Na temat PKP 
Intercity ostatnio dużo mówi się i pisze. To za sprawą pociągów 
Pendolino. Prezentacja, pierwsze przejazdy, czy w końcu pobity polski 
kolejowy rekord prędkości. W tle tych wydarzeń był przetarg na dostawę 
innych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Jak podała Zuzanna Szopowska 
(Rzecznik Prasowy PKP Intercity), 18 listopada 2013 r., w nowosądeckim 
Newagu podpisano umowę na zakup oraz utrzymanie 20 pociągów. Spółka PKP 
Intercity zawarła ją z konsorcjum firm Newag i Stadler Polska. Będą to 
ezt typu FLIRT (skrót od Fast Light Innovative Regional Train), czyli 
pojazdy znane już polskim pasażerom. Są one eksploatowane przez Koleje 
Mazowieckie (jako seria ER75), Koleje Śląskie (EN75), a wkrótce także 
przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną, o czym pisałem tutaj.
Stadler
 FLIRT, EN75-004 na stacji Tychy Miasto. Wówczas w eksploatacji przez 
Przewozy Regionalne (jeszcze należące do grupy PKP), jako pociąg osobowy
 relacji Tychy Miasto - Katowice. Jednostka jest nowiutka - rocznik 
2008. 29 grudnia 2008.
Stadler
 FLIRT, ER75-002 jako pociąg Kolei Mazowieckich z Warszawy Zachodniej do
 Siedlec. To także rocznik 2008. Przystanek Warszawa Ochota, 31 sierpnia
 2012.
Łączna
 wartość kontraktu to ponad 1,6 miliarda złotych. 70% tej kwoty polski 
przewoźnik pozyska z Unii Europejskiej. Zamówione FLIRT-y najnowszej 
generacji będą miały osiem członów, charakteryzujących się wysokim 
standardem wyposażenia wnętrz. W każdym ezt zostanie zamontowanych 360 
miejsc siedzących. Będą klimatyzowane, wyposażone w przedział barowy, 
wydzielone miejsca na bagaże oraz w indywidualne gniazdka elektryczne. 
Dla osób na wózkach  inwalidzkich przewidziano specjalne wysuwane 
stopnie, dzięki którym bezproblemowo wjedzie się z peronu do pojazdu. 
Natomiast dla pasażerów z małymi dziećmi na pokładzie FLIRT-a znajdzie 
się przewijak. Będą także wyznaczone miejsca dla przewożących rowery. 
Podróżujący nowym taborem nie powinni mieć problemu z korzystaniem z 
telefonów – ezt-y zostaną przystosowane do montażu urządzeń 
wzmacniających sygnał telefonii komórkowej. Jeżeli zaistnieje nagła 
potrzeba skontaktowania się z obsługą pociągu – wystarczy wcisnąć 
specjalny przycisk przywołania. Nowe FLIRT-y będą także wyposażone w 
LED-owy system wewnętrznej i zewnętrznej informacji pasażerskiej.
Stadler/Newag FLIRT, wizualizacja dla PKP Intercity.
FLIRT-y
 w barwach PKP Intercity pojawią się na polskich torach w roku 2015. 
Będą obsługiwały relacje: Warszawa – Bydgoszcz, Olsztyn – Warszawa – 
Kielce – Kraków, Gdynia – Bydgoszcz – Łódź – Katowice i Szczecin – 
Poznań – Kutno – Łódź – Kraków. Jeżeli tylko pozwolą na to parametry 
techniczne torowiska (i inne czynniki), FLIRT-y PKP IC będą mogły 
rozwinąć prędkość do 160 km/h.
Konsorcjum,
 z którym podpisano umowę podzieli się zadaniami związanym z produkcją 
nowego taboru. Pudła wagonów i wózki do Nowego Sącza dostarczy Stadler. 
Tam Newag je zabuduje i wyposaży. Nie dotyczy to jednak wagonów 
sterowniczych, które (jak podaje rzecznik PKP Intercity) Stadler sam 
zmontuje w swoim siedleckim zakładzie. Cały, ośmioczłonowy FLIRT 
zostanie finalnie zbudowany przez  Newag. Zgodnie z umową, konsorcjum 
przez 15-lat będzie serwisować omawiane pojazdy. Lokalizacja stworzonego
 do tego celu centrum technicznego planowana jest w Krakowie, Łodzi lub 
Warszawie.
Stadler/Nevag FLIRT, wizualizacja dla PKP Intercity.
Przykładowy
 FLIRT w ruchu. EN75-003 jako pociąg osobowy nr 90033 relacji Katowice –
 Tychy Miasto w trakcie wjazdu i postoju na stacji Tychy. 6 czerwca 
2009:






Brak komentarzy:
Prześlij komentarz