niedziela, 10 stycznia 2021

TLK „Sudety” w Kędzierzynie-Koźlu

 

22 grudnia 2020 dalekobieżne pociągi pasażerskie powróciły na niezelektryfikowaną Magistralę Podsudecką. Pisałem o tym tutaj. Od tamtego czasu Internet, a dokładniej serwis YouTube jest dosłownie zalewany materiałami z przejazdu pociągu TLK „Sudety”. Codziennie pojawiają się nowe filmy.

Ja również postanowiłem ponownie udokumentować ten ciekawy skład. Zdecydowałem się na miasto, w którym najczęściej fotografowałem pociągi przemierzające Magistralę Podsudecką. To Kędzierzyn-Koźle.

Na główny dworzec trafiłem w niedzielę, 27 grudnia 2020. Moim celem był powrotny TLK „Sudety”, czyli z Jeleniej Góry do Krakowa Głównego. W Kędzierzynie-Koźlu planowo na godzinę 18:59. Przyjechał jednak z dość sporym opóźnieniem. Około 30 minut.

Na szczęście PKP PLK udostępnia na swojej stronie lokalizację pociągów online. Nie musiałem więc czekać, tylko przyjechałem na dworzec w odpowiednim czasie.

Do odjazdu szykował się wówczas regio nr 46631 relacji Kędzierzyn-Koźle (19:29) – Prudnik (20:24/25) – Nysa (20:57). Do jego obsługi wyznaczono autobus szynowy SA134-009. To już 12-letni produkt firmy PESA. Pojazd ten od 2017 roku ma obecne malowanie – nowe barwy taboru kolejowego Opolszczyzny. 



SA134-009, Kędzierzyn-Koźle
SA134-009 na stacji Kędzierzyn-Koźle oczekuje na godzinę odjazdu jako regio nr 46631 do Nysy. 27.12.2020.


W końcu nadjechał opóźniony TLK „Sudety”. Byłem pewien, że prowadzi go „brejlovec” o oznaczeniu 754 015-6, którego dokumentowałem w Krakowie. Przyjechała jednak inna maszyna. Moim zdaniem ciekawsza, w starszym malowaniu. To 754 026-3. Rocznik 1979, czyli już 41-letnia lokomotywa.

Pasażerów jak na trwającą pandemię było całkiem sporo, co na pewno miało związek z właśnie kończącymi się świętami.


Lokomotywa 754 026-3 z TLK „Sudety”, stacja Kędzierzyn-KoźleLokomotywa 754 026-3 z TLK „Sudety”, stacja Kędzierzyn-Koźle
Lokomotywa 754 026-3 z TLK „Sudety” do Krakowa Głównego wjeżdża na peron drugi stacji Kędzierzyn-Koźle. 27.12.2020.


Lokomotywa 754 026-3 z TLK „Sudety”, stacja Kędzierzyn-Koźle

Lokomotywa 754 026-3 z TLK „Sudety”, stacja Kędzierzyn-Koźle
Lokomotywa 754 026-3 z TLK „Sudety” w trakcie postoju na stacji Kędzierzyn-Koźle. Peron drugi, który jest po remoncie. Prace trwają jeszcze w innych rejonach stacji. Po lewej fragment SA134-009. 

 
Stacja Kędzierzyn-Koźle
Widok na peron pierwszy stacji Kędzierzyn-Koźle. Tam remont jeszcze trwa. Dawniej między peronami pierwszym i drugim był peron bagażowy. Jak widać, został zlikwidowany. Ciekawe, czy po zakończeniu przebudowy, od strony budynku dworcowego pozostanie ślepy tor, z którego przed laty odjeżdżały pociągi do Strzelec Opolskich? 27.12.2020.


Lokomotywa 754 026-3 z TLK „Sudety”, stacja Kędzierzyn-Koźle
Czeska spalinówka z opóźnionym TLK „Sudety” odjeżdża ze stacji Kędzierzyn-Koźle do Krakowa. 27.12.2020.


Następną sesję fotograficzną z TLK „Sudety” zrealizowałem dzień później, w poniedziałek 28 grudnia 2020. Tym razem trafiłem na dawną stację, a obecnie tylko przystanek Kędzierzyn-Koźle Zachodnie. Pociąg z Krakowa Głównego do Jeleniej Góry nie ma tam postoju. W dokumentacji przejazdu wspomagała mnie żona. Trójwagonowy skład ponownie prowadziła czeska lokomotywa 754 026-3, która już od 2014 roku jeździ dla PKP Intercity.


Lokomotywa 754 026-3 z TLK „Sudety”, Kędzierzyn-Koźle Zachodnie

Lokomotywa 754 026-3 z TLK „Sudety”, Kędzierzyn-Koźle Zachodnie
Lokomotywa 754 026-3 z TLK „Sudety” do Jeleniej Góry przejeżdża przez Kędzierzyn-Koźle Zachodnie. 28.12.2020.


Lokomotywa 754 026-3 z TLK „Sudety”, Kędzierzyn-Koźle ZachodnieLokomotywa 754 026-3 z TLK „Sudety”, Kędzierzyn-Koźle Zachodnie
Skład już przejechał przez Kędzierzyn-Koźle Zachodnie. Dalszy odcinek jego trasy jest jednotorowy - do Twardawy, gdzie znów ruch pociągów odbywa się po dwóch torach. Taka sytuacja panuje od 1997 roku, gdy słynna powódź zniszczyła infrastrukturę. Na zdjęciach widać, że na torze przeciwnym dla ruchu pociągu stoi kolejowy „zakaz wjazdu”, czyli czasowo i do samego Kędzierzyna-Koźla jest tylko jeden tor. O złym stanie torowiska w tym rejonie Magistrali Podsudeckiej i remoncie jednego toru pisałem tutaj. 28.12.2020.


Moje dokumentowanie pociągu TLK „Sudety” polegało przede wszystkim na nagrywaniu filmów. Poniżej prezentuję całość materiału. Najpierw nocna stacja Kędzierzyn-Koźle, w tym migawka z odjazdu SA134-009 do Nysy. Druga część to przejazd składu przez Kędzierzyn-Koźle Zachodnie. W jego trakcie usłyszycie piękne dźwięki wydawane przez „nurka” 754 026-3.




Na niezelektryfikowaną Magistralę Podsudecką na pewno będę jeszcze wracał. Mam nadzieję, że powodem wciąż będą pasażerskie składy wagonowe. Na publikację czeka też sporo zdjęć pociągów tam udokumentowanych po roku 2000. 

Warto jeszcze dodać, że drugi z dalekobieżnych pociągów pasażerskich kierowanych na magistralę, TLK „Kormoran”, rozpoczął kursowanie 2 stycznia 2021, czyli wcześniej niż zapowiadano (podawana była data 10 stycznia). 


Wpisy poświęcone ciężarówkom


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz