niedziela, 10 grudnia 2017

Krakowskie tramwaje powróciły na ul. Basztową


W sobotę, 9 grudnia 2017 na ul. Basztową w Krakowie powróciły tramwaje. Dokładnie na jej odcinek pomiędzy ul. Długą i Pawią, który od czerwca był przebudowywany. Ruch samochodowy nadal jest wstrzymany. Najpierw po nowej drodze rozpoczną kursowanie autobusy komunikacji miejskiej, a pod koniec grudnia do ruchu zostaną dopuszczeni także inni użytkownicy dróg. Tu jednak należy pamiętać, że po remoncie ul. Basztowa jest dwukierunkowa tylko dla krakowskiego transportu publicznego, rowerów i pojazdów upoważnionych, czyli jak na przebudowywanych w latach ubiegłych ulicach Podwale i Dunajewskiego.

Brak samochodów to idealna okazja do fotografowania nowej, odmienionej ul. Basztowej i kursujących po niej tramwajów. Trafiłem na nią drugiego dnia po otwarciu, tj. w niedzielę 10 grudnia 2017, robiąc kilka poniższych zdjęć.


EU8N, MPK Kraków
Żadnych samochodów, czyli ul. Basztowa dostępna tylko dla tramwajów. Po nowym torowisku jako linia nr 14 w stronę Mistrzejowic jedzie wagon EU8N #HL431.


EU8N, MPK Kraków
Ten sam EU8N (#HL431) na nowym, bardzo zmienionym przystanku „Dworzec Główny”.


Przystanek „Dworzec Główny”
Tak prezentuje się nowy przystanek „Dworzec Główny” na ul. Basztowej. Pomiędzy peronem dla pasażerów, a chodnikiem znajduje się jezdnia dla rowerów i innych pojazdów dopuszczonych do ruchu w stronę ul. Lubicz.


PESA 2014N, MPK Kraków
Po przebudowanym torowisku, po minięciu Barbakanu, jedzie PESA 2014N #RG902 na linii 4. Po długiej przerwie „czwórka” powróciła na stałą trasę - wcześniej jeździła dość długim objazdem przez ul. Długą i tunel.


PESA 2014N, MPK Kraków

PESA 2014N, MPK Kraków
Powyższa PESA na nowym przystanku „Dworzec Główny”. Warto zwrócić uwagę na ciekawie udekorowany kiosk - czapka Mikołaja.


EU8N, MPK Kraków
EU8N #HL438 jako linia 14 do Bronowic dojeżdża do Barbakanu.


Jak podał na swojej stronie krakowski Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu (ZIKiT), nowe torowisko zostało wykonane z płyt żelbetowych, w które wklejono szyny osadzone na żywicy poliuretanowej oraz na matach antywibracyjnych. Rozwiązanie to ma za zadanie znacznie ograniczyć emisję hałasu oraz zredukować drgania. Całkowita długość zmodernizowanego torowiska i węzłów rozjazdowych to 2013 metrów pojedynczego toru (mpt). Przebudowie uległy także elementy podziemne, które mogłyby w przyszłości powodować konieczność ingerencji w nową nawierzchnię, czyli sieć wodociągowa, ciepłownicza oraz gazowa.


Blog Transportowy na Facebooku

1 komentarz:

  1. Szkoda, że nie zdecydowano się na utworzenie naziemnych przejść dla pieszych. Mimo wszystko wcześniej czy później to się stanie - może po dokończeniu zmian na I obwodnicy.

    OdpowiedzUsuń