piątek, 15 maja 2020

Koronaograniczenia, kilka zdjęć z Krakowa


Koronawirus SARS-CoV-2 i związane z nim ograniczenia w przemieszczaniu się sprawiły, że nastąpił bardzo duży spadek osób przewożonych komunikacją miejską. Po części pisałem o tym już tutaj

Dotychczasowi pasażerowie albo nie mieli już potrzeby podróżowania albo wybrali alternatywne środki transportu – samochód, rower lub podróż piesza. Efektem tego były puste pojazdy i dość szybka reakcja organizatorów komunikacji miejskiej, którzy zmieniali rozkłady jazdy znacznie ograniczając ofertę przewozową. Tak było np. w Krakowie. 

Takich rozkładów jazdy stolica Małopolski jeszcze nie miała. Szczególnie w dzień roboczy. Niektóre linie całkowicie zawieszano, inne poza godzinami szczytu kursowały w bardzo ograniczonym zakresie. Idealnym przykładem są główne linie tramwajowe 50 (Krowodrza Górka – Kurdwanów P+R) i 52 (Osiedle Piastów – Czerwone Maki P+R) kursujące w normalnych warunkach (dzień nauki szkolnej, brak objazdów) co 5 minut, a od 12 kwietnia 2020 poza szczytem komunikacyjnym tylko raz na godzinę. Zawieszono także całkowicie komunikację nocną.

Obecnie, w związku z „luzowaniem gospodarki” oferta komunikacyjna jest stopniowo przywracana i w Krakowie kursy raz na godzinę pozostały tylko w soboty i święta.


PESA 2014N, MPK Kraków
„Krakowiak” #HG926 na linii 52 w stronę pętli Czerwone Maki P+R przejeżdża przez ul. Westerplatte. Jest po godzinie 16 w dzień roboczy i gdyby nie pandemia, to byłoby tu pełno osobówek. 30.03.2020.


Rozkład jazdy, MPK KrakówRozkład jazdy, MPK Kraków Rozkład jazdy, MPK KrakówRozkład jazdy, MPK Kraków
Rozkłady jazdy linii 9, 50 i 52 w okresie największych ograniczeń. Ta pierwsza poza godzinami szczytu nie kursuje, a dwie pozostałe jadą wtedy tylko raz na godzinę. Źródło: http://www.mpk.krakow.pl.


W okresie największych ograniczeń związanych z koronawirusem niesamowite wrażenie robiło centrum Krakowa. Pozbawione pieszych i z prawie zerowym ruchem różnych pojazdów. Dodatkową atmosferę grozy robiły przejeżdżające co jakiś czas policyjne radiowozy, które przez megafony podawały informacje o stanie epidemii.

Wykonałem wówczas kilka zdjęć. W zasadzie czysto przypadkowych, bo zrobionych wyłącznie w trakcie dopuszczonego przepisami przemieszczania się. Część materiału powstała później, gdy pewne ograniczenia zniesiono.


N8C-NF, MPK Kraków
Wszystkie sześć wagonów N8C-NF przed pandemią wykorzystywano wyłącznie do obsługi linii nr 5, łączącej pętle Wzgórza Krzesławickie i Krowodrza Górka. Prace torowe i cięcia w komunikacji miejskiej spowodowały jej skrócenie, a następnie zawieszenie, a tabor został rozdysponowany na linie, na których wcześniej nie pojawiał się. Tu wagon #HK456 (rocznik 1976) jako linia 1 (Wzgórza Krzesławickie - Salwator) na al. Pokoju, pomiędzy przystankami „Dąbie” i „Ofiar Dąbia”. W przeciwną stronę na linii 22 do Kopca Wandy jedzie skład E1+C3 #HW145+HB545. 11.04.2020.


N8C-NF, MPK Kraków
Pozyskane z linii 5 wagony MAN/MPK N8C-NF trafiły także na linię 21 (Pleszów - Osiedle Piastów). Tu pojazd #HK451, który wjeżdża na niewykorzystywaną liniowo pętlę Rondo Hipokratesa, do której w związku z pracami torowymi przez kilka dni były skrócone wszystkie linie zmierzające planowo do Mistrzejowic i Osiedla Piastów. 21.04.2020.


Dezynfekcja przystanku, Kraków
Jeden z elementów walki z koronawirus SARS-CoV-2, czyli dezynfekcja przystanków. Na zdjęciu taki proces udokumentowałem na al. Pokoju, na przystanku tramwajowym „Dąbie”. 11.04.2020.


Konstal 105Na, MPK Kraków
Mimo ograniczeń w kursowaniu komunikacji miejskiej, w ruchu nadal pozostawał najstarszy, wysokopodłogowy tabor. Tu Konstal 105Na #RZ235+RZ236 na linii 24 do pętli Kurdwanów P+R. Ul. Westerplatte. 3.04.2020.


Konstal 105Na, MPK Kraków
„Matecznikiem” krakowskich wagonów 105Na pozostaje linia 9 z Nowego Bieżanowa P+R do Mistrzejowic, tu w wersji skróconej do Ronda Hipokratesa w związku z pracami torowymi. To wagony #HZ248+HZ249. 21.04.2020.


E1+C3, MPK Kraków
Stałą obsługę czasowej linii 70 (Salwator - Pleszów) zapewniają „wiedeńczyki”, czyli składy E1+C3. Tu uchwycony w trakcie przejazdu z ul. Św. Gertrudy w Westerplatte #HW156+HB556 (silnikowy z 1968 roku, a doczepa z 1961). 3.04.2020.


E1+C3, MPK Kraków
W przeciwną stronę, do pętli Salwator przez ul. Westerplatte jedzie E1+C3 #RW113+RB513 (silnikowy z 1969 roku, a doczepa z 1960). 3.04.2020.


Bombardier NGT8, MPK Kraków
Widok wręcz nieprawdopodobny. Dzień roboczy, po godzinie 16, a pod Pocztą Główną pusto. Bombardier NGT8 #RY809 na linii 52 do Czerwonych Maków P+R zjeżdża z ul. Westerplatte. 3.04.2020.


Bombardier NGT8, MPK KrakówBombardier NGT8, MPK Kraków

Bombardier NGT8, MPK Kraków
Jeszcze kilka zbliżeń na pustego Bombardiera #RY809 skręcającego w ul. Starowiślną. Na drzwiach wiszą informacje, ile osób może podróżować tym wagonem (zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem: ilość miejsc siedzących dzielona przez dwa). 3.04.2020.


Bombardier NGT8, MPK Kraków
Bombardier NGT8 #RY814 jako linia 3 do pętli Krowodrza Górka wjeżdża na przystanek „Poczta Główna” przy ul. Starowiślnej. Mimo szczytowego okresu ograniczeń w przemieszczaniu się i wprowadzeniu przez firmy głównie pracy zdalnej, tu prawie zawsze ktoś czekał na tramwaj. Wówczas jeszcze nie było obowiązku noszenia maseczek. W tle Pałac Prasy z 1921 roku, w którym między innymi mieści się siedziba organizatora krakowskiej komunikacji miejskiej (Zarząd Transportu Publicznego). 3.04.2020.


Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Ograniczenia w kursowaniu autobusów były wprowadzane także na liniach aglomeracyjnych. Jedną z nich obsługuje widoczny na zdjęciu Solaris Urbino 12 #DU306. Rocznik 2016. To trasa nr 229 w relacji Kamień Szkoła - Salwator. Kraków, ul. Księcia Józefa. 11.04.2020.


Mercedes-Benz Citaro, MPK Kraków
Za powyższym Solarisem na Salwator jechał Mercedes-Benz Citaro hybrid #PO227. Rocznik 2018. Obsługiwał on linię aglomeracyjną 209 z końcówki Morawica Centrum. Rozkład jazdy tej trasy nie był zmieniany w związku z koronawirusem. Autobus odjeżdża z przystanku „Bielańskie Skały na żądanie”. 11.04.2020. 


Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Pustą drogą wojewódzką nr 780 do Krakowa zbliża się kolejny autobus aglomeracyjny. Solaris Urbino 12 #DU333 jako linia 219 w relacji Jeziorzany Pętla - Osiedle Podwawelskie. Rozkład jazdy tej trasy obowiązuje od roku 2019 i jest identyczny w dni robocze, soboty i święta. Łącznie osiem par kursów. 11.04.2020.


Solaris Urbino 18, MPK Kraków
Rondo Grunwaldzkie, przed którym na czerwonym świetle oczekuje Solaris Urbino 18 #PR785 z 2017 roku. To kurs linii 112 w relacji Osiedle Podwawelskie - Tyniec Kamieniołom. Trasa ta jest stale obsługiwana taborem przegubowym, ale w związku z ograniczeniami kursów i pojemności pojazdów, największy tabor pojawił się na różnych liniach, na których wcześniej nie występował, np. na 125 ze Złocienia do Szpitala Rydygiera. 11.04.2020.


Volvo 7900A Hybrid, MPK Kraków
Przegubowce pojawiły się także na linii 182 z Osiedla Na Stoku do pętli Dworzec Główny Wschód. W okresie przed pandemią, ze względu na duży tłok w taborze 12-metrowym domagali się tego mieszkańcy. Tu Volvo 7900A Hybrid #BH092. Rocznik 2018. Autobus udokumentowany na ul. Okulickiego (skrzyżowanie z Fatimską i Mistrzejowicką). 30.04.2020.


Mercedes-Benz Conecto G, Mobilis Kraków
Również firma Mobilis wysyła tabor przegubowy na linię obsługiwaną wcześniej przez solówki: 138 z Azorów do Kombinatu. Ulica Okulickiego przed skrzyżowaniem z ul. Fatimską. Ruch samochodowy już dość duży. 30.04.2020.


Autobusy na dworcu w Czyżynach

Autobusy na dworcu w CzyżynachSolaris Urbino 18, MPK Kraków
Na dworcu autobusowym w Czyżynach odbywa się także ruch przewoźników prywatnych. Widoczna po lewej stronie Setra S315 UL-GT przed pandemią kursowała w ramach konsorcjum Lajkonik (pisałem o niej tutaj). Wówczas Lajkonik nie obsługiwał żadnych połączeń, więc pojazd ten jeździł na trasie indywidualnej jednej z tworzących go firm (Eurotrans-Bis). Obok zaparkował Irisbus Midys (rocznik 2005) o rejestracji PSL SM99. Kursował on na trasie któregoś z lokalnych przewoźników, najprawdopodobniej również Eurotrans-Bis. Po prawej Solaris Urbino 18 z MPK Kraków. To autobus rezerwowy oczekujący na zadanie. Zgodnie z umieszczoną na drzwiach informacją, może nim podróżować tylko 17 pasażerów. 28.04.2020.


„Luzowanie ograniczeń” trwa. Niestety wiele osób całkowicie ignoruje obowiązujące przepisy, stwarzając realne zagrożenie dla pozostałych osób. Nie noszą maseczek, nie zachowują przepisowej odległości. Słów brak. Zwłaszcza, że w Polsce epidemia cały czas ma się dobrze i zbiera coraz większe żniwo.


Wpisy z tagiem MPK Kraków

poniedziałek, 11 maja 2020

Nowe filmy – kwiecień 2020


W kwietniu 2020 na kanale Lukaszwo – Transport Movies opublikowałem tradycyjnie dwa filmy. Tym razem lotniczy i kolejowy.

Pierwszy materiał nagrałem, gdy samoloty pasażerskie bez ograniczeń latały po całym świecie i mało kto przypuszczał, że możemy mieć pandemię, przez którą ruch lotniczy prawie przestanie istnieć. Było to 6 stycznia 2020, a film prezentuje maszyny lądujące, kołujące i startujące z podkrakowskich Balic, czyli z Krakow Airport.

Różne samoloty wielu przewoźników (szczegółowy opis na kanale YouTube), np. Airbus A319-100 (OH-LVI) linii Finnair z Helsinek, Boeing 737-800 (A6-FEW) linii flydubai z Dubaju, czy Embraer ERJ-190 (PH-EZH) linii KLM Cityhopper z Amsterdamu.




Drugi film powstał 27 grudnia 2019 na dworcu kolejowym Tychy. Przedstawia wjazd i odjazd lokomotywy EP09-017 z pociągiem EuroCity Silesia relacji Warszawa Wschodnia – Praga Główna (Praha hlavní nádraží).




Materiał z lotniska to druga część prezentowanego wcześniej nagrania. W jednym z oddzielnych wpisów przedstawię szczegółowo udokumentowane wówczas samoloty.


Blog Transportowy na Facebooku

piątek, 8 maja 2020

Nova Makhala (1) – ciężarówki GAZ


Usługa Street View firmy Google już wielokrotnie była źródłem wpisów w Blogu Transportowym. Pokazywałem Wam pojazdy np. z Tajlandii (tu link), czy Kambodży (tu link). Teraz zapraszam do Europy, do Bułgarii. Wirtualnie wędrując po tym kraju natrafiłem na wyjątkowe ciężarowki.

Mała miejscowość Nova Makhala znajduje się w południowo-środkowej Bułgarii, w Obwodzie Pazardżik. Jest to raczej bardzo ubogi rejon, co doskonale widać na zdjęciach Google. Dowodzą tego także prezentowane poniżej pojazdy. Rok 2012, czerwiec.

W bardzo małych odległościach od siebie parkowały różne ciężarówki, które były charakterystyczne dla Polski okresu PRL-u. Praktycznie co kilkanaście, kilkadziesiąt metrów trafiałem na jakiś ciekawy pojazd. Głównie produkcji radzieckiej. Powstał zatem dość spory materiał, który podzielę na kilka części. Zaczynam od marki GAZ.

Na brukowanej ulicy (po części na jakiejś namiastce chodnika) zaparkował zielony GAZ 66.


GAZ 66, Bułgaria

GAZ 66, Bułgaria

GAZ 66, Bułgaria

GAZ 66, Bułgaria
GAZ 66 z bułgarskiej miejscowości Nova Makhala. Czerwiec 2012. Źródło: Google Street View.


Trochę dalej, już na płaskim terenie stał GAZ 53. Barwy kabiny tradycyjne, radzieckie, czyli biało-niebieskie. Za ciężarówką stały wystawione kubły na śmieci, więc krążyła tu śmieciarka. Niestety Google jej nie udokumentowało. Szkoda, bo może to też był jakiś ciekawy „okaz”.


GAZ 53, Bułgaria

GAZ 53, Bułgaria

GAZ 53, Bułgaria
Pierwszy z GAZ-ów 53 odkrytych w trakcie wirtualnego spaceru po tej bułgarskiej miejscowości. Źródło: Google Street View.


Inny GAZ 53 wyróżniał się charakterystyczną, dość oryginalną drewnianą skrzynią ładunkową. Szczególnie warto zwrócić uwagę na umieszczone na boku drągi zabezpieczające burty przed otwarciem.


GAZ 53, Bułgaria

GAZ 53, Bułgaria

GAZ 53, Bułgaria

GAZ 53, Bułgaria

GAZ 53, Bułgaria
Drugi z GAZ-ów 53 wyróżniał się ciekawą skrzynią ładunkową, do stworzenia której wykorzystano różne materiały. Źródło: Google Street View.


Następny GAZ 53 udokumentowany przez Google w Novej Makhali to egzemplarz zadbany, w miarę niedawno odmalowany (może też wyremontowany). Stoi przed nim ciągnik rolniczy. Najprawdopodobniej to ukraiński JUMZ-6.


GAZ 53, Bułgaria

GAZ 53, JUMZ-6, Bułgaria

GAZ 53, BułgariaGAZ 53, Bułgaria

GAZ 53, JUMZ-6, BułgariaGAZ 53, JUMZ-6, Bułgaria
Trzeci GAZ 53 i ciągnik rolniczy JUMZ-6. Źródło: Google Street View.


W trakcie tej wirtualnej wędrówki po Novej Makhali największą niespodzianką było dla mnie znalezienie GAZ-a 63. To terenowa (napęd na cztery koła) ciężarówka produkowana w ZSRR w latach 1948 - 1968.

Pojazd ten powstał na bazie modelu 51, który był produkowany w latach 1946 – 1975, także w Polsce (jako Lublin 51). Osobiście kojarzy mi się on z kultowym serialem „Czterej pancerni i pies”.

Przyznam, że początkowo pomyliłem się i uznałem, że to GAZ 51. Modele 51 i 63 są do siebie bardzo podobne. Można je jednak łatwo rozróżnić. Wyróżniają je tylne koła. GAZ 51 ma bliźniacze, a GAZ 63 pojedyncze.

Ustawiony na dość stromej drodze pojazd był czynny i nawet dość zadbany.  


GAZ 63, Bułgaria

GAZ 63, Bułgaria

GAZ 63, BułgariaGAZ 63, Bułgaria

GAZ 63, BułgariaGAZ 63, Bułgaria

GAZ 63, BułgariaGAZ 63, Bułgaria
Takiego klasyka nie spodziewałem się. W dodatku wciąż jest eksploatowany. GAZ 63. Źródło: Google Street View.


To jednak nie jedyny GAZ 63 z tej miejscowości. Kolejny egzemplarz stał na zboczu górskim, pośród traw. Raczej także był nadal eksploatowany.

Tu jednak nie mam pewności, że to model 63, bo zdjęcie Google nie pozwala na dokładne obejrzenie kół. Może to zatem GAZ 51?


GAZ 63, Bułgaria
Kolejny weteran bułgarskich szos, czyli odstawiony w trawie GAZ 63 (lub 51). Źródło: Google Street View.


Obok powyższego GAZ-a 63 (51?), przy drodze stał kolejny GAZ 53. Zabezpieczone koła, nowe elementy skrzyni ładunkowej oraz ślady szlifowania kabiny mogły świadczyć o trwającym remoncie radzieckiej ciężarówki. Inna opcja, to czasowe wycofanie z eksploatacji i dlatego koła zabezpieczono (w sąsiednich miejscowościach Google także udokumentowało ciężarówki z zasłoniętymi oponami, a ich remontu na pewno nie prowadzono).


GAZ 53, Bułgaria

GAZ 53, Bułgaria

GAZ 53, BułgariaGAZ 53, Bułgaria
GAZ 53 z zabezpieczonymi kołami w górskiej miejscowości Nova Makhala. Na ostatnim zdjęciu utrwalony razem z charakterystycznym barakowozem. Tego typu przyczepy kojarzą mi się z budowami okresu PRL-u. To były takie ruchome zaplecza - biura. Źródło: Google Street View.


Barakowóz, GAZ 53 i GAZ 63 (51?). Źródło: Google Street View.


Trochę dalej zaparkowała kolejna historyczna już ciężarówka. Zaprezentuję ją w następnym wpisie dotyczącym bułgarskiej miejscowości Nova Makhala. Tu link.


Lwów 2013