czwartek, 16 grudnia 2010

Jeszcze Solarisowo


Jakiś czas temu wiele wpisów poswiecałem Karosie, niejako tworząc Blog Karosowy. Teraz można powiedzieć, że zamieniam blog w Blog Solarisowy. Informacje prasowe docierające z tej firmy są jednak na tyle ciekawe, że nie mogę ich nie zamieścić. Na początek wieści o testach w Warszawie:

W dniach 14- 26 grudnia br. Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie będą testować hybrydową wersję autobusu Solaris Urbino 12. Pojazd wyposażony w silnik elektryczny i spalinowy będzie kursować na linii nr 222 (Spartańska – Konwiktorska).

Urbino 12 Hybrid swoją premierę miał w roku 2009 i w krótkim czasie po niej znalazł pierwszych nabywców we Francji oraz Niemczech. Dwunastometrowa wersja hybrydowego autobusu bazuje na systemie amerykańskiej firmy Eaton. Oferowane przez nią rozwiązanie z powodzeniem jest wykorzystywane w samochodach użytkowych w Stanach Zjednoczonych.


Urbino 12 Hybrid


Z zewnątrz Hybrid 12 niczym nie różni się od autobusów z napędem Diesla. Całość jednostki napędowej umiejscowiona jest w tylnej części pojazdu w wieży silnika. Spalinową część układu hybrydowego stanowi Cummins ISBe o mocy 225 koni mechanicznych i pojemności 6,7 litra, spełniający normę emisji spalin EEV. Poprzez automatyczne sprzęgło Cummins połączony jest z silnikiem elektrycznym o maksymalnej mocy 44 kW. Następnie zautomatyzowana 6-cio biegowa skrzynia Eaton, przekazuje napęd na tylną oś. Silnik elektryczny zasilany jest z czterech baterii litowo-jonowych, umieszczonych w podestach pod siedzeniami, w środkowej części pojazdu. Baterie magazynujące energię elektryczną o napięciu 340 woltów, ładowane są podczas hamowania autobusu, dzięki czemu nie wymagają zewnętrznych źródeł zasilania.

Niezależna firma badawcza IDIADA z Hiszpanii, przeprowadziła testy zużycia paliwa hybrydowego autobusu. W porównaniu z tradycyjnym spalinowym odpowiednikiem Solaris Urbino 12 Hybrid zużywa nawet do 30% paliwa mniej.  


Urbino 12 Hybrid


Dane techniczne Solarisa Urbino 12 Hybrid:

Silnik: Cummins ISBe 225 KM, EEV, pojemność 6,7 l

Skrzynia biegów: Eaton 6-cio biegowa

Napęd elektryczny: Eaton, maksymalna moc silnika elektrycznego 44 kW

Baterie: 4 sztuki, litowo-jonowe


Druga informacja dotyczy modelu InterUrbino:

W ubiegłym roku firma Solaris zaprezentowała zupełnie nową linię autobusu międzymiastowego pod nazwą Solaris InterUrbino. Jego seryjna produkcja ruszyła jesienią tego roku. Po wrześniowym zamówieniu 20 autobusów do Francji, poznaliśmy pierwszych nabywców z Polski oraz Austrii.

Pierwszy InterUrbino w Polsce trafił do firmy Link Bus - Jacek Wierzbicki z Zabierzowa – Autobus będzie obsługiwać trasę Kraków–Wrocław – zapowiada właściciel międzymiastowego Solarisa.


Solaris InterUrbino


Z kolei austriacka firma Inntaler Omnibus BetriebsGesellschaft, która jest częścią grupy przewozowej Ledermair, przed końcem roku odbierze dwa Solarisy InterUrbino. Autobusy będą obsługiwać linie w rejonie Kufstein, doskonale znanego amatorom białego szaleństwa.

Tekst, fot. Solaris - informacja prasowa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz