O
 elektrycznych zespołach trakcyjnych typu FLIRT na łamach Bloga 
Transportowego pisałem już wiele razy. Np. informując o zamówieniu dla 
PKP Intercity (link), lub o Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (link).
 Okazja do ponownego zajęcia się sprawą tego pojazdu jest wyjątkowa. 
Jego producent, Grupa Stadler Rail, podał  bardzo ciekawą wiadomość. 
Zamówiono już ponad tysiąc egzemplarzy takich jednostek (FLIRT jest 
dostępny także w wersji spalinowej).
Tysięczny
 FLIRT trafi do Finlandii i będzie obsługiwał trasy podmiejskie z 
Helsinek. Jego właściciel to tamtejsza firma Junakalusto Oy, która 
korzystając z drugiej opcji zawartej w kontrakcie z 2006 roku, złożyła 
zamówienie na kolejne 34 takie pojazdy. Obecnie przewoźnik eksploatuje 
32 ezt typu FLIRT. Dostawa ostatnich 9 pociągów zamówionych w ramach 
pierwszej opcji będzie zrealizowana w listopadzie 2014. Cechą 
charakterystyczną taboru produkowanego dla Finlandii jest jego 
przystosowanie do bardzo trudnych zimowych warunków eksploatacyjnych. 
Wartość drugiej opcji wspomnianego kontraktu wynosi blisko 200 milionów 
euro. FLIRT-y będą dostarczane od początku 2016 roku do wiosny 2017. 
Wliczając dodatkowe fińskie zamówienie, Grupa Stadler Rail sprzedała już
 1018 zespołów trakcyjnych tego typu.
FLIRT-y w barwach Junakalusto Oy. 
Jak
 podaje Stadler, firma Junakalusto Oy rozpoczęła działalność w 2004 
roku. Powstała w ramach wspólnego przedsięwzięcia miast Helsinki, Espoo,
 Vantaa i Kauniainen (65%) oraz VR-Group Ltd. (35%). Dzięki zamówieniu 
na kolejne pociągi FLIRT Junakalusto Oy będzie dysponowała jednolitą 
flotą, co jest bardzo korzystnym rozwiązaniem, szczególnie w zakresie 
kosztów utrzymania pojazdów oraz szkolenia pracowników. Nowe jednostki 
będą podobne do wcześniej zamówionych. Jednak zostaną w nich zastosowane
 inne, nowocześniejsze rozwiązania obejmujące aranżację wnętrza oraz 
system informacji pasażerskiej (np. po 11 płaskich ekranów na skład, 
podających oprócz informacji związanych z obsługiwaną trasą także 
wiadomości pogodowe).
Warto
 jeszcze przypomnieć, że FLIRT-y zamówione w roku 2006 dla Helsinek to 
pierwsze szerokotorowe pojazdy wyprodukowane przez Stadlera (rozstaw 
szyn w Finlandii wynosi 1524 mm, czyli o 4 mm więcej, niż standardowe 
1520 mm dla kolei krajów byłego ZSRR, taki rozstaw ma też Estonia, 
przejazd z rozstawu 1520 na 1524 mm [np. Rosja – Finlandia] nie wymaga 
zmiany zestawów kołowych). To także pierwsze pociągi specjalnie 
przystosowane do eksploatacji w ciężkich warunkach mroźnej zimy. Później
 „zimowe” wersje trafiły także do Białorusi i Estonii. Fińskie FLIRT-y 
są czteroczłonowe, a każdy z nich posiada 234 miejsca siedzące. Niska 
podłoga pokrywa 80% każdego składu. Rozstaw szyn sprawił, że jednostka 
ma szerokość 3,2 m, a nie jak standardowo w innych krajach 2,9 m. 
Maksymalna prędkość to 160 km/h.
Na temat tysięcznego FLIRT-a wypowiedział się Peter Spuhler, prezes i właściciel Grupy Stadler Rail. Oto jego słowa: „Ogromnie
 się cieszę, że tysięczny FLIRT będzie jeździł w Helsinkach. Już 
niedługo fiński przewoźnik będzie miał do dyspozycji aż 75 pociągów 
firmy Stadler. Wykorzystanie zawartej w kontrakcie opcji na zakup 
kolejnych pojazdów to dowód na to, że pociągi, które są w codziennej 
eksploatacji już od pięciu lat, spełniły oczekiwania naszego odbiorcy. 
Jesteśmy dumni z naszego szerokotorowego zespołu trakcyjnego FLIRT, 
który wyróżnia się dużą odpornością na trudne warunki pogodowe panujące 
zimą w Finlandii. To świetny przykład na innowacyjność firmy Stadler” – powiedział.
Dla
 zwiększenia odporności na wspomniane bardzo trudne fińskie zimowe 
warunki pogodowe, w pojazdach zastosowano grubszą warstwę izolacyjną 
oraz zamontowano potrójne szyby. System klimatyzacji wyposażono w 
dodatkowy układ odzyskiwania ciepła, które wykorzystuje się do 
ogrzewania zasysanego z zewnątrz zimnego powietrza. Dzięki takiemu 
rozwiązaniu możliwa jest znaczna oszczędność energii. Aby zimne 
powietrze nie wychładzało wnętrza przez otwarte drzwi, zamontowano przy 
nich dodatkowe ogrzewanie, utrzymujące stałą temperaturę. W składach 
początkowo będzie używany fiński system sterowania ruchem EBICAB, ale 
istnieje również możliwość późniejszej zmiany na system ETCS.
Fiński FLIRT w Helsinkach. Screen z portalu YouTube. Poniżej cały film.



Brak komentarzy:
Prześlij komentarz