niedziela, 10 kwietnia 2016

Koleje Małopolskie – na lotnisko


Na temat Kolei Małopolskich pisałem już w lipcu 2015 (link). Wówczas podałem, że od 1 września 2015 przewoźnik ten rozpocznie obsługę nowej relacji, do stacji Kraków Lotnisko. Takie były plany, ale niegotowa infrastruktura nie pozwoliła na ich realizację. Udało się to dopiero od poniedziałku 28 września 2015.

Wówczas, w takcie co 30 minut rozpoczęły kursowanie pociągi relacji Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko. Odległość 25 kilometrów pokonywana w około 40 minut. Nowy odcinek dodany do wcześniejszej relacji z Wieliczki, czyli Kraków Główny – Kraków Lotnisko liczy 12 km, do przejechania których pociągi potrzebują 17 minut.

Początkowo relację obsługiwał ten sam tabor, co przed jej wydłużeniem, czyli ezt serii EN64. Obecnie kursują na niej także EN99, również w trakcji podwójnej.

Wcześniejszy artykuł o linii kolejowej na krakowskie lotnisko dostępny jest pod tym linkiem. Nowa, zelektryfikowana trasa to dwa tory i cztery nieistniejące wcześniej obiekty obsługi pasażerskiej, czyli przystanki osobowe Kraków Młynówka, Kraków Zakliki i Kraków Olszanica oraz stacja krańcowa Kraków Lotnisko z bezpośrednim przejściem do terminala lotniska. Połączenie to już od inauguracji zaczęło cieszyć się sporym zainteresowaniem mieszkańców. Kilkanaście minut na dotarcie do centrum Krakowa to bardzo dobra propozycja. Osobiście widziałem osoby przyjeżdżające pod przystanek kolejowy samochodem i jadące dalej koleją. Niestety w takim przypadku od razu zwraca się uwagę na bardzo małe parkingi, mogące pomieścić tylko kilka prywatnych pojazdów.

Taryfa przewozowa także zachęca do podróżowania nową linią. Ważny przez dwie godziny bilet kosztuje tylko 3 zł, czyli jest tańszy od komunikacji miejskiej (3,80 zł za bilet jednoprzejazdowy), a dodatkowo obowiązują także ulgi ustawowe. Za 5,70 zł można nabyć bilet zintegrowany, czyli ważny na pociąg i komunikację miejską na terenie Gminy Kraków, przez 70 minut. Powyższa oferta niestety nie dotyczy stacji Kraków Lotnisko. Tam z Krakowa Głównego dojedziemy za 8 zł, a kupując bilet w obie strony za 14 zł.

Poniżej fotoreportaż z nowego odcinka linii.


EN64-008, Koleje Małopolskie

EN64-008, Koleje Małopolskie
EN64-008 jako pociąg Kraków Lotnisko - Wieliczka Rynek-Kopalnia wjeżdża na przystanek Kraków Młynówka. 3.10.2015.


EN64-008, Koleje Małopolskie

EN64-008, Koleje Małopolskie
Kraków Młynówka. EN64-008 w stronę Wieliczki w trakcie krótkiego postoju. 3.10.2015.


EN64-008, Koleje Małopolskie
Kraków Młynówka. EN64-008 odjeżdża w kierunku Wieliczki. W tle linia Kraków - Trzebinia (Katowice). Ten nowy przystanek powstał przy ul. Balickiej, którą pociągi przekraczają jadąc wiaduktem. Przed modernizacją ruch samochodowy i kolejowy krzyżował się na jednym poziomie. 3.10.2015.


Kraków Zakliki

Kraków Zakliki
Widok na przystanek Kraków Zakliki położony przy ul. Zakliki z Mydlnik. 3.10.2015.


EN64-007, Koleje Małopolskie

EN64-007, Koleje Małopolskie

EN64-007, Koleje Małopolskie
Na przystanek Kraków Zakliki wjeżdża EN64-007 jako pociąg Kolei Małopolskich relacji  Wieliczka Rynek-Kopalnia - Kraków Lotnisko. 3.10.2015.


EN64-007, Koleje Małopolskie

EN64-007, Koleje Małopolskie
EN64-007 rusza w dalszą drogę z przystanku Kraków Zakliki. Przed stacją końcową Kraków Lotnisko zatrzyma się już tylko raz, na przystanku Kraków Olszanica. 3.10.2015.


EN64-002, Koleje Małopolskie
EN64-002 w stronę Wieliczki przejeżdża przez ul. Zakliki z Mydlnik, wjeżdżając na przystanek Kraków Zakliki. 3.10.2015.


EN64-002, Koleje Małopolskie

EN64-002, Koleje Małopolskie
Kraków Zakliki. EN64-002 w trakcie postoju i odjazdu jako kurs do Wieliczki Rynku-Kopalni. 3.10.2015.


Kraków Olszanica

Kraków Olszanica
Przystanek Kraków Olszanica. 3.10.2015.


EN64-004, Koleje Małopolskie

EN64-004, Koleje Małopolskie
EN64-004 jako pociąg relacji Wieliczka Rynek-Kopalnia - Kraków Lotnisko na szlaku pomiędzy przystankami Kraków Zakliki i Kraków Olszanica. 3.10.2015.


EN64-007 i EN64-004, Koleje Małopolskie
Kraków Olszanica. EN64-007 wjeżdża jako pociąg relacji Kraków Lotnisko - Wieliczka Rynek-Kopalnia, a EN64-004 w kierunku przeciwnym oczekuje na odjazd. 3.10.2015.


EN64-006, Koleje Małopolskie
Stacja Kraków Lotnisko. EN64-006 oczekuje na kolejny kurs do Wieliczki Rynku-Kopalni. 25.10.2015.


Kraków Lotnisko

Kraków LotniskoKraków Lotnisko
Stacja Kraków Lotnisko. Ruchomy chodnik prowadzi do przejścia nad drogą, którym dojdziemy wprost do terminala lotniska. 25.10.2015.


Kraków Lotnisko
Kraków Lotnisko. Widok z zadaszonego przejścia prowadzącego bezpośrednio do budynku lotniska. 28.02.2016. 


EN99, Koleje Małopolskie
Z nowym rozkładem jazdy 2015/2016 Koleje Małopolskie przejęły obsługę linii do Miechowa z kursami do Sędziszowa. Został na nią skierowany większy tabor (EN64), a na linii lotniskowej zaczęły pojawiać się mniejsze jednostki, czyli dwuczłonowe EN99. Tu taki pojazd w stronę Wieliczki Rynku-Kopalni przed stacją Kraków Główny. 9.01.2016.


Zapraszam także do obejrzenia materiału filmowego z nowej linii na lotnisko. Nagrałem go 3.10.2015. Na początek przystanek Kraków Zakliki i EN64-007 w trakcie wjazdu i odjazdu jako pociąg relacji Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Lotnisko. Następnie zobaczycie EN64-002 w przeciwnym kierunku, scena przed przystankiem Kraków Zakliki i w trakcie odjazdu z niego. Dalsza część filmu to EN64-004 w stronę lotniska przed przystankiem Kraków Olszanica i w trakcie postoju na nim. Wtedy wjeżdża EN64-007 do Wieliczki Rynku-Kopalni. Jednostkę tę zobaczycie także w trakcie odjazdu. Końcowa część filmu to rejon bocznicy do magazynu paliw firmy Orlen. Z lotniska jedzie EN64-004, a w przeciwnej relacji EN64-008: 




Do tematu powrócę – będzie jeszcze kilka zdjęć z rejonu przystanku Kraków Olszanica. Przedstawię także przykładowe bilety.


Blog Transportowy na Google +

wtorek, 5 kwietnia 2016

Solaris informacyjny – ODIS


W Blogu Transportowym stopniowo zamieszczam kolejne części relacji z wydarzenia o nazwie Národní den železnice 2015, czyli niezwykłej kolejowej imprezy, która odbyła się w Czechach. Przykładowy link. Na terenie lokomotywowni w Bohuminie zaprezentowano także jeden autobus. Dość wyjątkowy, bo jego zastosowanie jest bardzo nietypowe. To Solaris Urbino 8,9 LE, który promował transport publiczny w ramach systemu ODIS.

Czym jest ODIS? To „integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje”, czyli zintegrowany system transportowy województwa morawsko-śląskiego. Połączenia nim objęte mają jednolitą taryfę, takie same warunki przewozu oraz skoordynowane rozkłady jazdy. Wszystkie linie są ponumerowane, a ich oznaczenia nie dublują się.

W ramach systemu ODIS jeździ aż 11 przewoźników:

ARRIVA MORAVA (komunikacja miejska w Krnovie, Studence, Trzyńcu i Czeskim Cieszynie oraz autobusowe linie podmiejskie-międzymiastowe, np. linia nr 376 w relacji Ostrava, ÚAN - Ostrava, Dubina - Krmelín, u lesa - Stará Ves n.Ondř., u dubu - Brušperk, střed - Fryčovice, Chamrád - Kopřivnice, aut.nádr.),

České dráhy (transport kolejowy, np. linia S7 w relacji Frýdek-Místek - Dobrá u Frýdku-Místku - Horní Tošanovice - Střítež u Českého Těšína - Ropice - Český Těšín),

ČSAD Frýdek-Místek (linie podmiejskie-międzymiastowe, np. trasa nr 353 w relacji Ostrava, ÚAN - Frýdek-Místek, Místek, Anenská - Frýdek-Místek, Frýdek, aut.nádr.),

ČSAD Havířov (komunikacja miejska w Havířovie oraz linie podmiejskie-międzymiastowe, np. linia nr 461 w relacji Šenov, ČSAD - Havířov, Podlesí, aut.nádr. - Žermanice, rozc. - Lučina, střed - Pazderna, kaple - Nošovice, PZ Hyundai - hlavní brána),

ČSAD Karviná (linie podmiejskie-międzymiastowe, np. trasa nr 562 w relacji Orlová, Lutyně, aut.nádr. - Doubrava, DinoPark - Karviná, Doly, Důl ČSA - Karviná, Důl Darkov),

ČSAD Vsetín (linie podmiejskie-międzymiastowe, np. trasa nr 782 w relacji Jablunkov, Radvanov, konec - Jablunkov, aut.st. - Návsí, žel.st.),

Dopravní podnik Ostrava (komunikacja miejska i podmiejska, np. linia tramwajowa nr 1 w relacji Hlavní nádraží – Křižíkova - Karolina - Důl Jeremenko - Poliklinika - Dubina Interspar),

GW Train Regio (transport kolejowy, linia S17 w relacji Milotice nad Opavou - Vrbno pod Pradědem),

Městský dopravní podnik Opava (komunikacja miejska i podmiejska, np. linia trolejbusowa nr 202 w relacji Globus - Těšínská - Ratibořská – Kateřinky),

Osoblažská dopravní společnost (komunikacja podmiejska-międzymiastowa, np. linia nr 893 w relacji Jindřichov, žel.st. - Vysoká, střed - Vysoká, Pitárne,rozc. - Dívčí Hrad, škola - Hlinka, střed - Osoblaha, aut.st. - Slezské Pavlovice),

TQM-holding (komunikacja podmiejska-międzymiastowa, np. linia nr 271 w relacji Opava, Bílovecká TQM - Nové Sedlice, rozc. - Hrabyně, obecní úřad - Velká Polom, aut.st. - Ostrava, Svinov, nádraží - Ostrava, Hranečník).  

Omawiany Solaris służy do promocji transportu publicznego wśród dzieci i młodzieży szkolnej. Został zakupiony w 2014 roku ze środków Unii Europejskiej (85%) i województwa morawsko-śląskiego (15%). W trakcie jego wizyt w poszczególnych czeskich szkołach, uczniom przedstawiane są korzyści wynikające z transportu publicznego. Świadomość transportowa kształtowana już od najmłodszych lat zaowocuje właściwymi postawami w przyszłości, gdy obecni uczniowie jako dorośli ludzie będą podejmować decyzje, czy np. tworzyć korki i zatruwać środowisko jadąc w pojedynkę swoim prywatnym pojazdem, czy skorzystać z usług transportu publicznego i szybko, tanio i ekologicznie dotrzeć do pracy, na zakupy. Pomysł wspaniały. Szkoda, że w Polsce nie prowadzi się takiej edukacji. Biorąc pod uwagę gwałtowny wzrost ilości prywatnych samochodów powodujących korki nawet w najmniejszych miejscowościach, jest to wręcz niezbędne działanie.


Solaris Urbino 8,9 LE, ODIS
Solaris Urbino 8,9 LE promujący transport publiczny. Teren lokomotywowni w Bohuminie.


Wnętrze Solarisa jest przystosowane do przeprowadzania lekcji bezpośrednio w nim. Zajęcia polegają na przedstawieniu różnych aspektów transportu publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii ekologicznych. Ponad roczne „tournée” tego pojazdu po terenie województwa morawsko-śląskiego zaowocowało przeprowadzeniem 96 zajęć dla uczniów 39 szkół. Liczba ta stopniowo się zwiększa. Autobus promuje komunikację publiczną także w trakcie różnych imprez transportowych, jak np. ta kolejowa w Bohuminie.


Kalendarz imprez komunikacyjnych

piątek, 1 kwietnia 2016

Operacja: LOT


Już od dłuższego czasu widzowie ogólnodostępnego kanału telewizyjnego Fokus TV mogą oglądać serial dokumentalny pt. „Megalotnisko w Dubaju”. Obecnie emitowane są odcinki drugiego sezonu prezentującego pracę największego międzynarodowego portu lotniczego na świecie.

Tematyka pracy lotniska zaciekawiła wielu widzów, a to spowodowało, że zaczęły powstawać kolejne dokumentalne produkcje dotyczące transportu lotniczego. Przedmiotem zainteresowania producentów takich filmów stała się także Polska, co osobiście bardzo mnie cieszy. Z przyjemnością informuję zatem, że na Discovery Channel startuje program „Operacja: LOT”.

Premiera pierwszego odcinka będzie miała miejsce w czwartek, 7 kwietnia 2016 na antenie Discovery Channel, punktualnie o godzinie 22:00. Łącznie powstało sześć odcinków ukazujących kulisy funkcjonowania linii lotniczych i lotniska. Co w nich będzie?

W każdym odcinku widzowie Discovery Channel zobaczą niezwykłe wyzwania, którym każdego dnia muszą stawiać czoła ludzie odpowiedzialni za bezpieczeństwo i komfort latania. Naprawa Boeinga 787 Dreamlinera w kilka minut przed planowanym odlotem, nauka opanowania pożaru na pokładzie samolotu, czy wykrycie przemytników – to tylko niektóre z bardzo stresujących sytuacji, na jakie bohaterowie programu muszą być przygotowani każdego dnia.

Cieszymy się, że jesteśmy pierwszą telewizją w Polsce, która zrealizowała program ukazujący działanie lokalnej linii lotniczej oraz lokalnego lotniska. Programy Discovery Channel to przede wszystkim inspirujący bohaterowie, fascynujące historie oraz prawdziwe emocje. To wszystko znajdziemy w serii „Operacja: LOT”. Świat lotnictwa to świat ludzi pełnych prawdziwej pasji, to świat ekspertów, którzy codziennie stawiają czoła nieoczekiwanym wyzwaniom. Dzięki doskonałej współpracy z PLL LOT oraz Lotniskiem Chopina mieliśmy możliwość być w samym środku akcji i pokazać to, co do tej pory mogli zobaczyć wyłącznie pracownicy tych przedsiębiorstw – powiedział Marcin Ziółek, Senior Channel Manager Factual, Discovery Networks CEEMEA.


Boeing 787 Dreamliner, SP-LRE, PLL LOT, serial: Operacja: LOT
Boeing 787 Dreamliner o rejestracji SP-LRE z PLL LOT. Kadr z serialu „Operacja: LOT”.


Jeszcze kilka informacji o nowym serialu – materiał prasowy:


Seria „Operacja: LOT” na Discovery Channel to nie tylko kulisy pracy pilotów, stewardes czy inżynierów. To także intrygująca wyprawa do świata osób, zatrudnionych w liniach i portach lotniczych, których na co dzień nie widzimy. Widzowie przekonają się, jak wygląda praca kierownika zmiany hubu, na jakie ryzyko narażają się kontrolerzy ruchu lotniczego, w jaki sposób przebiega proces ładowania bagaży do samolotu oraz jaką rolę pełni na lotnisku sokolnik. Poznają wiele ciekawostek dotyczących funkcjonowania linii lotniczych, lotniska oraz branży lotniczej w Polsce i na świecie.

„Operacja: LOT” to największe przedsięwzięcie telewizyjne, w jakim do tej pory uczestniczył PLL LOT. Program w ciekawy i inspirujący sposób pokazuje kulisy naszej działalności oraz wyzwania przed jakimi każdego dnia stają nasi pracownicy. Codziennie realizujemy prawie 230 rejsów, mając pod opieką dziesiątki tysięcy pasażerów. Nad ich bezpieczeństwem i komfortem czuwa cały sztab profesjonalistów i ekspertów. Od początku wiedzieliśmy, że Discovery Channel jest najlepszym partnerem, by z bliska pokazać ich pracę. Efekt przeszedł nasze najśmielsze oczekiwania – mówi Adrian Kubicki, Dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej PLL LOT.

Cieszę się, że Lotnisko Chopina stało się częścią tak niezwykłego programu. Twórcy „Operacji: LOT” odwiedzili miejsca, gdzie dotychczas dopuszczaliśmy jedynie naszych pracowników. To pierwsze tak kompleksowe ukazanie codziennej pracy ludzi biorących każdego dnia na siebie niesamowitą odpowiedzialność – powiedział Przemysław Przybylski, Rzecznik Prasowy Lotniska Chopina.

W pierwszym odcinku „Operacji: LOT” zobaczymy, jak załoga  Dreamlinera przygotowuje się do lotu inaugurującego regularne połączenie z Warszawy do Tokio. Na tę wyjątkową okazję został wybrany najbardziej doświadczony personel. Szansę uczestniczenia w locie otrzymała także młoda stewardesa, pracująca w PLL LOT od zaledwie dwóch tygodni. W jaki sposób poradzi sobie z niespodziewanymi sytuacjami na pokładzie samolotu? Pierwszy bezpośredni lot z Warszawy do Tokio to również kolejne zaskakujące wydarzenia. W ostatniej chwili przed startem dochodzi do komplikacji. Czy załoga PLL LOT wygra z uciekającym czasem?


Serial Operacja: LOT

Serial Operacja: LOT
Bohaterowie serialu „Operacja: LOT”.


Materiał o stacji telewizyjnej i o bohaterach tej ciekawej serii:


Discovery Networks Central & Eastern Europe, Middle East and Africa (CEEMEA) jest częścią Discovery Communications, największego nadawcy programów dokumentalnych na świecie (NASDAQ: DISCA, DISCB, DISCK). Discovery Networks CEEMEA umożliwia ludziom badanie świata i zaspokajanie ciekawości za pośrednictwem 9 kanałów, z których największe to Discovery Channel, TLC oraz ID, a także poprzez wiodące produkty i usługi konsumenckie i edukacyjne. Discovery Networks CEEMEA nadaje w 16 językach, w 105 krajach na trzech kontynentach, docierając do 179 milionów widzów.

Discovery Channel uznawany jest za globalną markę mediową cieszącą się największym zaufaniem. Dzięki swojej popularności i wieloletniemu doświadczeniu pozostaje jedną z najszerzej dystrybuowanych telewizji na świecie oraz liderem kategorii factualentertainment (rozrywki opartej na faktach).

Discovery Channel rozpoczął nadawanie w USA w 1985 roku, jako realizacja wizji Johna Hendricksa – założyciela i prezesa Discovery Communications. Międzynarodowa ekspansja stacji rozpoczęła się w 1989 r. od wejścia na obszar Wielkiej Brytanii. W 1993 roku kanał wprowadzono na rynki Azji i Ameryki Łacińskiej. W Europie Centralnej Discovery Chanel wystartował w Polsce w 1996, a rok później w Rumunii, Czechach, na Słowacji i na Węgrzech. Na całym świecie Discovery Channel dociera do ponad 379 milionów abonentów, a w regionie Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu do ponad 65 milionów abonentów.

Ofertę stacji tworzą zarówno interesujące historie z życia ludzi, jak i programy dotyczące m.in. inżynierii, motoryzacji, jak i ciekawych form spędzania wolnego czasu. Dużą popularnością cieszą się także serie poświęcone sztukom walki czy sposobom przetrwania w ekstremalnych warunkach.

Discovery Channel emituje swoje programy 24 godziny na dobę, a ramówka stacji uwzględnia potrzeby polskich widzów. Do najchętniej oglądanych serii należą m.in. „Jak to jest zrobione”, „Szkoła przetrwania”, „Najniebezpieczniejszy zawód świata”, „Prawda czy fałsz - pogromcy mitów” i wiele innych. W ostatnim okresie Discovery Channel wyemitował szereg programów wyjaśniających przyczyny, przebieg i konsekwencje aktualnych wydarzeń. Wśród nich znalazły się dokumenty: „Katastrofa w Zatoce Meksykańskiej”, „Chile - operacja Nadzieja”, „WikiLeaks – niebezpieczna prawda”, „Godzina, która wstrząsnęła Japonią”, „Nuklearny koszmar: Japonia w kryzysie”, „Śmierć bin Ladena” oraz „iGenius – jak Steve Jobs zmienił świat”.

Polskie Linie Lotnicze LOT to nowoczesna linia lotnicza, która prawie 5-ciu milionom pasażerów rocznie zapewnia najkrótszą i najbardziej komfortową podróż do prawie 60 destynacji na świecie przez Warszawę – konkurencyjny hub dający możliwość szybkiej przesiadki. Jako jedyny przewoźnik w regionie oferuje bezpośrednie rejsy dalekodystansowe do Stanów Zjednoczonych, Kanady i Chin budując tym samym pozycję lidera w Europie Środkowo-Wschodniej. Dysponuje jedną z najmłodszych flot w Europie i jako jedyna linia wszystkie połączenia dalekiego zasięgu obsługuje Boeingami 787. LOT to przede wszystkim pełni pasji i pozytywnej energii ludzie – wśród nich należący do czołówki światowego lotnictwa piloci, często mistrzowie w wielu dziedzinach sportów lotniczych. LOT mając 86 lat doświadczenia, jest jednocześnie jedną z najstarszych linii lotniczych na świecie, a także najbardziej międzynarodową polską marką. O jej uznaniu świadczą liczne nagrody przyznawane przez organizacje branżowe, media, a przede wszystkim pasażerów.

Lotnisko Chopina jest największym portem lotniczym w Polsce i jednym z największych w Europie Centralnej. Istnieje od 1934 r. Obsługuje ruch rozkładowy, czarterowy, General Aviation oraz cargo.

W 2015 r. z usług lotniska skorzystało ponad 11,2 mln pasażerów, czyli blisko połowa całkowitego ruchu pasażerskiego w Polsce. Na lotnisku operuje 33 regularnych przewoźników (w tym trzech niskokosztowych), którzy w sezonie Zima 2015/16 obsługują połączenia do 83 portów w 40 krajach.

Lotnisko zarządzane jest przez Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” (PPL), które zajmuje się m.in. budową i eksploatacją lotnisk oraz świadczeniem usług na rzecz pasażerów i linii lotniczych. Oprócz warszawskiego lotniska PPL zarządzają również portem w Zielonej Górze a także  posiadają udziały w 10 spółkach zarządzających lotniskami w: Krakowie, Szczecinie, Poznaniu, Gdańsku, Modlinie, Wrocławiu, Katowicach, Szczytnie, Bydgoszczy i Rzeszowie.


Wpisy poświęcone autobusom

wtorek, 29 marca 2016

Pierwszy krakowski autobus elektryczny


Na temat kursujących po Krakowie autobusów elektrycznych w Blogu Transportowym pisałem już wiele razy (przykładowy link). Omawiane pojazdy były testowane przez miejskiego przewoźnika, który planował zakup elektrobusów w późniejszym czasie. Jeden z nich już jest własnością MPK. W styczniu 2016 przedsiębiorstwo to stało się posiadaczem Solarisa Urbino 12 electric. Nie był to jednak fabrycznie nowy elektrobus, tylko pojazd używany. Dokładnie to jeżdżący wcześniej po Krakowie autobus o tymczasowym numerze taborowym DK602, rocznik 2012 (dodatkowe informacje na jego temat pod powyższym linkiem).

Ze stolicy Małopolski Solaris ten w roku 2015 wyruszył na testy do innych miast, przy okazji tracąc krakowskie barwy – stał się brązowy. Był np. w Polkowicach, Ostródzie, Białymstoku. Wtedy zastąpił go inny Urbino 12 electric, oznaczony jako #DK608 (tu link do wpisu o nim). Do Krakowa powrócił w nowej kolorystyce – niebieski, z grafiką wyraźnie informującą, że to pojazd elektryczny. Ma także inny, już stały numer taborowy DE071. Jak wcześniej obsługuje linię 154, na której towarzyszą mu trzy inne „elektryki”, czyli testowane dwa BYD-y eBus 12 #DK609 i #DK610 oraz AMZ CS10E #DK601, a także zastępcze autobusy spalinowe.


Solaris Urbino 12 electric, MPK Kraków

Solaris Urbino 12 electric, MPK Kraków

Solaris Urbino 12 electric, MPK Kraków
Pierwszy należący do MPK Kraków autobus elektryczny, czyli Solaris Urbino 12 electric #DE071. Przystanek początkowy linii 154 na ul. Kurniki oraz w trakcie wjazdu w ul. Pawią. 26.03.2016.


Solaris Urbino 12 electric, MPK Kraków
Tak #DE071 prezentował się wcześniej (wtedy jako #DK602). Postój na ul. Kurniki, 5.08.2014.


AMZ CS10E, Kraków
Od samego początku istnienia krakowskiej linii elektrycznej, czyli od 29.04.2014 kursuje na niej AMZ CS10E oznaczony numerem DK601. Tu na przystanku początkowym przy ul. Kurniki. 16.01.2016.


BYD eBus 12, Kraków
Obecnie na linii 154 kursują także dwa chińskie BYD-y. Tu autobus #DK609 w trakcie przejazdu technicznego na pętlę Prądnik Biały. Autobus skręca z ul. Opolskiej w stronę ul. Pleszowskiej. 3.09.2015.


Jelcz M081MB3, MPK Kraków
Niestety nadal na z założenia wyłącznie „elektrycznej” linii 154 pojawia się tabor spalinowy. Tu Jelcz M081MB3 #BH391. Pętla Prądnik Biały. 26.01.2016.


Warto jeszcze dodać, że opisywany #DE071 to pierwszy z wielu autobusów elektrycznych, które zasilą tabor krakowskiego MPK. W połowie marca 2016 przewoźnik ogłosił przetarg na dostawę 20 sztuk fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich zasilanych energią elektryczną. W tym 17 autobusów standardowych i 3 przegubowe. Złożone oferty zostaną otwarte 25 kwietnia. Natomiast jeszcze w 2015 roku rozstrzygnięto przetarg na 4 fabrycznie nowe elektrobusy. Wygrał go Solaris. Oczywiste jest więc, że „elektryczne” będą kolejne po linii 154 trasy. W związku z tym na terenie miasta powstaną nowe stacje ładowania autobusów, np. w rejonie końcówki Wieczysta, co pozwala przypuszczać, że elektrobusy zagoszczą także na trasach nr 124 (Osiedle Podwawelskie - Wieczysta) i 424 (Osiedle Podwawelskie - Ugorek).


Blog Transportowy na Twitterze

środa, 23 marca 2016

DAF LF 2016


Zapraszam do lektury wpisu o modernizacji popularnej ciężarówki DAF LF. Materiał prasowy rozsyłany przez producenta pod koniec 2015 roku.


DAF LF 2016

Firma DAF wprowadza szeroką gamę ulepszeń do popularnych pojazdów do transportu dystrybucyjnego z serii LF. Udoskonalone zespoły napędowe, nowy pakiet aerodynamiczny i zwiększony wybór rozstawów osi oraz zbiorników paliwa umożliwiają uzyskanie jeszcze większego zwrotu z kilometra. Większość pojazdów LF 2016 jest standardowo wyposażona w najnowsze technologie poprawiające komfort i bezpieczeństwo, w tym układy AEBS, FCW, ACC i LDWS.

Udoskonalenia wprowadzane przez firmę DAF w pojazdach serii LF doskonale realizują założenia programu DAF Transport Efficiency — przyczyniają się do zmniejszania kosztów operacyjnych i zwiększania zyskowności. Obejmują one nowe tylne światła LED o bardzo długiej żywotności, nowe przygotowanie pod agregat chłodniczy Frigoblock dla silników PACCAR PX-5 o pojemności 4,5 l oraz główny wyświetlacz na desce rozdzielczej, który informuje kierowcę o odczytach z tachografu, czasie jazdy, dacie następnego przeglądu i stanie zabudowy.


Zoptymalizowany układ napędowy

Pojazdy z nowej serii LF 2016 zostały wyposażone w zoptymalizowane układy napędowe. Silnik PACCAR PX-5 o pojemności 4,5 l (112–157 kW/152–213 KM) zużywa do 5% mniej paliwa dzięki udoskonalonemu oprogramowaniu i lepszemu zarządzaniu temperaturą i powietrzem w układzie dodatkowego oczyszczania spalin.

Silnik PACCAR PX-7 o pojemności 6,7 l (164–231 kW/223–314 KM) można zamówić w połączeniu z 12-biegową zautomatyzowaną skrzynią biegów AS Tronic. W porównaniu ze standardową 6-biegową skrzynią biegów przekładnia ta pozwala zwiększyć limit dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów nawet do 32 t. Ponadto niższa prędkość obrotowa silnika pozwoliła na dalsze obniżenie zużycia paliwa i poziomu hałasu.


Rozstaw osi do 6,9 m i pojemność zbiornika paliwa do 1240 litrów

Jedną z największych zalet pojazdów serii LF 2016 jest dostępność siedmiu nowych opcji rozstawów osi o szerokości do 6,9 m, które umożliwiają dostosowanie pojazdu do określonego zastosowania. Pozwala to na zwiększenie maksymalnej długości zabudowy do ponad 9 m.

Zwiększony rozstaw osi pozwala na montaż zbiorników paliwa o pojemności do 1240 l, co jest niespotykane w sektorze transportu dystrybucyjnego. Umożliwia to zwiększenie zasięgu i dostępności pojazdu oraz obniżenie kosztów poprzez tankowanie w miejscach, gdzie ceny paliwa są najniższe.


Optymalna aerodynamika: do 4% większa oszczędność paliwa

Aby zapewnić optymalne właściwości aerodynamiczne i jak najniższe zużycie paliwa, firma DAF wprowadziła nowe spoilery kabiny: górny i zakabinowe do modeli LF wyposażonych w kabinę Day Cab. Spoiler dachowy jest dostępny do wysokich i niskich zabudów i wraz z nowymi spoilerami zakabinowymi jest doskonale dopasowany do zabudów o szerokości od 2,5 do 2,55 m. Nowy pakiet aerodynamiczny zapewnia nawet do 4% niższe zużycie paliwa w porównaniu z obecnie stosowanym rozwiązaniem.


Dodatkowe ulepszenia mające na celu poprawienie wydajności

Firma DAF wprowadziła dodatkowe udoskonalenia mające na celu poprawę wydajności. Nowy wlot powietrza znajdujący się bezpośrednio za kabiną zapewnia optymalny przepływ powietrza, pozwalając przy tym na montaż wyposażenia opcjonalnego, takiego jak regulowane spoilery dachowe, urządzenie chłodnicze nad kabiną czy dachowa kabina sypialna.

Pojazdy DAF z serii LF 2016 do transportu chłodniczego mogą zostać fabrycznie wyposażone w przygotowanie pod agregat chłodniczy Frigoblock (chłodzony płynem, 22,5 kW) w połączeniu z czterocylindrowym silnikiem PACCAR PX-5 o pojemności 4,5 l.

Opcjonalnie dostępne są nowe światła LED, oferowane dotychczas w modelach CF i XF. Te energooszczędne światła zostały zaprojektowane w taki sposób, aby ich żywotność wystarczała na cały okres eksploatacji pojazdu. Jest to kolejny przykład realizacji programu DAF Transport Efficiency.


Dodatkowe informacje dla kierowców

Asystent wydajności firmy DAF do modeli LF, CF i XF przekazuje kierowcy szczegółowe informacje na temat zużycia paliwa, sposobu hamowania oraz efektywności przewidywania sytuacji na drodze.

W nowym modelu LF 2016 informacje z tachografu są wyświetlane na wyświetlaczu głównym. Pozwala to kierowcy bardziej efektywnie monitorować czas i prędkość jazdy oraz pomaga unikać łamania przepisów. Wyświetlane są również informacje o zbliżającym się terminie następnego przeglądu serwisowego pojazdu, co pomaga dopilnować terminowej obsługi serwisowej. Na podstawie karty kierowcy wyświetlacz automatycznie przełącza się na preferowany przez kierowcę język.


Udoskonalona integracja z zabudową

Informacje dotyczące zabudowy oraz wyposażenia dodatkowego (np. że żuraw załadowczy nie jest całkowicie złożony lub nie są zabezpieczone wysuwane nogi podporowe) mogą być wyświetlane na głównym wyświetlaczu. Jest to możliwe dzięki udoskonalonej komunikacji między podwoziem, a zabudową, co np. pozwala przesyłać do zabudowy informacje o neutralnym położeniu skrzyni biegów. Dodatkowo prędkość obrotowa przystawki odbioru mocy PTO i silnika mogą być monitorowane za pomocą centralnej magistrali CAN pojazdu z zabudowy i kabiny, co pozwala zapewnić maksymalny poziom wygody i wydajności.


Wyposażenie standardowe: układy AEBS, FCW, ACC i LDWS

Pojazdy DAF serii LF 2016 (od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu wynoszącej 8 t oraz z zawieszeniem pneumatycznym na tylnej osi) są standardowo wyposażone w zaawansowany awaryjny układ hamulcowy (AEBS), układ ostrzegania przed uderzeniem przodem pojazdu (FCW) i tempomat adaptacyjny (ACC). Układ ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu (LDWS) stanowi również wyposażenie standardowe. Układy AEBS i FCW pomagają w uniknięciu kolizji. W sytuacjach awaryjnych układ AEBS automatycznie zmniejsza prędkość pojazdu, tak aby uniknąć zderzenia lub ograniczyć jej konsekwencje.

Tempomat adaptacyjny (ACC) automatycznie dostosowuje prędkość jazdy do poprzedzającego pojazdu. Dzięki temu między dwoma pojazdami utrzymana zostaje bezpieczna odległość. Pozwala to na maksymalne wykorzystanie funkcji tempomatu i w efekcie zmniejszenie zużycia paliwa. Układ ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu (LDWS) wykorzystuje kamerę umieszczoną za przednią szybą. Gdy dochodzi do nieumyślnego opuszczenia pasa ruchu przez pojazd, rozlega się dźwiękowy sygnał ostrzegawczy.


DAF Transport Efficiency

Te liczne udoskonalenia sprawiają, że pojazdy firmy DAF serii LF 2016 są istotnym krokiem ku polepszeniu wydajności samochodów ciężarowych, w myśl założeń programu DAF Transport Efficiency. Kluczowe zalety modeli LF firmy DAF do transportu dystrybucyjnego — takie jak duża ładowność dzięki niskiej masie pojazdu, dobra zwrotność zapewniana przez najmniejszy promień skrętu w tej klasie pojazdów oraz wysoki komfort i łatwa obsługa, którą tak cenią sobie kierowcy — pozostają niezmienione. Produkcja pojazdów firmy DAF serii LF 2016 rozpoczęła się w grudniu 2015.


DAF LF 2016

DAF LF 2016
DAF LF 2016.


Oto, co na swój temat podaje DAF:

Firma DAF Trucks N.V. — część amerykańskiego koncernu PACCAR Inc., jednego z największych na świecie producentów ciężkich pojazdów ciężarowych — jest wiodącym producentem lekkich, średnich i ciężkich pojazdów ciężarowych. Firma DAF produkuje kompleksową gamę ciągników siodłowych i podwozi pojazdów ciężarowych, dzięki czemu w jej ofercie można znaleźć rozwiązania do wszystkich zastosowań transportowych. DAF jest również wiodącym dostawcą usług: umów MultiSupport na naprawy i serwis, usług finansowych firmy PACCAR Financial oraz dostaw najwyższej klasy części zapewnianych przez firmę PACCAR Parts. Dodatkowo DAF opracowuje i wytwarza podzespoły, takie jak osie i silniki, zwłaszcza dla producentów autobusów i autokarów na całym świecie. Firma DAF Trucks N.V. dysponuje zakładami produkcyjnymi w Eindhoven w Holandii, Westerlo w Belgii, Leyland w Wielkiej Brytanii i Ponta Grossa w Brazylii oraz ponad tysiącem punktów dealerskich i serwisowych na całym świecie.


Zamów bezpłatny newsletter

niedziela, 20 marca 2016

SilesiaKOMUNIKACJA – o targach i premierze Ráby


W dniach 20 i 21 kwietnia 2016 odbędzie się kolejna, już ósma edycja Targów Transportu Publicznego SilesiaKOMUNIKACJA w Sosnowcu. Impreza, o której w Blogu Transportowym rozpisywałem się już dość dawno, bo w lipcu 2010. Tamten materiał dotyczył drugiej edycji (link do wpisu). 

Imprez targowych poświęconych autobusom przybywa w Polsce. Największa, jednocześnie najstarsza to kieleckie TransExpo. Druga to tytułowa SilesiaKOMUNIKACJA. W 2016 roku pojawiła się jeszcze trzecia, czyli Targi Publicznego Transportu Zbiorowego – Warsaw Bus 2016, zorganizowana w dniach 15 – 17 marca w podwarszawskim Nadarzynie.

Jak na polskie warunki to już zbyt duża liczba. Przez lata świadczyła o tym mniejsza ilość wystawców pojawiających się w Sosnowcu, czyli na targach, które zawsze pozostawały w cieniu TransExpo. Niezbyt rozbudowana ekspozycja skutkowała także mniejszą ilością osób odwiedzających tę imprezę,  co dawało się szczególnie odczuć w godzinach popołudniowych, gdy ruch wokół stoisk praktycznie zamierał. Oczywiście nie odpowiadało to wystawcom, którzy chcieli prezentować swą ofertę, a niekiedy nie mieli komu. Nie wiem, jaka frekwencja była na wspomnianych targach w Nadarzynie, ale na pewno taka dodatkowa konkurencja wpłynie negatywnie na kwietniowe wydarzenie transportowe w Sosnowcu.

Mimo wszystko zachęcam do odwiedzenia Sosnowca, Centrum Targowo-Konferencyjnego Expo Silesia przy ul. Braci Mieroszewskich 124. Dlaczego? Ponieważ to jedyna tego typu impreza w tym rejonie Polski. Blisko nie tylko z terenów województwa śląskiego, gdzie znajduje się Sosnowiec, ale i z Małopolski, Opolszczyzny, czy Kielecczyzny. Mimo stosunkowo małej liczby wystawców (porównując z innymi targami), organizatorzy dokładają starań, by „coś” się działo. Na targach SilesiaKOMUNIKACJA były więc różne polskie premiery, także tak dużych producentów, jak np. Scania. Oprócz nowości pojawiają się również atrakcje dla pasjonatów starszej motoryzacji. To głównie dzięki firmie M Event, która realizując projekt o nazwie „Autobus Czerwony” wystawia zabytkowe autobusy, a ostatnio także ciężarówki. Takie pojazdy mają pojawić się również w 2016 roku.

Coś, co wcześniej opisywałem jako minus, czyli brak tłumów zwiedzających to jednak bardzo dobra wiadomość dla odwiedzających targi. Dzięki temu można np. spokojnie porozmawiać z wystawcami, a każdy prezentowany pojazd dokładnie obejrzeć i co najważniejsze spokojnie wykonać zdjęcia, bez wchodzących osób w kadr. To jednak głównie w późniejszych godzinach, bo w ostatnich latach obserwowałem poranny wzrost liczby zwiedzających.

Dość jednak tego zapraszania do Sosnowca. Mam nadzieję, że uda mi się tam dotrzeć i wykonać ciekawy reportaż. Teraz przechodzę do tematu widniejącego w drugiej części tytułu niniejszego wpisu. Premiera Ráby.

W trakcie targów SilesiaKOMUNIKACJA 2015 miała miejsce polska premiera ciekawego pojazdu. To węgierska Rába S91. Niskowejściowy autobus klasy midi przystosowany do przewozu 41 pasażerów, w tym 24 stojących i 17 siedzących (przy standardowej konfiguracji). Jego długość to 7905 mm, szerokość 2380 mm, a wysokość 2970 mm. Masa całkowita 9850 kg. Wnętrze w pełni klimatyzowane. Jednostka napędowa Daimler.

Autobus Rába S91 jest oferowany przez węgierską firmę Molitus (także jako model Molitusbus S91), którą w Polsce reprezentuje GSP Polska z Krapkowic na Opolszczyźnie. Co ciekawe, w ofercie tej spółki są także pojazdy dwóch legendarnych marek z byłej Jugosławii, czyli TAM i Sanos.

Rába S91 została zaprezentowana w nowych barwach komunikacji miejskiej stolicy Węgier. Jak się dowiedziałem na stoisku GSP Polska, autobus przyjechał prosto z Budapesztu, wprost z linii. Ponoć zainteresowanie wśród przewoźników tym pojazdem było dość duże.

Warto jeszcze dodać, że autobus Rába S91 jest nazywany następcą Ikarusa E91.


Rába S91 (Molitusbus S91), SilesiaKOMUNIKACJA 2015

Rába S91 (Molitusbus S91), SilesiaKOMUNIKACJA 2015

Rába S91 (Molitusbus S91), SilesiaKOMUNIKACJA 2015

Rába S91 (Molitusbus S91), SilesiaKOMUNIKACJA 2015
Stoisko firmy GSP Polska, którego głównym elementem była Rába S91.


Ikarus E91
Rába S91 jest nazywana następcą Ikarusa E91. Tu przykładowy taki pojazd w barwach miejskiego przewoźnika z Pragi. Źródło: YouTube.


Rába S91 (Molitusbus S91), SilesiaKOMUNIKACJA 2015
Tylna część wnętrza Ráby S91.


Jelcz M-11, PKM Sosnowiec
Na targach SilesiaKOMUNIKACJA prezentowany jest także tabor historyczny. Tu Jelcz M-11 z PKM Sosnowiec. Rocznik 1988. W tle Ikarus 280. Ekspozycja z 2015 roku zorganizowana przez firmę M Event.


Zatem zapraszam do Sosnowca. Przyznam, że nie mam najmniejszego pojęcia, ile firm się wystawi i jakie są ich nazwy. Oficjalna strona targów milczy na ten temat. Mam nadzieję, że impreza ta nie zniknie z kalendarza wydarzeń transportowych.


Blog Transportowy na Facebooku

wtorek, 15 marca 2016

Blog Transportowy na YouTube – już ponad 900 subskrypcji


W czerwcu 2014 zamieściłem wpis o filmowej wersji Bloga Transportowego, czyli o kanale Lukaszwo w serwisie YouTube (tu link). Powracam do tematu.

Z nieukrywaną przyjemnością informuję, że od tamtego czasu ilość subskrybentów zwiększyła się niemal dwukrotnie i przekroczyła już wartość 910 subskrypcji.

Nadal najpopularniejszym filmem na kanale Lukaszwo jest materiał o autobusie Irizar PB 6x2 (ponad 460 tysięcy wyświetleń), a drugie miejsce wciąż piastuje Autosan H9-21 ex PKS Nowy Sącz wjeżdżający do potoku (ponad 120 tysięcy wyświetleń). Nagrania te zamieściłem we wspomnianym wpisie. Teraz zapraszam do obejrzenia zdobywcy trzeciego miejsca. W zasadzie do ponownego obejrzenia, bo film ten już prezentowałem w Blogu Transportowym (link). To materiał ze specjalnego przejazdu Jelczem 272 MEX z przyczepą PO1 z MPK Kraków. Obecnie ponad 113 tysięcy wyświetleń. 12.10.2013:




Na kanale Lukaszwo jest już dostępnych ponad 370 filmów. Tramwaje, autobusy, trolejbusy, pociągi i inne środki transportu. Raz w tygodniu dodaję kolejny materiał. Czasami krótki, kilkudziesięciosekundowy, innym razem dłuższy, kilkuminutowy reportaż.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies
Screen strony prezentującej najnowsze filmy na kanale Lukaszwo.


Na kanale Lukaszwo dostępne są różne playlisty: Popularne filmy, Autobusy, Tramwaje, Pociągi, Samoloty, Trolejbusy, Ciężarówki i Metro. Poniżej kilka przykładowych filmów z różnych kategorii. Zaczynam od Ciężarówek. Będzie głośno – alarmowy przejazd trzech wozów straży pożarnej przez ul. Szewską we Wrocławiu. Wszystkie z JRG-1 PSP we Wrocławiu. Mercedes Atego 1329AF nr 301[D21], Iveco Magirus 150E27 nr 301[D]51 i Mercedes Atego 1325F nr 301[D]22. 30.06.2012:




Śnieżyca w Oświęcimiu. Przez skrzyżowanie ulic Dąbrowskiego i Śniadeckiego przejeżdża Jelcz 120M #44, a później dwa DAB-y 1200B (#57 i #67). 28.12.2010:




Jednym z kolejowych filmów jest materiał o lokomotywie Pesa Gama Marathon 111Ed-001z pociągiem TLK Norwid (Gdynia Główna - Warszawa Centralna - Kraków Główny) na stacji końcowej. Po wysadzeniu pasażerów skład odjeżdża do Krakowa Płaszowa. To testy tego elektrowozu przeprowadzane przez PKP Intercity. 2.03.2013:




Zachęcam do subskrybowania kanału Lukaszwo.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies

niedziela, 13 marca 2016

Thomas Cook w Balicach


Z urlopem mogą się nam kojarzyć różne rzeczy. Przede wszystkim te, które widzieliśmy, z którymi mieliśmy kontakt w trakcie tego tak oczekiwanego przez cały rok pracy wypoczywania. Dla mnie wręcz idealnym „przywoływaczem” wakacyjnych wspomnień są samoloty, czyli środek transportu niezbędny w drodze nad ciepłe morze. Tam, gdzie panują „urlopowe klimaty” nie brakuje maszyn przewoźników, którzy funkcjonują głównie dzięki obsłudze takich wakacyjnych relacji. Bardzo dobrym tego przykładem są samoloty czarterowej linii Thomas Cook Airlines.

Zobaczymy je praktycznie na wszystkich lotniskach w pobliżu popularnych nadmorskich kurortów. Ich obecność tam jest czymś normalnym, codziennym. Czasami zdarza się, że „wakacyjni przewoźnicy” obsługują inne, niekoniecznie plażowe relacje, np. do Krakowa. Tak było w niedzielę 10 maja 2015. Wtedy czarterowy rejs ze Sztokholmu do podkrakowskich Balic wykonał samolot linii Thomas Cook Airlines Scandinavia. Była to maszyna o rejestracji OY-VKD. Airbus A321-211 z 2003 roku.

Maszyny tego przewoźnika co jakiś czas wykonują loty do Krakowa. Są to jednak dość rzadkie przypadki. Niestety nigdy nie udawało mi się pojechać na lotnisko, kiedy gościł na nim Thomas Cook. Okazja ku temu nadarzyła się wspomnianego 10 maja. Przy okazji Airbusowi towarzyszył inny „czarterowiec”, ale to już materiał na kolejny wpis.

Airbus numer OY-VKD o godzinie 17:00 obsługiwał lot czarterowy DK7048 Kraków – Sztokholm Arlanda. Poniżej kilka zdjęć z kołowania i startu.


Airbus A321-211, OY-VKD, Thomas Cook Airlines Scandinavia
OY-VKD na płycie postojowej podkrakowskiego lotniska. Maszyna przysłonięta przez innego „czarterowego gościa”, czyli OK-TVS linii Travel Service.


Airbus A321-211, OY-VKD, Thomas Cook Airlines Scandinavia

Airbus A321-211, OY-VKD, Thomas Cook Airlines Scandinavia
Airbus rozpoczyna kołowanie. Najpierw cofanie, czyli wypychanie maszyny ze stanowiska postojowego.


Airbus A321-211, OY-VKD, Thomas Cook Airlines Scandinavia

Airbus A321-211, OY-VKD, Thomas Cook Airlines Scandinavia

Airbus A321-211, OY-VKD, Thomas Cook Airlines Scandinavia

Airbus A321-211, OY-VKD, Thomas Cook Airlines Scandinavia
Maszyna Thomas Cook Airlines Scandinavia w drodze na pas startowy i już na jego początku, przed startem.


Airbus A321-211, OY-VKD, Thomas Cook Airlines Scandinavia

Airbus A321-211, OY-VKD, Thomas Cook Airlines Scandinavia

Airbus A321-211, OY-VKD, Thomas Cook Airlines Scandinavia
W trakcie startu.


Prezentowany OY-VKD do Krakowa przyleciał z norweskiego miasta Stavanger. Tam z kolei trafił realizując lot ze słonecznej, tureckiej Antalii (Antalya). W maju 2015 obsługiwał także inne bardzo wakacyjne kurorty, np. Teneryfa (Hiszpania), Larnaka (Cypr), czy Heraklion (Grecja), do których latał z Finlandii, Danii, Norwegii i Szwecji.

Tak Airbus z Thomas Cook Airlines Scandinavia prezentował się w ruchu. Kołowanie i start. Niestety przejeżdżające obok samochody często zagłuszały dźwięki wydawane przez samolot:




Thomas Cook Airlines Scandinavia to skandynawski oddział brytyjskich linii Thomas Cook Airlines. Ma siedzibę w Danii i eksploatuje 12 maszyn. Wszystkie to Airbusy, w tym osiem egzemplarzy modelu A321 i cztery A330.


Blog Transportowy na Google +

czwartek, 10 marca 2016

Autosan H6-20 na Rynku Głównym


Wracam do tematu Krakowskiej Linii Muzealnej. W kwietniu 2015 opublikowałem materiał o błękitnym Ikarusie 280 i innych historycznych autobusach, które wjeżdżały na Rynek Główny jako obsługa specjalnej trasy „C” w wakacje 2014 roku (link). W końcowej części tamtego wpisu podałem, że zabytkowe autobusy kursowały także we wrześniu 2014. Miałem o tym napisać w jednej z kolejnych notek. Od tej obietnicy minął już prawie rok, zatem nadrabiam zaległości.

W niedzielę 21 września 2014 po Krakowie kursowała specjalna linia „M”. Łączyła ona Muzeum Inżynierii Miejskiej z Rynkiem Głównym. Obsługiwały ją trzy pojazdy: Autosan H6-20.02, San H01B i Nysa N59M, która ze względu na awarię dość szybko zakończyła kursowanie. Niestety udokumentowałem tylko jeden z nich.

To Autosan H6-20.02 z 1996 roku. Najmłodszy eksponat należący do bogatej kolekcji zabytkowego taboru krakowskiego MPK. Obecnie z pierwotnym numerem taborowym 10108, a przez pewien czas (lata 1999 – 2010) oznaczony jako BA108. Tak „Melon” prezentował się na Rynku Głównym. Warto także zwrócić uwagę na stojący obok autobusu historyczny element. Stary słupek przystankowy z charakterystyczną literą „A”:


Autosan H6-20, MPK Kraków

Autosan H6-20, MPK Kraków


Prezentowany Autosan #10108 to przedstawiciel wersji jednodrzwiowej (plus oddzielne drzwi do stanowiska pracy kierowcy). Takich pojazdów MPK Kraków eksploatowało 15. Były one przydzielone do zajezdni Wola Duchacka i Bieńczyce. W latach 1997 – 1998 przewoźnik zakupił kolejne Autosany H6-20, tym razem w wersji dwudrzwiowej. Siedem takich pojazdów trafiło do Woli Duchackiej.

Wraz z zakupem Jelczy M081MB3 małe Autosany zaczęto wycofywać z eksploatacji. Wszystkie „Melony” (taką nazwę nadał im producent) zgrupowano w zajezdni Bieńczyce, a ich ostatnim zadaniem była obsługa linii węzła Pleszów, np. trasy nr 161 (Pleszów – Wolica Most).

Jednodrzwiowe Autosany zniknęły z linii krakowskiej komunikacji miejskiej w 2008 roku. Dwudrzwiowe dotrwały do 2009 roku. Remont bohatera tego wpisu został zakończony w 2010 roku. Jego oficjalna prezentacja nastąpiła w czerwcu.

W swoich zbiorach mam różne zdjęcia i filmy przedstawiające te ciekawe pojazdy, zatem temat „Melonów” w Blogu Transportowym pojawi się jeszcze nie raz.


Zamów bezpłatny newsletter