Temat
nowych Solarisów Urbino w Blogu Transportowym pojawił się bezpośrednio
po ich premierze. Był to jednak bardzo krótki wpis (tu link). Sprawa jest na tyle ciekawa, że powracam do niej z trochę dłuższym materiałem.
O
nowej wersji modelu Urbino Solaris informował już od dłuższego czasu.
Wiadomo było, że premiera odbędzie się w trakcie targów IAA w Hanowerze.
Już 12 czerwca 2014 producent uruchomił specjalną stronę internetową,
na której stopniowo prezentowano fragmenty nowego autobusu,
przypominając, że całość można będzie zobaczyć dopiero 24 września.
Wówczas, o godzinie 12:00 odbyła się światowa premiera nowego Urbino, a
właściwie dwóch Urbino, czyli autobusu w wersji solo i przegubowego.
Spoglądając na terminarz targów IAA 2014 zobaczymy, że trwały one od 25
września do 2 października. Czyżby więc premiera była odrębnym
wydarzeniem poprzedzającym otwarcie targów? Nic bardziej mylnego. Targi
IAA 2014 zaczęły się już na dwa dni przed oficjalną datą, czyli 23
września. Wówczas wstęp na nie mieli jednak tylko akredytowani
dziennikarze. Właśnie wtedy odbywały się konferencje prasowe (niekiedy
kilka jednocześnie), łączone także z premierami najnowszych modeli
pojazdów. Dla większości wystawców terminem wiążącym była jednak data 25
września, a w związku z tym dwa dni wcześniej ich stoiska dopiero
powstawały. Tak samo było w przypadku Solarisa. Na dzień przed premierą
jego stoisko dopiero było budowane. Dzięki temu najnowsze autobusy można
było podziwiać znacznie wcześniej, niż to zaplanowano. Później
dokładnie je zasłonięto.
Nowy Solaris Urbino 18. Pucowanie na dzień przed premierą. 23.09.2014.
Nowego
Solarisa Urbino 12 przygotowano wcześniej. Kiedy przegubowiec był
pucowany, ten egzemplarz już częściowo zakryto. 23.09.2014.
I
nastał ten dzień. Środa, 24 września 2014. Godzina 12. Wypełniona
wieloma autobusami (np. King Long, Temsa, Otokar, Van Hool) hala nr 11
opustoszała. Jednak nie wszędzie. Tłok zapanował na stoisku Solarisa.
Kilka przemówień, program artystyczny (grupa taneczna) i upada mur
kartonowych pudeł zasłaniających najnowsze Urbina. Zatem stało się. Nowe
Solarisy już nie są skrzętnie ukrywaną tajemnicą.
Najnowsze
Solarisy. Od premiery minęło kilka godzin. Na stoisku Solarisa panuje
już spokój, hala pustoszeje – targi niedługo zostaną zamknięte.
24.09.2014.
Tyle
moich obserwacji. Czas na porcję szczegółowych informacji o nowych
autobusach, które charakteryzują się odmienioną, lżejszą konstrukcją i
jak podaje producent „wysoce atrakcyjnym designem”. Poniżej dosłowna
treść informacji prasowej.
Lżejsza i sztywniejsza konstrukcja
W
porównaniu do obecnej wersji Urbino konstrukcja szkieletu nowego
autobusu jest jednocześnie lżejsza i sztywniejsza, a przy tym równie
trwała, ponieważ została wykonana z tego samego materiału o wysokiej
odporności na korozję. Na zredukowanie masy pojazdu wpłynął również
sposób ukształtowania oraz umiejscowienia stalowych elementów. Podczas
prac konstrukcyjnych wprowadzono wiele innowacyjnych rozwiązań, w tym
zastosowano łączenia wzmacniające obszar, w którym pionowe profile
szkieletu stykają się z poziomymi. Dodatkowym wzmocnieniem
i usztywnieniem szkieletu jest blaszana podłoga. Dopiero na niej
przyklejana jest najwyższej jakości sklejka. Dzięki temu nowemu
rozwiązaniu podłoga autobusu jest nie tylko trwalsza, ale i lepiej
zabezpieczona przed działaniem warunków atmosferycznych. Szkielet
przygotowano tak, aby umożliwić montaż zbiorników z powietrzem w
przedniej części autobusu. Kolejnym elementem wpływającym na
wytrzymałość konstrukcji stalowej jest także to, iż blacha na podłodze
oraz blacha tworząca sufit zostały przymocowane do szkieletu w większej
liczbie miejsc. Znaczące zmniejszenie masy własnej pojazdu w istotny
sposób wpływa na redukcję zużycia paliwa, co zapewne z zadowoleniem
odnotują nabywcy.
Nowa
konstrukcja i sposób budowy umożliwiły oprócz tego zmniejszenie poziomu
wibracji i hałasu zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz autobusu. Pojazd
otrzymał dodatkową warstwę izolacyjną, co obniża koszty eksploatacyjne, a
także zwiększa komfort jazdy. Nowy Solaris, w którym poziom hałasu nie
przekracza 74,8 dB, spełnia najbardziej restrykcyjne w tym względzie
normy (norma europejska 80 dB, norma na rynku niemieckim 77 dB).
Technologia montażu „skin on skin”
Technologia
budowy pojazdu „skin on skin” pozwala zwiększyć efektywność procesów
produkcyjnych oraz zapewnia jeszcze wyższą estetykę wykończenia. Sprawia
też, że autobus jest łatwiejszy w serwisowaniu. Panele boczne są
przykręcane do siebie, co umożliwia prostszy montaż oraz wymianę w
przypadku uszkodzenia części nadwozia. Wygodniejszy dostęp do
poszczególnych elementów pojazdu osiągnięto też dzięki zastosowaniu
tylnej oraz bocznych klap rewizyjnych otwieranych pod kątem 170, a nie
jak poprzednio 130 stopni.
Komora
silnika została przygotowana do montażu napędów z normą emisji spalin
Euro-6 o zróżnicowanych pojemnościach. W nowych Solarisach w wersji z
silnikami spalinowymi zabudowane zostaną, znane z obecnych modeli,
innowacyjne jednostki napędowe DAF (model DAF MX-11 PACCAR) oraz Cummins
(model ISB6.7E6). Drugi z producentów jest również dostawcą silników
ISLG8.9E6 napędzanych sprężonym gazem ziemnym (CNG).
Nowy
Solaris został opracowany z myślą o wszystkich rodzajach pojazdów. Jest
przygotowany do zainstalowania zarówno silników spełniających normę
Euro-6, jak i ich gazowych odpowiedników, napędów hybrydowych czy
elektrycznych. Przedstawione rozwiązania znajdą zastosowanie w
autobusach i w trolejbusach.
Odmienione wnętrze
Wprowadzone
innowacje konstrukcyjne pozwalają na lepsze rozłożenie nacisków na osie
w wyniku odciążenia osi napędowej. Zostało to osiągnięte m.in. dzięki
przeniesieniu wszystkich zbiorników ze sprężonym powietrzem do przedniej
części pojazdu. To z kolei sprawia, że mamy do dyspozycji zwiększoną
przestrzeń pasażerską, a autobus jeszcze wygodniej się prowadzi.
Niewątpliwym
atutem nowego Solarisa jest zdecydowanie większa liczba miejsc
siedzących dostępnych z niskiej podłogi (do 16 w wersji 12-metrowej, do
24 w wersji przegubowej). Dodatkową przestrzeń pozwoliło uzyskać m.in.
umiejscowienie zbiorników paliwa na nadkolach pojazdu. Ta zmiana sprawia
również, że autobus w klasie MAXI posiada całkowicie niską podłogę
między pierwszą a drugą osią.
Przyjemną
jazdę zapewniają większe szyby oraz LED-owe oświetlenie wnętrza.
Kolejną nowością jest możliwość włączenia tzw. oświetlenia pośredniego,
które daje większy komfort po zmierzchu.
Wygodniejsze wsiadanie i wysiadanie
Wzrasta
wygoda podróżowania nowym Solarisem. Łatwiejsze jest także wsiadanie i
wysiadanie pasażerów. Jest to rezultat zwiększenia przestrzeni
pasażerskiej oraz zastosowania szerszych i wyższych drzwi. Ich
standardowa szerokość wynosi obecnie 1230 mm, możliwe jest również
zamówienie wersji o szerokości 1250 mm. Z kolei wysokość drzwi, w
zależności od wybranego przez klienta modelu, będzie mieściła się w
przedziale pomiędzy 1970 mm a 2000 mm.
Wartą
odnotowania zmianą w przypadku dwudrzwiowego modelu Urbino 12 jest
przesunięcie drugiej pary drzwi ku tyłowi pojazdu o odległość jednego
modułu. Takie rozwiązanie oferuje na rynku tylko Solaris. W wersji
osiemnastometrowej pojazdu zmieniono dodatkowo położenie drugiej pary
drzwi o analogiczną szerokość, co niewątpliwie usprawnia „wymianę”
pasażerów.
Jeszcze wyższa kultura jazdy
Przy
projektowaniu nowego Solarisa zadbano również o komfort i ergonomię
stanowiska pracy kierowców. Otrzymują oni kabinę umiejscowioną o 50 mm
wyżej niż w poprzednim modelu, co zapewnia poprawę widoczności, a także
lepszy kontakt z pasażerami. Dodatkowo widoczność została poprawiona
poprzez obniżenie położenia pasa przedniej szyby. W premierowym
pojeździe dostępny jest nowoczesny, czytelny i intuicyjny w obsłudze
pulpit dotykowy, znany już z autobusów elektrycznych oraz tramwajów
polskiego producenta.
Nowe
Solarisy posiadają w standardzie LED-owe światła do jazdy dziennej.
Zewnętrzne reflektory również dostępne są w tej energooszczędnej
technologii, jednakże na życzenie klienta istnieje możliwość
zamontowania świateł ksenonowych lub halogenowych.
Bezpieczeństwo
Autobus
prowadzi się jeszcze pewniej, co wynika z zastosowania miechów o
charakterystyce progresywnej i nowoczesnych amortyzatorów. Jako opcję
Solaris oferuje amortyzatory adaptywne. Sprawiają one, że pojazd
elastycznie dostosowuje się do zmiennych warunków drogowych i prędkości.
Powyższe rozwiązania zabezpieczają przed wychyleniami podczas zakrętów,
które następują przy jeździe z większą prędkością. Kupujący może
skorzystać również z wariantu obejmującego zainstalowanie systemu
stabilizacji toru jazdy ESC.
Pojazd
prowadzi się pewniej i wygodniej także dzięki niżej usytuowanemu
środkowi ciężkości, konstrukcję dachu nowego Solarisa obniżono bowiem o
50 mm, przy zachowaniu dotychczasowej wysokości wnętrza.
Wyrazisty i spójny design
Nowatorskim
rozwiązaniem jest również ujednolicenie wyglądu autobusów
niskopodłogowych i niskowejściowych oraz zharmonizowanie z tramwajami
elementów ich wyposażenia. Tego typu zabieg sprawia, że użytkownik
otrzymuje pojazdy stanowiące spójną wizualnie całość. Ma to niewątpliwie
wymiar praktyczny, gdyż pozwala przewoźnikom posiadającym w swojej
flocie różne rodzaje pojazdów Solarisa na zastosowanie wielu
identycznych elementów wyposażenia oraz jednakowych części zamiennych.
Na obniżenie kosztów eksploatacji pojazdu wpłynie także przeprowadzony
proces standaryzacji części zamiennych.
Last
but not least – nowy, wyrazisty design Solarisa. Lekko zaokrąglone
kształty znanego do tej pory Urbino otrzymały bardziej dynamiczny i
nowoczesny wygląd. Znajdujące się na dachu pojazdu osłony zakrywają
elementy wyposażenia umieszczone na autobusie, co podnosi jego walory
estetyczne. Futurystyczna linia nadwozia wskazuje na zorientowanie ku
przyszłości, a jej zadaniem jest przyciąganie uwagi pasażerów.
Wprowadzenie
na rynek nowego Solarisa oznacza otwarcie kolejnego rozdziału w
historii firmy. Daje on polskiemu producentowi ogromne możliwości
rozwoju i gwarantuje wysoką konkurencyjność na ciągle rozwijającym się
rynku autobusów i trolejbusów. Celem prac nad stworzeniem nowego
Solarisa było zaprojektowanie pojazdu, który swoim atrakcyjnym wyglądem
zachęci pasażerów do korzystania z komunikacji publicznej, a komfort
podróżowania sprawi, że nie będą już chcieli przesiąść się z powrotem do
swoich samochodów.
Nowy Solaris Urbino 12
Nowe
Solarisy Urbino 12 i Urbino 18 są już dostępne w ofercie producenta.
Jednak potencjalni nabywcy tak szybko ich nie odbiorą. Seryjna produkcja
ruszy dopiero w 2015 roku. W kolejnych miesiącach możemy spodziewać się
prezentacji innych nowych modeli Solarisów.
Dane techniczne nowego Solarisa Urbino 12:
Długość
|
12 000 mm
|
Szerokość
|
2 550 mm
|
Wysokość do krawędzi dachu
Wysokość całkowita
|
2 750 mm
3 100 mm
|
Rozstaw osi
|
5 900 mm
|
Zwis przedni
|
2700 mm
|
Zwis tylny
|
3 400 mm
|
|
|
Silnik Diesel
|
Cummins ISB Euro-6 6.7 l pojemności 209 kW (280 KM) @ 2100 rpm 1100 Nm @ 1200-1600 rpm
|
Skrzynia biegów
|
Voith Diwa 6 Automatyczna skrzynia biegów
|
Zbiornik paliwa
|
350 l
|
Zbiornik AdBlue
|
50 l
|
|
|
Oś przednia
|
ZF RL 75 EC
Oś niezależna
|
Oś napędowa
|
ZF AV 132 87 Przełożenie = 5,74
|
|
|
|
|
Miejsca siedzące
Miejsca siedzące dostępne z niskiej podłogi
|
33
16
|
Klimatyzacja
|
1x Konvekta UL500
|
Dane techniczne nowego Solarisa Urbino 18:
Długość
|
18 000 mm
|
Szerokość
|
2 550 mm
|
Wysokość do krawędzi dachu
Wysokość całkowita
|
2 750 mm
3 100 mm
|
Rozstaw osi
|
5 900 mm + 6 000 mm
|
Zwis przedni
|
2700 mm
|
Zwis tylny
|
3 400 mm
|
|
|
Silnik
|
DAF MX-11 Euro-6 10.8 l pojemności 271 kW (370 KM) @ 1650 rpm 1600 Nm @ 1650 rpm
|
Skrzynia biegów
|
ZF EcoLife 6AP Automatyczna skrzynia biegów
|
Zbiornik paliwa
|
350 l
|
Zbiornik AdBlue
|
50 l
|
|
|
Oś przednia
|
ZF RL 75 EC
Oś niezależna
|
Oś środkowa
|
ZF AVN 132
|
Oś napędowa
|
ZF AV 132 Przełożenie = 5.77
|
|
|
Miejsca siedzące
Miejsca siedzące dostępne z niskiej podłogi
|
40
20
|
Klimatyzacja
|
2 x Spheros Revo 450 ART
|