wtorek, 6 sierpnia 2024

Podsudecka i Oświęcim

 

Tradycyjnie, raz w roku piszę parę słów o nowym kolejowym rozkładzie jazdy, skupiając się głównie na niezelektryfikowanej Magistrali Podsudeckiej (przykładowy link). Biorąc pod uwagę fakt, że mamy już sierpień 2024, a rozkład został wprowadzony 10 grudnia 2023, słowo „nowy” jest już mocno nieaktualne. Niemniej pewne zmiany są na tyle ciekawe, że warto o nich napisać.

Nadal wyłączną obsługę pociągów dalekobieżnych kursujących przez niezelektryfikowaną Magistralę Podsudecką zapewniają spalinowe zespoły trakcyjne serii SN84 z SKPL. Ruch tych pojazdów jest jednak większy. W rozkładzie 2022/2023 codziennie kursował tylko jeden pociąg, TLK „Sudety” z Krakowa Głównego do Jeleniej Góry (przez Katowice, Kędzierzyn-Koźle, Nysę, Kamieniec Ząbkowicki, Świdnicę Miasto, Jaworzynę Śląską, Wałbrzych Główny) i powrotny. Dodatkowo w weekendy pojawiał się pociąg TLK „Wetlina” z Zagórza do Kłodzka Miasta. Na niezelektryfikowaną Magistralę Podsudecką docierał on z Opola Głównego, linią przebiegającą przez Szydłów do Nysy. Potem przejazd do Kamieńca Ząbkowickiego i już „pod drutem” do stacji końcowej. Powrót tego samego dnia.

Teraz codziennie po Podsudeckiej jadą dwie pary pociągów dalekobieżnych. Tradycyjnie, od 2020 roku jest to TLK „Sudety” łączący Kraków Główny z Jelenią Górą. W tym przypadku zmieniły się godziny przejazdu. Można powiedzieć, że je odwrócono. Od początku pociąg ten rano wyruszał z Krakowa i około 21:00 do niego wracał. Teraz jest odwrotnie. Rano przejazd Jelenia Góra – Kraków Główny, a po południu powrót. Tak to wygląda z rozpisanymi godzinami (dla wybranych stacji): Jelenia Góra (4:46) – Wałbrzych Główny (5:30/31) – Jaworzyna Śląska (6:06/09) – Świdnica Miasto (6:20/21) – Kamieniec Ząbkowicki (7:27/29) – Nysa (8:15/16) – Kędzierzyn-Koźle (9:42/43) – Gliwice (10:10/14) – Katowice (10:38/41) – Trzebinia (11:19/20) – Kraków Główny (11:57). Relacja powrotna: Kraków Główny (14:59) – Trzebinia (15:27/28) – Katowice (16:06/16) – Gliwice (16:38/42) – Kędzierzyn-Koźle (17:11/16) – Nysa (18:37/39) – Kamieniec Ząbkowicki (19:23/25) – Świdnica Miasto (20:25/26) – Jaworzyna Śląska (20:37/42) – Wałbrzych Główny (21:16/17) – Jelenia Góra (22:02). Łącznie ponad 391 km w każdą stronę.



SN84-001 „Mucha”, SKPL, TLK „Sudety”, Kędzierzyn-Koźle

SN84-001 „Mucha”, SKPL, TLK „Sudety”, Kędzierzyn-Koźle
Pociąg TLK „Sudety” po zmianie godzin kursowania. Poranny przejazd do Krakowa Głównego. Kędzierzyn-Koźle Przystanek. SN84-001 „Mucha” z 1973 roku mija peron, a na drugim zdjęciu przejeżdża przez most nad Kanałem Kłodnickim. 30.06.2024.


Druga para to nowy pociąg. TLK „Szczeliniec”. Również łączący Kraków Główny z Jelenią Górą, ale po nieco innej trasie. Oto jej przebieg (dla wybranych postojów): Kraków Główny (6:57) – Trzebinia (7:26/27) – Katowice (8:05/15) – Gliwice (8:37/38) – Kędzierzyn-Koźle (9:04/05) – Nysa (10:33/35) – Kamieniec Ząbkowicki (11:19/20). Tam TLK „Szczeliniec” opuszcza Magistralę Podsudecką i jedzie „pod drutem” przez Kłodzko Główne (11:41/42) do Kłodzka Miasta (11:45/53), gdzie następuje zmiana kierunku jazdy i powrót do Kłodzka Głównego (11:56/12:09). Następnie przejazd piękną (wiadukty, tunele, mosty i górskie widoki) niezelektryfikowaną linią między innymi przez Jedlinę-Zdrój (13:00/01) do Wałbrzycha Głównego (13:09/10) i dalej znów „pod drutem” do Jeleniej Góry (13:55). 

Trasa powrotna: Jelenia Góra (14:29) – Wałbrzych Główny (15:15/24) – Jedlina-Zdrój (15:32/38) – Kłodzko Główne (16:30/31) – Kłodzko Miasto (16:33/41) – Kłodzko Główne (16:44/45) – Kamieniec Ząbkowicki (17:05/06) – Nysa (17:53/54) – Kędzierzyn-Koźle (19:19/20) – Gliwice (19:47/50) – Katowice (20:13/16) – Trzebinia (20:57/21:05) – Kraków Główny (21:35). Łącznie ponad 377 km w każdą stronę.

Wprowadzenie pociągu TLK „Szczeliniec” wiązało się z likwidacją weekendowej wydłużonej trasy TLK „Wetlina” do Kłodzka Miasta. Z linii łączącej Opole z Nysą zniknęły zatem pociągi dalekobieżne. Tu jednak warto wspomnieć o ich wielkim powrocie w okresie 8 – 17 kwietnia 2024. Wówczas na Magistrali Podsudeckiej pomiędzy Nysą i Kędzierzynem-Koźlem prowadzono prace remontowe i TLK „Szczeliniec” oraz TLK „Sudety” kursowały objazdem przez Opole i Szydłów. 



SN84-003 „Żuczek”, SKPL, TLK „Wetlina”, Kraków Główny
Historyczne zdjęcie. Pociąg TLK „Wetlina”, w wydłużonej relacji do Kłodzka Miasta, oczekuje na odjazd z Krakowa Głównego. Obsługę zapewnia SN84-003 „Żuczek” z 1976 roku. 21.10.2023. 


SN84-003 „Żuczek”, SKPL, tabliczka
Ciekawostka z SN84-003. Tabliczka informująca o przeprowadzonej w 1997 roku modernizacji. 21.10.2023.


SN84-003 „Żuczek”, SKPL, TLK „Wetlina”, Katowice
Pociąg TLK „Wetlina” do stacji Kłodzko Miasto na dworcu w Katowicach. Obsługę zapewnia 
SN84-003 „Żuczek”. 21.10.2023. 



Zwiększenie ilości pociągów dalekobieżnych obsługiwanych przez SN84 na Magistrali Podsudeckiej oraz eksploatowanie ich na trasach w Bieszczady, a także uruchomienie przez SKPL komercyjnego połączenia do Ukrainy trakcją spalinową, wymusiły na przewoźniku wprowadzenie do ruchu kolejnego pojazdu tej serii. Tak więc w eksploatacji jest już pięć takich spalinowych zespołów trakcyjnych. Najnowszy z nich to SN84-005 „Jaśko”. Rocznik 1975.



SN84-005 „Jaśko”, SKPL, TLK „Sudety”, Kędzierzyn-Koźle

SN84-005 „Jaśko”, SKPL, TLK „Sudety”, Kędzierzyn-Koźle
SN84-005 „Jaśko” jako poranny pociąg TLK „Sudety” do Krakowa Głównego. Postój na stacji Kędzierzyn-Koźle. 17.12.2023.


Tak dynamicznie prezentował się „Jaśko” w trakcie obsługi pociągu TLK „Sudety” z Jeleniej Góry do Krakowa Głównego na stacji Kędzierzyn-Koźle. Na nagraniu zobaczycie również wjazd lokomotywy EP07-412 z pociągiem IC „Szyndzielnia” w relacji Bielsko-Biała Główna – Ustka. Pierwsze dni obowiązywania rozkładu 2023/2024, a dokładnie 17.12.2023.





Tyle w temacie Magistrali Podsudeckiej. No chyba, że macie ochotę przeczytać coś starszego na jej temat – zapraszam do relacji z 2000 roku. Tu link

Ponieważ co jakiś czas pojawiam się na stacji Oświęcim, pora na parę zdań dotyczących nowego rozkładu 2023/2024 w tamtym mieście. Dość mocno rozbudowany dworzec kolejowy zaczął od 10 grudnia 2023 przyjmować bardzo dużo pociągów międzynarodowych. W zasadzie wszystkie, które z Krakowa jeździły do Czech (i dalej) przez Katowice. Oficjalnie decyzję tę tłumaczono pracami modernizacyjnymi węzła katowickiego i zmniejszoną w związku z tym jego przepustowością.

Zatem na stacji Oświęcim zrobiło się dość ciekawie. Oprócz obecnych tam zawsze elektrycznych zespołów trakcyjnych, zaczęły przyjeżdżać elektrowozy z wagonami różnych przewoźników. Wśród nich słynne i kultowe szwajcarskie wagony panoramiczne w składzie EC „Porta Moravica” z Grazu do Przemyśla Głównego i oczywiście w relacji powrotnej. 



EP09-037, PKP Intercity, EC „Porta Moravica”, Oświęcim

EP09-037, PKP Intercity, EC „Porta Moravica”, Oświęcim
Lokomotywa EP09-037 (rocznik 1994) z PKP Intercity w trakcie wjazdu oraz postoju na stacji Oświęcim z pociągiem  EC „Porta Moravica” z austriackiego Grazu do Przemyśla Głównego. Pociąg zestawiony z czterech wagonów, w tym jeden austriackich kolei ÖBB, a pozostałe szwajcarskich SBB-CFF-FFS. Trzy skróty wynikają z kilku języków urzędowych: niemiecki (SBB - Schweizerische Bundesbahnen), francuski (CFF - Chemins de fer fédéraux suisses) i włoski (FFS - Ferrovie Federali Svizzere). Powszechnie przyjmuje się używanie tego pierwszego, czyli SBB. 25.12.2023.


SBB-CFF-FFS, EC „Porta Moravica”, wagon panoramiczny, Oświęcim

SBB-CFF-FFS, EC „Porta Moravica”, wagon panoramiczny, OświęcimSBB-CFF-FFS, EC „Porta Moravica”, wagon panoramiczny, Oświęcim
Szwajcarskie wagony pociągu EC „Porta Moravica”. Na końcu słynny wagon panoramiczny klasy pierwszej serii Apm 61. Na jego bokach widnieje logotyp „Gotthard Panorama Express”. Rozkładowy czas przejazdu z Grazu do Przemyśla Głównego wynosi blisko 12 godzin, od 5:26 do 16:58. Odległość, którą pociąg ten pokonuje na terytorium Polski to 414 kilometrów. Oświęcim, 25.12.2023.


EP09-036, PKP Intercity, EC „Porta Moravica”, Kraków Grzegórzki

EP09-036, PKP Intercity, EC „Porta Moravica”, Kraków GrzegórzkiEP09-036, PKP Intercity, EC „Porta Moravica”, Kraków Grzegórzki

EP09-036, PKP Intercity, EC „Porta Moravica”, Kraków Grzegórzki
Lokomotywa EP09-036 (rocznik 1994) z pociągiem EC „Porta Moravica” w przeciwnej relacji (do Grazu) i w dzień roboczy (na stacji Oświęcim fotografowałem w pierwszy dzień świąt). Przejazd przez Kraków Grzegórzki. Ilość wagonów szwajcarskich bez zmian, natomiast przybyły dwa austriackie ÖBB. Panoramiczny jako pierwszy. 23.05.2024.



EU07-421, PKP Intercity, IC „Cracovia”, Oświęcim

EU07-421, PKP Intercity, IC „Cracovia”, OświęcimEU07-421, PKP Intercity, IC „Cracovia”, Oświęcim
Inny przykładowy pociąg międzynarodowy na stacji Oświęcim. Lokomotywa EU07-421 (rocznik 1986) z PKP Intercity prowadzi skład IC „Cracovia” z Przemyśla Głównego do stacji Praha-Vršovice i Budapest Nyugati. W składzie wagony ČD, PKP Intercity i MÁV-START. 26.12.2023.


Poniżej film przedstawiający EC „Porta Moravica” z Grazu do Przemyśla Głównego (z EP09-037) oraz IC „Cracovia” z Przemyśla Głównego do stacji Praha-Vršovice i Budapest Nyugati (z EU07-421) na stacji Oświęcim. 25 i 26 grudnia 2023.





Nowy rozkład 2023/2024 to powrót do Oświęcimia połączeń z Krakowem przez Spytkowice i Skawinę. Nie jak przed laty do Krakowa Płaszowa, lecz z pominięciem tej stacji, przez łącznicę do Krakowa Głównego, a w wybranych przypadkach dalej, do Kozłowa lub Sędziszowa. To linia SKA2 obsługiwana przez Koleje Małopolskie. 



EN77-001, SKA2, Oświęcim - Kozłów, Koleje Małopolskie
EN77-001 (rocznik 2011) jako pociąg linii SKA2 Kolei Małopolskich w relacji Oświęcim - Skawina - Kraków Główny - Kozłów. 25.12.2023.


EN64-004, Koleje Małopolskie, Oświęcim
Do Oświęcimia Koleje Małopolskie docierają również w relacji z Krakowa Głównego przez Trzebinię i Chrzanów. Tu EN64-004 (rocznik 2014) wraz z innym ezt w oczekiwaniu na powrót do stolicy Małopolski. 25.12.2023.


Do Oświęcimia w tym rozkładzie jazdy docierają również ciekawe połączenia regio z Krakowa Głównego przez Trzebinię. Piszę „ciekawe” ze względu na ich wydłużone i niekiedy dość nietypowe relacje. Np. pociąg nr 39302 z Dębicy (13:54) do Oświęcimia (16:53). Prawie 3 godziny jazdy, a odległość do pokonania to 175 kilometrów.



EN99-001, EN64-003, Polregio, Oświęcim

EN99-001, EN64-003, Polregio, OświęcimEN99-001, EN64-003, Polregio, Oświęcim

EN99-001, EN64-003, Polregio, OświęcimEN99-001, EN64-003, Polregio, Oświęcim

EN99-001, EN64-003, Polregio, Oświęcim
EN99-001 i EN64-003 (obie jednostki z 2014 roku) właśnie skończyły bieg jako pociąg regio nr 39302 z Dębicy. Stacja Oświęcim. 17.07.2024.


EU07-1527, PKP Cargo, Kraków Główny

EU07-1527, PKP Cargo, Kraków GłównyEU07-1527, PKP Cargo, Kraków Główny
W rozkładzie jazdy 2023/2024 niektóre pociągi PKP Intercity prowadzone są lokomotywami PKP Cargo. Tu przykład w postaci EU07-1527 oczekującej na zatrudnienie w peronach stacji Kraków Główny. Jest to rocznik 1967. Pierwotnie jako EU07-010, modernizacja w roku 2013. W tle czeskie wagony tworzące pociąg IC „Galicja” z Krakowa Głównego do stacji Praha-Vršovice przez Trzebinię, Oświęcim.


Warto jeszcze dodać, że ruch pociągów w Oświęcimiu jest w Blogu Transportowym prezentowany w cyklu pod nazwą „Na stacji Oświęcim”. Tu przykładowy link.



Wpisy dotyczące kolei


środa, 31 lipca 2024

Konstale 13N i 102Na z Warszawy i Poznania w Krakowie

 

Tradycyjnie, w okresie od czerwca do września, po stolicy Małopolski kursują zabytkowe pojazdy. Tramwajowe i autobusowe oldtimery można zobaczyć i oczywiście podróżować na ich pokładzie w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.  

Już po raz trzeci Kraków wymienia się zabytkowym taborem tramwajowym z innymi miastami. W roku 2022 pod Wawelem kursował sprowadzony z Poznania Konstal 102N (tu materiał na ten temat). 

Na kolejny sezon, w roku 2023 sprowadzono pojazdy z dwóch miast. Również z Poznania i dodatkowo z Warszawy. Były to silnikowy Konstal N (ze stolicy) i doczepny Konstal ND (z Wielkopolski), które z krakowskim doczepnym ND tworzyły wyjątkowy, trójkolorowy skład. Można go zobaczyć pod tym linkiem oraz pod tym

W roku 2024 Kraków również wymienił się z Poznaniem i Warszawą. Z Wielkopolski dotarł Konstal 102Na nr 71 nazywany „księżniczką”. Natomiast z Warszawy sprowadzono słynną „parówkę”, czyli wagon 13N. To pojazd nr 503.

Oba wagony wspólnie zadebiutowały na krakowskich torowiskach w niedzielę, 23 czerwca 2024. Wówczas uruchomiono aż dwie linie tramwajowe obsługiwane taborem zabytkowym. Była to tradycyjnie „zerówka” łącząca pętlę uliczną Dajwór z Cichym Kącikiem. Przydzielono do niej warszawskiego Konstala 13N.

Druga z linii dedykowanych zabytkom to przywrócona na jeden dzień trasa nr 7. Łączyła ona pętle Dąbie i Krowodrza Górka P+R przez ul. Grzegórzecką, Starowiślną i pl. Wszystkich Świętych. Historyczny tabor kursował na niej przed laty (wybrane brygady), a dokładnie w 2005 roku.

„Siódemka” w tej specjalnej wersji była obsługiwana dwiema brygadami, które zapewniały częstotliwość kursów co godzinę. Do obsługi tej linii przydzielono dwa wagony Konstal 102Na. Poznański i krakowski nr 210.

Poniżej kilka wykonanych wówczas zdjęć.



Konstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia Muzealna

Konstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia Muzealna

Konstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia Muzealna

Konstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia Muzealna

Konstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia Muzealna
Poznańska „księżniczka” jako linia nr 7 wjeżdża na pętlę Dąbie przy al. Pokoju. 23.06.2024


Konstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia Muzealna

Konstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia Muzealna

Konstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia MuzealnaKonstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia Muzealna

Konstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia MuzealnaKonstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia Muzealna
Poznański Konstal 102Na odpoczywa na przystanku dla wsiadających pętli Dąbie. Dłuższy postój pozwalał na dokładne obejrzenie wagonu i obfotografowanie go z wszystkich stron. Z końcówki tej czasowo korzystała wówczas także linia 17 z Czerwonych Maków P+R. 

 
Konstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia Muzealna

Konstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia MuzealnaKonstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia Muzealna

Konstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia MuzealnaKonstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia Muzealna

Konstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia MuzealnaKonstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia Muzealna

Konstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia Muzealna
Detale wnętrza Konstala 102Na z MPK Poznań.


Konstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia Muzealna

Konstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia MuzealnaKonstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia Muzealna
Przejazdy tramwajami sprowadzonymi z innych miast cieszyły się bardzo dużym powodzeniem. Tu poznańska „księżniczka” w trakcie obsługi przystanku „Starowiślna” na ul. Dietla. Kierunek Dąbie. 


Konstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia Muzealna
Konstal 102Na nr 71 skręca z ul. Starowiślnej w ul. Dietla.


Konstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia Muzealna
„Księżniczka” w trakcie obsługi przystanku „Plac Wszystkich Świętych”. Kierunek Krowodrza Górka P+R. 


Konstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia Muzealna

Konstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia Muzealna

Konstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia MuzealnaKonstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia Muzealna

Konstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia Muzealna
„Księżniczka” na ul. Grzegórzeckiej. Kierunek Krowodrza Górka P+R. 


Konstal 102Na, MPK Poznań, Krakowska Linia Muzealna
Na ul. Franciszkańskiej. Kierunek Krowodrza Górka P+R. 


Konstal 102Na, MPK Kraków, Krakowska Linia Muzealna
Drugi z Konstali 102Na obsługujących linię nr 7. Krakowski 210. Przystanek „Hala Targowa” na ul. Grzegórzeckiej. Kierunek Dąbie. 


Konstal 102Na, MPK Kraków, Krakowska Linia Muzealna
Krakowski Konstal 102Na w trakcie obsługi przystanku „Plac Wszystkich Świętych”. Kierunek Dąbie. 


Konstal 13N, Tramwaje Warszawskie, Krakowska Linia Muzealna

Konstal 13N, Tramwaje Warszawskie, Krakowska Linia Muzealna
Warszawski Konstal 13N nr 503 na linii 0 mknie przez ul. Starowiślną w stronę pętli Dajwór.


Konstal 13N, Tramwaje Warszawskie, Krakowska Linia Muzealna
„Parówka” w trakcie obsługi przystanku „Poczta Główna” na ul. Westerplatte. Kierunek Dajwór.


Konstal 13N, Tramwaje Warszawskie, Krakowska Linia MuzealnaKonstal 13N, Tramwaje Warszawskie, Krakowska Linia Muzealna
Przejazd z ul. Westerplatte w ul. Starowiślną.


Konstal 13N, Tramwaje Warszawskie, Krakowska Linia Muzealna
Warszawski Konstal 13N w trakcie obsługi przystanku „Plac Wszystkich Świętych”. Kierunek Cichy Kącik. W tle Bombardier NGT8 nr RY821. 


Konstal 13N, Konstal 102Na, Krakowska Linia MuzealnaKonstal 13N, Konstal 102Na, Krakowska Linia Muzealna
Mijanka dwóch zabytkowych Konstali na ul. Franciszkańskiej. Krakowski 102Na i warszawski 13N.


Powstał wtedy także materiał filmowy. Nagranie 4K jeszcze nie jest gotowe. Pojawi się ono w Blogu Transportowym dopiero w późniejszym czasie. Natomiast możliwie najszybciej na YouTube (kanał Lukaszwo – Transport Movies) zamieściłem dwa krótkie filmiki typu „shorts”. Wykonane przez moją żonę na pl. Wszystkich Świętych. Przedstawiają one trzy Konstale obsługujące tego dnia Krakowską Linię Muzealną.

Na pierwszym z nich zobaczycie warszawskiego Konstala 13N na linii 0 oraz krakowskiego 102Na na trasie nr 7.





Drugie nagranie to poznański Konstal 102Na jako linia 7 w stronę pętli Krowodrza Górka P+R.





W kolejne niedziele wagony z Warszawy i Poznania pojawiały się na linii 0. Przykładowo 7 lipca 2024 obsługiwała ją „księżniczka”, a 14 lipca 2024 „parówka”.



Konstal 13N, Tramwaje Warszawskie, Krakowska Linia Muzealna

Konstal 13N, Tramwaje Warszawskie, Krakowska Linia Muzealna

Konstal 13N, Tramwaje Warszawskie, Krakowska Linia MuzealnaKonstal 13N, Tramwaje Warszawskie, Krakowska Linia Muzealna

Konstal 13N, Tramwaje Warszawskie, Krakowska Linia MuzealnaKonstal 13N, Tramwaje Warszawskie, Krakowska Linia Muzealna

Konstal 13N, Tramwaje Warszawskie, Krakowska Linia Muzealna
Konstal 13N jako linia 0 na ul. Piłsudskiego. Kierunek Dajwór. Frekwencja bardzo duża. 14.07.2024.


Wypożyczony z Warszawy Konstal 13N nr 503 to 1959 rocznik. Natomiast przywieziony z Poznania Konstal 102Na nr 71 powstał w 1972 roku.



Blog Transportowy na Facebooku