Na
początku września DAF poinformował o wprowadzaniu na rynek nowej serii
ciężarówek CF Construction w wersji Euro-6. Opracowano je z myślą o
branży budowlanej, często eksploatującej tabor na terenie
nieutwardzonym.
Nowe
pojazdy wyróżniają się charakterystycznym czarnym „grillem” z dużymi
wlotami powietrza i zderzakiem wykonanym z ocynkowanej stali – to dla
zapewnienia maksymalnej trwałości. Zadbano także o trwałość reflektorów,
których obudowy zrobiono z nietłukącego się tworzywa Lexan. Chłodnicę
zabezpiecza umieszczona pod zderzakiem stalowa osłona (o grubości 3 mm),
której dolna część pełni funkcję praktycznego, szerokiego stopnia.
Osłona wytrzyma obciążenie wielkości 4 ton.
W
zderzak nowego DAF-a CF Construction wbudowano światła przeciwmgielne i
reflektory doświetlające zakręt. Jak podaje producent, dla ograniczenia
kosztów eksploatacyjnych ów zderzak składa się z trzech elementów,
które można wymieniać osobno. Zamontowano go dość wysoko, dzięki czemu
uzyskano duży kąt natarcia, wynoszący 25 stopni. Inny czynnik
ułatwiający jazdę po podłożu nieutwardzonym to 40-centymetrowy prześwit.
Pracę kierowcy ułatwi oferowany opcjonalnie stopień na boku kabiny –
dzięki niemu szybciej można sprawdzić ładunek, korzystając także ze
specjalnego uchwytu na dachu.
Nowy
DAF CF Construction jest oferowany jako trzyosiowe podwozie pod
zabudowę 6x4 z 8- lub 9-tonową osią przednią i zespołem osi napędowych o
nośności 19, 21 lub 26 ton. Nowy CF Construction jest oferowany także
jako trójosiowy ciągnik siodłowy 6x4, idealny do transportu specjalnego,
np. przewożenia pni drzew.
Dla
zabudów typu betoniarka, czy wywrotka najlepsze jest podwozie 8x4. Jak
podaje DAF, ma ono dwie 7,5-, 8- lub 9-tonowe kierowane osie przednie
oraz zespół osi napędowych o nośności 19, 21 lub 26 ton. Podwozie to
zapewnia masę całkowitą w zakresie od 32 do 44 ton.
Co
napędza nowe „ciężkie” DAF-y? Opcje są różne. Może być to 12,9-litrowy
silnik PACCAR MX-13 o mocy od 303 kW (410 KM) do 375 kW (510 KM) lub
nowy 10,8-litrowy PACCAR MX-11 o mocy od 210 kW (290 KM) do 320 kW (440
KM). Opcjonalnie w CF-ach jest dostępna zautomatyzowana skrzynia biegów
AS Tronic. Posiada ona specjalne ustawienia do jazdy w terenie, czyli
daje możliwość szybszej zmiany biegów.
W
przesłanych materiałach prasowych producent podaje także informacje na
temat podwozia nowych ciężarówek CF Construction. Jest ono lekkie, mocne
i łatwe do zabudowy. Przygotowano je pod montaż płyty DIN (można jej
użyć np. do przymocowania pługu odśnieżnego), co jest nowym elementem
charakterystycznym rodziny CF. Wszystkie modele są dostępne z
umieszczoną pionowo rurą wydechową. W podwoziach 8x4 wbudowany jest
układ SCR. Standardem we wszystkich CF Construction jest wlot powietrza
montowany na dachu kabiny. Opcjonalnie pojazd można wyposażyć w
cyklonowy filtr powietrza przydatny w warunkach dużego zapylenia.
DAF CF Construction.
DAF
poinformował także o powiększeniu oferty 19-tonowym modelem LF
Construction, który wyglądem nawiązuje do opisanych powyżej CF-ów. Jest
on dostępny z 6,7-litrowym silnikiem PACCAR PX-7 o mocy od 164 kW (220
KM) do 231 kW (310 KM). Nowy pojazd nadal oferuje wiele wyjątkowych
rozwiązań znanych z wcześniejszych wersji LF, np. najmniejszy promień
skrętu w swojej klasie, czy niską masę własną zapewniającą dużą
ładowność.
DAF LF Construction.