czwartek, 21 grudnia 2017

PolskiBus przestaje istnieć – będzie FlixBus


Pod koniec grudnia 2017 temat numer jeden branży autobusowej to PolskiBus. Swoje podróże jego pojazdami w Blogu Transportowym opisywałem już wiele razy (np. tutaj). Jak się właśnie okazało, charakterystyczne czerwone autobusy znikają. Dokładniej zmieniają kolor. Na zielony. Będą teraz jeździć w barwach FlixBusa. 

Zapraszam do lektury poniższego materiału udostępnionego przez serwis Newseria.pl.


Niemiecki przewoźnik FlixBus, jeden z największych na europejskim rynku, przejmuje PolskiegoBusa. Do połowy 2018 roku czerwone autobusy zostaną przemalowane na zielone barwy. Rozszerzy się też siatka połączeń, szczególnie po krajach europejskich. Dla pasażerów zmiany mają być odczuwalne w jak najmniejszym stopniu – dotychczasowe bilety zachowują ważność, a system rezerwacyjny Polskiego Busa nadal będzie działać. Przewoźnik zapowiada, że nie znikną też bilety, których ceny zaczynają się od złotówki.

„Będziemy przebrandowywać autokary PolskiegoBusa, dodawać szereg połączeń europejskich FlixBusa i integrować te dwie siatki. Polacy zyskają połączenia do całej Europy Centralnej, Wschodniej oraz Zachodniej. Z Polski będzie można przejechać na południe Chorwacji, do Paryża, Amsterdamu czy jeszcze dalej na zachód. Nie chcemy jeszcze zdradzać konkretnych kierunków – to wymaga szeregu kroków administracyjnych, uzyskania pozwoleń oraz ustaleń z partnerami autokarowymi dokładnych tras” – powiedział agencji Newseria Biznes Michał Leman, dyrektor zarządzający FlixBus Polska.

Niemiecki FlixBus i PolskiBus ogłosiły w tym tygodniu zacieśnienie współpracy i nawiązanie strategicznego partnerstwa w Polsce. W praktyce oznacza to, że właściciel PolskiegoBusa – spółka Souter Holdings Poland – będzie świadczyć usługi przewozowe dla FlixBusa, który jest jednym z liderów rynku europejskiego.

„Weszliśmy w kolejny etap współpracy z PolskimBusem, do tej pory największym przewoźnikiem autokarowym w przewozach międzyregionalnych w Polsce. Wcześniej sprzedawaliśmy sobie bilety nawzajem w swoich systemach rezerwacyjnych – teraz marka wchodzi pod parasol FlixBusa. Do połowy 2018 roku wszystkie autokary PolskiegoBusa zostaną przemalowane na barwy FlixBusa. Zostanie z nich wymontowana część foteli, żeby zwiększyć odstępy, a tym samym komfort pasażerów” – zapowiedział Michał Leman.

Do końca kwietnia przyszłego roku siatka połączeń i oferta biletów nie zmienią się. Pozostaną też działające domeny, strony internetowe i adresy PolskiegoBusa – pasażerowie przyzwyczajeni do tej marki i zakupu biletów za jej pośrednictwem cały czas będą mieć taką możliwość. Jednak docelowo strona internetowa marki FlixBus ma zostać głównym kanałem sprzedażowym.

„Inni partnerzy autokarowi, których FlixBus ma ponad 230 w całej Europie, także rezygnują ze swojego brandu i wchodzą pod nasz wspólny. Ma to na celu ułatwienie komunikacji z pasażerami i klientami. Dzięki temu pasażerowie wiedzą, jakiego standardu oczekiwać, co spotkają na pokładzie i z jaką ofertą będą mieli do czynienia. Gdybyśmy pozostawili wszystkie 230 brandów, byłoby to niezarządzalne i trudne komunikacyjnie dla pasażerów, a chodzi o to, żeby wszystko było jak najbardziej jasne i przejrzyste” – tłumaczy Michał Leman.

FlixBus nie podaje, jakie wyniki sprzedaży zamierza osiągnąć na polskim rynku. W przyszłym roku w barwach tego przewoźnika ma już jeździć 160 autokarów i ta liczba będzie stopniowo rosnąć. Marka zapowiedziała też, że z oferty nie znikną bilety, których ceny zaczynają się od złotówki.

„Mogłoby się wydawać, że połączenia autokarowe odchodzą do lamusa, ale na rynku jest wręcz przeciwnie. Tanie linie lotnicze wykreowały nowy popyt – nie tylko wyjazdy w celach zarobkowych z Polski do Holandii czy Wielkiej Brytanii, lecz także na coraz więcej wyjazdów turystycznych. Poprawa infrastruktury drogowej w Polsce powoduje, że wszystkie miejscowości przybliżyły się czasowo, dzięki czemu Polacy częściej decydują się na wyjazdy weekendowe czy przedłużone weekendy w celach wypoczynkowych. Cały czas obserwujemy wzrosty na rynku przewozów autokarowych, stąd wejście FlixBusa do Polski” – wyjaśnia Michał Leman.

Dyrektor zarządzający FlixBus Polska ocenia, że przewozy autokarowe mogą stanowić konkurencję dla transportu lotniczego czy pociągów, ale z drugiej strony każdy z tych środków ma swoją specyfikę. Połączenia autokarowe zwykle mają dużą częstotliwość, pozwalają dobrze dostosować plan podróży, z reguły są też najtańsze, chociaż czasy przejazdów są dłuższe niż w przypadku przelotów i pociągów.

Na trasach krajowych, gdzie ceny biletów autokarowych i na samolot są porównywalne, przewoźnicy autokarowi konkurują wygodą, oferując przewozy do centrów miast. Większość dworców autokarowych jest zlokalizowana w centrach lub przy węzłach przesiadkowych, w przeciwieństwie do lotnisk – z reguły lokalizowanych w sporym oddaleniu od miasta, co wydłuża całą podróż. Na plus działa też dostęp do Internetu na pokładach autokarów na całej trasie, co w przypadku linii lotniczych jest rzadkością.

FlixBus to jeden z największych w Europie przewoźników, który powstał jako start-up w 2013 roku. Od tego czasu przewiózł już ponad 30 mln pasażerów. Zatrudnia około tysiąca pracowników i ok. 6 tys. kierowców w firmach partnerskich. Autokary FlixBusa kursują do 1,4 tys. miast w 26 krajach europejskich.


Van Hool TDX27 Astromega
Van Hool TDX27 Astromega #P124 z PolskiegoBusa. Rocznik 2013. Autobus sfotografowałem w Katowicach, na ul. Piotra Skargi. Kurs linii P16 w relacji Kraków - Berlin ZOB przez Katowice, Opole i Wrocław. 19.03.2016.


Van Hool TDX27 Astromega
Van Hool TDX27 Astromega #P135. Również rocznik 2013. Linia P6 w relacji z Zakopanego do Warszawy. Kielce, ul. Żytnia. 11.10.2016.


We wrześniu 2017, w Ostrawie fotografowałem autobus PolskiegoBusa, który obsługiwał linię FlixBusa. Zastanawiałem się wówczas, czy przypadkiem nie szykuje się przejęcie popularnej w Polsce marki. No i proszę – trafiłem.


Blog Transportowy na YouTube

niedziela, 17 grudnia 2017

Solaris Urbino 12,9 Hybrid na testach w Krakowie


W czwartek, 19 października 2017 na krakowskie ulice wyruszył kolejny testowy autobus. To Solaris Urbino 12,9 Hybrid, którego sprawdzanie na liniach podmiejskich rozpoczęło MPK Kraków.

Jak już wcześniej pisałem (link), przewoźnik ten w ostatnich miesiącach testuje różne pojazdy. Tym razem wybór padł na autobus używany. To rocznik 2014. Wyprodukowany dla norweskiego przewoźnika Tide Buss z miejscowości Bergen. Otrzymał tam numer taborowy 3209. Solaris ten wraz z innymi autobusami tego typu obsługiwał linie w ramach sieci połączeń Vestfold Kollektivtrafikk. Kursował np. na trasie nr 172 w relacji Ringkollen – Sandefjord – Mosserød – Åbol. W roku 2017 Solarisy te wycofano z eksploatacji. Zostały one zastąpione innymi hybrydami: Scania CityWide.

Egzemplarz, który trafił do Krakowa został przydzielony do zajezdni Bieńczyce. Otrzymał tam tymczasowy numer taborowy BH100. Pojazd ma nadal oryginalne, biało-zielone barwy oraz niektóre norweskie napisy. Oprócz tego, że jest hybrydą i ma nietypową długość (12,9 m), jego cechą charakterystyczną jest ilość wejść. Tylko dwa, w układzie: 1-2-0. W przypadku linii miejskich, w krakowskich realiach byłby to problem, znacznie utrudniający szybką wymianę pasażerów na przystankach. Dlatego testowa hybryda trafiła na linie aglomeracyjne, gdzie większość pasażerów podróżuje na dłuższej odległości, a w związku z tym brak trzecich drzwi nie jest aż tak uciążliwy. 

Podstawowym zadaniem hybrydowego testera jest obsługa linii 222 (do miejscowości Słomniki, gdzie przejazd w jedną stronę trwa 48 minut) i 232 (do miejscowości Goszcza, przejazd w jedną stronę 38 minut) z pętli Czyżyny Dworzec. Tam też udało mi się go sfotografować w sobotę, 4 listopada 2017.


Solaris Urbino 12,9 Hybrid

Solaris Urbino 12,9 Hybrid
Solaris Urbino 12,9 Hybrid wjeżdża na pętlę Czyżyny Dworzec, kończąc kurs linii 222 z miejscowości Słomniki. 4.11.2017.


Solaris Urbino 12,9 Hybrid

Solaris Urbino 12,9 Hybrid
Postój na przystanku dla wysiadających.


Solaris Urbino 12,9 Hybrid

Solaris Urbino 12,9 Hybrid
Testowa hybryda po zakończeniu kursu na linii 222 odjechała do zajezdni Bieńczyce.


Scania CityWide, Tide Buss

Scania CityWide, Tide Buss
Solarisy Urbino 12,9 Hybrid z Tide Buss zostały w 2017 roku zastąpione hybrydowymi Scaniami CityWide. Google kilka z nich sfotografowało w lipcu 2017. Tu Scania #3163 obsługująca linię 172, na której wcześniej kursowały Solarisy. Møllers Gate w miejscowości Sandefjord. Fot. Google Street View.


Testy Solarisa Urbino 12,9 Hybrid są jednymi z dłuższych, bo trwają już blisko dwa miesiące. Czy jest to zapowiedź zakupu tego typu autobusów? 

Przypomina mi to sytuację z lat ubiegłych, gdy na testy do MPK Kraków trafiła używana przegubowa Castrosua CS-40 City. Później został ogłoszony przetarg i ostatecznie przewoźnik kupił sześć egzemplarzy.  


Wpisy poświęcone autobusom

sobota, 16 grudnia 2017

Kolejny GT8S przebudowany


Na początku grudnia 2017 na krakowskie tory po dłuższej przerwie powrócił wagon Duewag GT8S #RF328. To rocznik 1975, w stolicy Małopolski od 2010 roku (wówczas z numerem 3065).

Przerwa w kursowaniu związana była z jego modernizacją. Pierwotnie wysokopodłogowy wagon zyskał niskopodłogowy środkowy człon. Pojazd wyróżnia się także nowymi ścianami czołowymi. 

Jest to już trzeci krakowski przedstawiciel modelu GT8S z niskopodłogowym członem. Jako pierwszy otrzymał go wagon #RF313 (przebudowany na typ GT8C), a później #RF323.

Na przebudowanego Duewaga GT8S #RF328 natrafiłem na pętli Czerwone Maki P+R. Wagon właśnie skończył kurs linii 11 z Małego Płaszowa. Niestety nie miałem zbyt wiele czasu, więc udokumentowałem go tylko jednym zdjęciem. W dalszą podróż wyruszył on już jako linia 23 do Nowego Bieżanowa.


Duewag GT8S, MPK Kraków
Kolejny Duewag GT8S z niskopodłogowym środkowym członem. Wagon #RF328 właśnie zakończył kurs linii 11 z Małego Płaszowa. Przystanek dla wysiadających pętli Czerwone Maki P+R, 15.12.2017.


Duewag GT8C, MPK Kraków
Jedyny krakowski wagon GT8C, czyli dawny GT8S. Na zdjęciu jeszcze ze starym oznaczeniem taborowym (#3050, a obecnie #RF313). Linia nr 3 w stronę Nowego Bieżanowa, ul. Pawia. 20.12.2014.


Jako ciekawostkę warto jeszcze dodać, że w 2011 roku wagon #RF328 był wypożyczony do Poznania, gdzie obsługiwał tamtejsze linie czasowe wymagające taboru dwukierunkowego.


Blog Transportowy na Twitterze

czwartek, 14 grudnia 2017

LOTAMS i British Airways CityFlyer


W środę, 6 grudnia 2017 na terenie strefy operacyjnej Lotniska Chopina odbyła się specjalna konferencja prasowa. Poświęcono ją trwającej już pięć lat współpracy dwóch firm branży lotniczej: LOTAMS i British Airways CityFlyer. Niestety nie udało mi się wówczas dotrzeć do Warszawy. Otrzymałem jednak ciekawy materiał prasowy. Oto on:

Rok 2017 jest szczególny dla LOT Aircraft Maintenance Services – 5-lecie współpracy z brytyjskim przewoźnikiem BACF. Spółka zajmująca się obsługą techniczną samolotów przez ten czas wykonała łącznie 96 przeglądów bazowych w hangarach znajdujących się tuż obok płyty Lotniska Chopina. Mechanicy lotniczy LOTAMS przepracowali 202 719 roboczogodzin (suma pod koniec września 2017).

British Airways CityFlyer to jeden z naszych największych klientów, dla którego wykonaliśmy niemalże sto przeglądów technicznych. Zaufanie polskiej spółce oraz powierzenie jej swoich Embraerów świadczy o naszym profesjonalizmie oraz wysokiej pozycji na rynku światowym, którą budowaliśmy konsekwentnie przez ostatnie lata. Jestem przekonany, iż ostatnie 5 lat współpracy z brytyjskim przewoźnikiem to dopiero początek długiej współpracy z korzyścią dla obu stron –  komentuje Prezes Zarządu – Mirosław Galus.

Współpraca polskiej spółki z brytyjskim operatorem rozpoczęła się w grudniu 2012 roku. Umowa obejmowała przeglądy bazowe typu C, a także przeglądy typu A i B, nieplanowane przeglądy oraz usuwanie usterek w trybie AOG (Airplaneon Ground). LOTAMS podjął się także dodatkowych prac związanych z wymianą silników, APU (Auxiliary Power Unit - pomocnicza jednostka mocy), podwozia, napraw strukturalnych, badań NDT (NondestructiveTesting), działań w zakresie wyznaczania środka ciężkości samolotu oraz konserwacji zewnętrznych powłok lakierniczych samolotu (działania prowadzące do oszczędności w zużyciu paliwa oraz naprawy estetyki zewnętrznej). Obsługa dotyczyła floty samolotów Embraer 170 i 190.

Spółka LOTAMS prowadzi samodzielną działalność operacyjną od lipca 2010 roku, po wydzieleniu bazy technicznej ze struktur PLL LOT SA. Od tamtego momentu prowadzi intensywną działalność skoncentrowaną na pozyskiwaniu klientów innych niż nasz narodowy przewoźnik. 5-letnia współpraca z brytyjskim operatorem potwierdza zdolność LOTAMS do wykonywania obsługi technicznej samolotów każdego światowego operatora. Jest to także potwierdzeniem wysokiej jakości wykonywanych usług oraz specyfiki bazy obsługowej, prowadzącej pracę w formule one stop shop – co oznacza, że wiele dodatkowych zadań może być wykonanych na miejscu. Dzieje się tak dzięki rozbudowanemu systemowi wsparcia podstawowej produkcji – przeglądów bazowych oraz wykwalifikowanej kadrze technicznej. Powierzanie przez British Airways CityFlyer przez tak długi okres floty samolotów do serwisowania w LOTAMS jest tego najlepszym potwierdzeniem.

Pierwszy przegląd Embraera 190 (G-LCYM) linii lotniczej British Airways CityFlyer rozpoczął się 13 grudnia 2012 roku. Trwał 10 dni, a mechanicy przepracowali na nim 2175 roboczogodzin. Prowadzącym przegląd był Sławomir Król, a technicznym reprezentantem nadzorującym prace był Dave Hall.


Managing Director BACF – Adam Carson
W trakcie konferencji przemawia Managing Director BACF – Adam Carson. Za nim Embraer ERJ-190 o rejestracji G-LCYK linii British Airways CityFlyer. Rocznik 2010. Podstawowe zadanie tej maszyny to obsługa lotów z lotniska London City Airport. W pierwszej połowie grudnia 2017 latała stamtąd przede wszystkim do Niemiec, do Berlina. Realizowała także połączenia z LCA do Włoch (Mediolan) i Holandii (Amsterdam).


5-letnia współpraca z tak ważnymi klientami, jakim jest British Airways CityFlyer, jest potwierdzeniem realizacji konsekwentnej polityki biznesowo – rozwojowej Spółki LOTAMS oraz dowodem uznania w oczach tak wymagających klientów. Pozyskiwanie zagranicznych operatorów lotniczych przyczynia się do wzbogacenia doświadczenia polskiego sektora lotniczego i zwiększania eksportu usług technicznych. Jest także potwierdzeniem tego, że polska myśl techniczna nie zna granic, a LOTAMS jest bazą techniczną cenioną nie tylko na rynku polskim, ale także będąc firmą pierwszego wyboru dla globalnych liderów branży lotniczej – komentuje Członek Zarządu – Rafał Momot.


Prezes Zarządu LOTAMS – Mirosław Galus i Adam Carson
Prezes Zarządu LOTAMS – Mirosław Galus i Adam Carson.


Embraer był najlepszym tłem do wielu jubileuszowych zdjęć
Embraer był najlepszym tłem do wielu jubileuszowych zdjęć.


LOT Aircraft Maintenance Services Sp. z o.o. jest dostawcą usług związanych z techniczną obsługą samolotów cywilnych, a także wojskowych. Działa nieprzerwanie od lat 30. XX w., czyli od otwarcia lotniska Warszawa-Okęcie. Spółka realizuje usługi w pełnym zakresie przeglądów bazowych i liniowych (wykonuje kilkadziesiąt tysięcy przeglądów rocznie). Posiada 4 hangary, w tym 10 slotów. Obsługuje 4 z 10 największych na świecie linii lotniczych. Eksport stanowi 1/3 sprzedaży. Specjalizuje się również w usługach związanych z estetyką samolotów (m.in. malowanie i oklejanie kadłubów oraz skrzydeł, estetyka wnętrza, wymiana oraz serwis foteli lotniczych) oraz obsługą warsztatową komponentów lotniczych. Szeroki wachlarz oferowanych usług zapewnia kompleksową obsługę, zgodną z oczekiwaniami klientów. Spółka zatrudnia 800 pracowników, z czego większość stanowi Obszar Produkcji. 5 kwietnia 2012 roku Spółka uzyskała certyfikat EMBRAER AUTHORIZED SERVICE CENTER. Aktualnie LOTAMS jest jedynym Autoryzowanym Centrum Obsługowym dla samolotów firmy Embraer na terenie Centralnej oraz Wschodniej Europy.

BA CitiFlyer Ltd. to brytyjskie linie lotnicze z siedzibą w Manchesterze. Spółka w 100% należy do brytyjskiego narodowego przewoźnika firmy British Airways. Operator zajmuje się głównie obsługą połączeń pomiędzy lotniskiem London City a miastami Europy Zachodniej. Loty wykonywane są w ramach połączeń British Airways.


Wpisy z tagiem Solaris

niedziela, 10 grudnia 2017

Krakowskie tramwaje powróciły na ul. Basztową


W sobotę, 9 grudnia 2017 na ul. Basztową w Krakowie powróciły tramwaje. Dokładnie na jej odcinek pomiędzy ul. Długą i Pawią, który od czerwca był przebudowywany. Ruch samochodowy nadal jest wstrzymany. Najpierw po nowej drodze rozpoczną kursowanie autobusy komunikacji miejskiej, a pod koniec grudnia do ruchu zostaną dopuszczeni także inni użytkownicy dróg. Tu jednak należy pamiętać, że po remoncie ul. Basztowa jest dwukierunkowa tylko dla krakowskiego transportu publicznego, rowerów i pojazdów upoważnionych, czyli jak na przebudowywanych w latach ubiegłych ulicach Podwale i Dunajewskiego.

Brak samochodów to idealna okazja do fotografowania nowej, odmienionej ul. Basztowej i kursujących po niej tramwajów. Trafiłem na nią drugiego dnia po otwarciu, tj. w niedzielę 10 grudnia 2017, robiąc kilka poniższych zdjęć.


EU8N, MPK Kraków
Żadnych samochodów, czyli ul. Basztowa dostępna tylko dla tramwajów. Po nowym torowisku jako linia nr 14 w stronę Mistrzejowic jedzie wagon EU8N #HL431.


EU8N, MPK Kraków
Ten sam EU8N (#HL431) na nowym, bardzo zmienionym przystanku „Dworzec Główny”.


Przystanek „Dworzec Główny”
Tak prezentuje się nowy przystanek „Dworzec Główny” na ul. Basztowej. Pomiędzy peronem dla pasażerów, a chodnikiem znajduje się jezdnia dla rowerów i innych pojazdów dopuszczonych do ruchu w stronę ul. Lubicz.


PESA 2014N, MPK Kraków
Po przebudowanym torowisku, po minięciu Barbakanu, jedzie PESA 2014N #RG902 na linii 4. Po długiej przerwie „czwórka” powróciła na stałą trasę - wcześniej jeździła dość długim objazdem przez ul. Długą i tunel.


PESA 2014N, MPK Kraków

PESA 2014N, MPK Kraków
Powyższa PESA na nowym przystanku „Dworzec Główny”. Warto zwrócić uwagę na ciekawie udekorowany kiosk - czapka Mikołaja.


EU8N, MPK Kraków
EU8N #HL438 jako linia 14 do Bronowic dojeżdża do Barbakanu.


Jak podał na swojej stronie krakowski Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu (ZIKiT), nowe torowisko zostało wykonane z płyt żelbetowych, w które wklejono szyny osadzone na żywicy poliuretanowej oraz na matach antywibracyjnych. Rozwiązanie to ma za zadanie znacznie ograniczyć emisję hałasu oraz zredukować drgania. Całkowita długość zmodernizowanego torowiska i węzłów rozjazdowych to 2013 metrów pojedynczego toru (mpt). Przebudowie uległy także elementy podziemne, które mogłyby w przyszłości powodować konieczność ingerencji w nową nawierzchnię, czyli sieć wodociągowa, ciepłownicza oraz gazowa.


Blog Transportowy na Facebooku

sobota, 9 grudnia 2017

Kolejny pociąg specjalny do Skawiny


Jak już pisałem, w sobotę 2 grudnia 2017 (tu link) do Skawiny kursował pociąg specjalny promujący nowe połączenie Kolei Małopolskich. Niestety jego trasę dosłownie w ostatniej chwili zmieniono i nie został zrealizowany najważniejszy punkt programu, czyli przejazd łącznicą kolejową.

Tydzień później, 9 grudnia 2017, a więc na dzień przed wprowadzeniem rozkładu jazdy 2017/2018, ponownie promowano nową relację, czyli Skawina – Kraków Główny. Znowu wyruszyły dwie pary pociągów. Tym razem jechały już przez łącznicę, a kursy rozpoczynały się w Krakowie Głównym (tydzień wcześniej to Skawina była stacją początkową). Te bezpłatne przejazdy zostały zorganizowane przez Polskie Linie Kolejowe i Przewozy Regionalne promujące swoją obecną już od dłuższego czasu markę Polregio. Tabor również był inny. Wprawdzie także z nowosądeckiej firmy NEWAG, ale nie Impuls, lecz słynny Pociąg Papieski, czyli EN61-001 z 2006 roku.


Polskie Linie Kolejowe, Twitter
Screen (cytat) Twittera Polskich Linii Kolejowych. Informacja o pociągach specjalnych wraz z rozkładem jazdy.


Z żoną zdecydowaliśmy się na podróż drugą parą pociągów, czyli z Krakowa Głównego o 11:39 i powrót na 12:29. Zarówno w pierwszej parze, jak i w drugiej frekwencja była duża, jednak bez tłoku.


EN61-001, Pociąg Papieski, Przewozy Regionalne

EN61-001, Pociąg Papieski, Przewozy Regionalne

EN61-001, Pociąg Papieski, Przewozy Regionalne
EN61-001, czyli Pociąg Papieski wjeżdża na peron czwarty stacji Kraków Główny, kończąc obsługę pierwszej pary specjalnego połączenia do i ze Skawiny.


EN61-001, Pociąg Papieski, Przewozy Regionalne
EN61-001 przy peronie czwartym stacji Kraków Główny bezpośrednio po przyjeździe. Za kilka minut wyruszy w drugi kurs do Skawiny.


Stacja Kraków Główny, stoisko
Na pasażerów podróżujących pociągami specjalnymi czekało specjalne stoisko, na którym mogli odebrać bezpłatne artykuły promocyjne. Peron czwarty stacji Kraków Główny.


EN61-001, Pociąg Papieski, Przewozy Regionalne

EN61-001, Pociąg Papieski, Przewozy Regionalne
Wnętrze EN61-001. Na monitorze widok z kamery umieszczonej na początku ezt.


W przeciwieństwie do przejazdu zorganizowanego przez Koleje Małopolskie, w trakcie podróży EN61 podawano informacje dotyczące nowego połączenia, a w szczególności inwestycji kolejowych pomiędzy Krakowem Głównym i Skawiną, także tych planowanych. Dodatkowo wyświetlano filmy promujące działania PLK, np. budowę łącznicy (na przemian z obrazem rejestrowanym przez kamerę umieszczoną na początku ezt). Przez pociąg co chwilę przechodził jakiś pracownik PLK lub Przewozów Regionalnych, rozdając podróżnym różne gadżety, czy częstując słodyczami. 


EN61-001, Pociąg Papieski, Przewozy Regionalne
Pociąg specjalny na stacji Skawina. Krótki postój przed powrotem do Krakowa.


EN61-001, Pociąg Papieski, EN57, Przewozy Regionalne
Kiedy pociąg specjalny dotarł do Skawiny, przy peronie drugim stał inny ezt Przewozów Regionalnych. To EN57-1142 jako pociąg regio 30536 „Gubałówka” relacji Zakopane (9:17) - Kraków Płaszów (12:20). Od nowego rozkładu jazdy również pociągi z Zakopanego pojadą nową łącznicą, z pominięciem Krakowa Płaszowa.


EN61-001, Pociąg Papieski, Przewozy Regionalne

EN61-001, Pociąg Papieski, Przewozy Regionalne

EN61-001, Pociąg Papieski, Przewozy Regionalne
EN61-001 na stacji Skawina. Widok z kładki dla pieszych. Budynek dworca w trakcie remontu. Przebudowywana jest także okolica stacji.


Stacja Skawina
Detal budynku dworcowego w Skawinie.


Drezyna WM15A-386, PLK
Za peronami stacji Skawina stała drezyna WM15A-386 z platformą - Polskie Linie Kolejowe.


Rozkładowy czas przejazdu pomiędzy Krakowem Głównym, a Skawiną wynosił 18 minut. Pociągi specjalne nie zatrzymywały się na trasie – jechały bezpośrednio do stacji końcowej. W związku z prowadzonymi pracami modernizacyjnymi (plus rozbudowa – dobudowa dwóch torów) pomiędzy Krakowem Głównym, a mostem na Wiśle obecnie dostępny jest tylko jeden tor.


Blog Transportowy na Google+

czwartek, 7 grudnia 2017

Iveco: nowy Stralis X-WAY


W listopadzie Iveco przesłało kilka informacji prasowych. Do prezentacji w Blogu Transportowym wybrałem jedną z nich – poświęconą nowemu Stralisowi X-WAY.

Jak podał producent, nowy Stralis X-WAY to „zupełnie nowa gama pojazdów dla użytkowników z branży budowlanej i sektora usług komunalnych, która łączy legendarną wytrzymałość terenową podwozia IVECO Trakker z największą w swojej klasie ładownością, osiągami drogowymi i oszczędnością paliwa”. Poniżej pełna treść udostępnionego materiału.

IVECO Stralis X-WAY to całkowicie nowa gama pojazdów opracowanych z myślą o przewozach specjalizowanych i logistyce budowlanej. Pojazdy z tej serii oferują doskonałe połączenie charakterystyki odpowiedniej do jazdy szosowej ze zdolnością do jazdy w terenie.

Stralis X-WAY wyróżnia się wyjątkowo niskim całkowitym kosztem posiadania. Jest to zasługa technologii IVECO służących obniżeniu zużycia paliwa i poprawie charakterystyki szosowej, takich jak opatentowany układ oczyszczania spalin HI-SCR niewymagający regeneracji na postoju.

Stralis X-WAY w wersji Super Loader jest przełomowym rozwiązaniem pod względem wyjątkowo niskiej masy pojazdu gotowego do jazdy (zaledwie 8845 kg w teście przeprowadzonym przez UTAC), która przekłada się na najwyższą ładowność w tym segmencie. Jest ona większa o 355 kg w porównaniu z innym najlepszym modelem certyfikowanym przez UTAC, co oznacza korzyści finansowe nawet do 23 500 euro rocznie.

Stralis X-WAY NP, napędzany z wykorzystaniem czołowej w branży technologii gazu ziemnego opracowanej przez IVECO, oprócz ładowności i osiągów oferuje także inne zalety środowiskowe. Są one szczególnie ważne dla operatorów świadczących usługi logistyczne dla branży budowlanej w centrach miast, gdzie obowiązują ograniczenia wjazdu dla samochodów z silnikami wysokoprężnymi, oraz na placach budowy funkcjonujących w cyklu całodobowym, gdzie obowiązują rygorystyczne normy dotyczące emisji hałasu.

Stralis X‑WAY podnosi poprzeczkę w segmencie logistyki budowlanej i usług komunalnych, oferując najwyższą ładowność w swojej klasie: wersja Super Loader na podwoziu 8x4 opracowana jako podstawa dla betonomieszarki waży niespełna 8845 kg, więc klienci dysponujący takim samochodem mogą zaoferować przewóz naprawdę ciężkiego ładunku.


Iveco Stralis X‑WAY


W pojazdach z nowej serii zastosowano wręcz ekstremalne podejście modularne, dzięki któremu samochody mogą być ściśle dopasowane do specyfiki każdego sposobu eksploatacji, bez żadnych kompromisów. Jest to podstawowy atut w sektorze przewozów specjalizowanych, gdzie indywidualizacja okazuje się być bardziej zasadą niż wyjątkiem oraz gdzie wymagania różnią się od siebie w poszczególnych krajach. Dzięki elastyczności Stralis X‑WAY doskonale sprawdzi się w wielu różnych zastosowaniach — od lekkiej wywrotki do betonomieszarki.

Najniższa w tej klasie masa własna została osiągnięta poprzez szereg rozwiązań konstrukcyjnych, takich jak przeprojektowanie tylnego mechanicznego zawieszenia, optymalizacja architektury podwozia i jego poprzecznych segmentów, a także zastosowanie silnika IVECO Cursor 9 o mocy 400 KM, nowych 1‑piórowych resorów z przodu i 2‑piórowych resorów z tyłu, bezsprzęgłowej przystawki odbioru mocy przenoszącej 800 Nm momentu obrotowego oraz opcjonalnych aluminiowych obręczy kół i zbiorników paliwa. Tak powstał solidny pojazd, na którym nasi klienci mogą polegać w trudnych warunkach placu budowy, przewożąc najcięższe ładunki w logistyce budowlanej i usługach komunalnych. Korzystając przy tym z doskonałych parametrów pod względem zużycia paliwa, bezpieczeństwa i komfortu na utwardzonych nawierzchniach.


Iveco Stralis X‑WAY

Iveco Stralis X‑WAY


Stralis X‑WAY jest wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania IVECO przydatne w misjach drogowych. Wykazano, że sprawdzone technologie obniżania zużycia paliwa zastosowane w modelu Stralis XP obniżają spalanie o 11,2%, co potwierdziła TÜV SÜD — jedna z czołowych światowych organizacji świadczących usługi w zakresie certyfikacji rozwiązań technicznych. Gruntownie przeprojektowany zespół napędowy oferuje jeszcze lepsze parametry pod względem osiągów i zużycia paliwa. Opatentowany układ oczyszczania spalin HI-SCR pozwala ograniczyć emisję tlenków azotu o 97% — co stanowi najwyższy wskaźnik na rynku — i nie wymaga regeneracji na postoju, co zmniejsza koszty przeglądów i maksymalizuje dyspozycyjność pojazdu. Najlepsza w swojej klasie zautomatyzowana przekładnia HI-TRONIX jest dostępna w wersji 12 i 16 biegowej. Architektura elektryczna i elektroniczna HI‑MUX umożliwia wprowadzenie szeregu funkcji obniżających zużycie paliwa i poprawiających bezpieczeństwo. Należy do nich supernowoczesny system HI-CRUISE, w którym zintegrowano funkcje wspomagające prowadzenie pojazdu, takie jak ECO-ROLL oraz przewidujące sterowanie zmianą biegów i tempomatem. Do obniżenia zużycia paliwa w każdej sytuacji przyczynia się też inteligentny osprzęt. Inne rozwiązania, takie jak hamulce tarczowe, również zmniejszają całkowity koszt posiadania.

Szeroka oferta konfiguracji obejmuje wersje 2 i 4 osiowe, a także 8x4 tridem, podwozia oraz ciągniki, wiele wersji silnikowych, różne skrzynie biegów i przystawki odbioru mocy (w tym PTO montowaną między silnikiem a skrzynią biegów, przenoszącą do 2450 Nm momentu obrotowego). Trzy silniki (Cursor 9, Cursor 11 stanowiący nowość w wersjach 6x4 i 8x4 oraz Cursor 13) i trzy skrzynie biegów (manualna, automatyczna Allison oraz zautomatyzowana ZF HI-TRONIX z 12 lub 16 przełożeniami) oferują szerokie spektrum możliwości.


Iveco Stralis X‑WAY


Stralis X‑WAY jest oferowany w trzech konfiguracjach wysokości zawieszenia dopasowanych do różnych potrzeb klientów — uzależnionych od tego, czy samochód będzie eksploatowany głównie na szosie czy w terenie. Konfiguracja On, przewidziana głównie do jazdy szosowej, gdzie liczy się jak najlepsza widoczność i wygodny dostęp do kabiny, teraz występuje także w wersjach wieloosiowych. Konfiguracja Off z pełną homologacją terenową zapewnia osiągi i mobilność poza utwardzonymi drogami. On+ to konfiguracja pośrednia, przeznaczona dla klientów oczekujących najkorzystniejszego połączenia charakterystyki szosowej i terenowej.

Modułowe podejście zastosowane w Stralisie X‑WAY dotyczy także kabin. Klienci mogą wybierać wersje najlepiej odpowiadające realizowanym przez nich misjom oraz czasowi spędzanemu na drodze: krótka kabina AD z niskim dachem, kabina sypialna AT z niskim lub średnim dachem, a dla najwyższego komfortu kabina sypialna AS HI‑WAY zaprojektowana specjalnie pod kątem wygody kierowcy pracującego na długich trasach i nagrodzona tytułem Samochodu Ciężarowego Roku 2013. Kierowcom zapewniono komfort i bezpieczeństwo zarówno na dłuższych odcinkach, jak i przy trwających krócej zadaniach terenowych, wiążących się z odbiorem lub dostawą ładunków na plac budowy.


Iveco Stralis X‑WAY


Nowy Stralis X‑WAY jest dostępny z oponami MICHELIN X® WORKS™, opracowanymi z myślą o dostawach na plac budowy. Opony w rozmiarze 315/80 R 22,5 i 13 R 22,5 na osie kierowane i napędowe mają obniżone opory toczenia (klasa C wg EKG/R117). Ogumienie MICHELIN X® WORKS™ pozwala na dalsze ograniczenie zużycia paliwa w porównaniu z poprzednim modelem MICHELIN X® WORKS™ XZY (klasa D wg EKG/R117), bez pogorszenia parametrów w takich aspektach, jak trwałość, bezpieczeństwo i możliwość bieżnikowania.


Iveco Stralis X‑WAY


Inne wpisy poświęcone Iveco znajdziecie pod tagiem Iveco. W związku z trwającą przeprowadzką bloga z portalu Blox początkowo nie wszystkie materiały na ten temat będą dostępne.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies