niedziela, 2 listopada 2014

Nurki w Jeseniku (2)


Część pierwsza wpisu.


Kiedy rychlik prowadzony lokomotywą 750 718-9 odjechał, na stacji zapanował spokój. Jednak tylko chwilowy. Już o 13:10 miał przyjechać następny pociąg, również wagonowy ze spalinówką. To rychlik nr 1407 ze stacji  Zábřeh na Moravě (11:32). Niestety skład opóźnił się około 15 minut. Układający rozkład jazdy brali pod uwagę taką ewentualność, dlatego oczekujący na podróżujących dalej spěšny vlak nr 1665 do Krnova (15:00) odjeżdżał dopiero o 13:30.


Koleje Czeskie, spěšny vlak nr 1665 do Krnova, stacja Jesenik


Koleje Czeskie, spěšny vlak nr 1665 do Krnova, stacja Jesenik


Koleje Czeskie, spěšny vlak nr 1665 do Krnova, stacja Jesenik


Koleje Czeskie, spěšny vlak nr 1665 do Krnova, stacja Jesenik


Koleje Czeskie, spěšny vlak nr 1665 do Krnova, stacja Jesenik

 Spěšny vlak nr 1665 do Krnova czeka na godzinę odjazdu.



Oczekiwanego rychlika przyprowadziła lokomotywa  750 715-5. Identyczna jak dwie prezentowane wcześniej. Rocznik 1975, w 2012 r. modernizacja w CZ LOKO. Wcześniej lokomotywa funkcjonowała pod oznaczeniem 750 236-2. Na haku przyciągnęła dwa wagony klasy drugiej. Tym razem w obowiązującym obecnie niebieskim malowaniu. Oba wagony przyjechały z Brna, w relacji Brno hl. n. (9:18) - Zábřeh na Moravě (11:23) jako rychlik nr 907 do Šumperka (11:40) prowadzony elektrowozem serii 362.


Koleje Czeskie, rychlik nr 1407 wjeżdza na stację Jesenik


Koleje Czeskie, rychlik nr 1407 wjeżdza na stację Jesenik

Rychlik nr 1407 prowadzony lokomotywą  750 715-5 wjeżdża na stację Jesenik.



Koleje Czeskie, rychlik nr 1407 wjechał na stację Jesenik


Koleje Czeskie, rychlik nr 1407 wjechał na stację Jesenik


Koleje Czeskie, rychlik nr 1407 wjechał na stację Jesenik


Koleje Czeskie, rychlik nr 1407 wjechał na stację Jesenik


Rychlik nr 1407 już na stacji Jesenik. Obok stoi lokomotywa 750 716-3.



Film z wjazdu składu. Jego dalsza część to manewry na stacji Jesenik:




Kiedy odjechał spěšny vlak do Krnova, 750 715-5 rozpoczęła manewry. Zrobiła oblot składu, a następnie przestawiła wagony na sąsiedni tor. Stał na nim charakterystyczny wagon bagażowy produkcji NRD, który doczepiono do pociągu. Manewry widać na powyższym filmie. Poniżej kilka zdjęć z ich przebiegu. 


Koleje Czeskie, lokomotywa 750 715-5 manewruje na stacji Jesenik

Koleje Czeskie, lokomotywa 750 715-5 manewruje na stacji Jesenik

Koleje Czeskie, lokomotywa 750 715-5 manewruje na stacji Jesenik

Koleje Czeskie, lokomotywa 750 715-5 manewruje na stacji JesenikKoleje Czeskie, lokomotywa 750 715-5 manewruje na stacji Jesenik

  Lokomotywa 750 715-5 w trakcie oblotu dwuwagonowego składu.


Koleje Czeskie, lokomotywa 750 715-5 manewruje na stacji Jesenik

Koleje Czeskie, lokomotywa 750 715-5 manewruje na stacji JesenikKoleje Czeskie, lokomotywa 750 715-5 manewruje na stacji Jesenik

„Nurek” już podpięty do wagonów. Obok lokomotywa 750 716-3.

Koleje Czeskie, lokomotywa 750 715-5 manewruje na stacji Jesenik

Na tym manewry się nie skończyły. Skład odjechał za stację i po chwili wrócił po jeszcze jeden wagon - stojący samotnie biało-zielony bagażowy.

Tak powstał nowy pociąg. To rychlik 1404 relacji Jesenik (14:54) - Zábřeh na Moravě (16:28). Na stacji końcowej wagony zostaną wpięte do innego składu. Dwa pierwsze pojadą aż do Pragi, a ostatni zostanie odczepiony w Brnie.


Koleje Czeskie, rychlik 1404 relacji Jesenik - Zábřeh na Moravě

Koleje Czeskie, rychlik 1404 relacji Jesenik - Zábřeh na Moravě

Koleje Czeskie, rychlik 1404 relacji Jesenik - Zábřeh na MoravěKoleje Czeskie, rychlik 1404 relacji Jesenik - Zábřeh na Moravě

Rychlik nr 1404 relacji Jesenik - Zábřeh na Moravě już zestawiony. 

Koleje Czeskie, lokomotywa 750 716-3, stacja Jesenik

Lokomotywa 750 716-3 wciąż bez zatrudnienia, a w tle wygaszona 750 715-5 ze składem rychlika nr 1404. 


Koleje Czeskie, wagony węglarki na stacji JesenikKoleje Czeskie, wagony węglarki na stacji Jesenik


Przy rampie załadunkowej stał skład węglarek. Czekały one na ładunek drewna, który w trakcie mojego pobytu na stacji przywoziły ciężarówki. Niestety był to jedyny akcent towarowy. Na żaden skład nie załapałem się, a ostatnio (czyli w 2010 roku) taki pociąg jechał właśnie po godzinie 13.

Tak zakończyłem kolejową wizytę w Jeseniku.


Blog Transportowy na Twitterze

Blog Transportowy na Facebooku

czwartek, 30 października 2014

Truck i Van of the Year 2015


W Blogu Transportowym pisałem już o zwycięzcy konkursu „Bus of the Year 2015”, czyli o MAN-ie Lion’s City GL CNG (tu link). Uroczyste wręczenie pucharu potwierdzającego zdobycie tego tytułu odbyło się w trakcie specjalnej gali towarzyszącej wrześniowym targom IAA w Hanowerze. Wówczas ogłoszono także wyniki dwóch innych konkursów.

Tytuł „Truck of the Year 2015” przyznano ciężarówce, którą prezentowałem już wiele razy. To Renault Trucks T. Pojazd ten otrzymał łącznie 129 punktów, co dało mu 48 punktów przewagi nad najwyżej ocenionym rywalem. Złożone z 25 międzynarodowych dziennikarzy jury uznało takie zalety nowego Renaulta jak: nowatorstwo technologiczne, wygoda i bezpieczeństwo, osiągi w trakcie jazdy, oszczędność paliwa, ekologię i całkowity koszt posiadania pojazdu.

Renault Trucks T łączy zalety poprzednich modeli - filarów marki z najnowszymi innowacjami technologicznymi w świecie transportu drogowego” - podkreślił Gianenrico Griffini, prezes kapituły Jury Trucks of the Year (ITOY). „Rezultat, to jedna z najbardziej znaczących premier w ostatnich latach”.

Nagroda „Truck of the Year” jest przyznawana od roku 1977. Jej pierwszym zdobywcą został Seddon Atkinson 200. Tytuł „Ciężarówki roku 2014” otrzymało Volvo FH.

Renault Trucks T, Truck of the Year 2015

Renault Trucks T, zdobywca tytułu „Truck of the Year 2015”. Przykładowy egzemplarz zaprezentowany w trakcie zlotu Master Truck w Polskiej Nowej Wsi pod Opolem. 18.07.2014.

Natomiast tytuł „Van of the Year 2015” trafił do firmy Iveco za najnowszy model popularnej rodziny Daily. New Daily zwyciężył przewagą 17 punktów nad najwyżej ocenionym konkurentem. Historia nagrody „Van of the Year” jest znacznie krótsza, niż trofeum ciężarówkowego. Po raz pierwszy przyznano ją dopiero w 1992 roku. Wówczas zwycięzcą został Volkswagen T4. Tytuł „Vana roku 2014” otrzymał Ford Transit Connect.


Iveco New Daily, Van of the Year 2015

Iveco New Daily, zdobywca tytułu „Van of the Year 2015”. Przykładowy egzemplarz sfotografowany na jednej ze stacji paliw przy drodze nr 7 za Kielcami. 9.10.2014.


Blog Transportowy na Facebooku

Blog Transportowy na You Tube, kanał Lukaszowo

poniedziałek, 27 października 2014

Jeszcze raz o ptaszkach z Nok Air



Wracam do tematu ciekawie pomalowanych samolotów linii Nok Air. Pod tym linkiem materiał, który opublikowałem w lipcu 2014. Dotyczył on zamówienia nowych Boeingów. Przewoźnik zdecydował się także na mniejsze maszyny produkcji Bombardiera. Zamówił je wcześniej niż Boeingi, bo już w listopadzie 2013. Podpisana wówczas umowa zakłada dostarczenie sześciu maszyn z możliwością zakupu kolejnych dwóch. Mowa o Bombardierach Q400 NextGen, czyli używając dłuższego, starszego nazewnictwa De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8.


Dwie z maszyn już dostarczono. Oczywiście każda w charakterystycznym „ptasim” malowaniu. W sierpniu 2014 do Nok Air trafił Q400 NextGen o rejestracji HS-DQA i o imieniu Nok Anna, a 30 września 2014 dostarczono samolot o numerach HS-DQB (nadano mu imię Nok Kao Neaw). Jak podkreśla Bombardier, maszyny te nie tylko wyróżniają się oryginalnym malowaniem, ale także nową konfiguracją wnętrza, mogącego pomieścić aż 86 pasażerów. Bombardiery Q400 NextGen to jednocześnie jedne z najcichszych produkowanych obecnie samolotów.


Bombardier Q400 NextGen, De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8, HS-DQB, Nok Air

Bombardier Q400 NextGen, De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8, HS-DQB, Nok Air

 Pierwszy Bombardier Q400 NextGen dla Nok Air, czyli HS-DQA. Maszyna na terenie zakładu Bombardiera w Toronto i w trakcie startu z Toronto do Bangkoku, czyli do Nok Air. 27.08.2014.

Zamów newsletter

Blog Transportowy na Facebooku

niedziela, 19 października 2014

Tymczasowe Citaro w Mobilisie


Wracam jeszcze do tematu nowego kontraktu firmy Mobilis w Krakowie. Oprócz opisanych w tym wpisie (link) autobusów, na linie wyjeżdża jeszcze jeden pojazd. To Mercedes Citaro G drugiej generacji. Pojazd, o którym nie było mowy w żadnych informacjach dotyczących taboru przeznaczonego dla Krakowa.

Ponieważ ten tajemniczy przegubowiec jest na niemieckich tablicach rejestracyjnych, można stwierdzić, że to autobus testowy. Jednak zdziwienie może budzić krakowskie malowanie (zgodne z Księgą Identyfikacji...) oraz kolejny numer taborowy autobusów klasy mega: MC336. Kluczem do rozwiązania zagadki jest wydarzenie z czerwca 2014. Wówczas w Słowenii doszło do karambolu, w trakcie którego zniszczone zostały aż cztery jadące z Turcji Mercedesy Conecto G dla Krakowa (z zamówionej partii 38 egzemplarzy). Opisywane Citaro G to więc czasowe zastępstwo za jeden ze zniszczonych pojazdów.

Citaro #MC336 ma jednak małą „wadę”. To egzemplarz trójdrzwiowy, a nie cztero. Zatem zgodnie z wymogami przetargu nie może być wysyłany do obsługi linii przegubowych. Taki paradoks. Zastępuje pojazd klasy mega, ale nie może wykonywać jego zadań przewozowych. Dlatego biało-niebieskie Citaro zobaczymy na liniach obsługiwanych przez tabor maxi (np. 142, 153), co jest swoistą ciekawostką i w sumie jedyną okazją do pojawienia się na nich przegubowca.


Mercedes Citaro G, Mobilis Kraków

Mercedes Citaro G, Mobilis Kraków

Testowo-zastępczy Mercedes Citaro G #MC336 jako linia 142 na pętli Czyżyny Dworzec. Krótki postój przed podjechaniem na przystanek początkowy. 4.09.2014.


Mercedes Citaro G, Mobilis Kraków

Na przystanku końcowym pętli Czyżyny Dworzec. Przegubowce pojawiały się już na linii 142, jednak tylko w okresie 1 listopada i przed skróceniem relacji do Czyżyn (pierwotnie do Prądnika Czerwonego). Miało to związek z obsługą dwóch dużych cmentarzy. 4.09.2014. 
 
Mercedes Citaro G, Mobilis Kraków

 Wnętrze Citaro G #MC336. Sytem informacji pasażerskiej jak w pozostałym krakowskim taborze Mobilisa. Od innych autobusów odróżnia go tapicerka siedzeń. 4.09.2014.


Mercedes Citaro G, Mobilis Kraków
 
Tablice kierunkowe zazwyczaj umieszczane są u góry. Przyczepa nowego Citaro to ciekawy wyjątek od tej zasady.


Mercedes Citaro G, Mobilis Kraków

Rondo Kocmyrzowskie, Citaro jako linia 142 do pętli Osiedle Na Stoku. 4.09.2014.
 
Mercedes Citaro G, Mobilis Kraków

 Tak #MC336 prezentuje się od tyłu. Linia 142, kierunek Osiedle Na Stoku. Przystanek „Rondo Kocmyrzowskie”. 4.09.2014. 

Blog Transportowy na Google +

Blog Transportowy na Facebooku
 

środa, 15 października 2014

N na linii 19


Jakiś czas temu pisałem o trójskładzie wagonów N, który kursował na linii muzealnej po Krakowie. Dwa miesiące później na ulice stolicy Małopolski znów wyjechała N-ka. Tym razem kursując na zwykłej linii. Skład N+ND #20+511 w sobotę 30 listopada 2013 wykonał kilka kursów jako trasa nr 19 (Łagiewniki – Dworzec Towarowy, przez ul. Kalwaryjską, Starowiślną, Basztową i Długą). Przejazdy te nie były niczym wyróżnione w zwykłym rozkładzie jazdy, ale informacje o nich pojawiły się z wyprzedzeniem w Internecie.

Ta nietypowa obsługa linii 19 była związana z przypadającą 27 listopada rocznicą. Dokładnie 25 lat wcześniej, w roku 1988 z ulic Krakowa zjechał ostatni  liniowy skład typu N. Były to wagony N+ND #80+513, kursujące na linii 7. Jak na swojej stronie podało MPK Kraków, przez 40-lat eksploatacji „enek” użytkowano 186 wagonów silnikowych i 210 doczepnych. Pierwsze wagony typu N wyruszyły na krakowskie torowiska we wrześniu 1949 roku.

Poniżej skład #20+511 jako linia 19 w stronę pętli Łagiewniki. Ulica Basztowa, przystanek „Dworzec Główny”.


Konstal N+ND, MPK Kraków

Konstal N+ND, MPK Kraków

Konstal N+ND, MPK Kraków

Konstal N+ND, MPK Kraków

Konstal N+ND, MPK Kraków

Konstal N+ND, MPK Kraków

 Wersja ruchoma:



Wpisy poświęcone autobusom

Blog Transportowy na Facebooku