wtorek, 10 września 2013

Nowe DAF-y CF i LF Construction w wersji Euro-6


Na początku września DAF poinformował o wprowadzaniu na rynek nowej serii ciężarówek CF Construction w wersji Euro-6. Opracowano je z myślą o branży budowlanej, często eksploatującej tabor na terenie nieutwardzonym.

Nowe pojazdy wyróżniają się charakterystycznym czarnym „grillem” z dużymi wlotami powietrza i zderzakiem wykonanym z ocynkowanej stali – to dla zapewnienia maksymalnej trwałości. Zadbano także o trwałość reflektorów, których obudowy zrobiono z nietłukącego się tworzywa Lexan. Chłodnicę zabezpiecza umieszczona pod zderzakiem stalowa osłona (o grubości 3 mm), której dolna część pełni funkcję praktycznego, szerokiego stopnia. Osłona wytrzyma obciążenie wielkości 4 ton.

W zderzak nowego DAF-a CF Construction wbudowano światła przeciwmgielne i reflektory doświetlające zakręt. Jak podaje producent, dla ograniczenia kosztów eksploatacyjnych ów zderzak składa się z trzech elementów, które można wymieniać osobno. Zamontowano go dość wysoko, dzięki czemu uzyskano duży kąt natarcia, wynoszący 25 stopni. Inny czynnik ułatwiający jazdę po podłożu nieutwardzonym to 40-centymetrowy prześwit. Pracę kierowcy ułatwi oferowany opcjonalnie stopień na boku kabiny – dzięki niemu szybciej można sprawdzić ładunek, korzystając także ze specjalnego uchwytu na dachu.

Nowy DAF CF Construction jest oferowany jako trzyosiowe podwozie pod zabudowę 6x4 z 8- lub 9-tonową osią przednią i zespołem osi napędowych o nośności 19, 21 lub 26 ton. Nowy CF Construction jest oferowany także jako trójosiowy ciągnik siodłowy 6x4, idealny do transportu specjalnego, np. przewożenia pni drzew.

Dla zabudów typu betoniarka, czy wywrotka najlepsze jest podwozie 8x4. Jak podaje DAF, ma ono dwie 7,5-, 8- lub 9-tonowe kierowane osie przednie oraz zespół osi napędowych o nośności 19, 21 lub 26 ton. Podwozie to zapewnia masę całkowitą w zakresie od 32 do 44 ton.

Co napędza nowe „ciężkie” DAF-y? Opcje są różne. Może być to 12,9-litrowy silnik PACCAR MX-13 o mocy od 303 kW (410 KM) do 375 kW (510 KM) lub nowy 10,8-litrowy PACCAR MX-11 o mocy od 210 kW (290 KM) do 320 kW (440 KM). Opcjonalnie w CF-ach jest dostępna zautomatyzowana skrzynia biegów AS Tronic. Posiada ona specjalne ustawienia do jazdy w terenie, czyli daje możliwość szybszej zmiany biegów.

W przesłanych materiałach prasowych producent podaje także informacje na temat podwozia nowych ciężarówek CF Construction. Jest ono lekkie, mocne i łatwe do zabudowy. Przygotowano je pod montaż płyty DIN (można jej użyć np. do przymocowania pługu odśnieżnego), co jest nowym elementem charakterystycznym rodziny CF. Wszystkie modele są dostępne z umieszczoną pionowo rurą wydechową. W podwoziach 8x4 wbudowany jest układ SCR. Standardem we wszystkich CF Construction jest wlot powietrza montowany na dachu kabiny. Opcjonalnie pojazd można wyposażyć w cyklonowy filtr powietrza przydatny w warunkach dużego zapylenia.


DAF CF Construction

DAF CF Construction.

DAF poinformował także o powiększeniu oferty 19-tonowym modelem LF Construction, który wyglądem nawiązuje do opisanych powyżej CF-ów. Jest on dostępny z 6,7-litrowym silnikiem PACCAR PX-7 o mocy od 164 kW (220 KM) do 231 kW (310 KM). Nowy pojazd nadal oferuje wiele wyjątkowych rozwiązań znanych z wcześniejszych wersji LF, np. najmniejszy promień skrętu w swojej klasie, czy niską masę własną zapewniającą dużą ładowność.

DAF CF Construction

DAF LF Construction.
  
Nowe modele DAF-ów będą dostarczane klientom od początku 2014 roku.


Blog Transportowy na Facebooku

Blog Transportowy na Twitterze

 

poniedziałek, 2 września 2013

Kutry w Darłowie


W dziale Wodne pisałem już o promach w Pireusie i o małym stateczku pływającym po Odrze w Kędzierzynie-Koźlu.

Teraz zapraszam do Darłowa. To zachodniopomorskie miasteczko dobrze znane turystom. Wodne środki transportu występują tam dość licznie. Przede wszystkim są to kutry rybackie. To zresztą nic dziwnego, bo kutry to wszakże coś normalnego i powszechnego nad morzem. Szczególnie w Darłowie zawsze było ich dużo. Były więc państwowe (np. duże rufowce B410 z firmy „Kuter”) i prywatne jednostki. Wszystkie pod polską banderą. „Kuter” przestał istnieć, rufowce przeszły w prywatne ręce, ale nadal w Darłowie było dużo polskich kutrów. Przez kilka lat nie gościłem nad polskim morzem i w końcu w czerwcu 2012 przyjechałem do Darłowa, a konkretnie do jego nadmorskiej części, czyli Darłówka. Spacerując przy tamtejszym kanale portowym (rzeka Wieprza) nie sposób nie oglądać kutrów. I tu pojawia się niespodzianka. Niekoniecznie pozytywna. Jest sporo kutrów, ale pod obcą banderą. Nasze sprzęty trafiły na złom, a do Darłowa (i pewnie do innych bałtyckich portów rybackich) przypływają zagraniczni rybacy, korzystający ze starych ex niemieckich lub skandynawskich kutrów.

Z jednej strony takie „obce” kutry to ciekawe urozmaicenie nadmorskiej codzienności, z drugiej jednak boli, że nasi rybacy nie mają pracy, a inni, z tak daleka przypływają i w Polsce zarabiają. Nie to jest jednak tematyką bloga, tylko środki transportu. Zatem poniżej mały fotoreportaż o kutrach w Darłowie. Wszystkie zdjęcia wykonałem na początku czerwca 2012.


Kuter Lipton EK-9725 z Estonii

Kuter Lipton EK-9725 z EstoniiKuter Lipton EK-9725 z Estonii
  
Kuter Lipton EK-9725 z Estonii, z małej miejscowości Dirhami. Rocznik 1970, zwodowany w Niemczech.


Kuter Seewolf NC 309 z Niemiec

Kuter Seewolf NC 309 z NiemiecKuter Seewolf NC 309 z Niemiec

Kuter Seewolf NC 309 z Niemiec

Kuter Seewolf NC 309 z Niemiec. Zwodowany w niemieckim Bremerhaven w 1985 roku. Od 19.04.1999 jego macierzystym portem jest Cuxhaven.


Kuter Westbank SAS 110 z Niemiec

Kuter Westbank SAS 110 z Niemiec. Rocznik 1990. 


Kuter Herry EK-9714 z Estonii

Kuter Herry EK-9714 z Estonii

 Kuter Herry EK-9714 z Estonii, dokładnie z Talina. Ex Niemcy, zbudowany w 1974 roku. Jednostka właśnie wypływa z Darłówka.

Kuter Gaisma LVR-0696 z łotewskiej Rygi

Kuter Gaisma LVR-0696 z łotewskiej Rygi
  
Kuter Gaisma LVR-0696 z łotewskiej Rygi. Rocznik 1984.


Kuter Hanna EK-9723 z Estonii

Kuter Hanna EK-9723 z Estonii

Kuter Hanna EK-9723 z Estonii, z małej miejscowości o nazwie Nasva. Rocznik 1961, zwodowany w Holandii. Najprawdopodobniej już wtedy trafił do Danii, do miejscowości Bogö, której nazwa jest widoczna na dziobie.


Kuter Predaine LVR 0837 z Rygi

Kuter Predaine LVR 0837 z Rygi

 Kuter Predaine LVR 0837, czyli kolejny gość z estońskiej Rygi.


Kuter Amazon EK-9702 z Estonii

Kuter Amazon EK-9702 z Estonii

 Kuter Amazon EK-9702 z Estonii, Nasva. Zwodowany w 1961 roku w Norwegii.


Kuter Hoglande LVR-0738 z Łotwy

Kuter Hoglande LVR-0738 z Łotwy, z Rygi. Zwodowany w 1983 roku w rosyjskiej Sosnovce.


Pośród tych zagranicznych jednostek były także polskie. Jednak znacznie mniejsze i nie tak liczne.


Niemiecki kuter SAS 211

  Niemiecki kuter SAS 211 w otoczeniu mniejszych polskich jednostek (z Darłowa): DAR-10 i DAR-16. Za nim inni goście z zagranicy.

Kuter DAR-169 w Darłowie

Kuter DAR-169. Rocznik 1975, od początku w Darłowie, początkowo jako własność Przedsiębiorstwa Połowów i Usług Rybackich „Kuter”.

 DAR-16

 DAR-16 wypływa w morze. To najstarszy kuter zaprezentowany w tym wpisie. Rocznik 1952. Zbudowany w Stoczni Szczecińskiej, typ KS-06. Zaczynał pod nazwą Jubilat (nie wiem, w jakiej miejscowości), a później stał się kołobrzeskim KOŁ-41.


Kuter DAR-15
  
Kuter DAR-15 w klasycznym, zielonym malowaniu. To typ K-15. Rocznik 1958, zwodowany przez Stocznię Szczecińską. Połowy zaczął jako DZI-47 z Dziwnowa, aby później stać się WŁA-144 z Władysławowa.


Kuter DAR-47

Darłowskie kutry mają także niestandardowe malowanie. DAR-47 udaje rekina. Jednostka ta ma dość bogatą historię. Została zbudowana w roku 1957 w Stoczni Szczecińskiej (typ K-15). Najpierw jej macierzystym portem było Władysławowo (WŁA-68), potem kuter trafił do Kołobrzegu (KOŁ-68) i do Gdańska Górek Zachodnich (jako ZAG-9).


Kuter North Star z Darłowa
 
Niektóre darłowskie kutry nie mają standardowych oznaczeń DAR-XX. Ten ma imię: North Star. Według Polskiego Rejestru Statków to rocznik 1958, zwodowany w Niemczech.

Do Darłowa przypływają także kutry z innych polskich miejscowości. Ich cel to Stocznia Darłowo, która wykonuje różnego typu remonty. Trafiają do niej również jednostki o innym przeznaczeniu, np. holowniki.


Kuter UST-160 z Ustki, Stocznia Darłowo

Kuter UST-160 z Ustki na terenie darłowskiej stoczni. Za nim widać fragment małego JAR-30 z Jarosławca. UST-160 to dawny DAR-39. Zbudowany w roku 1967 przez Szczecińską Stocznię Remontową.


Kuter ŚWI-9, Stocznia Darłowo

 Gość ze Świnoujścia, czyli ŚWI-9. W tle podniesiony WŁA-207 z Władysławowa (typ B-25s/A, rocznik 1974, zbudowany w Stoczni Ustka).


Kuter GDA-24, Stocznia Darłowo

Przy stoczni przycumował także GDA-24 z Gdańska. To kuter typu KB-21, ex ŁEB-5 z Łeby. Rocznik 1985, zwodowany w Stoczni Wisła z Gdańska.


Holownik Karol Kołobrzeg, Stocznia Darłowo

Z Kołobrzegu przypłynął holownik Karol. Według Polskiego Rejestru Statków został on zwodowany w październiku 1974 w Tczewie, w tamtejszej Tczewskiej Stoczni Rzecznej. To typ HG-300.


https://blogtransportowy1.blogspot.com/search/label/Autobusy

Zamów newsletter


piątek, 30 sierpnia 2013

Jelcz wywrotka


Po polskich drogach jeździ jeszcze sporo starych, niekiedy ponad 20-letnich ciężarówek. Jest ich jednak coraz mniej, dlatego warto fotografować spotkane egzemplarze. W Blogu Transportowym co jakiś czas zamieszczam tego typu zdjęcia. Pokazywałem już np. Jelcze 325 (wojskowy, strażacki, pompa do betonu i w wersji policyjnej) i 317. Stara 200 i 28. Co jakiś czas będę dodawał kolejne fotografie. W tym wpisie prezentuję wywrotkę Jelcz 317.

Pojazd został utrwalony 17 lutego 2013 przy ul. Igołomskiej w Krakowie. Był wykorzystywany do  prac melioracyjnych.


Jelcz 317


Jelcz 317

Jelcz 317Jelcz 317

Jelcz 317 - logo


Blog Transportowy na Facebooku

Wpisy poświęcone autobusom

wtorek, 20 sierpnia 2013

ArcelorMittal – pociąg upolowany



W listopadzie 2012 r. opublikowałem tekst o wycieczce do krakowskiego oddziału ArcelorMittal Poland. Wyprawa ta była bardzo udana, ale niestety jej uczestnikom zabroniono robienia zdjęć. Bardzo mi się to nie podobało, no ale cóż – zakaz to zakaz. Jak już wtedy wspomniałem, są miejsca, w których można teren huty fotografować bez przeszkód. Jednym z nich jest wiadukt, jaki tworzy ulica Cementowa. Przebiega ona nad wewnętrzną linią kolejową kombinatu. Droga ta jest publiczna, ogólnodostępna, więc staje się idealnym miejscem do fotografowania „zakazanych pojazdów”.


Szyny pięknie błyszczą się, więc ruch jest tam dość duży. Kilka razy próbowałem coś „upolować”, ale niestety nigdy nie udawało mi się. Czasami pociąg przejechał chwilę po moim zejściu z wiaduktu. W końcu jednak zrealizowałem plan. Kiedy tylko wszedłem na wiadukt, nadjechał krótki skład pustych węglarek. Prowadziła go lokomotywa S-251 z firmy Kolprem, która obsługuje kolejowe przewozy ArcelorMittal Poland. Niektóre lokomotywy jeżdżą po sieci Polskich Linii Kolejowych, inne kursują tylko wewnątrz zamkniętych terenów zakładowych. Zakładam, że S-251 jest w tej drugiej grupie.


Poniżej screeny i film przedstawiający przejazd lokomotywy S-251 pod ulicą Cementową w Krakowie. 14 sierpnia 2013. Niebieskie węglarki wyglądają jak z PKP Cargo, ale mogą mieć innego właściciela.


Lokomotywa S-251, Kolprem, ArcelorMittal

Lokomotywa S-251, Kolprem, ArcelorMittal



Blog Transportowy na Facebooku

Blog Transportowy na Twitterze



środa, 14 sierpnia 2013

Star i Nysa

W maju 2013 zamieściłem wpis o Jelczu i Starze stojących na terenie wojskowym przy al. Słowackiego w Krakowie (link). Były w nim wykonane jeszcze w styczniu zdjęcia. Star dość szybko zniknął z placu, natomiast Jelcz 325 stał tam jeszcze przez kilka miesięcy. Później na placu zrobiło się pusto – do lipca 2013. Wtedy znów pojawiło się coś ciekawego. Śliczna Nysa 522 (jeszcze na czarnych tablicach), wyglądający na niedawno odświeżonego Star 266 z bliżej nieokreśloną zabudową i Lublin.

Wszystkie pojazdy miały wstawione za szyby kartki z tekstem: „Pojazd do AMW”, czyli do Agencji Mienia Wojskowego. Czekały zatem na nowych właścicieli. W trakcie pisania tego tekstu (sierpień 2013) plac przy al. Słowackiego już był pusty. Warto jeszcze dodać, że według Google Maps teren ten należy do 3. Regionalnej Bazy Logistycznej Wojska Polskiego.


Nysa 522 Wojsko Polskie
  
Nysa 522. 6.07.2013.


Star 266 i Lublin, Wojsko Polskie

 Star 266 i Lublin. 6.07.2013.
 
 
 
Blog Transportowy na Facebooku


Blog Transportowy na Twitterze