Nowy
dworzec autobusowy w Krakowie działa od października 2005 roku. Przez
kilka lat funkcjonował pod nazwą Regionalny Dworzec Autobusowy (RDA), a
od 1 lipca 2013 to już Małopolskie Dworce Autobusowe (MDA), które
zarządzają trzema obiektami dworcowymi: Nowy Sącz, Kraków i Proszowice.
Spółka MDA powstała z połączenia RDA i PKS w Krakowie SA.
Krakowski
dworzec MDA składa się z dwóch płyt. Górnej i dolnej. Ta pierwsza nie
jest w pełni zadaszona, a w związku z tym przez lata intensywnej
eksploatacji była wciąż narażona na niszczące działania czynników
atmosferycznych. Uszkodzona została nawierzchnia oraz hydroizolacja.
Konieczny był więc remont. Rozpoczął się on 11 marca 2014 roku. Górna
płyta została całkowicie zamknięta, natomiast na dolnej ruch odbywa się
normalnie. Czynny jest także budynek dworcowy.
Górna
płyta w początkowej fazie remontu. Później ogrodzenie szczelnie zakryto
czarną folią i wykonywanie jakiejkolwiek dokumentacji fotograficznej
nie było możliwe. 14.03.2014.
Ruch
autobusowy z górnej płyty został przeniesiony na pobliską ul. Wita
Stwosza. Przeznaczono ją w całości pod tymczasowy dworzec, który
najprawdopodobniej będzie funkcjonował aż do wakacji, a może i dłużej.
Po zakończeniu remontu ruszą prace modernizacyjne – górna płyta zyska aż
7 nowych stanowisk, które powstaną na terenie wynajętym od PKP. W
późniejszym czasie rozbudowany będzie także budynek dworcowy, który
zostanie podwyższony o nowe kondygnacje.
Poniżej kilka zdjęć z tymczasowego dworca autobusowego na ul. Wita Stwosza.
Bova
Magiq MHD 122-410 #20 z firmy Szwagropol jako kurs do Bukowiny
Tatrzańskiej. Na tymczasowym dworcu nie brakuje autobusów tego
przewoźnika. W tle budka ochrony. Stale stoi obok niej pracownik, który
zatrzymuje samochody chcące tędy przejechać. Wjazd mają tylko autobusy.
Pasażerowie stoją na tymczasowo ułożonych metalowych płytach. Niestety
nie są one zbyt szerokie, co jest bardzo uciążliwe, gdy przy danym
stanowisku oczekuje większa grupa osób. 12.04.2014.
Bova
Futura FHD 13 #49. Ten model autobusu zawsze kojarzył mi się z firmą
Szwagropol. Przewoźnik eksploatował dość sporo Futur, później decydując
się na produkty innych producentów. Teraz jednak wraca do źródeł. Jak
podają różne strony internetowe, to świeży zakup, z 2014 roku (rocznik
2006). Bova jest podstawiona w końcowej części tymczasowego dworca, jako
kurs do Krynicy przez Brzesko i Nowy Sącz. 12.04.2014.
Bova
Futura FLD 12 #8 ze Szwagropolu podstawiona jako kurs do Zakopanego
przez Myślenice i Nowy Targ. Za szybą wystawione ceny biletów, czyli
niezbędnik w walce z konkurencją, a ta na tej trasie jest bardzo duża.
Przykład najnowszej z tyłu, linia P6 PolskiegoBusa (tu akurat w relacji z
Zakopanego do Warszawy). 14.03.2014.
Do
Zakopanego Szwagropol wysyła także MAN-y Lion's Regio. Tu pojazd
oznaczony jako #36. Mimo dużej konkurencji kursy tego przewoźnika nadal
cieszą się sporym zainteresowaniem pasażerów. Ja również z usług
Szwagropolu korzystam i polecam. 15.03.2014.
Szwagropol
eksploatuje także MAN-y z wyższej półki. Tu Lion's Coach L #2 na linii
do Zakopanego. W tle standardowo PolskiBus. 12.04.2014.
Z
tymczasowego dworca na ul. Wita Stwosza korzystają także mocno
historyczne autobusy. Tu należący do PKS Sieradz Mercedes O303
obsługujący kurs pospieszny relacji Zakopane - Sieradz przez Katowice,
Częstochowę i Wieluń. 15.03.2014. Mercedesy O303 były produkowane w
latach 1974 - 1992. Prezentowany pojazd przypuszczalnie pochodzi z lat
80-tych.
Inny
zabytek na dworcu, czyli Setra S215 HR z firmy Trans-Kos. Ten starszy
wiekiem autobus wciela się w rolę pociągu spółki PKP Intercity. To
komunikacja zastępcza związana z przekładaniem torów na linii do
Zakopanego (budowa zbiornika wodnego). Naklejka na boku pojazdu
informuje, że autobus kursuje z Krakowa do Zakopanego. 15.03.2014.
Van
Hool TD921 Altano #P002 z PolskiegoBusa. Taboru tego przewoźnika na
tymczasowym dworcu jest całkiem sporo. Prezentowany pojazd za chwilę
przejedzie na drugą, równoległą jezdnię ul. Wita Stwosza, gdzie podstawi
się jako skrócona wersja linii P6 z Krakowa do Warszawy. 12.04.2014.
Inny
Van Hool TD921 Altano z PolskiegoBusa (#P032) podstawia się jako linia
P16 z Zakopanego do Berlina. 15.03.2014. Ta trasa cieszy się ogromną
popularnością. Niedawno PolskiBus podał na swojej stronie, że do obsługi
jednego z weekendowych kursów do Niemiec podstawiono aż 7 autobusów.
Największy
tabor Souter Holdings Poland (czyli właściciela marki PolskiBus.com) to
Van Hoole z rodziny Astromega. Tu model TD927 #P118. Autobus jest
podstawiony jako linia P14 z Krakowa do Wrocławia (kilka kursów w
relacji wydłużonej z Rzeszowa). Odjazdy co godzinę, bez postojów na
trasie. Ogromna konkurencja dla przewoźników kolejowych. Odczuły ją
także firmy autobusowe kursujące na tej trasie - pasażerowie wybierają
PolskiegoBusa. 14.03.2014.
Z
tymczasowego dworca korzystają także najnowsze autobusy PolskiegoBusa,
czyli Van Hoole TDX27 Astromega wydłużone o charakterystyczne bagażniki
na ścianie tylnej. Tu pojazd #P143, rocznik 2013. Stanowisko G6, linia
P12 w relacji Rzeszów - Gdańsk. 14.03.2014. Niestety tymczasowe
stanowiska nie są zadaszone. Nie ma też żadnej dodatkowej wiaty, pod
którą w trakcie deszczu mogą schować się pasażerowie. Jedyne rozwiązanie
to przejście pomiędzy jezdnie - tam schronienie da przebiegająca nad
tymczasowym dworcem estakada. Wcześniej trzeba jednak obejść widoczną na
zdjęciach barierkę.
Mercedes
O350 Tourismo z firmy Lajkonik. Kurs Kraków - Wrocław. 14.03.2014. Nim
na tej trasie pojawił się PolskiBus, była to przysłowiowa „kura znosząca
złote jaja”. Pasażerowie rezygnowali z drogiego i jadącego bardzo długo
pociągu, wybierając autobus. Nadal tak robią, ale głównie decydują się
na PolskiegoBusa. Firma lajkonik musiała więc otworzyć nowe linie -
patrz poniższe zdjęcie.
Inny
Mercedes O350 Tourismo z firmy Lajkonik. Obsługuje on nową relację:
Kraków - Oświęcim przez autostradę, Chrzanów i Libiąż. To odpowiedź
Lajkonika na odpływ pasażerów z kursów do Wrocławia, jednocześnie
przysłowiowy „gwóźdź do
trumny” PKSiS Oświęcim, dla którego to poważna konkurencja. Wprawdzie
jadąca inną trasą, ale zabierająca najważniejszych klientów - chcących
zobaczyć były obóz koncentracyjny, przy którym znajduje się końcówka
nowej linii Lajkonika. W dodatku cena biletu przez Chrzanów wynosi tylko
7 zł (w opcji internetowej, lub jeszcze mniej przy jednoczesnym zakupie
biletu powrotnego), a w PKSiS o kilka zł więcej (dokładnie 14 zł).
Również w kwestii taborowej Lajkonik wypada lepiej. Autobusy wystawiane
przez PKSiS do obsługi linii Kraków - Oświęcim to często rozpadające się
graty. Zdjęcie wykonałem 14.03.2014.
Obecność
tego autobusu na tymczasowym dworcu bardzo mnie zdziwiła. To Mercedes
O404 z PKS Kraków, a właściwie z krakowskiego oddziału PKSiS Oświęcim.
Początkowo myślałem, że to kolejne przekazanie taboru do centrali, czyli
kurs do Oświęcimia. Na tablicy kierunkowej widnieje jednak zupełnie
inna relacja: Kraków - Zakopane. Byłem pewien, że PKS Kraków nie
obsługuje już ogólnodostępnych tras, a jedynie kursy szkolne i wynajmy.
Kurs ten nie cieszył się zbyt dużym powodzeniem, pasażerowie wybierali
Szwagropol. 12.04.2014.