piątek, 14 lipca 2017

Nowe elektryczne Solarisy już w Krakowie


Na temat elektrycznych autobusów kursujących po Krakowie co jakiś czas publikuję różne wpisy. Ostatnio np. informowałem o podpisaniu umowy na zakup 20 elektrobusów Solarisa (tu link). Było to w październiku 2016.

Pierwsze z nowych „elektryków” już są w stolicy Małopolski i odbywają jazdy testowe. Można je zobaczyć np. na Alei Trzech Wieszczów. Na dwa egzemplarze natrafiłem tam w czwartek 13 lipca 2017. Pojazdy jechały w około 5 minutowych odstępach, zatrzymując się na przystankach (jednak bez przewozu pasażerów). Ponieważ pojawienie się tych elektrobusów było dla mnie wielkim zaskoczeniem, niestety nie zdążyłem wyjąć aparatu fotograficznego. Dlatego prezentuję tylko zdjęcie jednego, odjeżdżającego pojazdu.


Urbino 12 electric


Co ciekawe, autobusy posiadały niemieckie tablice rejestracyjne. Łącznie do Krakowa ma trafić siedemnaście egzemplarzy modelu Urbino 12 electric oraz trzy Urbino 18 electric.


Wpisy z tagiem Solaris

wtorek, 11 lipca 2017

Dreamlinerem z Krakowa do Chicago


Boeingi 787, czyli Dreamlinery na lotnisku w podkrakowskich Balicach nie pojawiały się zbyt często. Na temat odbywających się tam lotów ćwiczebnych pisałem w styczniu 2013 (tu link). Potem maszyny te przylatywały tylko okazyjnie, np. w związku z przekierowaniem z Okęcia (mgła). W lipcu 2016 jeden z Dreamlinerów (SP-LRA) miał swój udział w Światowych Dniach Młodzieży, przewożąc uczestniczącego w nich papieża z Polski do Włoch.

Od 3 lipca 2017 (poniedziałek) jest już inaczej. Boeingi 787 w Balicach lądują regularnie, rozkładowo. Zaczęły długo wyczekiwaną obsługę połączenia do USA. Powróciło ono po prawie 7 letniej przerwie, wówczas realizowane przez Boeingi 767.

Maszyną inaugurującą nowe połączenie był samolot o rejestracji SP-LRD. To Boeing 787-8 z 2013 roku. Czwarty Dreamliner w barwach LOT-u. W podróż, której częścią było lądowanie w Krakowie wyruszył on już dzień wcześniej, w niedzielę 2 lipca 2017. Wówczas, po godzinie 14:00 wystartował z Okęcia w rejs nr LO01 do Chicago. Trwał on 9 godzin i 19 minut. Dalszy etap to historyczny, pierwszy lot nr LO10 relacji Chicago – Kraków. Czas rzeczywisty 8 godzin i 14 minut. W porcie docelowym na samolot czekali dygnitarze (w tym Minister Infrastruktury i Budownictwa), którzy oficjalnie otworzyli nowe połączenie. Na płycie lotniska SP-LRD przywitano tradycyjnym salutem wodnym.

Pierwszy rejsowy przylot Dreamlinera z USA do Krakowa obserwowali także liczni miłośnicy lotnictwa. Nie każdy zainteresowany mógł jednak dotrzeć do Balic. Idealnym rozwiązaniem było wówczas skorzystania z radaru lotniczego, czyli z portalu Flightradar24 (link). Dzięki niemu można było na bieżąco sprawdzać, gdzie właśnie znajduje się maszyna wykonująca lot nr LO10.


Boeing 787 Dreamliner, PLL LOT, Flightradar24
Boeing nr SP-LRD już leci nad Polską, zbliżając się do Bolesławca. Screen strony Flightradar24.


Boeing 787 Dreamliner, PLL LOT, Flightradar24
Dziesięć minut później lot nr LO10 zbliżał się do Opola. Screen strony Flightradar24.


Flightradar24 ma teraz dodatkową funkcję, która pozwala zobaczyć prezentowany lot w wersji 3D. Rysunek samolotu jest prezentowany nad przesuwającym się obrazem lotniczym. Bardzo ciekawa opcja, dzięki której można jeszcze dokładniej śledzić trasę danej maszyny. W taki sposób pokazano także pierwszy lot Dreamlinera z Chicago do Krakowa.


Boeing 787 Dreamliner, PLL LOT, Flightradar24
Pierwszy lot LO10 widziany z góry. Dreamliner nr SP-LRD w rejonie Strzelec Opolskich. Screen strony Flightradar24.


Boeing 787 Dreamliner, PLL LOT, Flightradar24
Już za Katowicami. Cel podróży coraz bliżej. Screen strony Flightradar24.


Boeing 787 Dreamliner, PLL LOT, Flightradar24
Maszyna leci coraz niżej. Teraz szczegóły terenu są znacznie dokładniejsze. Jest już przy Krakowie. Screen strony Flightradar24.


Przelot Dreamlinera nad Krakowem robił wrażenie. Nawet przypadkowi obserwatorzy zauważali, że to znacznie większa maszyna. Kiedy samolot był już nad lotniskiem, stało się coś dziwnego – nie wylądował. Nisko przeleciał obok pasa startowego i zaczął się wznosić. Dlaczego? Przyznam, że nie wiem. Być może był to element inauguracji nowego połączenia, takie przywitanie się. SP-LRD ponownie przeleciał nad Krakowem.


Boeing 787 Dreamliner, PLL LOT, Flightradar24

Boeing 787 Dreamliner, PLL LOT, Flightradar24
Nie wylądował. Lot nr LO10 odlatuje, aby ponownie podejść do lądowania. Screen strony Flightradar24.


Boeing 787 Dreamliner, SP-LRD, PLL LOT
Drugi przelot nad Krakowem. SP-LRD utrwalony w rejonie ul. Obrońców Krzyża. 3.07.2017.


Boeing 787 Dreamliner, PLL LOT, Flightradar24
Drugie podejście. Tym razem wylądował. Screen strony Flightradar24.


Boeing 787 Dreamliner, SP-LRD, PLL LOT
Pierwszy lot z Chicago przywitano salutem wodnym. Źródło Twitter, screen oficjalnego konta Krakow Airport.


Pierwszych pasażerów z Krakowa do Chicago SP-LRD zabrał z dość sporym opóźnieniem. Był to lot nr LO9. Potem Boeing ten obsłużył lot LO2 relacji Chicago – Warszawa, kończąc tę bez wątpienia historyczną podróż.

Połączenie Kraków - Chicago jest realizowane w każdy poniedziałek. W lipcu lot LO10 przylatuje do podkrakowskich Balic rozkładowo o godzinie 9:45 (wylot z Chicago o 17:25 czasu miejscowego). Natomiast od 7 sierpnia 2017 do 23 października 2017 planowe lądowanie przewidziano na 8:55 (wylot z Chicago o 16:35 czasu miejscowego). Pory odlotów dla okresu 3.07 – 23.10.2017 są stałe, czyli o godzinie 11:50 (przylot do Chicago o 14:50 czasu miejscowego).

Co ciekawe, Dreamliner realizujący jako pierwszy nowe połączenie z USA powrócił do Krakowa niecały tydzień po jego inauguracji. W dodatku obsługując lot, na którym obecność tak dużej maszyny była totalnym zaskoczeniem. Stało się to w niedzielę 9 lipca 2017, a maszyna SP-LRD przyleciała w relacji Warszawa – Kraków – Warszawa (loty nr LO3905 i LO3906).


Boeing 787 Dreamliner, SP-LRD, PLL LOT

Boeing 787 Dreamliner, SP-LRD, PLL LOT
Gwiazda pierwszego lotu Chicago - Kraków - Chicago, czyli Dreamliner o rejestracji SP-LRD. Niespodziewana wizyta w Balicach w trakcie obsługi relacji Warszawa - Kraków - Warszawa. 9.07.2017.


Kiedy SP-LRD niespodziewanie obsługiwał rejs do i z Krakowa, w podróż do Chicago, a później do Krakowa szykował się pierwszy polski Dreamliner, czyli maszyna o rejestracji SP-LRA.

Natomiast SP-LRD po powrocie z Krakowa obsłużył parę lotów nr LO26 i LO27 z Warszawy do i z Nowego Jorku.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

wtorek, 4 lipca 2017

Krakowski Konstal 102Na już po remoncie


25 czerwca 2017 kolejny sezon rozpoczęła Krakowska Linia Muzealna. Wówczas na ulice stolicy Małopolski wyruszyły zabytkowe tramwaje i autobusy. Te pierwsze będą pojawiać się regularnie w wakacyjne niedziele i święta (także we wrześniu), a te drugie tylko w kilka wybranych dni. Do obsługi historycznych tras wyznaczono tabor znany już z wcześniejszych lat oraz pojawiający się premierowo.

Jeden z pojazdów powrócił do obsługi linii po dłuższej przerwie. To wagon Konstal 102Na #210. Rocznik 1970. Była to jego premiera liniowa po przeprowadzonym remoncie, związanym także z pewnymi zmianami dotyczącymi dostosowania do historycznych realiów (np. likwidacja guzików do otwierania drzwi przez pasażerów).


Konstal 102Na, MPK Kraków

Konstal 102Na, MPK Kraków
Przez dłuższy czas Konstal 102Na #210 nie wyjeżdżał na miasto. W trakcie dnia otwartego z okazji 50-lecia zajezdni tramwajowej w Nowej Hucie wyglądał bardzo źle. 28.11.2015.


„Stodwójka” ponowne rozpoczęła obsługę muzealnej linii 0 w niedzielę, 2 lipca 2017. Trasa ta kursuje w dwóch relacjach: do Cichego Kącika i do Kopca Wandy. Początek w obu wariantach na przystanku „Dajwór” przy ul. św. Wawrzyńca. Wagon #210 jeździł do tej drugiej pętli. Razem z żoną udokumentowaliśmy go w trakcie realizacji pierwszego zadania, czyli o 11:30. Zgodnie z rozkładem jazdy do Kopca Wandy miał on dotrzeć na godzinę 12:09. Niestety pogoda nie była wakacyjna – deszcz i dość chłodny wiatr.


Konstal 102Na, MPK Kraków

Konstal 102Na, MPK Kraków
Konstal #210 na ul. św. Wawrzyńca, przed rozpoczęciem pierwszego kursu do Kopca Wandy. 2.07.2017.


Konstal 102Na, MPK Kraków
Kierunkowskaz już miga - „stodwójka” rusza do Nowej Huty, a w tle pojawia się skład obsługujący relację do Cichego Kącika.


Konstal 102Na, MPK Kraków

Konstal 102Na, MPK Kraków

Konstal 102Na, MPK Kraków

Konstal 102Na, MPK Kraków
Błyszczący świeżym lakierem przegubowiec wyjeżdża z ul. św. Wawrzyńca w Starowiślną.


Dziesięć minut później, o 11:40 pierwszy kurs rozpoczynała linia 0 w wariancie do Cichego Kącika. Był to skład SN2+PN2 #87+530 z 1938 roku. Planowany przyjazd na przystanek końcowy o godzinie 12:03.


SN2+PN2, MPK Kraków

SN2+PN2, MPK Kraków
Drugi tego dnia muzealny tramwaj, czyli Sanok SN2+PN2. Przystanek początkowy linii nr 0 na ul. św. Wawrzyńca. 2.07.2017.


SN2+PN2, MPK Kraków

SN2+PN2, MPK Kraków
Linia 0 do Cichego Kącika właśnie rozpoczęła pierwszy kurs.


Tak historyczne wagony 2 lipca 2017 prezentowały się w ruchu. Nagrałem je w trakcie odjazdu z przystanku początkowego „Dajwór” na ul. św. Wawrzyńca. Jako pierwszy jedzie „wielki powrót”, czyli #210, później rusza #87+530.




Niestety w związku z problemami technicznymi prezentowane tramwaje nie obsłużyły wszystkich przewidzianych dla nich kursów linii 0. Musiały zostać zastąpione innymi historycznymi pojazdami.


Wpisy poświęcone ciężarówkom

czwartek, 29 czerwca 2017

Koleją podmiejską do Malagi


Malaga to liczące blisko 600 tysięcy mieszkańców hiszpańskie miasto położone w Andaluzji, w popularnym wśród turystów regionie Costa del Sol („Wybrzeże Słońca”) – nad Morzem Alborańskim (zachodnia część Morza Środziemnego). W jego sąsiedztwie znajdują się popularne kurorty, takie jak np. Torremolinos, Fuengirola, czy Benalmádena. Dojazd z nich do Malagi transportem publicznym jest bardzo dobrze zorganizowany. Zarówno pociągiem, jak i autobusem. W tym wpisie omówię ten pierwszy środek transportu.

Kolej podmiejska docierająca do Malagi nosi nazwę Cercanías Málaga (nazwą Cercanías określane są także koleje dojazdowe w innych hiszpańskich miastach, np. Cercanías Sevilla w Sewilli) i składa się z dwóch linii: C1 i C2. Obsługuje je hiszpański narodowy przewoźnik RENFE (Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles).

Fuengirolę z Malagą przez Benalmádenę i Torremolinos łączy linia oznaczona jako C1, której trasa jest wyznaczona stacjami Fuengirola i Málaga-Centro Alameda. Numer linii może być w pewien sposób mylący – wbrew pozorom nie jest to system komunikacji miejskiej Malagi. Oznaczenia C1, C2 itd. hiszpańskie koleje stosują również na innych trasach podmiejskich Cercanías. Przykładowo linie C1 i C2 kursują także w Sewilli. Takimi samymi symbolami oznaczone są autobusowe linie okrężne w Maladze (tzw. Circulary). W mieście tym mamy zatem trasy C1 i C2 obsługiwane przez kolej, jak i miejskie autobusy.

Wejście na większość peronów kolei podmiejskiej możliwe jest wyłącznie po skasowaniu biletu, który wówczas otwiera bramkę. Tu warto zwrócić uwagę na fakt, że bilet po włożeniu w szczelinę kasownika jest przez niego wciągany i po nadrukowaniu wysuwany w innym otworze – na górze. Przy opuszczaniu stacji Cercanías również należy użyć biletu do otwarcia bramki. Wprowadzenie takiego rozwiązania skutecznie eliminuje z pociągów tzw. element niepożądany, czyli różnego rodzaju gapowiczów.

Bilety na kolej podmiejską bez problemu kupimy w ustawionych przy wejściach na jej przystanki automatach RENFE. Można w nich płacić gotówką (monety i banknoty) oraz kartami płatniczymi. Taryfa Cercanías Malaga podzielona jest na kilka stref. Nie musimy jednak ich znać. Na ekranie automatu (menu w różnych językach, polskiego brak) wyświetla się lista przystanków docelowych. Po wybraniu interesującego nas, taryfa zostaje wybrana automatycznie. Przykładowo bilet w relacji Benálmadena-Arroyo de la Miel - Málaga-Centro Alameda kosztuje 2,70 euro. Na większych stacjach funkcjonują także kasy biletowe.


Automat biletowy, RENFE
Przykładowy automat biletowy RENFE, w którym kupimy bilety na pociągi Cercanías.


Benálmadena-Arroyo de la Miel
Budynek stacji Benálmadena-Arroyo de la Miel na linii C1. Wejście główne. Tory kolejki przebiegają w zlokalizowanym pod chodnikiem tunelu, dalszy odcinek jest naziemny. 14.06.2017.


RENFE Cercanías Málaga

RENFE Cercanías Málaga
Przykładowy bilet RENFE Cercanías Málaga za 2,70 euro. Kupiony w automacie na stacji Málaga-María Zambrano i skasowany 13.06.2017 o godzinie 20:09, ważny przez kolejne dwie godziny, do 22:09.


RENFE Cercanías Málaga

RENFE Cercanías Málaga
Inny przykładowy bilet RENFE Cercanías Málaga. Tym razem kupiony i skasowany na stacji Benálmadena-Arroyo de la Miel w Benalmadenie dnia 20.06.2017, o godzinie 8:04. Nadruk o końcu ważności w prawym górnym rogu. Bilety, za które zapłacimy kartą kredytową mają dodatkową adnotację o sieci, która kartę obsługuje (np. Visa).


Standardowa częstotliwość linii C1 to 20 minut, z minimalnymi ograniczeniami w soboty, niedziele i święta oraz w godzinach porannych i wieczornych (wówczas kursuje co 30 – 40 minut). Obsługę trakcyjną zapewniają klimatyzowane elektryczne zespoły trakcyjne Civia produkowane przez różnych producentów. W pociągach wyświetlane są informacje o trasie przejazdu oraz podawane komunikaty głosowe (po hiszpańsku i angielsku).

Druga linia Cercanías, C2, łączy stacje Málaga-Centro Alameda i Alora. Tu częstotliwość kursowania jest znacznie niższa, wynosząca godzinę lub dwie godziny w dni robocze lub tylko dwie godziny w soboty, niedziele i święta. Linię C2 także obsługują ezt typu Civia.


RENFE Cercanías Málaga, Civia
Taki tabor kursuje po sieci Cercanías Málaga. Elektryczny zespół trakcyjny Civia. Tu jako linia C1 odjeżdża ze stacji Benálmadena-Arroyo de la Miel w kierunku Fuengiroli.


RENFE Cercanías Málaga
Rozkład jazdy linii C1 dla relacji Málaga-Centro Alameda - Fuengirola. Fragment tablicy informacyjnej Cercanías Málaga, sfotografowanej na stacji Benálmadena-Arroyo de la Miel.


RENFE Cercanías Málaga
Pełny rozkład jazdy linii C2. Fragment tablicy informacyjnej Cercanías Málaga, sfotografowanej na stacji Benálmadena-Arroyo de la Miel, z której linia ta nie korzysta.


Więcej informacji o taborze obsługującym Cercanías Málaga oraz o trasie kolejki wraz z materiałem filmowym w następnym wpisie dotyczącym kolejowego dojazdu do Malagi. Tu link.


Blog Transportowy na Facebooku


niedziela, 25 czerwca 2017

Autosan na dworcu w Łańcucie


Łańcut (województwo podkarpackie) przyciąga turystów pięknym Zamkiem Lubomirskich i Potockich  oraz jego bezpośrednią okolicą. Zdecydowanie warto odwiedzić to piękne miejsce. Osobiście trafiałem tam już kilka razy. Ostatnio w majowy długi weekend 2017. 


Zamek, Łańcut
Fragment zamku, czyli głównej turystycznej atrakcji miasta Łańcut.


Tuż obok zamku znajduje się dworzec autobusowy. Obiekt nowy, wybudowany w 2016 roku na miejscu wcześniejszego dworca. Tam również trafiłem. Mimo święta (3 maja), udało mi się na jego terenie utrwalić jeden pojazd, który odstawiony najprawdopodobniej oczekiwał na najbliższy dzień roboczy. Był to Autosan H9-20.32 o rejestracji RLE 19899. Własność PKS Leżajsk. Według portalu Bezpieczny Autobus to rocznik 1988.

Źródła internetowe podają, że autobus ten nie był od nowości eksploatowany przez PKS Leżajsk. Przewoźnik odkupił go od prywatnego właściciela. Najprawdopodobniej jeszcze u niego Autosan  przeszedł dość poważny remont, w trakcie którego wymieniono okna (pierwotnie z wąską częścią otwieralną) oraz zmieniono lokalizację drugich drzwi, które model H9-20.32 (z założenia sklep obwoźny) miał umieszczone w części środkowej, czyli pomiędzy osiami.


Autosan H9-20.32, PKS Leżajsk

Autosan H9-20.32, PKS Leżajsk
Piękny klasyk pozuje na placu postojowym dworca autobusowego w Łańcucie. Niestety obok stał zasłaniający pojazd śmietnik. 3.05.2017.


W trakcie tego krótkiego pobytu na dworcu w Łańcucie, pojawił się na nim jeszcze jeden autobus. Był to biały MAN realizujący jakiś kurs przelotowy. Pojazd także należał do PKS Leżajsk. Niestety nie udało mi się go sfotografować.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

środa, 7 czerwca 2017

Holownik znów jeździ po Krakowie


W czerwcu 2017 na krakowskie ulice ponownie wyjechał holownik tramwajowy BT-1. Pisałem o nim tutaj. Wówczas, czyli w grudniu 2016 kursował on wokół Plant, wożąc towarową doczepkę, na której ustawiono świąteczną dekorację. Teraz nietypowy skład dociera także w inne rejony miasta, reklamując zbliżające się transportowe wydarzenie. To zaplanowana na 11 czerwca 2017 Wielka Parada Autobusów z okazji 90-lecia krakowskiej komunikacji autobusowej.

Poniżej kilka zdjęć zabytkowego tramwaju wykonanych na pętli Wzgórza Krzesławickie w dniach 5 i 6 czerwca 2017.


Holownik tramwajowy BT-1

Holownik tramwajowy BT-1

Holownik tramwajowy BT-1

Holownik tramwajowy BT-1
Na dużej pętli. W trakcie postoju i odjazdu. Za historycznym składem PESA 2014N #HG931. 5.06.2017.


Holownik tramwajowy BT-1

Holownik tramwajowy BT-1

Holownik tramwajowy BT-1
Następnego dnia - 6.06.2017. Holownik tym razem na małej pętli, obok „Krakowiak” #HG915.


Ze względu na trwający remont torowiska na rondzie Kocmyrzowskim, wszystkie tramwaje do Wzgórz Krzesławickich kursują objazdem przez al. Solidarności i ul. Ujastek. Zatem BT-1 z doczepką powstałą na bazie wagonu typu N również tamtędy przejeżdżał.


Blog Transportowy na Google +