wtorek, 15 września 2015

Volvo – podnoszona druga oś napędowa


Na początku września 2015 Volvo Trucks opublikowało informację prasową dotyczącą wprowadzania na rynek podnoszonej drugiej osi napędowej w tzw. Układzie Osi Tandem. To ciekawe rozwiązanie zapewnia lepszą przyczepność kół i niższe zużycie paliwa.

Jak podaje producent, tę nową funkcję opracowano z myślą o pojazdach o dużej ładowności, które po dostarczeniu ładunku wracają bez obciążenia, np. po przewiezieniu dłużycy drzewnej, materiałów luzem czy po transporcie budowlanym.

Oto, co na temat tego rozwiązania powiedział Jonas Odermalm, menedżer ds. segmentu transportu budowlanego w Volvo Trucks: „Podnoszona Druga Oś Napędowa w Układzie Osi Tandem pozwala na odłączenie drugiej osi napędowej i jej podniesienie na czas jazdy bez ładunku. Rozwiązanie to oferuje wiele korzyści, z których najważniejszą jest oszczędność paliwa. Jazda z podniesioną drugą osią napędową pozwala zaoszczędzić do czterech procent paliwa, w porównaniu z sytuacją, w której wszystkie osie są opuszczone.”

Jak to działa? Druga oś napędowa może zostać odłączona i podniesiona dzięki zastąpieniu mechanizmu różnicowego w pierwszej osi napędowej sprzęgłem kłowym. Dzięki temu kierowca ma dostęp do wysokich osiągów i ładowności, typowych dla podwójnej osi napędowej (6x4), a jednocześnie zwrotności, jaką zapewnia pojedyncza oś napędowa (4x2). Po podniesieniu drugiej osi napędowej promień skrętu maleje o metr i zmniejsza się zużycie opon oraz elementów zawieszenia. Dodatkowo jazda przy wykorzystaniu tylko jednej osi napędowej wpływa na komfort pracy kierowcy – zmniejsza się poziom hałasu w kabinie i drgań odczuwalnych na kole kierownicy. To ważne, bo jazda bez ładunku często stanowi połowę ogólnego czasu pracy prowadzącego pojazd.


Volvo FH, podnoszona druga oś napędowa

Volvo FH, podnoszona druga oś napędowa

Volvo FH, podnoszona druga oś napędowa
Volvo FH z podnoszoną drugą osią napędową.


Kolejne słowa Jonasa Odermalma: „Podnoszona Druga Oś Napędowa w Układzie Osi Tandem idealnie sprawdza się w zadaniach transportowych, które, ze względu na rodzaj podłoża lub ciężar ładunku, wymagają pojazdu z podwójną osią napędową, a który jednak, po zrealizowanej dostawie, powraca bez obciążenia. Ponadto, poprzez podniesienie drugiej osi napędowej, kierowca może dociążyć pierwszą oś napędową w celu zwiększenia przyczepności kół i uniknięcia ugrzęźnięcia pojazdu”.


Volvo FH, podnoszona druga oś napędowa

Volvo FH, podnoszona druga oś napędowa

Volvo FH, podnoszona druga oś napędowa
Volvo FH z podnoszoną drugą osią napędową. 


Podnoszona Druga Oś Napędowa w Układzie Osi Tandem jest dostępna dla modeli Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH i Volvo FH16. Co ciekawe, odłączenie i podniesienie drugiej osi może być wykonane również w trakcie jazdy. Po podniesieniu opony kół wyłączonej osi znajdują się 140 mm nad nawierzchnią drogi.


Blog Transportowy na Google+

Blog Transportowy na Facebooku

niedziela, 13 września 2015

Kolejne premierowe Solarisy


Do następnej edycji targów Busworld w belgijskim Kortrijk już coraz bliżej. To wielkie autobusowe święto odbędzie się w dniach 16 – 21 października 2015. Ważnym wydarzeniem w jego trakcie będzie premiera kolejnych dwóch Solarisów najnowszej generacji. To modele Urbino 12 electric i Urbino 12 LE. Oto, co na ich temat napisał producent:



Nowy Solaris Urbino 12 electric

Bezemisyjne Urbino 12 electric w nowym designie stanowi najbardziej nowatorską pozycję w ofercie polskiego producenta. W 12-metrowym autobusie została zamontowana innowacyjna oś elektryczna ZF AVE 130 III generacji, w którą wbudowane są dwa niezależne silniki elektryczne. Rozwiązanie to pozwala na lepsze wykorzystanie przestrzeni pasażerskiej, a także obniżenie masy pojazdu. Niska waga Urbino wynika dodatkowo z faktu, że konstrukcja nowego Solarisa jest o kilkaset kilogramów lżejsza od swojego poprzednika. W elektrobusie zainstalowano baterie o pojemności 240 kWh, wyposażono go również w innowacyjny system ładowania dachowego oraz dodatkowo w złącze plug‑in. Trzy najnowsze elektryki Solarisa zamówiło już hanowerskie przedsiębiorstwo komunikacji miejskiej üstra Hannoversche Verkehrsbetriebe.


Nowy Solaris Urbino 12 electric
Nowy Solaris Urbino 12 electric.



Nowy Solaris Urbino 12 LE

Niskowejściowe Urbino 12 w nowej odsłonie jest najnowszą propozycją Solarisa w ofercie autobusów podmiejskich. Konstrukcja nowego Urbino 12 LE gwarantuje, że pojazd ten jest zdecydowanie lżejszy od swojego poprzednika, oferuje przy tym więcej przestrzeni oraz odznacza się zwiększoną pojemnością pasażerską. Prezentowany na targach autobus jest wyposażony w silnik Cummins ISB6.7, spełniający najbardziej restrykcyjną normę emisji spalin Euro-6. Dodatkowo ujednolicenie wyglądu pojazdów opartych na nowej konstrukcji pozwoli przewoźnikom posiadającym w swojej flocie różne rodzaje autobusów Solarisa na zastosowanie wielu tych samych elementów wyposażenia oraz części zamiennych.


Nowy Solaris Urbino 12 LE
Nowy Solaris Urbino 12 LE.


Solaris zapowiedział także premierę trzeciego autobusu. Będzie to przedstawiciel klasy midi, rozwiązanie koncepcyjne. Wszystkie nowości będzie można zobaczyć w hali nr 4, na stoisku nr 406.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies

Blog Transportowy na Facebooku

piątek, 11 września 2015

Dzień Kolejarza 2014 w Krakowie


Ponad dwa lata temu w Blogu Transportowym zamieściłem dwuczęściową relację z Dnia Kolejarza na dworcu Kraków Główny (tu link do części pierwszej). Teraz wracam do tematu, dokładniej do wystawy z roku 2014. Odbyła się ona z małym poślizgiem czasowym, bo dopiero 7 grudnia. Tradycyjnie ekspozycję ustawiono przy peronie pierwszym. Można było ją oglądać w godzinach 10 – 16. Swoje pojazdy zaprezentowały cztery spółki kolejowe: PKP Cargo, PKP Intercity, Przewozy Regionalne i PKP Energetyka.

PKP Cargo wystawiło trzy lokomotywy. Jedną spalinową i dwa elektrowozy. Ta pierwsza to SM42-1304. To dawna SM42-1113 z 1988 roku. „Stonkę” w 2012 r. zmodernizował nowosądecki NEWAG. Za nią ustawiono wciąż czynny egzemplarz muzealny, czyli ET21-57. Rocznik 1960. Lokomotywa obecne, historyczne oliwkowe malowanie otrzymała w roku 2003. Przez kilka wcześniejszych lat także wyróżniała się swoimi barwami – była biało-granatowa. Za „sputnikiem” stał zmodernizowany „byk”, ET22-2040. Rocznik 1978, ex ET22-403. Przebudowa w roku 2010.


SM42-1304, PKP Cargo

SM42-1304, tabliczka znamionowa
SM42-1304 z PKP Cargo.


ET21-57, PKP Cargo

ET21-57, PKP CargoET21-57, PKP Cargo

ET21-57, PKP CargoET21-57, PKP Cargo
Czynny zabytek: ET21-57, PKP Cargo.


ET22-2040, PKP Cargo
Super „byk”, czyli ET22-2040 z PKP Cargo.


Ekspozycja PKP Energetyka to standardowo pociąg sieciowy PS-00.M, ten sam egzemplarz, który pokazano w 2012 roku, czyli nr 32 (nr EVN 9 431 046-3).


PS-00.M, PKP Energetyka

PS-00.M, PKP Energetyka

PS-00.M, PKP EnergetykaPS-00.M, PKP Energetyka

PS-00.M, PKP EnergetykaPS-00.M, PKP Energetyka
PS-00.M-32 z PKP Energetyka.


Tabor wystawiony przez Przewozy Regionalne i PKP Intercity zaprezentuję w następnej części relacji z Dnia Kolejarza 2014 w Krakowie - link.


Zamów bezpłatny newsletter

Blog Transportowy na Facebooku

wtorek, 8 września 2015

Miasto na wodzie


Jest na świecie miasto niezwykłe, bardzo wyróżniające się pośród innych. Piękna zabudowa i niesamowita lokalizacja - na wodzie. Ciasne uliczki przeplatające się z licznymi żeglownymi kanałami. W dodatku nie ma w nim żadnych samochodów, nie jeżdżą po nim motory, skutery. Jedyne środki transportu (pomijając ręczne wózki) to wszelakiego rodzaju jednostki pływające. Mniejsze, większe, czasami ogromne, choć te ostatnie tylko w jednym rejonie miasta.

Co to za miasto? Czy w ogóle może istnieć coś takiego? Tak bez samochodów i tylko z wodnymi środkami transportu?

Takie miasto rzeczywiście istnieje i to już nawet od ponad tysiąca lat. Jego nazwę zna praktycznie każdy, wiedząc, że leży na terenie Włoch. To niezwykłe miejsce to Wenecja.

Odwiedziłem je i jestem zachwycony. To miasto niesamowite, nieprawdopodobne, szokujące…

Stopniowo będę publikował różne materiały związane z Wenecją. Będzie coś o słynnych vaporetto, o gondolach, różnych statkach, promach, wodnych ciężarówkach.

Zaczynam od dwóch zdjęć. Pierwsze z dwoma symbolami Wenecji w tle. Po prawej pałac Dożów, nad którym góruje dzwonnica stojąca na Piazza San Marco, czyli na placu św. Marka.


Wenecja, pałac Dożów i dzwonnica św. Marka

Wenecja, statek turystyczny


Prezentowany statek jest oznaczony jako VE 8812 i nosi nazwę Dandolo. To jednostka turystyczna pływająca jedynie w rejonie weneckiej laguny. Statek niedawno przemalowano. Wcześniej był biało-czerwony. Według źródeł internetowych jest on przeznaczony do przewozu 130 pasażerów.


Wpisy poświęcone autobusom

Blog Transportowy na Facebooku

piątek, 4 września 2015

Hyundai na Tour de Pologne


W lutym 2015 pisałem o nowości na rynku minibusów i pojazdów dostawczych, czyli o modelu H350 marki Hyundai. Wówczas zająłem się tylko wersją do przewozu osób (link), bazując na materiałach dostarczonych przez producenta. Teraz zapraszam do przejrzenia fotoreportażu o wersji towarowej tego pojazdu. Materiał jest bezpośrednio związany z największą i najbardziej prestiżową cyklicznie organizowaną imprezą sportową w Polsce. Chodzi o słynny wyścig kolarski o nazwie Tour de Pologne.

W lipcu 2015 Hyundai Motor Poland przekazał oficjalnie flotę 53 samochodów do dyspozycji organizatora 72. Tour de Pologne. Było to zgodne z ustaleniami 3-letniego kontraktu dotyczącego sponsoringu wyścigu. Wśród tych pojazdów znalazło się 16 egzemplarzy modelu H350.


Hyundai na 72. Tour de Pologne
Samochody marki Hyundai w trakcie oficjalnego przekazania do obsługi Tour de Pologne. Z tyłu dostawcza wersja modelu H350.


Dostawcze pojazdy Hyundai H350 oglądałem i fotografowałem ostatniego dnia Tour de Pologne 2015. Wówczas wyścig kończył się na krakowskim Rynku Głównym. Właśnie tam udało mi się udokumentować te piękne, kolorowe samochody. Było to 8 sierpnia 2015. Poniżej kilka wykonanych wówczas zdjęć. Około godziny 8 rano. Już o tej porze było bardzo gorąco. W trakcie wyścigu temperatura w cieniu przekroczyła +30 stopni.


Hyundai H350, Tour de Pologne

Hyundai H350, Tour de Pologne
Trwają przygotowania do ostatniego etapu wyścigu. Jeden z dostawczych H350 zaparkował przy kościele św. Wojciecha.


Hyundai H350, Tour de Pologne

Hyundai H350, Tour de Pologne
Inny H350 stał po drugiej stronie rynku. Ten miał lubelskie tablice rejestracyjne.


Hyundai H350, Tour de Pologne

Hyundai H350, Tour de Pologne
Kolejny H350. Ten został zarejestrowany w Warszawie.


Hyundai H350, Tour de Pologne
Jeszcze raz zarejestrowany w Warszawie Hyundai, tym razem z Wieżą Ratuszową w tle. Zawalenie jej nie grozi - taka krzywizna to efekt szerokiego kąta.


Oprócz H350 w związku z Tour de Pologne na krakowskim rynku pojawiły się także inne ciekawe pojazdy, które zaprezentuję w kolejnych wpisach. Tu link.


Kalendarz imprez komunikacyjnych

Blog Transportowy na Facebooku

poniedziałek, 31 sierpnia 2015

Tramwajowa estakada już otwarta


Krakowska sieć tramwajowa powiększyła się o nowy odcinek. To estakada przechodząca nad stacją kolejową Kraków Płaszów, łącząca ulice Wielicką i Lipską. Oficjalne otwarcie połączone ze specjalnym przejazdem najnowszym krakowskim tramwajem marki PESA odbyło się w niedzielę 30 sierpnia 2015. Dzień później rozpoczęto regularną eksploatację estakady, na którą skierowano trzy linie: 9 (Mistrzejowice – Nowy Bieżanów), 11 (Mały Płaszów – Czerwone Maki) i 50 (Krowodrza Górka – Kurdwanów). Obok torowiska wyznaczono ciąg pieszo-rowerowy.

Na estakadę dotarłem pierwszego dnia jej regularnej eksploatacji, czyli w poniedziałek 31 sierpnia 2015. Planowałem zrobić większy reportaż na jej temat, włącznie z materiałem filmowym. Niestety przepiękna wręcz pogoda pokrzyżowała moje plany. Przegrałem z upałem. Temperatura +35 stopni w cieniu sprawiła, że ograniczyłem się tylko do wykonania kilku zdjęć, a właściwe zbieranie materiałów przełożyłem na późniejszy, chłodniejszy czas.


Estakada tramwajowa Wielicka - Lipska, Kraków
Ogólny widok na przechodzącą nad torami kolejowymi estakadę.


Estakada tramwajowa Wielicka - Lipska, Kraków

Estakada tramwajowa Wielicka - Lipska, Kraków
Tak estakada prezentuje się w rejonie jedynego zlokalizowanego na niej przystanku, dokładnie nad stacją kolejową Kraków Płaszów. Widok w stronę ul. Lipskiej. Po prawej ciąg pieszo-rowerowy.


Estakada tramwajowa Wielicka - Lipska, Bombardier NGT8, Kraków
Podstawowym typem tramwaju przejeżdżającym przez nową estakadę jest Bombardier NGT8 na linii nr 50, która w dzień roboczy kursuje nawet co 5 minut.


Estakada tramwajowa Wielicka - Lipska, N8S-NF, Kraków
Na estakadzie zobaczymy także starszy tabor. Tu N8S-NF #HK458 z 1977 roku na linii 9 do Nowego Bieżanowa.


Estakada tramwajowa Wielicka - Lipska, Konstale 105Na, Kraków
Ten typ tramwaju w Krakowie powoli odchodzi do historii. Na razie jednak możemy Konstale 105Na podziwiać także na nowej estakadzie. Obsługują linię nr 9, choć nie wszystkie brygady. Tu skład #RZ244+RZ245.


Estakada tramwajowa Wielicka - Lipska, Kraków
Widok w stronę ul. Wielickiej. Elektroniczne wyświetlacze przystankowe niestety pierwszego dnia nie działały.


Większy reportaż o nowej estakadzie zamieszczę już niedługo. Tu link.


Blog Transportowy na Twitterze

Blog Transportowy na Facebooku