czwartek, 27 lutego 2020

Nikola TRE - kolejne informacje


Wracam do tematu ekologicznej ciężarówki Nikola (ostatnio pisałem o niej tutaj). Na początku lutego 2020 pojawiła się kolejna informacja prasowa dotycząca tego pojazdu. Będzie on produkowany w Niemczech, w miejscowości Ulm. Mieści się tam fabryka Iveco.

Oto, co podano na ten temat:


Fabryka w Ulm, stanowiąca ośrodek technologiczny produkujący podwozia, jest dogodnie zlokalizowana w centralnej części Badenii-Wirtembergii. Zakład dysponujący wykwalifikowaną kadrą i laboratoriami badawczymi przygotowuje się do roli czołowego węzła produkcyjnego pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi. Władze regionu przeznaczyły znaczące środki na finansowanie prowadzonych na jego terenie projektów badawczo-rozwojowych, a rozwinięty przemysł motoryzacyjny i współpraca ze strategicznymi partnerami z okolicy pozwoli zakładowi w Ulm korzystać z bliskości kluczowych dostawców.

Ponadto niemiecki rząd federalny niedawno ogłosił roboczą wersję Narodowej Strategii Wodorowej, której celem jest rozwijanie pionierskiej roli firm w pracach nad technologiami wodorowymi. W ramach tej strategii władze zadeklarowały przekazanie dwóch miliardów euro na finansowanie programu innowacji w obszarze technologii wodorowych, w tym na rozwój koniecznej infrastruktury dystrybucyjnej.

Nasza europejska spółka joint-venture z firmą Nikola oraz dzisiejszy komunikat stanowią dowód na to, że bezemisyjny dalekobieżny transport staje się rzeczywistością, przynosząc wymierne korzyści europejskim międzynarodowym operatorom transportowym oraz mieszkańcom kontynentu” — powiedział Hubertus Mühlhäuser, dyrektor generalny CNH Industrial. „Decyzja o ulokowaniu produkcji Nikoli TRE w Ulm — w centrum doskonałości inżynieryjnej w obszarze dużych pojazdów ciężarowych — podkreśla strategiczne położenie zakładu w sercu niemieckiego klastra technologii ogniw paliwowych”.

W pierwszym etapie projektu joint-venture zainwestuje 40 milionów euro w modernizację fabryki, w której prowadzony będzie końcowy montaż pojazdów. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na pierwszy kwartał 2021 roku, a pierwsze egzemplarze Nikoli TRE zostaną dostarczone klientom jeszcze w tym samym roku.

Nikola TRE okazuje się najbardziej zaawansowanym ciągnikiem siodłowym na świecie i będzie nadal wyznaczać standard dla pojazdów bezemisyjnych, teraz i w przyszłości” — powiedział Trevor Milton, dyrektor generalny Nikola Motor Company. „Decyzja o produkcji modelu TRE na dużą skalę w Ulm jest przykładem na to, jak można tworzyć miejsca pracy, sprzyjać innowacji, zapewniać zbyt nowym dostawcom części do pojazdów bezemisyjnych oraz służyć za wzór dla innych producentów. Świat jest dziś gotowy na bezemisyjny transport towarów, a joint-venture powołane przez firmy IVECO i Nikola będzie pierwszym dostawcą takich rozwiązań. Nie mogę się doczekać, kiedy pierwsze samochody zjadą z linii produkcyjnej”.

Najpierw do produkcji wejdą elektryczne ciągniki siodłowe 4x2 i 6x2 z modułowymi i skalowalnymi zespołami akumulatorowymi o pojemności 720 kWh oraz silnikami elektrycznymi o mocy ciągłej 480 kW.

Dostawy modułów do zakładu w Ulm będą pochodziły z hiszpańskich fabryk IVECO w Valladolid i Madrycie, co zapewni szybkie zwiększenie produkcji by sprostać oczekiwanemu zapotrzebowaniu ze strony klientów. Wersje elektryczne zasilane ogniwami paliwowymi, budowane na tej samej platformie, będą testowane w ramach finansowanego przez Unię Europejską projektu H2Haul w 2021 roku, a ich premiera rynkowa jest przewidziana na 2023 rok.

Obecnie opracowywany model Nikola TRE jest oparty na nowej platformie IVECO S‑WAY i wykorzystuje technologię oraz systemy sterowania i systemy multimedialne pochodzące z samochodów ciężarowych Nikola. Pierwsze testy powinny rozpocząć się w połowie 2020 roku, a prototyp zostanie pokazany na wrześniowych targach pojazdów użytkowych IAA 2020 w Hanowerze.

Dzięki pomocy zakładów w Madrycie i Valladolid w Hiszpanii, które osiągnęły poziom złoty w programie World Class Manufacturing i w których produkowane są samochody IVECO S‑Way, jesteśmy w stanie przyspieszyć końcowy montaż i integrację zespołu napędowego oraz zapewnić wysoki poziom personalizacji Nikoli TRE tak, aby wprowadzić ten model na rynek zgodnie z planem w 2021 roku” — powiedział Gerrit Marx, prezes ds. pojazdów użytkowych i specjalnych w CNH Industrial.

Spółka joint-venture jest częścią szerszego partnerstwa z Nikola Corporation, mającego na celu przyspieszenie transformacji branży w kierunku produkcji bezemisyjnych pojazdów klasy 8 - dużych samochodów ciężarowych w Ameryce Północnej i Europie poprzez przejście na technologię ogniw paliwowych. Głównym celem współpracy jest wykorzystanie wiedzy każdego z partnerów w celu skutecznego wdrożenia bezemisyjnych dużych pojazdów ciężarowych i wprowadzenia do branży zupełnie nowego modelu biznesowego.


Nikola TRE
Nikola TRE - wizualizacja.


IVECO S‑Way
Iveco S‑Way. To na bazie tego modelu powstaje Nikola TRE.


CNH Industrial N.V. (NYSE: CNHI/MI: CNHI) jest globalnym liderem w sektorze dóbr kapitałowych, z ugruntowanym doświadczeniem branżowym, szeroką ofertą produktów i przedstawicielstwami na całym świecie. Każda z marek należących do Spółki cieszy się międzynarodową renomą w poszczególnych sektorach: Case IH, New Holland Agriculture i Steyr ― ciągniki i maszyny rolnicze; Case i New Holland Construction ― maszyny do robót ziemnych; Iveco ― pojazdy użytkowe; Iveco Bus i Heuliez Bus ― autobusy i autokary; Iveco Astra ― pojazdy przeznaczone do eksploatacji w kamieniołomach i na placach budowy; Magirus ― pojazdy pożarnicze; Iveco Defence Vehicles ― pojazdy dla wojska i służb obrony cywilnej oraz FPT Industrial ― silniki i układy przeniesienia napędu. Więcej informacji znajduje się na stronie korporacyjnej Spółki: www.cnhindustrial.com.


Wpisy poświęcone ciężarówkom

niedziela, 23 lutego 2020

Targi SilesiaKOMUNIKACJA 2019 (4) – Mercedes-Benz


Zgodnie z zapowiedzią (tu link) prezentuję pozostałe autobusy Mercedes-Benz, które można było zobaczyć w Sosnowcu, w trakcie targów SilesiaKOMUNIKACJA 2019.

Zaczynam od pojazdu, który nie był częścią ekspozycji. Mógł go jednak oglądać każdy, kto pierwszego dnia, w godzinach przedpołudniowych zmierzał do hali targowej – przez pewien czas na parkingu stał Mercedes-Benz Tourismo z PKS Częstochowa (rejestracja SC 7287S). Rocznik 2004, a u tego przewoźnika od 2012 roku. W Internecie można znaleźć zdjęcia przedstawiające go w trakcie obsługi takich dalekobieżnych relacji jak: Szklarska Poręba – Lublin, Wisła – Częstochowa, Zakopane – Częstochowa, czy Łeba – Częstochowa.


Mercedes-Benz Tourismo, PKS Częstochowa

Mercedes-Benz Tourismo, PKS Częstochowa
Ustawiony na wystawienniczym parkingu Mercedes-Benz Tourismo z PKS Częstochowa przez pewien czas witał osoby zmierzające na kolejną edycję targów SilesiaKOMUNIKACJA. 16.04.2019.


Trochę dalej, także na zewnątrz zaczynała się już właściwa ekspozycja targowa. Przed halą wystawiono model eCitaro.

Oto, co na temat tego pojazdu pisze producent: „Autobus eCitaro to nie tylko rozszerzenie oferty światowego bestsellera – modelu Citaro o w pełni elektryczny autobus miejski w dopracowanym standardzie, lecz także przeniesienie e-mobilności na zupełnie nowy poziom. Inteligentne zestrojenie technologii akumulatorów i ładowania, połączenie w sieci z systemami IT i komunikacji oraz wyrazisty, futurystyczny design czynią z niego nowy standard dla elektrycznych autobusów miejskich, gotowy już dziś na nadejście miasta przyszłości”.

Prezentowany egzemplarz po targach był testowany między innymi przez takich przewoźników, jak MPK Poznań, KPK Białystok, MZA Warszawa, czy PKA Gdynia.


Mercedes-Benz eCitaro, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Mercedes-Benz eCitaro, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Mercedes-Benz eCitaro, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Mercedes-Benz eCitaro, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Mercedes-Benz eCitaro, SilesiaKOMUNIKACJA 2019Mercedes-Benz eCitaro, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Mercedes-Benz eCitaro, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Mercedes-Benz eCitaro był ustawiony przed halą wystawienniczą. Dzięki temu pojazd ten prezentowano także dynamicznie.


Mercedes-Benz eCitaro, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Oto, co kryje tylna klapa eCitaro.


Mercedes-Benz eCitaro, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Stanowisko pracy kierowcy w eCitaro.


 Mercedes-Benz eCitaro, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Mercedes-Benz eCitaro, SilesiaKOMUNIKACJA 2019Mercedes-Benz eCitaro, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
 Mercedes-Benz eCitaro - wnętrze wraz z ustawioną w nim ładowarką.


Dwie zabudowy na bazie Mercedesa Sprintera już prezentowałem we wcześniejszym wpisie. Była to oferta firmy Mercus. Kolejny taki pojazd w Sosnowcu wystawił Automet z Sanoka. Dokładnie miejski model MiniCity (znany także pod nazwą Cityliner) dla Zakładu Komunikacji Miejskiej z miejscowości Łask. Przewoźnik ten łącznie kupił cztery takie pojazdy.


Mercedes-Benz Sprinter / Automet MiniCity (Cityliner), SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Mercedes-Benz Sprinter / Automet MiniCity (Cityliner), SilesiaKOMUNIKACJA 2019 Mercedes-Benz Sprinter / Automet MiniCity (Cityliner), SilesiaKOMUNIKACJA 2019 Mercedes-Benz Sprinter / Automet MiniCity (Cityliner), SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Automet MiniCity (Cityliner) dla ZKM Łask. 


Kolejny Mercedes-Benz Sprinter był prezentowany przez firmę ProAuto z Warszawy. Specjalizuje się ona w „ekskluzywnych adaptacjach VIP, których szczególnymi cechami są wyjątkowe wnętrza i bogate wyposażenie”, jak podano na stronie internetowej. Hasło producenta to: „Autobusy szyte na miarę”. 


Mercedes-Benz Sprinter, ProAuto, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Mercedes-Benz Sprinter, ProAuto, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Turystyczny Mercedes-Benz Sprinter z firmy ProAuto. 


Na terenie Expo Silesia sfotografowałem jeszcze jednego Sprintera. Podobnie, jak w przypadku Tourismo z PKS Częstochowa nie był to element targowej ekspozycji. Pojazd właśnie odjeżdżał z parkingu.

To własność firmy TRANS-MW z Radzionkowa.


Mercedes-Benz Sprinter, TRANS-MW

Mercedes-Benz Sprinter, TRANS-MWMercedes-Benz Sprinter, TRANS-MW
Mercedes-Benz Sprinter z firmy TRANS-MW prezentował się na parkingu targowym. Odjeżdżał, kiedy kończyłem zwiedzanie ekspozycji. 16.04.2019.


W dalszej części relacji z targów SilesiaKOMUNIKACJA 2019 zaprezentuję autobusy Isuzu i MMI.


Blog Transportowy na Twitterze

wtorek, 18 lutego 2020

Parowóz w Kędzierzynie-Koźlu


31 października 2019 miasto Kędzierzyn-Koźle zyskało bardzo charakterystyczną atrakcję turystyczną. To parowóz. Został on wówczas ustawiony na fragmencie toru przy al. Jana Pawła II, w rejonie dworca kolejowego.

Maszyna ta ma przypominać o historii miasta, która ściśle związana jest z koleją. To właśnie dzięki niej (1845 rok: linia Opole – Gliwice, później kolejne) gospodarczo rozwinął się nie tylko Kędzierzyn, ale i cały region.

Parowóz ten to Ty2-2118. Rocznik 1943. Pierwotnie eksploatowany przez Deutsche Reichsbahn (jako seria 52), potem na sieci PKP, a od 1963 roku w Przedsiębiorstwie Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego, czyli w służbie kolei piaskowych. Finalnie w Kopalni Piasku Kotlarnia.

Po wycofaniu z eksploatacji Ty2-2118 stał odstawiony w Kotlarni, przed siedzibą kopalni. W miejscu ogólnodostępnym. Maszynie towarzyszyły dwa inne parowozy, a pierwotnie także elektrowozy. Mam je udokumentowane, więc będą tematem któregoś z późniejszych wpisów.


Ty2-2118, Kędzierzyn-Koźle

Ty2-2118, Kędzierzyn-Koźle

Ty2-2118, Kędzierzyn-Koźle
Ty2-2118 jako pomnik w Kędzierzynie-Koźlu. Niestety te ujęcia były mocno pod słońce. 9.02.2020.


Ty2-2118, Kędzierzyn-Koźle

Ty2-2118, Kędzierzyn-Koźle

Ty2-2118, Kędzierzyn-Koźle

Ty2-2118, Kędzierzyn-Koźle
To był bardzo dobry pomysł. Piękna maszyna została odrestaurowana i zachowana dla przyszłych pokoleń. Oby tylko nie padła ofiarą wandali. W tle charakterystyczna nastawnia bramowa KKA. Ciekawe, czy parowóz ten kiedyś o własnych siłach przejeżdżał przez tę stację. Jeżeli tak, to raczej w służbie kolei DR. 9.02.2020.


Ty2-2118, Kędzierzyn-Koźle
Ty2-2118 pozuje z budynkiem dworca Kędzierzyn-Koźle w tle. Zabudowa ta przeszła niedawno remont kapitalny. Obecnie prace budowlane realizowane są na peronach.


Ty2-2118, Kędzierzyn-KoźleTy2-2118, Kędzierzyn-Koźle

Ty2-2118, Kędzierzyn-KoźleTy2-2118, Kędzierzyn-Koźle
Detale parowozu pomnika. Oznaczenie tendra 32D43 niestety bez numeru pojazdu. Obok maszyny ustawiono informację o możliwości skorzystania z multimediów dotyczących lokomotywy.


Ty2-2118, Kędzierzyn-Koźle

Ty2-2118, Kędzierzyn-Koźle

Ty2-2118, Kędzierzyn-Koźle

Ty2-2118, Kędzierzyn-Koźle

Ty2-2118, Kędzierzyn-Koźle
Jeszcze kilka ujęć kędzierzyńskiego Ty2-2118. Renowację parowozu przeprowadziła firma Bud-Kor z Kędzierzyna-Koźla, która specjalizuje się w kompleksowych zabezpieczeniach antykorozyjnych i ognioochronnych. 


Temat parowozu pomnika w Kędzierzynie-Koźlu pojawiał się w lokalnych mediach już wiele lat temu. Wówczas chodziło jednak o inną maszynę: Ty45. Wszystko się przeciągało, ale na szczęście cel osiągnięto. Kolejna lokomotywa została uratowana, a miasto zyskało atrakcję turystyczną.

Dodatkowe informacje o kolei w Kędzierzynie-Koźlu pod tym linkiem.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies

środa, 12 lutego 2020

Tramwaj w Krzeszowicach


Krzeszowice to miasteczko w województwie małopolskim. Przebiega przez nie droga krajowa nr 79. To właśnie przy tej trasie ustawiono bohatera tego wpisu.

To tramwaj. Dokładnie wagon Konstal 105Na z 1984 roku. Do roku 2019 własność MPK Częstochowa, gdzie funkcjonował pod oznaczeniem 689. W malowaniu zakładowym tego przewoźnika trafił do nowego właściciela.

Co tramwaj robi w miejscowości, w której nie funkcjonuje taki rodzaj transportu zbiorowego? Swoją siedzibę ma tam firma Prefa (dawniej Prefabet), która oferuje między innymi infrastrukturę torowisk tramwajowych. Jej przykłady zobaczymy np. w Bydgoszczy (trasa na Fordon), Katowicach (ul. Warszawska i 1 Maja), czy w Krakowie (np. ul. Podwale, Królewska). Stąd ten tramwaj.

Ustawiono go przy siedzibie firmy, która mieści się pod adresem Kościuszki 53. Przy parkingu przyległej do Prefy restauracji.


Konstal 105Na, Krzeszowice

Konstal 105Na, Krzeszowice

Konstal 105Na, Krzeszowice

Konstal 105Na, Krzeszowice

Konstal 105Na, Krzeszowice
Częstochowski Konstal 105Na w roli pomnika w małopolskich Krzeszowicach. Za przednią szybą nazwa nowego właściciela: Prefa. 2.02.2020.


Konstal 105Na, Krzeszowice
Wnętrze krzeszowickiego tramwaju fotografowane przez przednią szybę. 2.02.2020.


Oficjalną datą prezentacji krzeszowickiego tramwaju jest 20 sierpnia 2019. Jak podaje producent, wówczas odbyła się kameralna impreza prezentująca nową wizytówkę firmy. 


Blog Transportowy na Facebooku