piątek, 14 sierpnia 2020

Czech Raildays 2019 (2) – straż pożarna


Wracam do tematu targów kolejowych w Ostrawie. Ze względu na koronawirusa SARS-CoV-2 impreza ta w roku 2020 nie odbyła się. Następna, 21 edycja jest wstępnie planowana na 15 – 17 czerwca 2021.

W pierwszym wpisie dotyczącym Czech Raildays 2019 pokazałem lokomotywę Vectron MS (tu link). Teraz zajmę się tematem niekolejowym – pojazdami straży pożarnej. 

Pogoda w trakcie pierwszego dnia targów, w którym uczestniczyłem, dopisała aż nadto. Był upał, a to na betonowym terenie wystawienniczym stawało się bardzo uciążliwe. Idealnym rozwiązaniem było polewanie wodą nawierzchni. Do tego celu wykorzystano jeden z wozów straży pożarnej. 

To Scania P440 CB 6×6 EHZ w zabudowie CAS30/8000/480-S2Z. Pojazd należy do HZS SŽDC JPO Ostrava (Hasičská Záchranná Služba Správa Železniční Dopravní Cesty), czyli do zakładowej straży pożarnej SŽDC – podmiotu odpowiedzialnego za zarządzanie państwową siecią kolejową w Czechach. To taki odpowiednik Polskich Linii Kolejowych. 


Scania P440 CB 6×6 EHZ, HZS SŽDC JPO Ostrava, Czech Raildays 2019

Scania P440 CB 6×6 EHZ, HZS SŽDC JPO Ostrava, Czech Raildays 2019
Trochę wody dla ochłody. Scania P440 CB 6×6 EHZ o rejestracji 1TB 5821 polewa rozgrzany bruk, przy okazji w ten sposób prezentując jedno z wielu zastosowań tego pojazdu. 11.06.2019.


Scania P440 CB 6×6 EHZ, HZS SŽDC JPO Ostrava, Czech Raildays 2019

Scania P440 CB 6×6 EHZ, HZS SŽDC JPO Ostrava, Czech Raildays 2019Scania P440 CB 6×6 EHZ, HZS SŽDC JPO Ostrava, Czech Raildays 2019
W przerwach między polewaniem nawierzchni Scania P440 z HZS SŽDC JPO Ostrava była statycznym elementem strażackiej ekspozycji. Specjalistyczną zabudowę wykonała czeska firma Kobit, która ma bardzo rozbudowaną ofertę, obejmującą także np. cysterny, śmieciarki, czy szambiarki.


Inna Scania z HZS SŽDC, ale z JPO Přerov prezentowała swoje możliwości techniczne – spory żuraw przenoszący samochód osobowy z torowiska kolejowego. To model G490 8x8. Jak podają źródła internetowe, czeska kolejowa straż pożarna ma łącznie cztery takie pojazdy. Pokazany w Ostrawie to rocznik 2018.

Zamontowany na nim żuraw Palfinger PK 65002 SH F R3X SZTY High Performance ma udźwig 19,1 t przy wysunięciu na 2,5 m i 2,5 t przy 18 m. Ma on zamontowany elektroniczny system zapobiegający przeciążeniu.


Scania G490 8x8, HZS SŽDC JPO Přerov, Czech Raildays 2019

Scania G490 8x8, HZS SŽDC JPO Přerov, Czech Raildays 2019

Scania G490 8x8, HZS SŽDC JPO Přerov, Czech Raildays 2019

Scania G490 8x8, HZS SŽDC JPO Přerov, Czech Raildays 2019Scania G490 8x8, HZS SŽDC JPO Přerov, Czech Raildays 2019

Scania G490 8x8, HZS SŽDC JPO Přerov, Czech Raildays 2019Scania G490 8x8, HZS SŽDC JPO Přerov, Czech Raildays 2019

Scania G490 8x8, HZS SŽDC JPO Přerov, Czech Raildays 2019
Scania G490 8x8 z HZS SŽDC JPO Přerov demonstruje żuraw przenoszący samochód osobowy z torowiska. To była prezentacja statyczna - osobówka cały czas wisiała.


Oprócz Scanii pokazano także Mercedesa-Benza Atego 1527. To pojazd z miejscowej jednostki HZS SŽDC, czyli z Ostrawy. Rocznik 2018.

Zabudowa wielofunkcyjna – podnośnik koszowy, jest też żuraw i urządzenie hakowe do załadunku i rozładunku kontenerów specjalistycznych. Taki kontener prezentowano obok pojazdu.


Mercedes-Benz Atego 1527, SŽDC JPO Ostrava, Czech Raildays 2019

Mercedes-Benz Atego 1527, SŽDC JPO Ostrava, Czech Raildays 2019

Mercedes-Benz Atego 1527, SŽDC JPO Ostrava, Czech Raildays 2019Mercedes-Benz Atego 1527, SŽDC JPO Ostrava, Czech Raildays 2019

Mercedes-Benz Atego 1527, SŽDC JPO Ostrava, Czech Raildays 2019
Podnośnik koszowy, hakowiec i żuraw, czyli wiele funkcji jednego pojazdu: Mercedes-Benz Atego 1527 z SŽDC JPO Ostrava.


Kolejowi strażacy pokazali też czołg ratunkowy VT-72-B. Ciężki sprzęt powstały na bazie radzieckiego czołgu T-72. Pełni on np. funkcję spychacza lub dźwigu o nośności do 19 ton.


Czołg ratunkowy VT-72-B, Czech Raildays 2019

Czołg ratunkowy VT-72-B, Czech Raildays 2019

Czołg ratunkowy VT-72-B, Czech Raildays 2019Czołg ratunkowy VT-72-B, Czech Raildays 2019
Najcięższy strażacki sprzęt pokazany na tarach, czyli czołg ratunkowy VT-72-B.  


Czołg ratunkowy VT-72-B, Czech Raildays 2019Czołg ratunkowy VT-72-B, Czech Raildays 2019
Detale strażackiego czołgu - włazy.


Na Czech Raildays 2019 pokazano także pojazd szynowo-drogowy Renault Trucks D. Ze względu na jego czerwone malowanie myślałem, że to również tabor strażacki. Okazało się jednak, że to nie ekspozycja HZS SŽDC, lecz firmy SaZ. Oferuje ona maszyny kolejowe i budowlane oraz pojazdy szynowo-drogowe.

Nazwa handlowa pokazanego pojazdu to UniRoller-S 4 × 4. Czerwone malowanie nie jest przypadkowe, bo to tabor przeznaczony dla straży pożarnych. To samochód ratownictwa szynowo-drogowego.

Oto, co na jego temat napisał producent: „Pojazd podstawowy wyposażony jest w podwójną kabinę z 6 miejscami siedzącymi (1 + 5) oraz nadbudowę skrzyni ładunkowej dla sprzętu ratowniczego i przeładunkowego. Wszystkie skrzynie wyposażone są w rolety aluminiowe oraz wewnątrz w wysuwane półki o dużej nośności. W celu ułatwienia dostępu do półek zamontowano odchylane podnóżki. Skrzynia wyposażona jest w oświetlenie wewnętrzne zapewniające lepszą widoczność podczas korzystania z narzędzi, a także w mocne oświetlenie do pracy w nocy. Przekładnia szynowa jest szybko regulowana dla rozstawu torów 1435 mm i 1520 mm. Pojazd wyposażony jest w obwód hydrauliczny do napędu hydraulicznych narzędzi ratowniczych i szynowych. Przeniesienie mocy na szyny odbywa się za pomocą opon drogowych za pośrednictwem bębnów. Taki układ napędowy powoduje, że pojazd szynowo-drogowy przemieszcza się po torach bez kontaktu opon z szynami. Pojazd jest wyposażony w system kamer CCTV do jazdy do tyłu oraz światła kolejowe. Wszystkie operacje na szynach są sterowane elektrycznie z kabiny kierowcy lub wzdłuż boków pojazdu. Rewersyjna skrzynia biegów umożliwia stałą prędkość jazdy do przodu i do tyłu na szynach”.


Renault Trucks D, UniRoller-S 4 × 4, SaZ, Czech Raildays 2019

Renault Trucks D, UniRoller-S 4 × 4, SaZ, Czech Raildays 2019

Renault Trucks D, UniRoller-S 4 × 4, SaZ, Czech Raildays 2019
Renault Trucks D jako UniRoller-S 4 × 4 czeskiej firmy SaZ.


DAF XF DUO, SaZ, Czech Raildays 2019
Obok Renaulta firma SaZ ustawiła kilka „potykaczy” prezentujących ofertę. Na pierwszym planie DAF XF DUO.


W Ostrawie pokazano także inne ciężarówki, ale to temat na później. W dalszej części relacji z targów Czech Raildays 2019 wracam do taboru kolejowego. Bohaterem będzie elektrowóz Dragon.

piątek, 7 sierpnia 2020

Trolejbusy w Rimini – wycofany tabor


Wracam do tematu trolejbusów we włoskim Rimini. Ostatnio pisałem o tamtejszych Van Hoolach korzystających z agregatów (tu link). Teraz zajmę się starszym, wycofanym już z eksploatacji taborem.

Pojazdy te wypatrzyłem z pociągu do Ravenny. Stały ustawione na ogrodzonym terenie zielonym przy linii kolejowej. Wtedy nie zdążyłem zrobić zdjęć, natomiast byłem na nie gotowy w drodze powrotnej. Fotografie nie powalają jakością, ale cel został osiągnięty, czyli trolejbusy udokumentowałem. Posesja, na terenie której się znajdują jest w pobliżu dworca kolejowego Rimini.

Co to za trolejbusy? To przedstawiciele włoskiej marki Mauri, a dokładnie efekt jej współpracy z Volvo. Volvo-Mauri B59 Ansaldo. Do Rimini trafiło łącznie 17 takich pojazdów. Otrzymały tam numerację z zakresu 1001 – 1017. 

Pojazd nr 1001 był prototypem z 1975 roku. Nim trafił do Rimini (w 1976 roku), był testowany przez różnych przewoźników. Jego cechą charakterystyczną był osprzęt elektryczny zamontowany w podwoziu, a nie na dachu, jak w przypadku pozostałych trolejbusów. 

Drugi prototyp (nr 1002) osprzęt elektryczny miał już na dachu. To rocznik 1977. Pozostałe Mauri dla Rimini (nr 1003 – 1017) były już egzemplarzami seryjnymi. Wszystkie z 1978 roku.

Eksploatację Volvo-Mauri B59 Ansaldo zakończono w Rimini w 2009 roku.


Volvo-Mauri B59 Ansaldo, Rimini

Volvo-Mauri B59 Ansaldo, Rimini

Volvo-Mauri B59 Ansaldo, Rimini

Volvo-Mauri B59 Ansaldo, Rimini

Volvo-Mauri B59 Ansaldo, Rimini
Trolejbusy Volvo-Mauri B59 Ansaldo odstawione przy linii kolejowej z Ravenny. Pojazd pierwszy z lewej to #1015, a pierwszy z prawej to #1014. Środkowy egzemplarz to najprawdopodobniej #1008. Rimini, 24.08.2015.


W Internecie jest sporo zdjęć przedstawiających Volvo-Mauri B59 Ansaldo z Rimini w ruchu. Także na Piazza Tre Martiri, czyli w historycznym centrum miasta. Przykładowy link tutaj.


Volvo-Mauri B59 Ansaldo, Rimini
Przykładowy wynik wyszukiwania hasła Volvo-Mauri B59 Ansaldo w Google. Trolejbus o numerze 1008 stoi na przystanku początkowym Rimini Piazza Tre Martiri. Źrodło: Google.


Trolejbusy Volvo-Mauri B59 Ansaldo trafiły także do miasta Cremona. Ich eksploatacja zakończyła się w roku 2002. Wówczas zlikwidowano tam komunikację trolejbusową.

Na tym kończę prezentację trolejbusów w Rimini. Tu link do pierwszego wpisu na ten temat.

Do tego włoskiego kurortu niedługo zaproszę ponownie. Tym razem zajmę się autobusami.


Wpisy z tagiem oldtimer

wtorek, 4 sierpnia 2020

TransExpo 2018 (6) – kolejne Solarisy i konferencja prasowa


Przewidziana na jesień 2020 jubileuszowa, już XV edycja kieleckich targów TransExpo ze względu na koronawirusa SARS-CoV-2 nie odbędzie się w ustalonym pierwotnie terminie. Wydarzenie to zostało przeniesione na 2021 rok. Dokładnie na okres od 8 do 10 czerwca. Moim zdaniem słuszna decyzja, bo uwzględniając obecne prognozy drugiej fali epidemii, jesień 2020 mogłaby być pozbawiona znacznej ilości odwiedzających. Np. ja już zdecydowałem, że wtedy do Kielc nie pojadę.

Do kolejnej edycji TransExpo mamy zatem jeszcze trochę czasu. Wracam więc do ostatnich targów, z 2018 roku. W piątej części relacji z tego wydarzenia opisałem premierowego Solarisa  Urbino 12 LE lite hybrid (tu link).

Solaris oprócz niego wystawił także dwa inne autobusy. Urbino 12 electric oraz Urbino 12 hybrid. Oba po tak zwanym „face lifcie" (jak określił to producent).

Na początek pojazd elektryczny. Oto, co na jego temat w materiałach prasowych napisał Solaris.


Jednostką napędową prezentowanego na targach Transexpo Solarisa Urbino 12 electric są dwa silniki elektryczne o mocy maksymalnej 125 kW każdy (110 kW moc netto), zintegrowane z osią napędową. Energia potrzebna do ich napędzania magazynowana jest w bateriach Solaris High Energy o łącznej pojemności 240 kWh. W prezentowanej na targach wersji pojazd może być ładowany przez stacjonarną ładowarkę zewnętrzną lub ładowarkę pokładową (moc 34 kW) bez konieczności instalacji dodatkowej infrastruktury. Prezentowany egzemplarz ma łącznie 28 miejsc siedzących z czego 12 dostępnych z niskiej podłogi.

Autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric to model, który został wybrany miejskim autobusem roku w konkursie „Bus of the Year 2017”.

Nowością jest system zdalnej diagnozy autobusów elektrycznych nazwany eSConnect. Usprawnia on i wspiera możliwości diagnostyczne i serwisowe oraz umożliwia analizę specjalistycznych danych gromadzonych przez pojazd. Autobusy wyposażone w system zdalnej diagnozy pozwolą producentowi na stworzenie bazy rzeczywistych danych eksploatacyjnych, a te z kolei będzie można wykorzystać do dalszego udoskonalenia stosowanych rozwiązań.

System eSConnect może być zamontowany zarówno w każdym nowoprodukowanym autobusie elektrycznym, jak i w tych już dostarczonych do klientów. Pierwsi z nich już zdecydowali się na wdrożenie pilotażowego rozwiązania w swoich flotach autobusowych. Co ważne dla użytkowników pojazdów, mogą oni również korzystać z danych, które pozwolą na optymalne wykorzystanie taboru. System zdalnej diagnozy, oprócz funkcji serwisowych, umożliwi także producentowi, będącemu europejskim liderem w produkcji pojazdów elektrycznych, optymalizację swoich konstrukcji.

Wśród uzyskiwanych w zdalny sposób danych są m.in. lokalizacja floty autobusowej w czasie i przestrzeni wraz z aktualnym stanem naładowania baterii, trasa przebyta przez dany autobus w określonym przez użytkownika czasie czy zużycie energii. System eSConnect pozwala także na zdalną identyfikację ewentualnych błędów zgłaszanych przez pojazd na pulpicie kierowcy, monitorowanie parametrów pracy autobusu oraz generowanie statystyk dotyczących liczby cykli ładowania oraz czasu trwania uzupełniania energii w bateriach.

System zdalnej diagnozy proponowany przez firmę Solaris daje szereg korzyści klientom. Dla nabywców autobusów elektrycznych oznacza on lepsze wykorzystanie floty pojazdów oraz zapewnienie poprawnego użytkowania autobusów przez kierowców. Ponadto eSConnect daje możliwość gromadzenia i analizy danych ułatwiających precyzyjne definiowanie wymagań technicznych dla autobusów na potrzeby obsługi poszczególnych linii.


Po targach prezentowany Solaris Urbino 12 electric trafił na testy do takich miast, jak np. Gdynia, Malbork, Grudziądz, czy Grodzisk Mazowiecki.


Solaris Urbino 12 electric, TransExpo 2018
Solaris Urbino 12 electric pokazany na targach TransExpo 2018. 23 października 2018.


Solaris Urbino 12 electric, TransExpo 2018

Solaris Urbino 12 electric, TransExpo 2018

Solaris Urbino 12 electric, TransExpo 2018
Solaris Urbino 12 electric na materiałach udostępnionych przez producenta.


Solaris Urbino 12 electric, TransExpo 2018

Solaris Urbino 12 electric, TransExpo 2018Solaris Urbino 12 electric, TransExpo 2018

Solaris Urbino 12 electric, TransExpo 2018Solaris Urbino 12 electric, TransExpo 2018
Wnętrze Solarisa Urbino 12 electric. Materiały producenta.


Solaris Urbino 12 hybrid pokazany w Kielcach wyruszył później w trasę testową po Polsce, trafiając np. do Cieszyna, Żywca, Krakowa, czy Gdyni. Był także elementem ekspozycji targów SilesiaKOMUNIKACJA 2019 w Sosnowcu (pisałem o nim tutaj).


Solaris Urbino 12 hybrid, TransExpo 2018

Solaris Urbino 12 hybrid, TransExpo 2018

Solaris Urbino 12 hybrid, TransExpo 2018
Solaris Urbino 12 hybrid pokazant na targach TransExpo 2018. 23 października 2018.


Solaris Urbino 12 hybrid, TransExpo 2018

Solaris Urbino 12 hybrid, TransExpo 2018Solaris Urbino 12 hybrid, TransExpo 2018
Solaris Urbino 12 hybrid na materiałach udostępnionych przez producenta.


Solaris Urbino 12 hybrid, TransExpo 2018

Solaris Urbino 12 hybrid, TransExpo 2018Solaris Urbino 12 hybrid, TransExpo 2018

Solaris Urbino 12 hybrid, TransExpo 2018Solaris Urbino 12 hybrid, TransExpo 2018
Wnętrze Solarisa Urbino 12 hybrid. Materiały producenta.


Tradycyjnie w Kielcach odbyła się konferencja prasowa Solarisa. Oprócz tematów dotyczących pokazanych autobusów, mówiono także o wydarzeniu, które było w 2018 roku w branży transportowej bardzo istotnym tematem, czyli o przejęciu tego polskiego producenta przez hiszpańską firmę CAF.

W konferencji wziął udział także nowy Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach, Javier Calleja, który tę funkcję piastuje od 3 października 2018 roku.


Solaris - CAF, konferencja prasowa
W trakcie konferencji prasowej Solarisa. Jako drugi od prawej strony siedzi Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach, Javier Calleja. 23.10.2020


Solaris - CAF, konferencja prasowa

Solaris - CAF, konferencja prasowaSolaris - CAF, konferencja prasowa
Kilka slajdów wyświetlonych w trakcie konferencji Solarisa. Ostatni z nich pokazuje, na czym polegał „face lift". 


Już niedługo ponownie zaproszę Was do Kielc. W kolejnej części targowej relacji pokażę autobusy Volvo.





Wpisy z tagiem Solaris

sobota, 1 sierpnia 2020

Nowe filmy – lipiec 2020


Lipiec 2020 był na kanale YouTube Lukaszwo – Transport Movies typowym „sezonem ogórkowym”. Opublikowałem tylko jeden film.


To materiał kolejowy, który powstał na Ukrainie. Dokładnie na stacji Lwów Podzamcze w dniu 30 kwietnia 2013. 


Zobaczycie na nim dość niezwykły pojazd. Radziecki elektryczny zespół trakcyjny ER9p-193 (ЕР9п-193), na którego czekało dość sporo pasażerów. Na końcu nagrania widać także lokomotywę 2M62. Pojazdy te będą bohaterami oddzielnego wpisu.




Skoro nie było nowych filmów, pora na starsze materiały. Zapraszam do Krakowa, na rondo Czyżyńskie, skąd w stronę al. Pokoju odjeżdża dwukierunkowy skład Konstal 111N na linii czasowej 72. Wagony zostały wypożyczone przez MPK Kraków i oznaczone jako #3502+3501. 

Ten krótki przejazd nietypowego tramwaju nagrałem 17 lipca 2008.




Drugi ze starszych materiałów również powstał w Krakowie. Przedstawia autobus Jelcz M121M/4 CNG #DJ205 z MPK Kraków na linii 292 do Portu Lotniczego. Gazowy (CNG) pojazd opuszcza pętlę Krakowska Szkoła Wyższa. 

Tablica kierunkowa wyświetla złą relację, a dodatkowo kierowca pomylił trasę. Zamiast skręcić w lewo, pojechał prosto. 12 sierpnia 2008.




Mam nadzieję, że w sierpniu 2020 uda mi się opublikować więcej nowych filmów. Na pewno planuję materiał z 2013 roku z Kędzierzyna-Koźla.


Zapisz się na bezpłatny newsletter o nowych wpisach