sobota, 26 października 2019

Czech Raildays 2018 (14) – wagony towarowe, ciąg dalszy


Wracam do prezentacji wagonów towarowych wystawionych w trakcie ostrawskich targów Czech Raildays 2018. Ostatnio pisałem między innymi o dwuczłonowej platformie będącej ofertą firmy Tatravagónka ze słowackiego Popradu. Tu link. Nie był to jedyny pojazd tego producenta.

Na torach ekspozycyjnych można było zobaczyć także inną dwuczłonową platformę serii Sggrrs. Ustawiono na niej kontenery do przewozu materiałów sypkich. Rocznik 2018, czyli wówczas wagon fabrycznie nowy. Przyjechał on do Ostrawy bezpośrednio z siedziby firmy Tatravagónka.

Na kontenerach widniały informacje, że to 1000 wagon dla firmy Innofreight zajmującej się transportem kontenerowym różnych ładunków. Jak później ustaliłem, liczba ta nie określała ilości kupionych produktów Tatravagónka, ale ogólnie wszystkie wagony nabyte przez Innofreight. 


Wagon serii Sggrrs, Tatravagónka, Innofreight, Czech Raildays 2018

Wagon serii Sggrrs, Tatravagónka, Innofreight, Czech Raildays 2018

Wagon serii Sggrrs, Tatravagónka, Innofreight, Czech Raildays 2018

Wagon serii Sggrrs, Tatravagónka, Innofreight, Czech Raildays 2018

Wagon serii Sggrrs, Tatravagónka, Innofreight, Czech Raildays 2018

Wagon serii Sggrrs, Tatravagónka, Innofreight, Czech Raildays 2018
Dwuczłonowa platforma serii Sggrrs z kontenerami do przewozu materiałów sypkich. Tatravagónka. 



Wagon serii Sggrrs, Tatravagónka, Innofreight, Czech Raildays 2018
Tabliczki znamionowe umieszczone na wagonie serii Sggrrs. 


Wagon serii Sggrrs, Tatravagónka, Innofreight, Czech Raildays 2018

Wagon serii Sggrrs, Tatravagónka, Innofreight, Czech Raildays 2018
Tak połączone są człony platformy.



Wagon serii Sggrrs, Tatravagónka, Innofreight, Czech Raildays 2018, list przewozowy
List przewozowy i dodatkowe informacje umieszczone na dwuczłonowej platformie.


Tatravagónka wystawiła także cysternę. Pojazd serii Zacens nr 33 84 7933 477-7 sprzedany do GATX (General American Transportation Corporation). Amerykańska firma transportowa z oddziałami również w Europie (także w Polsce). Jej głównym elementem działalności jest wynajem taboru kolejowego.


Cysterna serii Zacens, Tatravagónka, GATX, Czech Raildays 2018

Cysterna serii Zacens, Tatravagónka, GATX, Czech Raildays 2018

Cysterna serii Zacens, Tatravagónka, GATX, Czech Raildays 2018
Cysterna serii Zacens dla GATX. Tatravagónka. 


Tyle w kwestii nowych wagonów towarowych. Odwiedzający tereny targowe mogli także zobaczyć pojazdy wyprodukowane lata temu. Moim zdaniem najciekawszym była stara, zielona cysterna serii Zaes nr 31 54 7881 300-1. Wykorzystywano ją do przewozu nawozów płynnych w firmie BIOTECH z miejscowości Paskov.

Na Czech Raildays 2018 cysterna ta była elementem pokazu ratownictwa – wypadek z udziałem samochodu osobowego. Stan techniczny wagonu wyraźnie świadczył o tym, że już od dawna nie był eksploatowany.


Cysterna serii Zaes, Czech Raildays 2018

Cysterna serii Zaes, Czech Raildays 2018

Cysterna serii Zaes, Czech Raildays 2018
Cysterna serii Zaes uczestniczyła w pokazie ratownictwa. 


Cysterna serii Zaes, Czech Raildays 2018

Cysterna serii Zaes, Czech Raildays 2018

Cysterna serii Zaes, Czech Raildays 2018
Detale zielonej cysterny.


Cysterna serii Zaes, Czech Raildays 2018
Listy przewozowe umieszczone na najstarszej zaprezentowanej cysternie. Niestety wykonując to zdjęcie nie zauważyłem, że poniżej znajduje się tabliczka znamionowa. Szkoda.


Wypadek kolejowy, Cysterna serii Zaes, Czech Raildays 2018
Taka osobówka wraz z cysterną serii Zaes symulowała wypadek.



W pobliżu starej cysterny ustawiono niebieski wagon kryty serii Gbgkks nr 21 54 153 3 136-6. Na jednym z boków miał on rozwieszony baner fundacji Nadace Okřídlené kolo. Jak podano na stronie internetowej, jest ona „niezależną organizacją non-profit, która od ponad 14 lat zbiera finansowe i pozafinansowe środki na ratowanie i przywracanie historii kolei w Czechach. Jej głównym zadaniem jest pozyskiwanie funduszy na naprawę i konserwację zabytkowych pojazdów kolejowych, konstrukcji kolejowych, obiektów i wyposażenia, szczególnie należących do spółki České dráhy i Narodowego Muzeum Techniki, a także innych podmiotów kolejowych”.

Na banerze umieszczono dwa zdjęcia odrestaurowanych dzięki fundacji pojazdów. Po lewej stronie M 124.001, czyli parowy wagon motorowy z 1903 roku. Niestety nie udało mi się ustalić szczegółów czerwonego zabytku z prawej strony.


Wagon kryty serii Gbgkks, Czech Raildays 2018

Wagon kryty serii Gbgkks, Czech Raildays 2018

Wagon kryty serii Gbgkks, Czech Raildays 2018

Wagon kryty serii Gbgkks, Czech Raildays 2018

Wagon kryty serii Gbgkks, Czech Raildays 2018
Charakterystyczny niebieski wagon kryty serii Gbgkks.


Wagon kryty serii Gbgkks, Czech Raildays 2018

Wagon kryty serii Gbgkks, Czech Raildays 2018

Wagon kryty serii Gbgkks, Czech Raildays 2018
Z drugiej strony wagonu krytego umieszczono baner fundacji Nadace Okřídlené kolo.


Pozostałe wagony towarowe, które mogli obejrzeć uczestnicy targów Czech Raildays 2018 nie były częścią ekspozycji. Dotarłem do nich można powiedzieć przypadkowo. Ze względu na upał, jedne z tylnych drzwi hali wystawienniczej (na co dzień hali magazynowej) były otwarte. Można było przez nie wyjść na rampę. Stały przy niej różne wagony kryte z przesuwnymi ścianami. Były to np. pojazdy serii Habbiinss austriackich kolei ÖBB i Habbillnss kolei czeskich.


Wagon kryty serii Habbillnss, koleje czeskie, Czech Raildays 2018

Wagon kryty serii Habbillnss, koleje czeskie, Czech Raildays 2018
Do rampy przyległej do hali wystawienniczej dostawiono między innymi wagon kryty serii Habbillnss kolei czeskich (nr 31 54 2890 177-3).


Wagony kryte serii Habbiinss kolei austriackich, Czech Raildays 2018

Wagony kryte serii Habbiinss kolei austriackich, Czech Raildays 2018

Wagony kryte serii Habbiinss kolei austriackich, Czech Raildays 2018
Natomiast na sąsiednim torze stały wagony kryte serii Habbiinss kolei austriackich. 


Inne wagony towarowe stały odstawione równolegle do widocznych z parkingu targowego bocznych peronów stacji Ostrava hl.n. Niektóre wyglądały na nieużywane, mocno zniszczone. Szczególnie zielone cysterny.


Wagony towarowe

Wagony towarowe

Wagony towarowe
Wagony odstawione w części towarowej stacji Ostrava hl.n. W tle pierwszego zdjęcia lokomotywa 754 081-8.


W kolejnej części relacji z Czech Raildays 2018 zaprezentuję wagony pasażerskie. Tu link.


Wpisy poświęcone kolei

poniedziałek, 14 października 2019

Nova Bus LFS z Chicago


W 2013 i 2014 roku zapraszałem czytelników Bloga Transportowego na wirtualną podróż po Nowym Jorku, a dokładniej po Lexington Avenue (tu link do pierwszego z serii wpisów). Można było ją odbyć dzięki usłudze Street View firmy Google. 

Ten wpis również bazuje na zdjęciach ze Street View. Ponownie USA, lecz tym razem Chicago. Trzecie pod względem wielkości i zaludnienia miasto w Stanach Zjednoczonych (na miejscu pierwszym Nowy Jork, a na drugimi Los Angeles).

Na jego ulicach dość licznie pojawiają się autobusy Nova Bus LFS. Eksploatowane przez Chicago Transit Authority, czyli w skrócie CTA. Na jego stronie internetowej znajdziemy zapis, że obecnie posiada 1864 autobusy, które kursują na 129 liniach. Pośród tej floty aż 450 pojazdów to właśnie Nova Bus LFS w nowej wersji, dostarczana do przewoźnika w latach 2014 – 2019. Autobusy te otrzymały numery taborowe z zakresu 7900–8349. 

CTA eksploatuje także starszą wersję autobusu Nova Bus LFS. Były to pierwsze niskopodłogowe autobusy w mieście. Dostarczano je w roku 2000, aż 484 egzemplarze. Otrzymały oznaczenia z przedziału 6400–6883. Ile z nich nadal pozostaje w ruchu – niestety nie dotarłem do takich danych. Na pewno sporo egzemplarzy zostało już wycofanych (ponoć w 2017 roku w ruchu było już tylko około 100 sztuk), tym bardziej po dostawach najnowszych przedstawicieli modelu Nova Bus LFS w 2019 roku.

Poniżej Nova Bus LFS o numerze 8079. Rocznik 2015. Autobus obsługuje linię nr 63, której trasa przebiega w większości przez 63 ulicę, łącząc pętle Stony Island i Midway Orange Line. Część kursów wykonuje krótszą relację Stony Island – Kedzie. 

W okresie wakacyjnym linia 63 jest wydłużana z końcówki Stony Island do pobliskiej Street Beach położonej bezpośrednio przy jeziorze Michigan. Właśnie w trakcie obsługi tego wydłużonego kursu ze Street Beach autobus #8079 został udokumentowany przez Google.


Nova Bus LFS, CTA Chicago

Nova Bus LFS, CTA Chicago

Nova Bus LFS, CTA Chicago

Nova Bus LFS, CTA Chicago
Nova Bus LFS #8079 na linii 63. Lipiec 2018. Źródło: Google Street View.


Na stronie internetowej CTA możemy na bieżąco sprawdzać, jakie autobusy obsługują daną linię. Tu link. Poniżej przykładowe screeny dotyczące linii 63.


CTA Chicago
Przykładowy screen strony pokazującej rzeczywistą lokalizację autobusów CTA dla wybranej przez użytkownika linii. Jednocześnie można podglądać kilka tras. Tu linia 63 na 63 ulicy. Każda ikonka wskazująca pojazd zawiera numer obsługiwanej przez niego linii oraz oznaczenie taborowe autobusu. Po kliknięciu pojawiają się dodatkowe szczegóły, np. relacja. Na screenie widzimy autobusy Nova Bus LFS nr 8083 (rocznik 2015) w stronę końcówki Stony Island i 8060 (także z 2015 roku) w kierunku pętli Midway Orange Line. Sobota, 12 października 2019, godzina 13:21 (w Polsce była wówczas 20:21).


CTA Chicago
Nova Bus LFS nr 8065 obsługuje kurs linii 63 skrócony do przystanku Kedzie.


CTA Chicago
Nie ustaliłem, czy taka sytuacja wynika z rozkładu jazdy, czy to efekt zatoru drogowego - dwa autobusy Nova Bus LFS na linii 63 jadą razem od strony Stony Island. Nr 8084 pokona całą trasę do Midway Orange Line, a jadący za nim nr 8085 tylko wersję skróconą do Kedzie. 


Linia 63 oprócz autobusów Nova Bus LFS jest obsługiwana także przez pojazdy marki New Flyer D40LF, których do CTA dostarczono aż 1030 egzemplarzy.

Inna Nova Bus LFS, o numerze 8047 (także rocznik 2015) została sfotografowana przez Google w trakcie obsługi linii 67 w relacji 67th/South Shore - Ford City Mall. Dokładnie na 67 ulicy, za skrzyżowaniem z ul. Stony Island.


Nova Bus LFS, CTA Chicago

Nova Bus LFS, CTA Chicago

Nova Bus LFS, CTA Chicago

Nova Bus LFS, CTA Chicago

Nova Bus LFS, CTA Chicago

Nova Bus LFS, CTA Chicago

Nova Bus LFS, CTA Chicago

Nova Bus LFS, CTA Chicago
Nova Bus LFS #8047 jako linia 67 do Ford City Mall. Jeden z początkowych przystanków na 67 ulicy. Październik 2018. Źródło: Google Street View.


CTA Chicago
Trasa linii 67 przebiega w pobliżu opisywanej powyżej linii 63. Na screenie mapy online widzimy obsługujące ją dwa autobusy New Flyer D40LF: #1486 i #1538 (oba z 2007 roku). Inne dwa pojazdy tej marki jadą na linii 67: #1461 i #1534. Widać także autobus Nova Bus LFS #8058. Obsługuje on wariantowy kurs linii 67 przez zaznaczony na screenie przystanek La Rabida Children's Hospital. 12.10.2019.


Nova Bus to kanadyjski producent autobusów z siedzibą w miejscowości Saint-Eustache (Quebec). Należy on do Grupy Volvo Buses. W ofercie Nova Bus znajduje się obecnie sześć wersji modelu LFS. Diesel (takie pojazdy użytkuje CTA: długość 12,2 m, max. 80 pasażerów – 36 na miejscach siedzących; możliwe konfiguracje do 41 siedzeń), hybrydowa, elektryczna, CNG, przegubowa Diesel i przegubowa hybrydowa.


Nova Bus
Screen strony internetowej Nova Bus. Widoczne miniaturki przedstawiające obecną ofertę tego kanadyjskiego producenta. Nowością jest autobus elektryczny.


Do tematu autobusów w Chicago jeszcze powrócę.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies

piątek, 11 października 2019

Nowe filmy – wrzesień 2019


We wrześniu 2019 na kanale YouTube o nazwie Lukaszwo – Transport Movies zaszły pewne zmiany. Wprowadziłem nową czołówkę. Zobaczycie na niej Mercedesa Citaro z MPK Kraków, strażackie Volvo Volvo FM12 i lokomotywę Class66  nr 66173. 

Nowości filmowe były dwie. Autobusowa i kolejowa. Ta pierwsza to po raz kolejny temat Krakowskiej Linii Muzealnej. Linia specjalna D łącząca pętle Borek Fałęcki i Krowodrza Górka, do której obsługi wyznaczono historyczne przegubowce. Łącznie cztery egzemplarze. 

Nagrałem trzy z nich. Wszystkie w rejonie pętli Krowodrza Górka. Ikarus 280, Scania CN113ALB i MAN SG242. Niedziela, 1 września 2019.




Film kolejowy powstał na stacji Oświęcim w dniu 23 marca 2019. To druga część prezentowanego już materiału. Zobaczycie kilka spalinówek, np. TEM2. Będą też elektrowozy, np. ET42-026 z PKP Cargo.




Powyższe materiały filmowe pojawią się jeszcze w Blogu Transportowym. Będą częścią większych wpisów.


Wpisy poświęcone ciężarówkom

wtorek, 8 października 2019

Inglot – promocyjny MAN


Inglot to polskie przedsiębiorstwo kosmetyczne, które zostało założone w 1983 roku w Przemyślu. Obecnie jest to firma o globalnym zasięgu. Jak podaje na swojej stronie internetowej, „salony INGLOT otwierane są w najbardziej prestiżowych miejscach. Dziś entuzjaści makijażu mogą znaleźć nas na sześciu kontynentach w ponad 800 lokalizacjach, poczynając od londyńskiej Oxford Street, przez Piazza del Duomo w Mediolanie, Times Square w Nowym Jorku, aż po Grand Canal Shoppes w Las Vegas.”

Inglot organizuje różne akcje promocyjne, do których wykorzystywana jest także ciężarówka MAN TGX 26.420. Pojazd o przemyskiej rejestracji RP 70444 z zabudową specjalistyczną – sklep i salon kosmetyczny.

Przypadkiem natknąłem się na niego 30 sierpnia 2018 w Krakowie. Stał ustawiony przy dawnym budynku dworca kolejowego Kraków Główny, na pl. Jana Nowaka Jeziorańskiego. Udokumentowałem go tylko z zewnątrz. Tak się prezentował.


MAN TGX 26.420, Inglot

MAN TGX 26.420, Inglot

MAN TGX 26.420, Inglot

MAN TGX 26.420, Inglot

MAN TGX 26.420, Inglot

MAN TGX 26.420, Inglot

MAN TGX 26.420, Inglot

MAN TGX 26.420, Inglot
MAN TGX 26.420 z firmy Inglot. To był wyjątkowo upalny dzień - 30.08.2018.


Temat ciężarówek wykorzystywanych przez znane firmy branży innej niż transportowa pojawiał się już w Blogu Transportowym. W lutym 2015 pisałem np. o DAF-ie dla produkującej kosmetyki i leki firmy Ziaja. Tu link.


Nowe wpisy na Twoim e-mailu