Na temat Kolei Małopolskich pisałem już w lipcu 2015 (link). Wówczas podałem, że od 1 września 2015 przewoźnik ten rozpocznie obsługę nowej relacji, do stacji Kraków Lotnisko. Takie były plany, ale niegotowa infrastruktura nie pozwoliła na ich realizację. Udało się to dopiero od poniedziałku 28 września 2015.
Wówczas, w takcie co 30 minut rozpoczęły kursowanie pociągi relacji Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko. Odległość 25 kilometrów pokonywana w około 40 minut. Nowy odcinek dodany do wcześniejszej relacji z Wieliczki, czyli Kraków Główny – Kraków Lotnisko liczy 12 km, do przejechania których pociągi potrzebują 17 minut.
Początkowo relację obsługiwał ten sam tabor, co przed jej wydłużeniem, czyli ezt serii EN64. Obecnie kursują na niej także EN99, również w trakcji podwójnej.
Wcześniejszy artykuł o linii kolejowej na krakowskie lotnisko dostępny jest pod tym linkiem. Nowa, zelektryfikowana trasa to dwa tory i cztery nieistniejące wcześniej obiekty obsługi pasażerskiej, czyli przystanki osobowe Kraków Młynówka, Kraków Zakliki i Kraków Olszanica oraz stacja krańcowa Kraków Lotnisko z bezpośrednim przejściem do terminala lotniska. Połączenie to już od inauguracji zaczęło cieszyć się sporym zainteresowaniem mieszkańców. Kilkanaście minut na dotarcie do centrum Krakowa to bardzo dobra propozycja. Osobiście widziałem osoby przyjeżdżające pod przystanek kolejowy samochodem i jadące dalej koleją. Niestety w takim przypadku od razu zwraca się uwagę na bardzo małe parkingi, mogące pomieścić tylko kilka prywatnych pojazdów.
Taryfa przewozowa także zachęca do podróżowania nową linią. Ważny przez dwie godziny bilet kosztuje tylko 3 zł, czyli jest tańszy od komunikacji miejskiej (3,80 zł za bilet jednoprzejazdowy), a dodatkowo obowiązują także ulgi ustawowe. Za 5,70 zł można nabyć bilet zintegrowany, czyli ważny na pociąg i komunikację miejską na terenie Gminy Kraków, przez 70 minut. Powyższa oferta niestety nie dotyczy stacji Kraków Lotnisko. Tam z Krakowa Głównego dojedziemy za 8 zł, a kupując bilet w obie strony za 14 zł.
Poniżej fotoreportaż z nowego odcinka linii.
EN64-008 jako pociąg Kraków Lotnisko - Wieliczka Rynek-Kopalnia wjeżdża na przystanek Kraków Młynówka. 3.10.2015.
Kraków Młynówka. EN64-008 w stronę Wieliczki w trakcie krótkiego postoju. 3.10.2015.
Kraków Młynówka. EN64-008 odjeżdża w kierunku Wieliczki. W tle linia Kraków - Trzebinia (Katowice). Ten nowy przystanek powstał przy ul. Balickiej, którą pociągi przekraczają jadąc wiaduktem. Przed modernizacją ruch samochodowy i kolejowy krzyżował się na jednym poziomie. 3.10.2015.
Widok na przystanek Kraków Zakliki położony przy ul. Zakliki z Mydlnik. 3.10.2015.
Na przystanek Kraków Zakliki wjeżdża EN64-007 jako pociąg Kolei Małopolskich relacji Wieliczka Rynek-Kopalnia - Kraków Lotnisko. 3.10.2015.
EN64-007 rusza w dalszą drogę z przystanku Kraków Zakliki. Przed stacją końcową Kraków Lotnisko zatrzyma się już tylko raz, na przystanku Kraków Olszanica. 3.10.2015.
EN64-002 w stronę Wieliczki przejeżdża przez ul. Zakliki z Mydlnik, wjeżdżając na przystanek Kraków Zakliki. 3.10.2015.
Kraków Zakliki. EN64-002 w trakcie postoju i odjazdu jako kurs do Wieliczki Rynku-Kopalni. 3.10.2015.
Przystanek Kraków Olszanica. 3.10.2015.
EN64-004 jako pociąg relacji Wieliczka Rynek-Kopalnia - Kraków Lotnisko na szlaku pomiędzy przystankami Kraków Zakliki i Kraków Olszanica. 3.10.2015.
Kraków Olszanica. EN64-007 wjeżdża jako pociąg relacji Kraków Lotnisko - Wieliczka Rynek-Kopalnia, a EN64-004 w kierunku przeciwnym oczekuje na odjazd. 3.10.2015.
Stacja Kraków Lotnisko. EN64-006 oczekuje na kolejny kurs do Wieliczki Rynku-Kopalni. 25.10.2015.
Stacja Kraków Lotnisko. Ruchomy chodnik prowadzi do przejścia nad drogą, którym dojdziemy wprost do terminala lotniska. 25.10.2015.
Kraków Lotnisko. Widok z zadaszonego przejścia prowadzącego bezpośrednio do budynku lotniska. 28.02.2016.
Z nowym rozkładem jazdy 2015/2016 Koleje Małopolskie przejęły obsługę linii do Miechowa z kursami do Sędziszowa. Został na nią skierowany większy tabor (EN64), a na linii lotniskowej zaczęły pojawiać się mniejsze jednostki, czyli dwuczłonowe EN99. Tu taki pojazd w stronę Wieliczki Rynku-Kopalni przed stacją Kraków Główny. 9.01.2016.
Zapraszam także do obejrzenia materiału filmowego z nowej linii na lotnisko. Nagrałem go 3.10.2015. Na początek przystanek Kraków Zakliki i EN64-007 w trakcie wjazdu i odjazdu jako pociąg relacji Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Lotnisko. Następnie zobaczycie EN64-002 w przeciwnym kierunku, scena przed przystankiem Kraków Zakliki i w trakcie odjazdu z niego. Dalsza część filmu to EN64-004 w stronę lotniska przed przystankiem Kraków Olszanica i w trakcie postoju na nim. Wtedy wjeżdża EN64-007 do Wieliczki Rynku-Kopalni. Jednostkę tę zobaczycie także w trakcie odjazdu. Końcowa część filmu to rejon bocznicy do magazynu paliw firmy Orlen. Z lotniska jedzie EN64-004, a w przeciwnej relacji EN64-008:
Do tematu powrócę – będzie jeszcze kilka zdjęć z rejonu przystanku Kraków Olszanica. Przedstawię także przykładowe bilety.