piątek, 14 stycznia 2011

Renault w blogu


Grono firm prezentujących informacje prasowe na łamach Bloga Transportowego powiększyło się. Po Solarisie, MAN-ie i DAF-ie, do grupy tej dołączył Renault, a dokładniej Renault Trucks.

W pierwszej notce na temat Renaulta wykorzystałem dwie informacje prasowe. Na początek temat związany z transportem piwa:



RENAULT TRUCKS WYGRYWA PRZETARG NA 140 POJAZDÓW DLA GRUPY CARLSBERG

Jakość, solidność i niskie zużycie paliwa, jak również szeroka gama rozwiązań i usług sprawiły, że Renault Trucks wygrało przetarg Feldschlösschen Getränke AG (grupa Carlsberg) na 140 pojazdów. W przetargu na odnowienie floty szwajcarskiej firmy, która poszukiwała pojazdów jeszcze bardziej nowoczesnych, solidnych i ekologicznych,  brało udział także pięciu innych europejskich producentów.

W ramach procedury zakupu, Renault Trucks dostarczyło grupie Feldschlösschen prototyp Premium Distribution 26t i 430KM, wyposażony w specjalną zabudowę na wiele miesięcy testów drogowych.

Pierwsze pojazdy trafią do nabywcy w kwietniu 2011.


Renault Premium Distribution


Druga informacja dotyczy udziału Renault Trucks w rajdzie Dakar 2011. Wprawdzie impreza ta kończy się już 15 stycznia, ale warto poczytać na ten temat:



RENAULT TRUCKS W RAJDZIE DAKAR

Renault Trucks, obecny na Dakarze od ponad 30 lat, kontynuuje i w tym roku od 2 do 15 stycznia przygodę w Argentynie i Chile. Obok Keraxa 6x6 Rally Raid assistance w rajdzie uczestniczy także Sherpa, „gwiazda” poprzednich lat, która wzbudza zawsze wielkie zainteresowanie. Renault Trucks promuje przy okazji swoje produkty na lokalnych rynkach, a zwłaszcza rozwiązania Optifuel dla gamy budowlanej i prezentuje nowy Premium Lander wyposażony w automatyczną skrzynię Optidriver+, która będzie wprowadzana na rynek południowo-amerykański w tym roku. Dodatkowo Renault Trucks Argentyna rozpoczęło w grudniu drugą edycję gry „Masz ochotę wziąć udział w rajdzie”?, w której klienci, dostawcy i pracownicy Renault Trucks Argentyna mogą wygrać miejsce w Keraxie assistance na jednym z etapów wyścigu.


Renault Kerax - pojazd przystosowany do każdego terenu, niezwykle mocny, niezawodny, brawurowo pokonujący trudności terenu, będzie po raz kolejny wyjątkowym znakiem rozpoznawczym rajdu Dakar 2011. Zatrudniony w charakterze pojazdu assistance, będzie grał rolę „dobrego samarytanina” wśród konkurentów. I co staje się już tradycją, będzie również w tym roku eskortowany przez wojskowego Sherpa, którego agresywny wygląd i imponujący prześwit czynią jednym z najpopularniejszych pojazdów rajdu!


Renault Kerax
Renault Kerax.


Renault Sherpa
Renault Sherpa.


Materiały - tekst, fot.: Renault Trucks.

środa, 12 stycznia 2011

MAN podsumowuje


Dzisiejszą notkę poświęcam MAN-owi. Ciekawe informacje podsumowujące rok 2010 oraz coś o najnowszych zamówieniach. To wszystko znajdziecie w poniższej informacji prasowej. Wprawdzie wpis ten dołączyłem do działu Ciężarówki, ale znajdują się w nim również informacje na temat autobusów MAN.

MAN po raz 7 z kolei liderem rynku pojazdów ciężarowych w Polsce

Miniony rok dla MAN Truck & Bus Polska był rokiem udanym. Po raz siódmy z kolei spółka zdobyła tytuł lidera sprzedaży pojazdów ciężarowy w naszym kraju, dostarczając 2212 pojazdów i uzyskując udział w rynku na poziomie 19,3%.

Przełom roku obfitował w kilka istotnych kontraktów dla MAN. Dzięki zamówieniom firm Mota - Engil, Mostostal, Poczta Polska oraz VOS, MAN wszedł w Nowy Rok z bankiem zamówień na poziomie ponad 170 pojazdów.

Grupa Mota Engil, działająca w branży budowlanej, zamówiła 50 pojazdów MAN TGS 41.440 8x6 BB z zabudowa wywrotczą KH-KIPPER. Trzy ciągniki siodłowe pod naczepy niskopodwoziowe TGS 26.440 6x4 BLS, 1 pojazd TGM 18.340 4X4 do dystrybucji paliw oraz 2 pojazdy TGM 26.290 6x2 jako polewaczki do bitumu. W latach 2008-2009 firma zakupiła 45 wywrotek TGS z zabudowa KH-KIPPER oraz 2 pojazdy TGM 18.340 4x4 do dystrybucji paliwa.

Inna firma budowlana, MOSTOSTAL WARSZAWA, odbierze jeszcze w bieżącym miesiącu (styczeń 2011) 20 wywrotek MAN TGS 41.440 8x8 BB z zabudową KH-KIPPER. Swoją flotę wzmocni również firma VOS LOGISTICS zamawiając 96 pojazdów MAN TGX 26.400 6x2-2 LL - podwozia pod zabudowę wymienną (kontenery BDF wielkopojemne z przyczepami). Z zamówionej partii 66 pojazdów trafi do VOS LOGISTICS POLSKA, a pozostałe 30 do Niemiec i Holandii. MAN i VOS LOGISTICS współpracują już około 18 lat. W tym czasie firma MAN dostarczyła temu przewoźnikowi blisko 1000 pojazdów.

Kolejne znaczące zamówienie to 31 ciężarówek MAN TGL dla Poczty Polskiej. Są to pojazdy TGL 8.150 4x2 BB (12 szt.) - podwozia z kontenerem z zabudową skrzyniową Plandex z windą załadunkową Palfinger oraz TGL 12.180 4x2 BB (19 szt) z taka samą zabudową. Pojazdy dostarczone zostaną Poczcie Polskiej w połowie 2011 roku. Poczta Polska współpracuje z MAN od 1999 roku, a wcześniej od ok. 30 lat z fabryką STAR. Posiada 300 pojazdów marki STAR oraz 80 marki MAN.


MAN TGS 41.440 8x8 BB z zabudową KH-KIPPER, Mostostal Warszawa

MAN TGS 41.440 8x8 BB z zabudową KH-KIPPER, Mostostal Warszawa
Na zdjęciach wywrotki MAN TGS 41.440 8x8 BB z zabudową KH-KIPPER dla firmy MOSTOSTAL WARSZAWA. Fot. MAN.


MAN w ostatnim czasie odnosi sukcesy także w sprzedaży autobusów miejskich oraz turystycznych. W roku 2010 przedsiębiorstwa komunikacyjne z całej Polski zamówiły ponad 150 autobusów miejskich, z czego 70 sztuk do Warszawy. Na koniec 2010 roku spółka przyjęła 76 nowych zamówień na autobusy miejskie i turystyczne, z czego 55 zrealizowanych zostanie w roku 2011 a 21 w roku 2012.

W ubiegłych latach MAN skoncentrował swoje działania na rozwoju sieci serwisowej w Polsce. Mimo niesprzyjającego klimatu ekonomicznego, jesienią 2009 roku ruszyła budowa 2 własnych inwestycji MAN Truck & Bus Polska. Nowe Truck & Bus Center w Gdańsku i we Wrocławiu, zlokalizowane w pobliżu ważnych szlakach komunikacyjnych otwarte zostały latem 2010. Do użytku oddane zostały również Truck & Bus Service w Białymstoku oraz 2 nowe partnerskie obiekty; Trans-Poz w Gorzowie Wielkopolskim oraz Janusz Kosica w Piotrkowie Trybunalskim.

sobota, 8 stycznia 2011

Czajka na pętli


Miła motoryzacyjna niespodzianka spotkała mnie w jeden z sierpniowych dni. W trakcie przesiadki na krakowskiej pętli Pleszów udało mi się sfotografować bardzo ciekawy samochód. To radziecka Czajka z 1962 roku. Reprezentacyjny pojazd dygnitarzy państwowych teraz jest prywatną własnością i służy np. do przewozu nowożeńców. Na wspomnianej pętli Czajka zatrzymała się przymusowo - jakaś mała awaria. Dzięki niej udało mi się wykonać poniższe zdjęcia. Przyznam, że był to mój pierwszy osobisty kontakt z takim pojazdem. Jego pełna nazwa to GAZ 13 „Czajka”. Robi wrażenie:


GAZ 13 „Czajka”

GAZ 13 „Czajka”

GAZ 13 „Czajka”

GAZ 13 „Czajka”


Niestety kierowcy (przypuszczalnie właścicielowi) nie zadałem bardzo ważnego pytania o pochodzenie pojazdu. Może Czajka ma bardzo ciekawą historię. Auto to tak mi się spodobało, że zrobię bezpłatną reklamę. Zatem istnieje możliwość wynajęcia tej radzieckiej limuzyny (za ile? - nie mam pojęcia). To telefon z wizytówki, którą otrzymałem: 500 419 052.

środa, 5 stycznia 2011

DAF-y dla All Fresh


W siedzibie dealera DAF, Warsaw Trucks Center w Długołęce k. Wrocławia, firma All Fresh Polska odebrała 10 ciągników siodłowych FT XF105.460 Super Space Cab. Podczas uroczystości wydania samochodów firmę reprezentował prezes zarządu firmy pan Adam Siwiaszczyk. 

Podpisany kontrakt obejmuje zakup 10 ciągników FT XF 105.460 Super Space Cab w kolorze białym. Samochody wyposażone są w intarder ZF, zautomatyzowaną skrzynię biegów AS Tronic oraz klimatyzację postojową DIRNA. „Wszystkie nasze pojazdy mają podwójne obsady kierowców. Ważne jest dla nas, aby kabiny naszych pojazdów były przestronne, wygodne i dobrze wyposażone. Zakupione DAFy całkowicie spełniają te wymagania. Również techniczne dane dotyczące spalania DAF-ów nas satysfakcjonują. O wyborze DAF-ów zdecydowało również bardzo pozytywne podejście handlowców WTC do klienta.” - podkreślił prezes All Fresh, pan Adam Siwiaszczyk.

All Fresh Logistics GmbH istnieje od 2004 r. Swoją siedzibę firma posiada w Wals-Siezenheim koło Salzburga w Austrii. W Polsce firma rozpoczęła działalność w grudniu 2010 r. Firma All Fresh zajmuje się logistyką i transportem żywności na terenie Europy, zwłaszcza w Austrii i Hiszpanii. 

Firma WTC Sp. z o.o., działa na terenie południowo-zachodniej Polski. Jej główną siedzibą jest Wrocław, ale posiada również oddział w Ozimku, koło Opola. Jest autoryzowanym dealerem firmy DAF Trucks Polska Sp. z o.o. i zajmuje się sprzedażą, jak i serwisem samochodów ciężarowych.


DAF XF105,  All Fresh


Tekst i fot. DAF - informacja prasowa.

niedziela, 2 stycznia 2011

MAN zmienia nazwę


MAN Nutzfahrzeuge Aktiengesellschaft zmienia nazwę na MAN Truck & Bus AG

Wiodący międzynarodowy producent pojazdów użytkowych od 1 stycznia 2011 będzie działać pod nazwą MAN Truck & Bus Aktiengesellschaft.

Odnosząca sukcesy, międzynarodowa strategia rozwoju MAN Nutzfahrzeuge AG ma w przyszłości odzwierciedlać się także w nazwie przedsiębiorstwa. Z tego względu producent pojazdów użytkowych zmienia nazwę i od 1 stycznia 2011 działać będzie jako MAN Truck & Bus AG. „Nowa nazwa naszego przedsiębiorstwa ma mówić pracownikom, klientom i opinii publicznej, kim jesteśmy. MAN Truck & Bus wyraża to trafnie i jest zrozumiałe na całym świecie”, powiedział dr Georg Pachta-Reyhofen, Prezes Zarządu MAN Nutzfahrzeuge AG i MAN SE.

Zmiana nazwy na MAN Truck & Bus AG umożliwi ujednolicenie międzynarodowego wizerunku marki i sprawi, że firma będzie bardziej dostrzegalna. Spółki krajowe należące do Grupy odpowiednio dopasują swoje nazwy w ciągu 2011 roku.

Tekst: MAN - informacja prasowa.

piątek, 24 grudnia 2010

Krakowski przetarg


Do Krakowa jeszcze nie dotarły nowe Mercedesy Citaro, a MPK już ogłosiło kolejny przetarg. Na stronie internetowej przewoźnika 14 grudnia pojawił się zapis informujący o zamiarze kupna aż 100 autobusów. W tym 27 przegubowców i 73 solówki. Ilość ogromna. Oczywiście to dobra wiadomość, choć z punktu widzenia miłośnika autobusów niekoniecznie. Nowy tabor wyeliminuje najstarszy wcześniej eksploatowany. Wręcz oczywiste jest, że „ofiarą” nowych zakupów padną ostatnie wysokopodłogowe pojazdy. Większość z nich garażuje w zajezdni Płaszów. Są to Scanie CN113ALB, poddane w ostatnich latach modernizacji. Ich wygląd zewnętrzny w jej trakcie nie zmieniał się (nie licząc zamontowania diodowych tablic kierunkowych oraz nowych okien), ale wnętrze trochę przeobrażono, pozostawiając jednak niezmieniony układ siedzeń. Autobusy te trafiły do Krakowa w latach 1992 – 1996 i były fabrycznie nowe. Łącznie 30 sztuk. Oto kilka zdjęć je przedstawiających:


Scania CN113ALB, MPK Kraków

Scania CN113ALB, MPK Kraków

Scania CN113ALB, MPK Kraków


Najprawdopodobniej wycofany zostanie też „dziadek”, czyli MAN SG242 z 1992 roku, nr BM700. To pierwszy zachodni autobus w mieście, dawna demówka. Miało być ich znacznie więcej, a skończyło się na jednym, jakże charakterystycznym egzemplarzu:


MAN SG242, MPK Kraków


Przypominam także, że już na początku 2011 roku wycofane zostaną także ostatnie z czterech (pierwotnie pięciu) posiadanych Neoplanów N4020. W ten sposów w Krakowie nie będzie już 15-metrowych autobusów miejskich:


Neoplan N4020, MPK Kraków


Inne zagrożone autobusy to już od jakiegoś czasu wycofywane najstarsze Jelcze M121MB z zajezdni Wola Duchacka oraz mocno zdezolowane Jelcze M121M z Bieńczyc. Nowych solówek będzie na tyle dużo, że zagrożone mogą być także dalsze losy niektórych z 69 Scanii CN113CLL.


Jelcz M121MB, MPK Kraków
Jelcz M121MB wjeżdża na Most Dębnicki.


Scania CN113CLL, MPK Kraków
Scania CN113CLL na terenie zajezdni Płaszów.

wtorek, 21 grudnia 2010

Elektroniczny pobór opłat


Poniżej informacja prasowa nadesłana przez DAF-a. Warto przeczytać, bo niestety dotyczy bardzo drażliwego tematu, czyli wzrastających opłat drogowych:

17 grudnia 2010 roku DAF Trucks Polska, z myślą o transportowcach, uruchomiła swoją stronę dotyczącą elektronicznego systemu poboru myta. Strona zawiera wykaz płatnych dróg, opis systemu, mapę Polski z zaznaczonymi odcinkami płatnych dróg oraz, co najważniejsze, kalkulator opłat, gdzie każdy może wygonie nie tylko policzyć wysokość rocznych opłat przy założonym rocznym przebiegu pojazdów, ale przede wszystkim, porównać wysokość opłat w zależności od normy emisji spalin i tonażu pojazdu.

Strona www.platnedrogi.pl powstała w związku z planowanym na 1 lipca 2011 roku rozpoczęciem zdalnego pobierania myta za przejazd samochodami ciężarowymi o DMC powyżej 3,5 t oraz autobusami do 12 t DMC, autostradami, drogami ekspresowymi i płatnymi odcinkami dróg krajowych. W związku z wprowadzeniem myta od 1 lipca 2011 koszty dla przewoźników działających w Polsce radykalnie wzrosną.

W obecnym systemie winietowym średni koszt wynosi około 8 gr. za km (roczny koszt winiety podzielony przez średni kilometraż). Z wprowadzeniem polskiego MAUT – elektronicznego system opłat drogowych – wzrośnie on do około 46 gr. za km, czyli prawie sześciokrotnie!!! Będzie to mieć poważne konsekwencje dla wszystkich rodzajów transportu w Polsce. Kiedy przeanalizujemy obecne stawki (dostępne na stronie www.platnedrogi.pl) okaże się, że przy średnim kilometrażu 100 000 km, z których 70% przypada na drogi płatne ze średnią stawką 46 gr., koszt roczny wynosi 32 200 zł. W przypadku bardziej ekologicznych pojazdów koszt jest mniejszy, a mianowicie 23 100 zł rocznie. Oznacza to, że użytkownicy pojazdów Euro 3 będą corocznie płacić o 9 100 zł więcej (nawet 14 000 zł w przypadku starszych pojazdów takich jak Euro 2/Euro 1/Euro 0) w porównaniu z użytkownikami pojazdów Euro 4/Euro 5.

Większość polskich przewoźników ma obecnie podpisane stałe kontrakty na świadczenie usług transportowych, a więc zachowanie rentowności będzie kluczowe dla przetrwania tych przedsiębiorstw, ponieważ raczej nie będzie szansy wynegocjowania wyższych stawek ze względu na nowe obciążenia podatkowe. Istnieją jednak sposoby utrzymania rentowności lub nawet zwiększenia zysków firmy transportowej i to pomimo wyższych opłat za korzystanie z dróg krajowych i autostrad. W momencie, w którym używamy pojazdy Euro 3 lub starsze, pierwszym krokiem, jaki należy podjąć jest odnowienie floty. Najbardziej zalecanym rozwiązaniem jest przestawienie się na pojazdy Euro5, ze względu na 1. Znacznie niższe stawki dla pojazdów ekologicznych (do 14 000 zł rocznie porównując Euro 5 z pojazdami Euro 2 bądź starszymi). Wyższą wartość rezydualną, tzn. wartość przy odsprzedaży, pojazdów przyjaznych środowisku, ponieważ z dniem wprowadzenia poboru elektronicznych opłat drogowych ceny pojazdów Euro 3 i starszych zaczną sukcesywnie spadać powodując zwiększenie kosztów ich posiadania. Sprzedaż używanych pojazdów Euro 3 stanie się po prostu bardzo trudna lub bardzo kosztowna, nie mówiąc już o starszych pojazdach, nawet dla transportu krajowego.

Jest jeszcze bardzo wiele czynników mających wpływ na wysokość kosztów. Informacje znaleźć można na stronie www.platnedrogi.pl


Wykaz płatnych dróg - strona DAF


Tekst i fot. DAF.

sobota, 18 grudnia 2010

Wagony w obozie


Dziś temat trochę nietypowy, choć w pewien sposób pojawiający się już w blogu. W marcu, pod wpływem zamieszania związanego z kradzieżą napisu „Arbeit macht frei” z bramy byłego obozu w Oświęcimiu, opisywałem należące do muzeum autobusy. Dziś zajmę się znajdującymi się tam pojazdami szynowymi, czyli  trzema wagonami krytymi. Jest to stosunkowo nowy element, bo ustawiony dopiero pod koniec 2009 roku. Pierwszy pojazd znajduje się na terenie byłego obozu Auschwitz II Birkenau w Brzezince. Przy rampie, w miejscu, w którym więźniowie wysiadali z wagonów i gdzie odbywała się ich selekcja. To kryty wagon z charakterystyczną budką hamulcowego. Tak pojazd wygląda:


Wagon kryty z budką hamulcowego

Wagon kryty z budką hamulcowego

Wagon kryty z budką hamulcowego


Zbliżenia na dwie maźnice. Na pierwszej wyraźna nazwa producenta, czyli Friedrich Wilhelms-Hütte z niemieckiego Mülheim an der Ruhr. Co ciekawe, zakład nadal funkcjonuje. Rok produkcji 1913:


Maźnica


Druga maźnica jest innego producenta: Wittmann AG Hagen-Haspe i jak ustaliłem, firma ta nie istnieje. Widnieje na niej rok 1913 oraz 1923. Pierwsza data to być może rok założenia firmy, a druga rok produkcji. Dwóch pozostałych maźnic nie sprawdziłem. Zatem wagon odrestaurowano używając różnych części innych pojazdów. Tak wygląda omawiana maźnica:


Maźnica


Na stronie muzeum znajduje się ogólna informacja o nowych elementach ekspozycji. Warto na nią zajrzeć, bo umieszczono tam zdjęcie przedstawiające cały skład zestawiony również z takich wagonów. Niestety nie jest to fotografia typowo kolejowa, a pociąg jest jedynie tłem do ukazanej tragedii ludzkiej. Na wspomnianej stronie muzeum można zobaczyć także film z 2009 r., ukazujący rozładunek i wjazd wagonu na teren byłego obozu.

Jadąc z Oświęcimia do Brzezinki można dostrzec drogowskaz kierujący na Judenrampe. Przyznam, że byłem tym znakiem bardzo zdziwiony. Może trasy tej nie pokonuję zbyt często, ale nie przypominam sobie, aby taka informacja stała tam wcześniej. Oczywiście postanowiłem sprawdzić, dokąd drogowskaz kieruje. Kawałek za skrzyżowaniem znajduje się nieczynna, boczna grupa torów. Obok niej zniszczone budynki magazynowe, pewnie z okresu wojny. To właśnie tam zlokalizowano tzw. Judenrampe. Aż do 1944 roku w miejscu tym wysadzano więźniów. Przyznam, że byłem wyjątkowo zdziwiony, bo podręczniki (i nauczyciele) historii uczyli mnie zawsze, że transporty rozładowywano na terenie obozu Auschwitz II Birkenau, na opisanym w początkowej części wpisu miejscu. Okazało się jednak, że tor przechodzący pod bramą śmierci powstał dopiero w 1944 roku, czyli już pod koniec działalności obozu (wyzwolenie 27 stycznia 1945 r.). Do tego czasu więźniowie wysiadali właśnie w tym miejscu. To właśnie na Judenrampe ustawiono dwa pozostałe wagony. Tym razem miałem jednak dość spore wątpliwości, czy to na pewno ta epoka?  Powód takiego sposobu myślenia to ich dość przestarzały wygląd oraz daty widniejące na mazielnicach, np. 1892. Czyżby zabrakło adekwatnych pojazdów do renowacji, czy może koleje III Rzeszy korzystały z tak archaicznego taboru? Biorąc jednak pod uwagę fakt, że żywotność pojazdów szynowych sięga kilkudzisięciu lat, w okresie drugiej wojny takie zabytki mogły być eksploatowane, zwłaszcza, że dla więźniów raczej nie przeznaczano najnowszego taboru. Późniejsza lektura różnych publikacji na ten temat potwierdziła historyczną oryginalność ekspozycji. Oto te wagony:


Wagon kryty

Wagon kryty

Wagon kryty

Maźnica

Wagon kryty

czwartek, 16 grudnia 2010

Jeszcze Solarisowo


Jakiś czas temu wiele wpisów poswiecałem Karosie, niejako tworząc Blog Karosowy. Teraz można powiedzieć, że zamieniam blog w Blog Solarisowy. Informacje prasowe docierające z tej firmy są jednak na tyle ciekawe, że nie mogę ich nie zamieścić. Na początek wieści o testach w Warszawie:

W dniach 14- 26 grudnia br. Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie będą testować hybrydową wersję autobusu Solaris Urbino 12. Pojazd wyposażony w silnik elektryczny i spalinowy będzie kursować na linii nr 222 (Spartańska – Konwiktorska).

Urbino 12 Hybrid swoją premierę miał w roku 2009 i w krótkim czasie po niej znalazł pierwszych nabywców we Francji oraz Niemczech. Dwunastometrowa wersja hybrydowego autobusu bazuje na systemie amerykańskiej firmy Eaton. Oferowane przez nią rozwiązanie z powodzeniem jest wykorzystywane w samochodach użytkowych w Stanach Zjednoczonych.


Urbino 12 Hybrid


Z zewnątrz Hybrid 12 niczym nie różni się od autobusów z napędem Diesla. Całość jednostki napędowej umiejscowiona jest w tylnej części pojazdu w wieży silnika. Spalinową część układu hybrydowego stanowi Cummins ISBe o mocy 225 koni mechanicznych i pojemności 6,7 litra, spełniający normę emisji spalin EEV. Poprzez automatyczne sprzęgło Cummins połączony jest z silnikiem elektrycznym o maksymalnej mocy 44 kW. Następnie zautomatyzowana 6-cio biegowa skrzynia Eaton, przekazuje napęd na tylną oś. Silnik elektryczny zasilany jest z czterech baterii litowo-jonowych, umieszczonych w podestach pod siedzeniami, w środkowej części pojazdu. Baterie magazynujące energię elektryczną o napięciu 340 woltów, ładowane są podczas hamowania autobusu, dzięki czemu nie wymagają zewnętrznych źródeł zasilania.

Niezależna firma badawcza IDIADA z Hiszpanii, przeprowadziła testy zużycia paliwa hybrydowego autobusu. W porównaniu z tradycyjnym spalinowym odpowiednikiem Solaris Urbino 12 Hybrid zużywa nawet do 30% paliwa mniej.  


Urbino 12 Hybrid


Dane techniczne Solarisa Urbino 12 Hybrid:

Silnik: Cummins ISBe 225 KM, EEV, pojemność 6,7 l

Skrzynia biegów: Eaton 6-cio biegowa

Napęd elektryczny: Eaton, maksymalna moc silnika elektrycznego 44 kW

Baterie: 4 sztuki, litowo-jonowe


Druga informacja dotyczy modelu InterUrbino:

W ubiegłym roku firma Solaris zaprezentowała zupełnie nową linię autobusu międzymiastowego pod nazwą Solaris InterUrbino. Jego seryjna produkcja ruszyła jesienią tego roku. Po wrześniowym zamówieniu 20 autobusów do Francji, poznaliśmy pierwszych nabywców z Polski oraz Austrii.

Pierwszy InterUrbino w Polsce trafił do firmy Link Bus - Jacek Wierzbicki z Zabierzowa – Autobus będzie obsługiwać trasę Kraków–Wrocław – zapowiada właściciel międzymiastowego Solarisa.


Solaris InterUrbino


Z kolei austriacka firma Inntaler Omnibus BetriebsGesellschaft, która jest częścią grupy przewozowej Ledermair, przed końcem roku odbierze dwa Solarisy InterUrbino. Autobusy będą obsługiwać linie w rejonie Kufstein, doskonale znanego amatorom białego szaleństwa.

Tekst, fot. Solaris - informacja prasowa.

niedziela, 12 grudnia 2010

Solarisy nad Oceanem Indyjskim


Do tej pory najodleglejszym miejscem, w którym jeździły autobusy Solaris z podpoznańskiego Bolechowa, był Dubaj w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Od ubiegłego miesiąca uległo to zmianie. Sześć Urbino zasiliło bowiem flotę przewoźnika autobusowego z położonej na Oceanie Indyjskim wyspy Reunion.

Właścicielem sześciu Solarisów Urbino 12 w tym jednego z napędem hybrydowym, jest francuski koncern Transdev, który świadczy usługi transportowe w całej Europie, a także na odległej wyspie Reunion. Transdev już wcześniej kupował autobusy marki Solaris, między innymi firma ta, począwszy od roku 2009, zakupiła sześć autobusów hybrydowych, które jeżdżą w regionie Paryża oraz w Strasburgu.


Solaris Urbino 12 Hybrid


Solarisy Urbino na Reunion obsługują ruch głównie w stolicy wyspy Saint-Denis. Wśród nowinek technicznych, w które wyposażone są pojazdy znalazły się: klimatyzacja przystosowana do warunków tropikalnych oraz system CAPSIS, który uruchamia tzw. zieloną falę sygnalizacji ulicznej (autobusy wysyłają sygnał, który zmienia światło na zielone, dzięki czemu autobusy nie czekają w korkach).


Solaris Urbino 12 Hybrid


Pojazdy z fabryki w Bolechowie, zostały najpierw przetransportowane do francuskiego portu w Le Havre, a następnie drogą morską w ciągu 4 tygodni dotarły na wyspę położoną około 700 km na wschód od Madagaskaru i 200 km na południowy zachód od Mauritiusa.

Reunion zajmuje powierzchnię 2512 km². Zamieszkuje ją 802 000 osób. Wyspa stanowi region administracyjny i jednocześnie departament Francji o statusie departamentu zamorskiego. Wyspa jest pochodzenia wulkanicznego. Najwyższym punktem jest szczyt wygasłego wulkanu Piton des Neiges – 3070,5 m n.p.m. Na wyspie panuje klimat zwrotnikowy.


Solaris Urbino 12


Tekst i fot. Solaris - informacja prasowa.