
Komora
 silnika została przygotowana do montażu napędów z normą emisji spalin 
Euro-6 o zróżnicowanych pojemnościach. W nowych Solarisach w wersji z 
silnikami spalinowymi zabudowane zostaną, znane z obecnych modeli, 
innowacyjne jednostki napędowe DAF (model DAF MX-11 PACCAR) oraz Cummins
 (model ISB6.7E6). Drugi z producentów jest również dostawcą silników 
ISLG8.9E6 napędzanych sprężonym gazem ziemnym (CNG).
Nowy
 Solaris został opracowany z myślą o wszystkich rodzajach pojazdów. Jest
 przygotowany do zainstalowania zarówno silników spełniających normę 
Euro-6, jak i ich gazowych odpowiedników, napędów hybrydowych czy 
elektrycznych. Przedstawione rozwiązania znajdą zastosowanie w 
autobusach i w trolejbusach.
Odmienione wnętrze
Wprowadzone
 innowacje konstrukcyjne pozwalają na lepsze rozłożenie nacisków na osie
 w wyniku odciążenia osi napędowej. Zostało to osiągnięte m.in. dzięki 
przeniesieniu wszystkich zbiorników ze sprężonym powietrzem do przedniej
 części pojazdu. To z kolei sprawia, że mamy do dyspozycji zwiększoną 
przestrzeń pasażerską, a autobus jeszcze wygodniej się prowadzi.
Niewątpliwym
 atutem nowego Solarisa jest zdecydowanie większa liczba miejsc 
siedzących dostępnych z niskiej podłogi (do 16 w wersji 12-metrowej, do 
24 w wersji przegubowej). Dodatkową przestrzeń pozwoliło uzyskać m.in. 
umiejscowienie zbiorników paliwa na nadkolach pojazdu. Ta zmiana sprawia
 również, że autobus w klasie MAXI posiada całkowicie niską podłogę 
między pierwszą a drugą osią.
Przyjemną
 jazdę zapewniają większe szyby oraz LED-owe oświetlenie wnętrza. 
Kolejną nowością jest możliwość włączenia tzw. oświetlenia pośredniego, 
które daje większy komfort po zmierzchu.
Wygodniejsze wsiadanie i wysiadanie
Wzrasta
 wygoda podróżowania nowym Solarisem. Łatwiejsze jest także wsiadanie i 
wysiadanie pasażerów. Jest to rezultat zwiększenia przestrzeni 
pasażerskiej oraz zastosowania szerszych i wyższych drzwi. Ich 
standardowa szerokość wynosi obecnie 1230 mm, możliwe jest również 
zamówienie wersji o szerokości 1250 mm. Z kolei wysokość drzwi, w 
zależności od wybranego przez klienta modelu, będzie mieściła się w 
przedziale pomiędzy 1970 mm a 2000 mm.
Wartą
 odnotowania zmianą w przypadku dwudrzwiowego modelu Urbino 12 jest 
przesunięcie drugiej pary drzwi ku tyłowi pojazdu o odległość jednego 
modułu. Takie rozwiązanie oferuje na rynku tylko Solaris. W wersji 
osiemnastometrowej pojazdu zmieniono dodatkowo położenie drugiej pary 
drzwi o analogiczną szerokość, co niewątpliwie usprawnia „wymianę” 
pasażerów.
Jeszcze wyższa kultura jazdy
Przy
 projektowaniu nowego Solarisa zadbano również o komfort i ergonomię 
stanowiska pracy kierowców. Otrzymują oni kabinę umiejscowioną o 50 mm 
wyżej niż w poprzednim modelu, co zapewnia poprawę widoczności, a także 
lepszy kontakt z pasażerami. Dodatkowo widoczność została poprawiona 
poprzez obniżenie położenia pasa przedniej szyby. W premierowym 
pojeździe dostępny jest nowoczesny, czytelny i intuicyjny w obsłudze 
pulpit dotykowy, znany już z autobusów elektrycznych oraz tramwajów 
polskiego producenta.
Nowe
 Solarisy posiadają w standardzie LED-owe światła do jazdy dziennej. 
Zewnętrzne reflektory również dostępne są w tej energooszczędnej 
technologii, jednakże na życzenie klienta istnieje możliwość 
zamontowania świateł ksenonowych lub halogenowych.
Bezpieczeństwo
Autobus
 prowadzi się jeszcze pewniej, co wynika z zastosowania miechów o 
charakterystyce progresywnej i nowoczesnych amortyzatorów. Jako opcję 
Solaris oferuje amortyzatory adaptywne. Sprawiają one, że pojazd 
elastycznie dostosowuje się do zmiennych warunków drogowych i prędkości.
 Powyższe rozwiązania zabezpieczają przed wychyleniami podczas zakrętów,
 które następują przy jeździe z większą prędkością. Kupujący może 
skorzystać również z wariantu obejmującego zainstalowanie systemu 
stabilizacji toru jazdy ESC.
Pojazd
 prowadzi się pewniej i wygodniej także dzięki niżej usytuowanemu 
środkowi ciężkości, konstrukcję dachu nowego Solarisa obniżono bowiem o 
50 mm, przy zachowaniu dotychczasowej wysokości wnętrza.
Wyrazisty i spójny design
Nowatorskim
 rozwiązaniem jest również ujednolicenie wyglądu autobusów 
niskopodłogowych i niskowejściowych oraz zharmonizowanie z tramwajami 
elementów ich wyposażenia. Tego typu zabieg sprawia, że użytkownik 
otrzymuje pojazdy stanowiące spójną wizualnie całość. Ma to niewątpliwie
 wymiar praktyczny, gdyż pozwala przewoźnikom posiadającym w swojej 
flocie różne rodzaje pojazdów Solarisa na zastosowanie wielu 
identycznych elementów wyposażenia oraz jednakowych części zamiennych. 
Na obniżenie kosztów eksploatacji pojazdu wpłynie także przeprowadzony 
proces standaryzacji części zamiennych.
Last
 but not least – nowy, wyrazisty design Solarisa. Lekko zaokrąglone 
kształty znanego do tej pory Urbino otrzymały bardziej dynamiczny i 
nowoczesny wygląd. Znajdujące się na dachu pojazdu osłony zakrywają 
elementy wyposażenia umieszczone na autobusie, co podnosi jego walory 
estetyczne. Futurystyczna linia nadwozia wskazuje na zorientowanie ku 
przyszłości, a jej zadaniem jest przyciąganie uwagi pasażerów.
Wprowadzenie
 na rynek nowego Solarisa oznacza otwarcie kolejnego rozdziału w 
historii firmy. Daje on polskiemu producentowi ogromne możliwości 
rozwoju i gwarantuje wysoką konkurencyjność na ciągle rozwijającym się 
rynku autobusów i trolejbusów. Celem prac nad stworzeniem nowego 
Solarisa było zaprojektowanie pojazdu, który swoim atrakcyjnym wyglądem 
zachęci pasażerów do korzystania z komunikacji publicznej, a komfort 
podróżowania sprawi, że nie będą już chcieli przesiąść się z powrotem do
 swoich samochodów.
 Nowy Solaris Urbino 12
Nowe
 Solarisy Urbino 12 i Urbino 18 są już dostępne w ofercie producenta. 
Jednak potencjalni nabywcy tak szybko ich nie odbiorą. Seryjna produkcja
 ruszy dopiero w 2015 roku. W kolejnych miesiącach możemy spodziewać się
 prezentacji innych nowych modeli Solarisów.
Dane techniczne nowego Solarisa Urbino 12:
| 
Długość | 
12 000 mm | 
| 
Szerokość | 
2 550 mm | 
| 
Wysokość do krawędzi dachu Wysokość całkowita  | 
2 750 mm 3 100 mm  | 
| 
Rozstaw osi | 
5 900 mm | 
| 
Zwis przedni | 
2700 mm | 
| 
Zwis tylny | 
3 400 mm | 
| 
 | 
 | 
| 
Silnik Diesel | 
Cummins ISB Euro-6 6.7 l pojemności 209 kW (280 KM) @ 2100 rpm 1100 Nm @ 1200-1600 rpm  | 
| 
Skrzynia biegów | 
Voith Diwa 6 Automatyczna skrzynia biegów  | 
| 
Zbiornik paliwa | 
350 l | 
| 
Zbiornik AdBlue | 
50 l  | 
| 
 | 
 | 
| 
Oś przednia | 
ZF RL 75 EC Oś niezależna  | 
| 
Oś napędowa | 
ZF AV 132 87 Przełożenie = 5,74  | 
| 
 | 
 | 
| 
 | 
 | 
| 
Miejsca siedzące Miejsca siedzące dostępne z niskiej podłogi  | 
33 16  | 
| 
Klimatyzacja | 
1x Konvekta UL500 | 
Dane techniczne nowego Solarisa Urbino 18:
| 
Długość | 
18 000 mm | 
| 
Szerokość | 
2 550 mm | 
| 
Wysokość do krawędzi dachu Wysokość całkowita  | 
2 750 mm  3 100 mm  | 
| 
Rozstaw osi | 
5 900 mm + 6 000 mm | 
| 
Zwis przedni | 
2700 mm | 
| 
Zwis tylny | 
3 400 mm | 
| 
 | 
 | 
| 
Silnik | 
DAF MX-11 Euro-6 10.8 l pojemności 271 kW (370 KM) @ 1650 rpm 1600 Nm @ 1650 rpm  | 
| 
Skrzynia biegów | 
ZF EcoLife 6AP Automatyczna skrzynia biegów  | 
| 
Zbiornik paliwa | 
 350 l | 
| 
Zbiornik AdBlue | 
 50 l | 
| 
 | 
 | 
| 
Oś przednia | 
ZF RL 75 EC Oś niezależna  | 
| 
Oś środkowa | 
ZF AVN 132 | 
| 
Oś napędowa | 
ZF AV 132 Przełożenie = 5.77  | 
| 
 | 
 | 
| 
Miejsca siedzące Miejsca siedzące dostępne z niskiej podłogi  | 
40 20  | 
| 
Klimatyzacja | 
2 x Spheros Revo 450 ART | 













Brak komentarzy:
Prześlij komentarz