wtorek, 29 marca 2016

Pierwszy krakowski autobus elektryczny


Na temat kursujących po Krakowie autobusów elektrycznych w Blogu Transportowym pisałem już wiele razy (przykładowy link). Omawiane pojazdy były testowane przez miejskiego przewoźnika, który planował zakup elektrobusów w późniejszym czasie. Jeden z nich już jest własnością MPK. W styczniu 2016 przedsiębiorstwo to stało się posiadaczem Solarisa Urbino 12 electric. Nie był to jednak fabrycznie nowy elektrobus, tylko pojazd używany. Dokładnie to jeżdżący wcześniej po Krakowie autobus o tymczasowym numerze taborowym DK602, rocznik 2012 (dodatkowe informacje na jego temat pod powyższym linkiem).

Ze stolicy Małopolski Solaris ten w roku 2015 wyruszył na testy do innych miast, przy okazji tracąc krakowskie barwy – stał się brązowy. Był np. w Polkowicach, Ostródzie, Białymstoku. Wtedy zastąpił go inny Urbino 12 electric, oznaczony jako #DK608 (tu link do wpisu o nim). Do Krakowa powrócił w nowej kolorystyce – niebieski, z grafiką wyraźnie informującą, że to pojazd elektryczny. Ma także inny, już stały numer taborowy DE071. Jak wcześniej obsługuje linię 154, na której towarzyszą mu trzy inne „elektryki”, czyli testowane dwa BYD-y eBus 12 #DK609 i #DK610 oraz AMZ CS10E #DK601, a także zastępcze autobusy spalinowe.


Solaris Urbino 12 electric, MPK Kraków

Solaris Urbino 12 electric, MPK Kraków

Solaris Urbino 12 electric, MPK Kraków
Pierwszy należący do MPK Kraków autobus elektryczny, czyli Solaris Urbino 12 electric #DE071. Przystanek początkowy linii 154 na ul. Kurniki oraz w trakcie wjazdu w ul. Pawią. 26.03.2016.


Solaris Urbino 12 electric, MPK Kraków
Tak #DE071 prezentował się wcześniej (wtedy jako #DK602). Postój na ul. Kurniki, 5.08.2014.


AMZ CS10E, Kraków
Od samego początku istnienia krakowskiej linii elektrycznej, czyli od 29.04.2014 kursuje na niej AMZ CS10E oznaczony numerem DK601. Tu na przystanku początkowym przy ul. Kurniki. 16.01.2016.


BYD eBus 12, Kraków
Obecnie na linii 154 kursują także dwa chińskie BYD-y. Tu autobus #DK609 w trakcie przejazdu technicznego na pętlę Prądnik Biały. Autobus skręca z ul. Opolskiej w stronę ul. Pleszowskiej. 3.09.2015.


Jelcz M081MB3, MPK Kraków
Niestety nadal na z założenia wyłącznie „elektrycznej” linii 154 pojawia się tabor spalinowy. Tu Jelcz M081MB3 #BH391. Pętla Prądnik Biały. 26.01.2016.


Warto jeszcze dodać, że opisywany #DE071 to pierwszy z wielu autobusów elektrycznych, które zasilą tabor krakowskiego MPK. W połowie marca 2016 przewoźnik ogłosił przetarg na dostawę 20 sztuk fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich zasilanych energią elektryczną. W tym 17 autobusów standardowych i 3 przegubowe. Złożone oferty zostaną otwarte 25 kwietnia. Natomiast jeszcze w 2015 roku rozstrzygnięto przetarg na 4 fabrycznie nowe elektrobusy. Wygrał go Solaris. Oczywiste jest więc, że „elektryczne” będą kolejne po linii 154 trasy. W związku z tym na terenie miasta powstaną nowe stacje ładowania autobusów, np. w rejonie końcówki Wieczysta, co pozwala przypuszczać, że elektrobusy zagoszczą także na trasach nr 124 (Osiedle Podwawelskie - Wieczysta) i 424 (Osiedle Podwawelskie - Ugorek).


Blog Transportowy na Twitterze

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz