sobota, 11 lutego 2023

Autobusem do Şirince

 

W Blogu Transportowym pojawił się już materiał o dworcu autobusowym w tureckiej miejscowości Selçuk (tu link). Teraz wracam do tamtego miejsca, ale w innym temacie.

Wspominałem już o licznych atrakcjach turystycznych Selçuku i jego okolicy (np. ruiny biblijnego Efezu, bizantyjski akwedukt, czy muzeum parowozów w pobliskiej miejscowości Çamlık). Turyści chętnie odwiedzają także Şirince, które jest położone około 7 km od centrum Selçuku. Również i my się tam wybraliśmy, kontynuując podróż z Kuşadası przez Çamlık i Selçuk.

Şirince leży na wysokości 350 m.n.p.m. Według dostępnych w Internecie informacji, zamieszkuje je około pół tysiąca mieszkańców. Początki miejscowości sięgają czasów starożytnych – wówczas była to posiadłość grecka. Grecy mieszkali tam aż do 1923 roku, do turecko-greckiej wymiany ludności (nazwa ładna, ale w rzeczywistości były to działania przymusowe po zakończonej wojnie).

Z czego słynie Şirince? Oprócz pięknych widoków i ciekawej, gęstej zabudowy miejscowość ta znana jest z produkcji wina. Praktycznie na każdym kroku natrafimy na sklep z winami. Trunki można próbować. Wybór smaków jest ogromny. Jednak patrząc na etykiety butelek okazuje się, że napoje te są wytwarzane w sąsiednich miejscowościach, w rejonie Selçuku i Izmiru. W Internecie natrafiłem na informacje, że w Şirince obecnie wina już nie produkuje się, choć to moim zdaniem raczej wątpliwe i bardziej obstawiałbym wersję, że nie butelkuje się tam go, a produkuje jak najbardziej, co wynika z opisu poszczególnych marek, np. Şirince Yedibağlar.

Jak dojechać do Şirince? Do miejscowości tej z Selçuku kursuje linia autobusowa. W zasadzie dolmuszowa. Częstotliwość kursów wynosi około 15 minut. Czas jazdy to w przybliżeniu kwadrans. Niestety nie podam informacji o cenie przejazdu – nie pamiętam, a uwzględniając turecką inflację, wartość ta już wiele razy ulegała zmianie.

W Selçuku dolmusze do Şirince odjeżdżają z końcowej części dworca. Zazwyczaj podstawionych jest kilka pojazdów, a kierowca (bądź inna osoba) wskazuje, który odjedzie jako następny. W trakcie naszego pobytu ponad 40 stopniowy upał sprawił, że pasażerowie wsiadali dopiero bezpośrednio przed odjazdem, chroniąc się w cieniu tamtejszej roślinności.

Obsługa linii to przede wszystkim Karsany Jest. Nam w stronę Şirince trafił się Mercedes-Benz Sprinter. Najprawdopodobniej zabudowany przez jakąś turecką firmę.



Mercedes-Benz Sprinter, Karsan Jest, Karsan J9, Selçuk otogar
Tylna część dworca autobusowego (otogar) w Selçuku jest przeznaczona między innymi do obsługi linii kursującej do Şirince. Pierwsze z trzech widocznych pojazdów właśnie tam pojadą. Są to stanowiska postojowe, na których również wsiada się do wskazanego przez obsługę pojazdu. Tu na pasażerów do Şirince czeka już z otwartymi drzwiami Mercedes-Benz Sprinter, który zabrał również nas. Obok niego dwa Karsany Jest. Dalej stoi weteran tureckich szos, szyli Karsan J9 do Zeytinköy, a za nim kolejny Karsan Jest, ale bez wskazanej relacji docelowej. To dość dziwny przypadek, bo dolmusze zazwyczaj mają na stałe wypisane, gdzie kursują. Ten ma tylko ogólny napis Şehiriçi, który oznacza miejski. Może to zatem jakiś pojazd rezerwowy. Przedostatni dolmusz to Karsan J9 Premier przypisany do linii z Gökçealan i na końcu Volkswagen LT. Niestety nie wiem, jaką trasę obsługuje. 5.08.2021.


Mercedes-Benz Sprinter, Karsan Jest, Selçuk otogar, Selçuk - Şirince

Mercedes-Benz Sprinter, Karsan Jest, Selçuk otogar, Selçuk - ŞirinceMercedes-Benz Sprinter, Karsan Jest, Selçuk otogar, Selçuk - Şirince
Zbliżenie na trzy pojazdy kursujące na trasie do Şirince, czyli Mercedes-Benz Sprinter i dwa Karsany Jest. Tak malowane są dolmusze obsługujące trasy z Selçuku, po terenie prowincji Izmir. Posiadają one numery taborowe, a niektóre mają nawet nadane imiona. Ze względu na opisaną powyżej „domniemaną rezerwę” przypuszczam, że są one własnością miasta lub kursują na jego zlecenie, obsługując komunikację lokalną. 5.08.2021.


Mercedes-Benz Sprinter, Selçuk otogar, Selçuk - Şirince

Mercedes-Benz Sprinter, Selçuk otogar, Selçuk - Şirince
Zbliżenie na wiozącego nas do Şirince Sprintera oraz jego wnętrze. Pojazd otrzymał nr taborowy 4. 5.08.2021.


Karsan Jest, Selçuk otogar, Selçuk - Şirince

Karsan Jest, Selçuk otogar, Selçuk - Şirince
Niby takie same modele Jest, a jednak widać różnice. Stojący przy Mercedesie Karsan to wersja Jest +. Ma on numer taborowy 2 i nadane imię Mustafa. Dalej stoi zwykły Jest (bez plusa). Ma on numer 6 i nadane imię Aydin. 



Dolmusz zatrzymywał się kilka razy w Selçuku i miasto opuściliśmy z pełnym wnętrzem (sporo osób stało). Dalsza trasa to górska wspinaczka malowniczą i miejscami krętą drogą. Koniec trasy znajduje się w centrum Şirince. Przy historycznych, wąskich, wypełnionych sklepikami uliczkach. 

Dolmusze parkują tam na małym placu, nad którym rozwieszono jasny materiał – płachta chroniąca przed słońcem. Doskonałe rozwiązanie, bo gdy temperatura przekracza +30, a nawet i +40 stopni to każdy kawałek cienia jest na wagę złota.



Mercedes-Benz Sprinter, Karsan Jest, Selçuk - Şirince
Şirince - plac w centrum miejscowości, na którym parkują autobusy oczekujące na kurs powrotny do Selçuku. Cień zapewnia sporych rozmiarów płachta. Po lewej Mercedes-Benz, który właśnie tu wycofał po zakończonym kursie. Stojący obok Karsan Jest niedługo wyruszy w drogę powrotną. Po lewej stronie ustawiono niewidoczne na zdjęciu ławki dla pasażerów. Rozkładu jazdy brak. 5.08.2021.


Karsan Jest, Selçuk - Şirince

Karsan Jest, Selçuk - Şirince
Şirince. No kolejny kurs do Selçuku oczekuje Karsan Jest o rejestracji 35 TP 802, oznaczony numerem taborowym 3. To nim wracaliśmy. 5.08.2021.


Şirince

ŞirinceŞirince

ŞirinceŞirince

ŞirinceŞirince

Şirince
Kilka zdjęć przedstawiających, jak wygląda Şirince. Sprzedaż wina praktycznie na każdym kroku. Po spacerze wąskimi uliczkami, w mega upale, próbowanie miejscowych napojów było czynnością wielce pożądaną. Szczególnie w chłodnym wnętrzu winiarni. 5.08.2021.


Renault 9 Fairway, Şirince
Niektóre uliczki w Şirince są tak strome, wąskie i kręte, że pełnią tylko funkcję deptaka. Nic jednak bardziej mylnego. Miejscowy da radę, więc jeżdżą po nich też osobówki. Tu nadgryziony zębem czasu Renault 9 Fairway. Przyznam, że zdjęcie to miało być tylko dokumentacją tego, że nawet po takich uliczkach coś jeździ. Tymczasem później ustaliłem, że to dość ciekawy i bardzo turecki pojazd. Renault 9 był produkowany w latach 80-tych ubiegłego wieku. Poza Europą znacznie dłużej. W tureckich zakładach Oyak-Renault aż do roku 2000, w tym w widocznej tu wersji Fairway (powstawała tylko w Turcji, w latach 1993 - 1996). 5.08.2021.


Şirince - wino

Şirince - winoŞirince - wino
Przykładowe wina kupione w Şirince. Różane marki Solaris (oczywiście to tylko zbieżność nazwy, która nie ma w tym przypadku niczego wspólnego z podpoznańskim producentem autobusów) i ananasowe marki Şirince Yedibağlar. 


Kiedy wracaliśmy, na „mini dworcu” w Şirince stał już podstawiony Karsan Jest. Drzwi były otwarte, ale ze względu na temperaturę nikt do niego nie wsiadał. Wnętrze zaczęło się zapełniać dopiero, gdy pojawił się kierowca. Jeszcze nim dolmusz ruszył, rozpoczął się ciekawy rytuał dotyczący COVID-19. Jakieś starsze małżeństwo zaczęło dezynfekować ręce i przy okazji proponowało skorzystanie z tego płynu współpasażerom. Buteleczka krążyła po pojeździe. Tu warto dodać, że nie był to zwykły środek dezynfekujący. Do tego celu wykorzystywano wodę kolońską. Produkt bardzo popularny w Turcji, który wówczas zyskał nowe zastosowanie. W sprzedaży są dostępne różne opcje zapachowe, np. limonka.


Marmara Kolonya
Pięknie pachnąca limonkami woda kolońska tureckiej firmy Marmara. 


Umieszczony w Karsanie wyświetlacz pokazywał naprzemiennie godzinę i temperaturę powietrza, która wynosiła wówczas +48 stopni Celsjusza. To była wielka fala upałów, z którą wiązały się groźne pożary nękające spore tereny Turcji, np. nadmorski kurort Marmaris.

W pewnym momencie kwestia temperatury okazała się jednak mało istotna. To za sprawą kierowcy, którego styl jazdy stawał się coraz bardziej brawurowy. Zjeżdżaliśmy z góry, więc nasza prędkość była dość spora, co szczególnie odczuwaliśmy na zakrętach. Mogliśmy jechać jeszcze szybciej, ale spowalniała nas taksówka. Karsan podjeżdżał do niej coraz bliżej i bliżej. W końcu rozpoczęło się wyprzedzanie. Przed zakrętem, na skraju przepaści, przy sporym spadku terenu. Przeżycie dość ekstremalne, choć na miejscowych pasażerach raczej nie zrobiło to większego wrażenia.


Karsan Jest, Selçuk - ŞirinceKarsan Jest, Selçuk - Şirince
Karsan Jest nr 3 - wnętrze. Te zdjęcia miały udokumentować temperaturę +48 stopni pokazywaną na wyświetlaczu. Załapała się jednak tylko podawana naprzemiennie godzina, a przy okazji uwieczniłem szaleństwa kierowcy. Na drugim zdjęciu widoczny moment wyprzedzania taksówki. Obraz przed Karsanem jest niestety przepalony - na niedostępnym w blogu powiększeniu widać, że na wprost nie ma drogi (zamknięta brama), skręca ona ostro w lewo, przy przepaści. 5.08.2021.


Z Selçuku od razu wracaliśmy do Kuşadası. Dolmusz w tej relacji przejeżdża obok ruin Efezu, ale nie wykonuje wjazdu kieszeniowego pod wejście do muzeum. Wjeżdżają tam pojazdy linii do nadmorskiej miejscowości Pamucak.




Blog Transportowy na Facebooku


niedziela, 5 lutego 2023

Tramwaje przy Muzeum Narodowym we Wrocławiu

 

W Blogu Transportowym co jakiś czas piszę o ciekawych turystycznie miejscach, prezentując sfotografowane obok pojazdy. Przykładowo w jednym z wpisów pojawił się Amfiteatr 1000-lecia z Opola (tu link). Teraz zapraszam do Wrocławia.

Przy pl. Powstańców Warszawy mieści się budynek Muzeum Narodowego. Obiekt ciekawy ze względu na swoją zawartość oraz wygląd zewnętrzny. W okresie wiosenno-letnio-jesiennym za sprawą porastającej go roślinności zmienia barwę na zieloną. W ten sposób staje się ciekawym tłem do fotografowania np. przejeżdżających tamtędy tramwajów i autobusów.

W pobliżu budynku znajduje się przystanek tramwajowy o nazwie „Urząd Wojewódzki (Muzeum Narodowe)”. Obecnie korzystają z niego dwie linie: 2 (Krzyki – Biskupin) i 10 (Leśnica – Biskupin).



Protram 205WrAs, Modertrans Moderus Beta MF17AC, MPK Wrocław

Protram 205WrAs, Modertrans Moderus Beta MF17AC, MPK Wrocław
Plac Powstańców Warszawy. Na tle pokrytego roślinnością budynku Muzeum Narodowego we Wrocławiu przejeżdża wagon Modertrans Moderus Beta MF17AC o numerze 2705. To efekt znacznej modernizacji tramwaju Protram 205WrAs z 2008 roku (modernizacja w 2021 roku). Pojazd obsługuje mającą zmienioną trasę linię nr 2. Za chwilę wjedzie na most Pokoju na Odrze. 23.07.2022.


Protram 205WrAs, Modertrans Moderus Beta MF17AC, MPK Wrocław

Protram 205WrAs, Modertrans Moderus Beta MF17AC, MPK Wrocław
Przystanek tramwajowy zlokalizowany bezpośrednio przy wrocławskim Muzeum Narodowym nazywa się „Urząd Wojewódzki (Muzeum Narodowe)”. Właśnie wjeżdża na niego kolejny Modertrans Moderus Beta MF17AC, czyli dawny Protram 205WrAs. Wagon o numerze 2723. Rocznik 2011, jako Modertrans od 2021 roku. Tramwaj obsługuje mającą zmienioną trasę linię nr 10 do pętli Biskupin. 5.05.2022.


Muzeum Narodowe we Wrocławiu, ekspozycja czasowa Mistrzowie szkła, Eryka i Jan Drostowie

Muzeum Narodowe we Wrocławiu oprócz ekspozycji stałych organizuje także wystawy czasowe.  Tu przykład jednej z nich, prezentującej dorobek wyjątkowego małżeństwa zajmującego się wzornictwem szkła, Eryki i Jana Drostów. 23.07.2022.


Muzeum Narodowe we Wrocławiu, zabytkowy grzejnik
Na korytarzach muzeum można obejrzeć takie ciekawe historyczne grzejniki. 23.07.2022.


Co do zbiorów muzeum. Szczególnie polecam kolekcję tamtejszych obrazów. Znajdziemy wśród nich np. prace tak znanych autorów, jak Juliusz Kossak, Jan Matejko, Artur Grottger, Jacek Malczewski i Piotr Michałowski. 

Cytując stronę internetową muzeum: „Na wprost od wejścia do sali I znajduje się imponujących rozmiarów (169 × 271,5 cm) obraz Wjazd Jerzego Ossolińskiego do Rzymu w 1633 roku autorstwa pochodzącego z Wenecji Bernarda Bellotta zwanego Canaletto (1721–1780). Dzieło to powstało na zamówienie Józefa Ossolińskiego w 1779 r. i jest jednym z ostatnich dzieł wenecjanina, który działał w Warszawie na dworze króla Stanisława Augusta Poniatowskiego”.

Budynek muzeum powstawał w latach 1883 – 1886. Jego projektant to Karl Friedrich Endell (1843–1891). Pochodził on ze Szczecina, a pracował głównie w Berlinie. Pierwotnym przeznaczeniem tego obiektu była siedziba Zarządu Prowincji Śląskiej, wchodzącej wówczas w skład Cesarstwa Niemieckiego. Po drugiej wojnie światowej przystosowano go na potrzeby muzeum.


W pobliżu Muzeum Narodowego znajduje się także słynna Panorama Racławicka. Co ciekawe, w jej budynku zobaczymy również kultowe pojazdy. Napiszę o nich już wkrótce.



Blog Transportowy na Facebooku


niedziela, 29 stycznia 2023

Nowe filmy – grudzień 2022

 

Tradycyjnie raz w miesiącu zapraszam do odwiedzenia kanału filmowego Bloga Transportowego w serwisie YouTube (Lukaszwo – Transport Movies). W grudniu 2022 opublikowałem na nim trzy nowe nagrania. Dwa kolejowe i jedno autobusowe.

Na początek zapraszam do Albanii. Na stację kolejową w Durrës. Właśnie odjeżdża z niej kursujący tylko w soboty i niedziele jeden z dwóch pociągów pasażerskich w całej Albanii. Pociąg nr 07 w relacji Durrës - Elbasan. Tworzy go lokomotywa T669 053 i pomazany farbą wagon.  



Hekurudha Shqiptare (HSH), Durrës, T669 053

Hekurudha Shqiptare (HSH), Durrës, T669 053
Fragment filmu. Lokomotywa T669 053 z jednowagonowym pociągiem  nr 07 do Elbasan. Odpalanie silnika i odjazd ze stacji początkowej Durrës. 

 

Niedziela, 11 września 2022. Początkowy fragment filmu to statyczne przedstawienie ustawionego na stacji Durrës taboru kolei HSH. Ex niemieckie wagony i czechosłowackie lokomotywy serii T669.

Potem zobaczycie odpalenie silnika w T669 053 i odjazd ostatniego w tym tygodniu pociągu pasażerskiego w Albanii. Następny pojedzie dopiero za sześć dni, w sobotę. 

Obszerniejszy materiał o kolei w Albanii pod tym linkiem.





Drugie nagranie to autobusowy materiał sprzed lat. Relacja z przejazdu specjalnego Ikarusem 280 nr 4337 z PKM Katowice (malowanie WPK Katowice) w dniu 28 maja 2011. Impreza została zorganizowana z okazji 20-lecia PKM Katowice. Autobus przejeżdżał przez różne miejscowości Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, między innymi Katowice, Chorzów, Bytom, Ruda Śląska.



Ikarus 280.26, PKM Katowice

Ikarus 280.26, PKM Katowice
Fragment filmu. Przejazd specjalny stylizowanym na lata 80-te Ikarusem 280 nr 4337 z PKM Katowice. Górny kadr przedstawia autobus w Bytomiu na ul. Bończyka. Dolny to Ruda Śląska, ul. Wirecka.


Autobus ten to model 280.26. Rocznik 1989. Nie został zachowany jako historyczny – w roku 2012 skasowano go.





Trzeci z grudniowych filmów to wspomnienie ostatniego wagonowego składu pasażerskiego kursującego po niezelektryfikowanej Magistrali Podsudeckiej. Mowa o TLK „Kormoran” (przewoźnika PKP Intercity) z Olsztyna Głównego do Polanicy-Zdroju. Po raz ostatni w takiej relacji wyruszył 10 grudnia 2022.


SU4210-003 , PKP Intercity, TLK „Kormoran”, Racławice Śląskie
Fragment filmu. Lokomotywa SU4210-003 z pociągiem TLK „Kormoran” do Polanicy-Zdroju wjeżdża na stację Racławice Śląskie. 19.03.2022.


SU4210-004 , PKP Intercity, TLK „Kormoran”, Kędzierzyn-Koźle Przystanek
Fragment filmu. Lokomotywa SU4210-004 z pociągiem TLK „Kormoran” do Polanicy-Zdroju przejeżdża przez Kędzierzyn-Koźle Przystanek. 3.06.2021.


Oto, co zobaczycie:

- SU4220-001 z ostatnim pociągiem TLK „Kormoran” w relacji Polanica-Zdrój - Olsztyn Główny na stacji Kędzierzyn-Koźle. 10.12.2022.

- SU4210-003 z pociągiem TLK „Kormoran” w relacji Olsztyn Główny - Polanica-Zdrój. Przejazd bez zatrzymania przez Racławice Śląskie. 19.03.2022.

- SU4210-003 z pociągiem TLK „Kormoran” w relacji Olsztyn Główny - Polanica-Zdrój. Odjazd ze stacji Kędzierzyn-Koźle. 16.10.2021.

- SU4210-004 z pociągiem TLK „Kormoran” w relacji Olsztyn Główny - Polanica-Zdrój. Kędzierzyn-Koźle Przystanek. 3.06.2021.

- EP07-1034 z pociągiem TLK „Kormoran” w relacji Olsztyn Główny - Polanica-Zdrój. Stacja Katowice. Lokomotywa odjeżdża od składu. Na dalszym odcinku pociąg będzie złożony tylko z dwóch wagonów i poprowadzi go lokomotywa serii SU4210. Niestety nie mogłem czekać na jej przyjazd. 3.07.2021.





Wkrótce tematowi likwidacji pociągu TLK „Kormoran” na Magistrali Podsudeckiej poświęcę oddzielny wpis.



Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies


wtorek, 24 stycznia 2023

Nova Makhala (4) – strażacki ZiŁ, IFA, GAZ i Kamazy

 

Zatem wracam do bułgarskiej miejscowości Nowa Machała (Нова Махала), w której firma Google udokumentowała dość sporo kultowych ciężarówek. Tu link do ostatniego wpisu na ten temat

Pośród tych ciekawych pojazdów znalazł się także wóz strażacki. To powstały na bazie Ził-a 130 radziecki samochód pożarniczy typu AC-40. 

Sfotografowany samochód nie ma już niebieskich „kogutów” ani żadnych oznaczeń strażackich, więc pewnie niedawno został wycofany ze służby w bułgarskiej straży pożarnej. Może wówczas czekał na nowego właściciela albo właśnie go zyskał.



Ził 130, ЗиЛ-130, AC-40

Ził 130, ЗиЛ-130, AC-40

Ził 130, ЗиЛ-130, AC-40
Ził 130 (ЗиЛ-130) w strażackiej wersji AC-40 na poboczu jednej z ulic miejscowości Nowa Machała. Niestety przysłonięty przez osobówkę. Czerwiec 2012. Źródło: Google Street View.


Steyr 11S18Steyr 11S18
Przy dawnym wozie strażackim zaparkowała nowsza wersja austriackiej ciężarówki Steyr. Dokładnie to model 11S18. Czerwiec 2012. Źródło: Google Street View.


Po drugiej stronie ulicy ustawiła się ciężarówka rodem z NRD. Niestety przysłonięta przez przyczepę. To IFA W50. 

Model W50 był produkowany w latach 1965 – 1990. Finalnie powstało ponad 571 tysięcy takich pojazdów w różnych wersjach nadwoziowych. 



Ził 130, ЗиЛ-130, AC-40; IFA W50

IFA W50IFA W50

Ził 130, ЗиЛ-130, AC-40; IFA W50
Przysłonięta przez przyczepę kremowo-brązowa IFA W50. Debiut tej marki w Blogu Transportowym. Czerwiec 2012. Źródło: Google Street View.


W innym rejonie tej ciekawej motoryzacyjnie miejscowości zaparkował GAZ 66. Obok niego, wśród zieleni stał Kamaz z nadwoziem kłonicowym. W pobliżu znajdował się także inny, podobny Kamaz, lecz ten został dodatkowo wyposażony w HDS. Nie podejmuję się ustalenia typów Kamazów.



GAZ 66
GAZ 66. Za nim ukrył się Kamaz z nadwoziem kłonicowym. Czerwiec 2012. Źródło: Google Street View. 


Kamaz
Kamaz kłonicowy ustawiony za powyższym GAZ-em 66. Czerwiec 2012. Źródło: Google Street View. 


GAZ 66, Kamaz

GAZ 66, KamazGAZ 66, Kamaz
Ustawione obok siebie GAZ 66 i Kamaz kłonicowy. Na ostatnim zdjęciu, w dali widoczni bohaterowie poniższych fotografii. Czerwiec 2012. Źródło: Google Street View.


Kamaz kłonicowy z HDS, DT-75 (ДТ-75)

Kamaz kłonicowy z HDS, DT-75 (ДТ-75)Kamaz kłonicowy z HDS, DT-75 (ДТ-75)
Drugi z Kamazów. Także kłonicowy, ale dodatkowo wyposażony w HDS. Za nim spychacz DT-75 (ДТ-75), a obok ciągnik rolniczy, najprawdopodobniej JUMZ-6. Czerwiec 2012. Źródło: Google Street View.


Na tym jeszcze nie kończę wirtualnego spaceru po bułgarskiej miejscowości Nowa Machała. W kolejnej, piątej już części pojawi się kolejny tamtejszy Kamaz. Będzie też Ural i Liaz.





Wpisy poświęcone ciężarówkom