niedziela, 17 grudnia 2017

Solaris Urbino 12,9 Hybrid na testach w Krakowie


W czwartek, 19 października 2017 na krakowskie ulice wyruszył kolejny testowy autobus. To Solaris Urbino 12,9 Hybrid, którego sprawdzanie na liniach podmiejskich rozpoczęło MPK Kraków.

Jak już wcześniej pisałem (link), przewoźnik ten w ostatnich miesiącach testuje różne pojazdy. Tym razem wybór padł na autobus używany. To rocznik 2014. Wyprodukowany dla norweskiego przewoźnika Tide Buss z miejscowości Bergen. Otrzymał tam numer taborowy 3209. Solaris ten wraz z innymi autobusami tego typu obsługiwał linie w ramach sieci połączeń Vestfold Kollektivtrafikk. Kursował np. na trasie nr 172 w relacji Ringkollen – Sandefjord – Mosserød – Åbol. W roku 2017 Solarisy te wycofano z eksploatacji. Zostały one zastąpione innymi hybrydami: Scania CityWide.

Egzemplarz, który trafił do Krakowa został przydzielony do zajezdni Bieńczyce. Otrzymał tam tymczasowy numer taborowy BH100. Pojazd ma nadal oryginalne, biało-zielone barwy oraz niektóre norweskie napisy. Oprócz tego, że jest hybrydą i ma nietypową długość (12,9 m), jego cechą charakterystyczną jest ilość wejść. Tylko dwa, w układzie: 1-2-0. W przypadku linii miejskich, w krakowskich realiach byłby to problem, znacznie utrudniający szybką wymianę pasażerów na przystankach. Dlatego testowa hybryda trafiła na linie aglomeracyjne, gdzie większość pasażerów podróżuje na dłuższej odległości, a w związku z tym brak trzecich drzwi nie jest aż tak uciążliwy. 

Podstawowym zadaniem hybrydowego testera jest obsługa linii 222 (do miejscowości Słomniki, gdzie przejazd w jedną stronę trwa 48 minut) i 232 (do miejscowości Goszcza, przejazd w jedną stronę 38 minut) z pętli Czyżyny Dworzec. Tam też udało mi się go sfotografować w sobotę, 4 listopada 2017.


Solaris Urbino 12,9 Hybrid

Solaris Urbino 12,9 Hybrid
Solaris Urbino 12,9 Hybrid wjeżdża na pętlę Czyżyny Dworzec, kończąc kurs linii 222 z miejscowości Słomniki. 4.11.2017.


Solaris Urbino 12,9 Hybrid

Solaris Urbino 12,9 Hybrid
Postój na przystanku dla wysiadających.


Solaris Urbino 12,9 Hybrid

Solaris Urbino 12,9 Hybrid
Testowa hybryda po zakończeniu kursu na linii 222 odjechała do zajezdni Bieńczyce.


Scania CityWide, Tide Buss

Scania CityWide, Tide Buss
Solarisy Urbino 12,9 Hybrid z Tide Buss zostały w 2017 roku zastąpione hybrydowymi Scaniami CityWide. Google kilka z nich sfotografowało w lipcu 2017. Tu Scania #3163 obsługująca linię 172, na której wcześniej kursowały Solarisy. Møllers Gate w miejscowości Sandefjord. Fot. Google Street View.


Testy Solarisa Urbino 12,9 Hybrid są jednymi z dłuższych, bo trwają już blisko dwa miesiące. Czy jest to zapowiedź zakupu tego typu autobusów? 

Przypomina mi to sytuację z lat ubiegłych, gdy na testy do MPK Kraków trafiła używana przegubowa Castrosua CS-40 City. Później został ogłoszony przetarg i ostatecznie przewoźnik kupił sześć egzemplarzy.  


Wpisy poświęcone autobusom

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz