poniedziałek, 6 kwietnia 2020

„Nowy” przegubowiec w Oświęcimiu


MZK Oświęcim przez ponad 10 lat eksploatowało dwa przegubowce DAB 1800B. Były to #58 (rocznik 1990, w Oświęcimiu od 2006 roku) i #66 (rocznik 1993, w Oświęcimiu od 2007). Zastąpiły one dwa ostatnie Ikarusy 280.


Autosan H7-20 i DAB 1800B, MZK Oświęcim
Dwa oświęcimskie DAB-y 1800B na terenie zajezdni. Obok nich Autosan H7-20 #54. Nad przegubowcem #58 wisi tablica wskazująca, jakie autobusy w tym miejscu parkują. 9.07.2016.


Niestety w styczniu 2018 w DAB-ie #58 zapalił się silnik, co finalnie zakończyło jego eksploatację. W ruchu pozostał zatem tylko przegubowiec #66.


DAB 1800B, MZK Oświęcim
Niestety DAB-a 1800B #58 już nie ma. Na tym starszym zdjęciu autobus jedzie z zajezdni, aby rozpocząć kurs linii podmiejskiej 28 w relacji Oświęcim Miasto (13:55) - Łęki Zasole. Ulica Dąbrowskiego. 5.07.2007.


Jak się okazało, jeden przegubowiec nie wystarczył do obsługi najbardziej obciążonych kursów. MZK kupiło więc drugi pojazd klasy mega. 

To Solaris Urbino 18 z roku 2007. Pierwotnie eksploatowany przez MPK Kraków – to dawny #BR723. W Oświęcimiu otrzymał on numer 46.


Solaris Urbino 18, MPK Kraków
Jeszcze w Krakowie. Solaris Urbino 18 #BR723 jako linia przyspieszona 501, wówczas na stałej trasie do pętli Czyżyny Dworzec. Autobus odjeżdża z przystanku „Wiślicka.” 16.09.2016.


Przemalowany na żółto rozpoczął liniowe kursy na początku stycznia 2020. 

Niestety nie udało mi się go sfotografować w ruchu. Do Oświęcimia przyjechałem w sobotę, 15.02.2020, a wówczas tabor przegubowy ma wolne. Wtedy ex #BR723 pozował na standardowym miejscu dla przegubowców, przy myjni. Jest ono w zasięgu fotograficznym osób stojących na chodniku przy ul. Leszczyńskiej.


Solarisy Urbino, Mercedes-Benz Sprinter/Automet, MZK Oświęcim
W tym miejscu parkują przegubowce MZK Oświęcim. Niestety DAB-a 1800B #66 brak. Jest natomiast „nowy” nabytek, czyli ex krakowski Solaris Urbino 18 #46. Obok niego #26, czyli Automet MiniCity (występujący także pod starą nazwą Cityliner) na bazie Mercedesa-Benza Sprintera (rocznik 2018). Po lewej dwa Solarisy Urbino 12 (#23 i #24) PKM Jastrzębie-Zdrój (exex VBR Unterschleißheim). 15.02.2020.


Solarisy Urbino, Mercedes-Benz Sprinter/Automet, MZK Oświęcim

Solarisy Urbino, Mercedes-Benz Sprinter/Automet, MZK Oświęcim
Zbliżenie na ex krakowskiego przegubowca.


Spacerując w rejonie zajezdni MZK wykonałem także kilka innych zdjęć.


Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Na terenie zajezdni MZK, od strony ul. Leszczyńskiej stoi Solaris Urbino 10,5 #34. Rocznik 2018. 15.02.2020.


Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Inny Solaris Urbino 10,5 przejeżdża przez ul. Leszczyńskiej jako linia 28 do końcówki Oświęcim Lodowisko. To #37, rocznik 2018.


Setra S415 UL, Lajkonik
Przy zajezdni MZK jedzie Setra S415 UL z Lajkonika (nr rej. KRA 7447N), kończąc kurs z Krakowa. To rocznik 2006.


Setra S315 UL-GT, Lajkonik

Setra S315 UL-GT, Lajkonik
W drugą stronę jechał inny autobus Lajkonika. Setra S315 UL-GT z roku 2000 (nr rej. KRA 3644L). Kurs Oświęcim - Kraków przez Chrzanów. Na tylnej ścianie nazwa dawnego, niemieckiego właściciela: Spörlein Bus & Reisen z miejscowości Burgebrach.


W marcu 2020 planowałem przyjazd do Oświęcimia w dzień roboczy i udokumentowanie #46 na linii. Niestety koronawirus te zamierzenia skutecznie pokrzyżował.

Co ciekawe, obok zajezdni MZK Oświęcim przejeżdżały wówczas dwa inne Solarisy Urbino 18. Przewoziły one licznych turystów pomiędzy byłymi obozami koncentracyjnymi. To jednak temat na inny wpis.


Wpisy poświęcone autobusom

czwartek, 2 kwietnia 2020

Dużo cargo na niebie


Epidemia koronawirusa SARS-CoV-2 sparaliżowała pasażerski ruch lotniczy w Polsce (link)  i stopniowo uziemia samoloty na całym świecie. Przykładowo 30 marca 2020 niskokosztowe linie easyJet oficjalnie poinformowały o zawieszeniu wszystkich połączeń. Wcześniej takie decyzje podejmowali inni przewoźnicy.

Natomiast bez ograniczeń odbywa się towarowy ruch lotniczy. W tym przypadku śmiało można stwierdzić, że nastąpił dość spory wzrost połączeń cargo. Wystarczy spojrzeć na radar lotniczy - Flightradar24.com. Przeglądałem tę stronę w niedzielę, 29 marca 2020. Wówczas praktycznie wszędzie można było zobaczyć maszyny cargo. 

Zrobiłem wówczas kilka screenów, na bazie których powstał ten wpis.

Zaczynam od Polski. Nad Koninem przelatuje Boeing 777F znanej amerykańskiej firmy kurierskiej Federal Express (FedEx). To maszyna o rejestracji N858FD, wykonująca lot z Chin (Szanghaj) do Belgii (Liege). Stamtąd samolot poleciał do Japonii (Tokio) i znowu do Chin (Szanghaj), a następnie do USA (Memphis – główna baza przewoźnika). 

Ten samolot to rocznik 2011, od nowości w FedEx.


Boeing 777F, N858FD, Federal Express (FedEx)
Boeing 777F o rejestracji N858FD z Federal Express (FedEx) przelatuje nad Polską. Źródło: Flightradar24.com.


W przeciwną stronę leci inna maszyna Federal Express. To także Boeing 777F z 2011 roku. Jej rejestracja to N862FD. Samolot obsługuje lot z Liege do Chin, do Kantonu (Guangzhou). Wcześniej obsłużył relację identyczną, jak powyższy Boeing, czyli z Szanghaju do Liege.


W przeciwną stronę leci inny Boeing 777F z Federal Express. Kierunek Chiny. Źródło: Flightradar24.com.


Nad Polską nadal przelatują pasażerskie samoloty. Na poniższym screenie zbliżający się do naszego kraju Boeing 777-200 linii Qatar Airways. Maszyna o rejestracji A7-BBB, rocznik 2009, obsługuje rejs Los Angeles – Doha. W mieście początkowym epidemia przybiera na sile. Na pomoc chorym przycumował tam kilka dni temu wojskowy statek szpitalny Mercy. Nie jest on jednak przeznaczony dla osób zmagających się z koronawirusem, lecz dla pacjentów ewakuowanych z innych szpitali. Tu link do screena prezentującego tę jednostkę (źródło: TVN24).

Czy to był jeszcze rejs rozkładowy, czy może tak zwany ewakuacyjny? Flightradar daje odpowiedź na to pytanie – rozkładowy, dokładnie codzienny lot QR739, którego obsługą maszyna A7-BBB zajmuje się regularnie. Jednak ze względu na koronawirusa jest on teraz wykonywany tylko co kilka dni. 


Boeing 777-200, A7-BBB, Qatar Airways
Nie wszędzie ruch pasażerski zawieszono. Boeing 777-200 linii Qatar Airways leci z Los Angeles do Dohy.


Media już jakiś czas temu podawały, że Lufthansa uziemiła większość swoich samolotów. Tymczasem jej towarowa część - Lufthansa Cargo nadal prężnie działa. Przeglądając portal Flightradar24.com natrafiłem na ciekawą maszynę tego przewoźnika, która właśnie kończyła lot z USA, w relacji Chicago – Frankfurt. To McDonnell Douglas MD-11 o rejestracji D-ALCC. Rocznik 1998.

We flocie Lufthansy Cargo jest łącznie 6 takich maszyn (ich średnia wieku to 21,3 lat). Oprócz nich przewoźnik eksploatuje znacznie młodsze Boeingi 777 (7 egzemplarzy, których średnia wieku to 4,6 lat).

Po powrocie z Chicago, maszyna D-ALCC ponownie poleciała do USA, tym razem do Nowego Jorku, a potem lądowała kolejno w takich miastach: Toronto – Frankfurt – Dakar (Senegal) – Campinas (Brazylia) – Kurytyba (Brazylia) – Campinas i Natal (Brazylia), do którego zmierzała, gdy pisałem ten tekst.


McDonnell Douglas MD-11, D-ALCC, Lufthansa Cargo
McDonnell Douglas MD-11 z floty Lufthansy Cargo ląduje we Frankfurcie.


Na terytorium Białorusi właśnie wlatywał Boeing 777F o rejestracji B-2073 linii China Southern Airlines, a dokładniej China Southern Cargo. Rocznik 2009. Wykonywał on rejs Kanton – Frankfurt.

Potem latał z Szanghaju do Japonii (Osaka) i Holandii (Amsterdam).


Boeing 777F, B-2073, China Southern Cargo
Boeing 777F z China Southern Cargo wlatuje nad Białoruś.


Flotę cargo nadal dość licznie reprezentują przedstawiciele modelu 767. Taką maszynę namierzyłem nad Rosją, przed Białorusią. Dokładnie to Boeing 767-300 linii Uzbekistan Airways. Maszyna o rejestracji UK67002, rocznik 1997. Pierwotnie pasażerska, a od roku 2014 w konfiguracji cargo.

Samolot ten obsługiwał wtedy lot z Taszkientu (Uzbekistan) do czeskiej Ostrawy.


Boeing 767-300, UK67002, Uzbekistan Airways
Boeing 767-300 o rejestracji UK67002 linii Uzbekistan Airways zbliża się do Białorusi.

Inny 767 leciał z Warszawy do Szanghaju. To już starsza wiekiem maszyna, bo mająca ponad 35 lat. Dokładniej rocznik 1984. Boeing 767-200 polskich linii Sky Taxi. Według portalu Planespotters.net przewoźnik posiada obecnie tylko ten samolot. Do Polski trafił on w roku 2018.

Pierwotnie Boeing ten latał z pasażerami dla japońskich linii All Nippon Airways, potem trafił do USA, gdzie rozpoczął transport towarów – linie Airborne Express, a potem ABX Air. W Polsce otrzymał rejestrację SP-MRF.

Po wylądowaniu w Szanghaju, maszyna Sky Taxi poleciała do Kazachstanu (Ałma-Ata) i wróciła do Warszawy. Kiedy pisałem ten tekst ponownie wykonywała rejs Warszawa – Szanghaj.


Boeing 767-200, SP-MRF, Sky Taxi
Rocznik 1984, czyli sędziwy już Boeing 767-200 polskiego przewoźnika Sky Taxi.


W tej samej lokalizacji, lecz w przeciwnym kierunku znalazł się samolot niemieckich linii AeroLogic. To kolejny tego dnia zlokalizowany przeze mnie Boeing 777F. Maszyna o rejestracji D-AALJ, rocznik 2009. Pierwotnie przewoził ładunki dla chilijskich linii LAN Cargo, potem dla LATAM Cargo Chile.

Na D-AALJ natrafiłem, gdy wykonywał lot Hongkong – Lipsk. Potem poleciał do Szanghaju, a w chwili pisania tego tekstu przemieszczał się z Singapuru do Bangkoku.

Linie AeroLogic posiadają obecnie 14 samolotów. Wszystkie cargo, same Boeingi 777.


Boeing 777F, D-AALJ, AeroLogic
Kolejny Boeing 777F. Tym razem linii AeroLogic.


Teraz zapraszam do Chin. Na tamtejszym niebie ruch przeogromny. Jakby nie było żadnej epidemii. Samolot za samolotem. Pośród nich Boeing 737-700 linii China Eastern Airlines. Rocznik 2009. Maszyna oznaczona rejestracją B-5259 obsługuje rejs wewnątrz Chin, z miejscowości Kunming do Nankin.

Kunming to lotnisko bazowe tego Boeinga, skąd wykonuje loty po terenie Chin, w tym do miasta Quanzhou, o którym było głośno, gdy zawalił się w nim hotel zamieszkany przez osoby odbywające kwarantannę w związku z koronawirusem.


Boeing 737-700, B-5259, China Eastern Airlines
Boeing 737-700 linii China Eastern Airlines na chińskim niebie pełnym samolotów.


Na tym kończę materiał o niebie pełnym samolotów cargo. Do tematu powrócę już wkrótce. Tu link.


Powiadomienia o nowych wpisach

niedziela, 29 marca 2020

Avia odkurzacz do torowisk


Dawno już nie prezentowałem materiałów z wspaniałej imprezy zorganizowanej w Czechach z okazji 120-lecia komunikacji miejskiej w Ostrawie (13.09.2014) – tu przykładowy link do jednego z wpisów. Wracam zatem do tematu. Tym razem zajmę się jednym z kilku pokazanych pojazdów technicznych.

To pojazd wyjątkowy. Avia A31 z bardzo specjalistyczną zabudową do oczyszczania torowisk tramwajowych. Taki mobilny odkurzacz, który zasysa zanieczyszczenia, szczególnie z rowków szyn. 


Avia A31, DPO Ostrava

Avia A31, DPO Ostrava
Avia A31 na terenie warsztatów Martinov prezentuje swoje możliwości. Przyznam, że początkowo byłem przekonany, że to tradycyjna zamiatarka. Dopiero później okazało się, że jest odkurzaczem. W tle historyczne pojazdy pasażerskie. 13.09.2014.


Avia A31, DPO Ostrava

Avia A31, DPO Ostrava

Avia A31, DPO Ostrava

Avia A31, DPO Ostrava

Avia A31, DPO Ostrava

Avia A31, DPO Ostrava
Mobilny odkurzacz w całej okazałości. Nad każdą szyną ustawiona jest rura ssąca.


Oznaczona numerem taborowym 9254 Avia odkurzacz jeździła po całym terenie warsztatów Martinov, demonstrując w jaki sposób działa. Jeden z takich przejazdów udokumentowałem na poniższym nagraniu.




Niestety nie dotarłem do informacji, ile tego typu zabudów wykonano. Może to jakiś wynalazek miejscowych warsztatów naprawczych.

W roku 2019 Avia odkurzacz została zastąpiona nowym pojazdem. Więcej na jego temat napiszę w relacji z targów Czech Raildays 2019, którą już niedługo rozpocznę.


Wpisy poświęcone kolei

wtorek, 24 marca 2020

Targi SilesiaKOMUNIKACJA 2019 (5) – Isuzu i MMI


Po prezentacji autobusów Mercedes-Benz (tu link) pora na Isuzu i MMI. Nim jednak zacznę je opisywać, bardzo ważna informacja dotycząca tegorocznej edycji targów SilesiaKOMUNIKACJA. Ze względu na epidemię koronawirusa SARS-CoV-2 pierwotny termin 22 - 23 kwietnia 2020 został zmieniony na 9-10 września 2020. Data ta nie jest zbyt korzystna, bo już 21-23.10.2020 odbędą się kieleckie targi TransExpo 2020. Impreza wielokrotnie większa, a to może niekorzystnie wpłynąć na ilość wystawców, których w Sosnowcu w roku 2019 było bardzo mało. Zabrakło także ekspozycji taboru zabytkowego, co z pewnością będzie ważnym czynnikiem w kwestii decyzji o uczestnictwie w edycji 2020 dla wielu osób. 

Turecki autobus marki Isuzu został pokazany na stoisku VBI Group. To blisko 8-metrowy model Novociti Life LE, którego premiera odbyła się w 2017 roku, w trakcie targów Busworld. Wystawiony w Sosnowcu egzemplarz to rocznik 2018. 

Autobusy Novociti Life LE są już eksploatowane w Polsce. Aż 24 egzemplarze w 2019 roku zasiliły tabor MPK Łódź. Cztery takie pojazdy posiada także Transgór Mysłowice.


Isuzu Novociti Life LE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Isuzu Novociti Life LE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Isuzu Novociti Life LE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Isuzu Novociti Life LE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Isuzu Novociti Life LE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Isuzu Novociti Life LE. 


Isuzu Novociti Life LE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Obok Novociti Life LE ustawiono stojak z folderami innych modeli Anadolu Isuzu. 



Isuzu Novociti Life LE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Isuzu Novociti Life LE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Isuzu Novociti Life LE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Isuzu Novociti Life LE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Isuzu Novociti Life LE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Isuzu Novociti Life LE - wnętrze.



Rafko E-bus i Isuzu Novociti Life LE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Obok Isuzu Novociti Life LE stał Rafko E-bus, o którym pisałem w pierwszej części relacji z targów SilesiaKOMUNIKACJA 2019.


Dawna Kapena, a obecnie MMI Urby CNG to jeden z elementów ekspozycji przewoźnika stale obecnego na targach SilesiaKOMUNIKACJA, czyli PKM Tychy. Autobus ten to rocznik 2019, oznaczony numerem taborowym 028. PKM obecnie posiada 10 takich autobusów.


MMI Urby CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

MMI Urby CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

MMI Urby CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

MMI Urby CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

MMI Urby CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

MMI Urby CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

MMI Urby CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Kiedyś Kapena, a teraz MMI Urby CNG dla PKM Tychy.


MMI Urby CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

MMI Urby CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

MMI Urby CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
MMI Urby CNG - wnętrze.


MMI Urby CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Tabliczka znamionowa MMI Urby CNG. Na niej wyraźna informacja, że producentem jest teraz MMI, a nie Kapena.


Tyle w kwestii wystawionych autobusów. Więcej ich nie było. Niestety muszę przyznać, że to najsłabsza edycja tych targów, w której uczestniczyłem, a brałem udział we wszystkich. 

Przy wyjściu z terenu targowego, na parkingu stał jeszcze minibus na bazie Fiata Ducato. Nie był on częścią ekspozycji. Rejestracja z Namysłowa na Opolszczyźnie.


Fiat Ducato, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Fiat Ducato ustawiony przy wyjeździe z targowego parkingu. 16.04.2019.


W ostatnim wpisie prezentującym ekspozycję SilesiaKOMUNIKACJA 2019 zajmę się ciężarówkami. Tu link.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies