poniedziałek, 10 lutego 2025

Metro w Kopenhadze, dojazd z lotniska

 

W 2024 roku pisałem o dojeździe pociągiem z kopenhaskiego lotniska do centrum miasta (tu link). Wówczas wspominałem także o innej opcji dotarcia do duńskiej stolicy – metro, linia M2. Zatem pora na rozwinięcie tematu, z uwzględnieniem całej sieci tego środka transportu, który jest wzorem do naśladowania dla innych miast. Niedawno potwierdził to chociażby Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski, który w styczniu 2025 osobiście poznawał działanie kopenhaskiego metra – w związku z planowaną budową w Krakowie.

„Czas oczekiwania między pociągami jest krótki, a odstępy między nimi wynoszą zaledwie 90 sekund”. Taki komunikat zobaczymy otwierając stronę internetową kopenhaskiego metra. Tu link.

Obecnie funkcjonują cztery linie. Zielona M1 (Vanløse – Vestamager), żółta M2 (Vanløse - Københavns Lufthavn), czerwona M3 (Cityringen - okrężna) i niebieska M4 (Orientkaj - København Syd). Na niektórych odcinkach poszczególne linie mają wspólne trasy (M1 i M2 pomiędzy stacjami Christianshavn i końcową Vanløse oraz M3 i M4 pomiędzy København H i Østerport). Wówczas korzystają z tych samych torów i tej samej infrastruktury stacyjnej. Wspominam o tym, bo często (np. w Wiedniu) dla danej linii jest oddzielne torowisko, a wspólne stacje dla różnych tras to w rzeczywistości oddzielne budowle. 



Metro w Kopenhadze, schemat
Schemat sieci metra w Kopenhadze. Źródło: www.m.dk.


Kopenhaskie metro to dość młody środek transportu, który powstał w szybkim czasie. Można stwierdzić, że jego historia sięga roku 1992. Wówczas duński parlament zdecydował o budowie stołecznego metra. Prace oficjalnie zaczęły się w listopadzie 1996.

Już 19 października 2002 metro rozpoczęło swą działalność. Wówczas uruchomiono dwie linie: M1 (Nørreport – Vestamager) i M2 (Nørreport - Lergravsparken). Stopniowo dobudowywano kolejne stacje w stronę obecnej końcowej Vanløse, którą otwarto 12 października 2003. Linia M1 była już więc w całości gotowa. Natomiast przedłużenie trasy M2 z Lergravsparken do portu lotniczego nastąpiło dopiero we wrześniu 2007. 

3 września 2019 otwarto linię okrężną M3, którą budowano od 2013 roku. Do tego celu wykorzystano aż cztery maszyny drążące TBM. Po części w tunelach linii M3 poprowadzono trasę M4, której pierwszy fragment Orientkaj - København H uruchomiono 28 marca 2020. Odcinek do stacji końcowej København Syd otwarto w ubiegłym roku, 22 czerwca 2024.

Na tym jednak nie koniec. Planowana jest dalsza rozbudowa kopenhaskiego metra. Obecnie trwa ocena oddziaływania na środowisko ewentualnej linii M5 oraz analiza społeczno-ekonomiczna. Jest ona rozważana w dwóch wersjach przebiegu: Østerport – Lynetteholm lub København H – Østerport, które określane są jako rozwiązanie północne i południowe.

Tabor kopenhaskiego metra stanowią trójczłonowe pociągi serii Driverless Metro. Pierwsza transza 34 pojazdów z 2002 roku dla linii M1 i M2 została wyprodukowana przez włoskie przedsiębiorstwo AnsaldoBreda. W roku 2015 nastąpiła zmiana właściciela – przejęcie przez Hitachi (nowa nazwa Hitachi Rail Italy), dlatego pociągi dla linii M3 i M4 kupione w 2019 roku mają nazwę Hitachi Rail Italy Driverless Metro. Było to 30 pojazdów, czyli łącznie kopenhaskie metro posiada 64 pociągi.

Co ciekawe, system kopenhaskiego metra jest bezobsługowy – w pociągach brak maszynistów. Nie ma także wydzielonych kabin dla prowadzących. Tylko przestrzeń pasażerska. Przez to jazda na samym początku lub końcu wagonu jest bardzo atrakcyjna, szczególnie dla turystów. Można podziwiać wnętrza tuneli, czyli lokalizacje ukryte w innych systemach metra przed wzrokiem pasażerów.

Pociągi serii Driverless Metro mogą składać się z od dwóch do sześciu członów. Obecnie takie pojazdy (pod nazwą AnsaldoBreda lub Hitachi Rail Italy) także obsługują linie metra w Brescii (Włochy), Honolulu (USA), Mediolanie (Włochy, linie 4 i 5), Rzymie (linia C), New Taipei City (Tajwan) oraz w greckich Salonikach.

Wszystkie stacje są zabudowane – nie ma dostępu do torowiska. Drzwi otwierają się dopiero po podstawieniu pociągu. Z punktu widzenia osoby fotografującej (filmującej) pojazdy metra to dość spore utrudnienie. Na szczęście są stacje naziemne, gdzie przez okna można utrwalić wagony. Dobrym rozwiązaniem jest też wykorzystanie miejsc na początku pojazdu, choć tutaj bez użycia zoomu może być ciężko, a niestety szyby często są brudne. 



Metro w Kopenhadze, stacja Nørreport

Metro w Kopenhadze, stacja Nørreport

Metro w Kopenhadze, stacja Nørreport
Stacja metra Nørreport. Widok na podziemny peron. Torowisko jest zagrodzone przeszklonymi ścianami. Wejścia otwierają się i zamykają jednocześnie z drzwiami podstawionego pociągu. Z tej stacji korzystają dwie linie, zielona M1 i żółta M2, co widać na tablicy informacyjnej. Podany jest także na niej komunikat o czasowym wyłączeniu z eksploatacji końcowego odcinka trasy. 3.09.2024.

 

Jeszcze obiecana informacja o dojeździe metrem z kopenhaskiego lotniska do centrum miasta. Stacja linii M2 (krańcowa) Københavns Lufthavn znajduje się w rejonie zejścia na perony kolejowe. Dojście jest dobrze oznakowane. Bilety na wszystkie środki transportu publicznego kupimy w automatach biletowych DOT (Din Offentlige Transport, czyli tłumacząc Twój Transport Publiczny). Mają one charakterystyczny czerwony kolor i są ustawione na trasie przejścia z terminali do stacji. W razie ewentualnych problemów z zakupem, dostępny jest pracownik. Jednak jego głównym zadaniem jest wskazywanie wolnego automatu, bo gdy bilety chce kupić większość pasażerów samolotu, robi się kolejka. 

Praktycznym rozwiązaniem jest zainstalowanie w telefonie aplikacji DOT. Można przez nią kupić zarówno bilet jednorazowy, jak i obowiązujące dłużej, czyli 24, 48, 72, 96 lub 120 godzin. Na dojazd z lotniska i podróże po Kopenhadze oraz jej bezpośredniej okolicy wystarczy bilet City Pass Small. Obowiązuje on w autobusach, metrze, pociągach, promach i w kolei miejskiej (S-tog). Niedawno w ofercie pojawił się także bilet 12-godzinny.



DOT, aplikacja
Przykładowy rzut ekranu aplikacji DOT. Panel wyboru biletów o dłuższej ważności. Zaznaczony City Pass Small, który obejmuje strefy od 01 do 04, czyli Kopenhagę i okolicę, wraz z lotniskiem. Na górze znajduje się mała mapka pokazująca zasięg danego biletu. 


DOT, aplikacjaDOT, aplikacja
Przykładowe rzuty ekranu aplikacji DOT. W trakcie korzystania z biletu City Pass Small na 24 godziny. Na bieżąco odliczany jest czas do końca ważności. Podawane są także strefy, w których bilet obowiązuje. Na czarnym ekranie powinien być widoczny kod QR, ale wprowadzono zabezpieczenie blokujące zrobienie screenu - aby uniemożliwić nielegalne kopiowanie kodów. 


Główną stacją przesiadkową jest Kongens Nytorv, z której korzystają wszystkie linie metra (oddzielna stacja dla linii M1 i M2, oddzielna dla linii M3 i M4). Linią M2 z lotniska bezpośrednio dojedziemy do wielu atrakcji Kopenhagi. Np. wysiadając na stacji Christianshavn możemy zwiedzić Kościół Najświętszego Zbawiciela z wieżą, na górze której znajdują się charakterystyczne, zawężające się schody zewnętrzne. W pobliżu jest także słynna dzielnica Christiania, a spacerując wzdłuż kanałów dojdziemy do Nyhavn.

Nørreport to węzeł przesiadkowy do autobusów i pociągów. W jego rejonie mieści się sporo atrakcji turystycznych, np. zamek Rosenborg oraz muzea sztuki i historii naturalnej. 

Linia M2 kursuje całą dobę i nawet w nocy ma bardzo dobrą częstotliwość, która wynosi 20 minut, a w weekendy co 15 minut (tak samo trasa M1). Pozostałe linie metra także kursują całą dobę i nawet z większą częstotliwością niż trasa na lotnisko. Najczęściej w nocy odjeżdżają pociągi linii M3. Od niedzieli do czwartku, w godzinach 0:00 – 5:00 częstotliwość odjazdów wynosi 6 minut (w pozostałe noce co 12 minut). Natomiast trasa M4 kazdej nocy jeździ co 12 minut. To kolejny element, który wpływa na bardzo dobrą ocenę kopenhaskiego metra. 



Metro w Kopenhadze, stacja Københavns Lufthavn
Lotniskowa stacja kopenhaskiego metra - Københavns Lufthavn. Tu zaczyna i kończy trasę linia M2. Ten odcinek jest naziemny. Wszystkie krawędzie peronu są szczelnie zagrodzone przeszklonymi ścianami. 3.09.2024. 


AnsaldoBreda Driverless Metro, Kopenhaga, Metroselskabet

AnsaldoBreda Driverless Metro, Kopenhaga, Metroselskabet
Zabudowane perony skutecznie utrudniają dokumentowanie taboru kopenhaskiego metra. Tak przykładowo prezentuje się AnsaldoBreda Driverless Metro nr A16 na stacji linii M2 przy lotnisku. Wagon nie obsługuje pasażerów - jest odstawiony na ślepo zakończonym torze. Za chwilę po prawej stronie podstawi się inny pojazd. 3.09.2024.


AnsaldoBreda Driverless Metro, Kopenhaga, Metroselskabet

AnsaldoBreda Driverless Metro, Kopenhaga, Metroselskabet

AnsaldoBreda Driverless Metro, Kopenhaga, Metroselskabet

AnsaldoBreda Driverless Metro, Kopenhaga, Metroselskabet

AnsaldoBreda Driverless Metro, Kopenhaga, Metroselskabet

AnsaldoBreda Driverless Metro, Kopenhaga, Metroselskabet

AnsaldoBreda Driverless Metro, Kopenhaga, Metroselskabet

AnsaldoBreda Driverless Metro, Kopenhaga, Metroselskabet
Przeszklona ściana czołowa stacji lotniskowej (M2, Københavns Lufthavn) daje możliwość oglądania naziemnego torowiska. Właśnie kończy kurs wagon AnsaldoBreda Driverless Metro nr A25, który zjeżdża na przeciwny tor. Jazda na wprost nie jest możliwa, bo peron blokuje pokazany powyżej wagon nr A16. Po krótkim postoju A25 rozpocznie kolejny kurs do centrum Kopenhagi. 3.09.2024.


AnsaldoBreda Driverless Metro, Kopenhaga, Metroselskabet
Taki widok mają pasażerowie siedzący przy ścianach czołowych wagonów. Naklejka imitująca pulpit sterowniczy. Idealna do dziecięcych zabaw. W tym przypadku to wagon nr A25. 3.09.2024.


Kopenhaga metro, M2
Widok na torowisko linii M2 przy stacji Københavns Lufthavn. Niestety szyby w wagonach często są zabrudzone i powstają dodatkowe, niechciane efekty wizualne. 3.09.2024.


Kastrup, Kopenhaga metro, M2

Kastrup, Kopenhaga metro, M2Kastrup, Kopenhaga metro, M2
Widok na pierwszą za lotniskiem stację metra: Kastrup. Po prawej stronie ślepo zakończony tor odstawczy. Czołowe ściany tej stacji nie są całkowicie przeszklone, więc jest to dobra miejscówka do ewentualnego fotografowania taboru. 3.09.2024.


AnsaldoBreda Driverless Metro, Kopenhaga, Metroselskabet
Wagon AnsaldoBreda Driverless Metro o nieokreślonym numerze (A01?, być może A018) zmierzając w stronę lotniska dojeżdża do stacji Kastrup. 3.09.2024.


Kopenhaga metro, M2

Kopenhaga metro, M2Kopenhaga metro, M2

Kopenhaga metro, M2
Widok na otwarte w 2007 roku torowisko linii M2 pomiędzy stacjami Kastrup i Femøren. 3.09.2024.


Femøren, Kopenhaga metro, M2
Stacja Femøren na linii M2. 3.09.2024.


Amager Strand, Kopenhaga metro, M2Amager Strand, Kopenhaga metro, M2
Stacja Amager Strand na linii M2. Kolejna to Øresund, za którą zaczyna się odcinek podziemny. 3.09.2024.


AnsaldoBreda Driverless Metro, Kopenhaga, Metroselskabet

AnsaldoBreda Driverless Metro, Kopenhaga, Metroselskabet

AnsaldoBreda Driverless Metro, Kopenhaga, Metroselskabet
Za stacją Amager Strand znajduje się tor odstawczy. Odpoczywają na nim dwa wagony AnsaldoBreda Driverless Metro. Pierwszy ma oznaczenie A02. Niestety oba pojazdy padły ofiarą wandali - zostały pomazane. 3.09.2024.


Kopenhaga metro, M2Kopenhaga metro, M2
Odcinek linii M2 w stronę centrum. Za stacją Øresund. Tu rozpoczyna się odcinek podziemny. Następna stacja to Lergravsparken, czyli wjeżdżamy na najstarszą część kopenhaskiego metra, która jest w eksploatacji od 2002 roku. 3.09.2024.


Kopenhaga metro, M2
Linia M2. Widok na tunel metra za stacją Lergravsparken. 3.09.2024.


Christianshavn, Kopenhaga metro, M1, M2

Christianshavn, Kopenhaga metro, M1, M2
Peron podziemnej stacji Christianshavn. Z tej samej infrastruktury korzystają tu linie M1 i M2. 3.09.2024.


Christianshavn, Kopenhaga metro, M1, M2

Christianshavn, Kopenhaga metro, M1, M2
Wszystkie stacje to prostokąty. Na tych podziemnych szczególne wrażenie robi dojście - ruchome schody tak zamontowane, że widać, jak głęboko znajduje się peron. Tu stacja Christianshavn dla linii M1 i M2. 3.09.2024.


Pociągi serii Driverless Metro sterowane są przez autopilota, który realizuje wprowadzony do bazy danych harmonogram. Godziny odjazdów, postoje na stacjach wraz z obsługą drzwi i inne. Dodatkowo w centrum sterowania czuwa czterech pracowników, którzy reagują w razie potrzeby.

Przyznam, że metro w Kopenhadze to pierwszy w pełni zautomatyzowany system, z którego miałem okazję korzystać. Mówiąc dość ogólnie – robi wrażenie. Choć niestety trójczłonowe pociągi to zbyt mało przy tak dużym zainteresowaniu podróżnych. Często po prostu jest tłoczno. No ale jeśli podróżujemy na początku lub końcu pociągu, to wrażenia z jazdy są bezcenne.

Stacje metra są podobne do siebie. Perony to takie same prostokąty z otwieranymi ścianami. Nie ma tam tak niesamowitych zdobień i architektury, jak w innych europejskich systemach. Tu przykład ciekawej stacji z Wiednia

Na pewno ciekawe i robiące wrażenie są dojścia, a właściwie zejścia do stacji podziemnych, które zobaczycie na powyższych zdjęciach. 

Właścicielem metra jest spółka Metroselskabet, w której 50% udziałów ma Kopenhaga, 41,7% państwo duńskie i 8,3% gmina Frederiksberg. 

Więcej wpisów dotyczących Kopenhagi pod tagiem Dania.



Blog Transportowy na Facebooku


wtorek, 4 lutego 2025

Solaris zdobywa USA

 

Jednym z tematów poruszonych w trakcie kieleckiej (XVII Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego Transexpo) konferencji prasowej Solarisa było planowane wkroczenie producenta na rynek USA. Wydarzenie to miało miejsce 16 października 2024, a już 23 grudnia firma opublikowała informację prasową o podpisaniu pierwszego kontraktu. Dotyczy on dostawy autobusów zeroemisyjnych dla firmy King County Metro. Świadczy ona usługi transportu publicznego dla miasta Seattle w stanie Waszyngton oraz 34 innych miast.

Poniżej cytaty z tego materiału prasowego.


Pierwszy kontrakt Solarisa na rynku USA obejmuje dostawę dwóch 12-metrowych autobusów elektrycznych (40 stóp) oraz dwóch 18-metrowych (60 stóp), przegubowych pojazdów elektrycznych. Umowa przewiduje również opcję dostarczenia do 12 dodatkowych pojazdów. Dostawy autobusów zaplanowane są na drugą połowę 2026 roku.

Zamówione autobusy zostaną zbudowane w oparciu o platformę elektryczną zaprojektowaną specjalnie na rynek północnoamerykański, spełniającą wszystkie wymogi regulacyjne USA, w tym normy FMVSS i ADA. Platforma ta będzie wyposażona w najbardziej zaawansowane technologie stosowane w autobusach bateryjnych, wypracowane przez Solarisa na bazie 15-letniego doświadczenia w tej dziedzinie w produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwiązania będą obejmować nowoczesne systemy napędów elektrycznych, autorską technologię integracji baterii oraz innowacyjne funkcje łączności, które zostały przetestowane na rynku europejskim.

„Ta umowa to niezwykle ważne osiągnięcie i kamień milowy w historii Solarisa. To kolejny krok w realizacji naszych celów strategicznych i wizji, aby Solaris stał się najchętniej wybieranym dostawcą autobusów zeroemisyjnych w Ameryce Północnej. Chcemy podziękować King County Metro za wybór Solarisa i naszych produktów. To dla mnie zaszczyt być tutaj. Jestem pewien, że to początek owocnej współpracy z King County Metro i że nasze pojazdy spełnią, a nawet przewyższą oczekiwania przewoźnika”, powiedział na podpisaniu umowy Javier Iriarte, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach.

„King County Metro jest krajowym liderem w przechodzeniu na flotę zeroemisyjną, redukcję emisji gazów cieplarnianych, obniżanie kosztów utrzymania i poprawę jakości powietrza” – powiedział Dow Constantine, szef King County. „Nasze autobusy elektryczne są częścią infrastruktury wykorzystującej czystą energię, którą budujemy, aby zapewnić sieć transportową przyszłości. Rozszerzenie liczby producentów, którzy mogą wytwarzać pojazdy elektryczne dla rynku północnoamerykańskiego, przynosi korzyści nie tylko naszemu regionowi, ale także agencjom transportowym w całym kraju. Umowa między King County Metro a Solarisem to kolejny ważny krok na tej drodze.”

„Metro bardzo mocno angażuje się w budowanie zrównoważonej przyszłości poprzez innowacje i współpracę” – powiedziała Michelle Allison, Dyrektor Generalna King County Metro. „Naszym celem jest stworzenie floty zeroemisyjnej, która nie tylko poprawi jakość życia w naszych społecznościach, ale także sprawi, że będziemy liderem w zakresie odpowiedzialności za środowisko. Współpraca Metro z producentem autobusów elektrycznych i wodorowych Solaris pomoże przezwyciężyć niedobór w produkcji autobusów i potencjalnie zapewni więcej opcji dla innych firm transportowych w Ameryce Północnej.”

Do tej pory Solaris dostarczył ponad 5000 pojazdów zeroemisyjnych – autobusów bateryjnych, wodorowych i trolejbusów – które są eksploatowane w blisko 30 krajach. Solaris posiada najszerszą ofertę produktową na rynku, obejmującą wszystkie długości i technologie napędowe, z naciskiem na rozwiązania nisko- i zeroemisyjne. W 2017 roku Solaris Urbino 12 electric (12-metrowy autobus bateryjny) otrzymał tytuł „Bus of the Year”, a w tym roku Solaris Urbino 18 hydrogen (18-metrowy pojazd z wodorowym ogniwem paliwowym) został zdobywcą tytułu „Bus of the Year 2025” w Europie.

„Na rynku europejskim marka Solaris cieszy się powszechnym uznaniem ze względu na jakość i doskonałe osiągi swoich pojazdów zeroemisyjnych. Teraz dążymy do przeniesienia tej sprawdzonej technologii na rynek amerykański. Zobowiązujemy się wspierać transformację transportu na bezemisyjny w miastach w Europie i Ameryce Północnej poprzez opracowywanie i dostarczanie najbardziej niezawodnych i innowacyjnych produktów. Ten kontrakt to znaczący postęp dla branży autobusowej w USA i ma potencjał, aby stać się przełomem dla regionu w nadchodzącej dekadzie” – podsumował Iriarte.



Solaris dla USA, King County Metro
Wizualizacja Solarisów na rynek USA. Źródło: Solaris, materiały prasowe.


Brzmi pięknie i oby wszystko się udało. Od momentu opublikowania tej informacji prasowej w USA nastąpiła dość poważna zmiana. W dniu 20 stycznia 2025 na prezydenta został zaprzysiężony Donald Trump, który już pierwszego dnia zapowiedział odejście kraju od ekologii oraz nałożenie ceł na zagranicznych producentów. Czas pokaże, jak to wszystko będzie wyglądało.  

Teraz jeszcze kilka zdjęć przedstawiających tabor King County Metro kursujący po Seattle. Pojazdy te udokumentowała firma Google w ramach usługi Street View.



New Flyer XDE60, King County Metro, Seattle

New Flyer XDE60, King County Metro, Seattle

New Flyer XDE60, King County Metro, Seattle
Seattle. Na 4th Ave S pozuje hybrydowy New Flyer XDE60 nr 8179 z 2016 roku, eksploatacja od 2017. Luty 2023. Źródło: Google Street View.


New Flyer XDE60, King County Metro, Seattle

New Flyer XDE60, King County Metro, Seattle

New Flyer XDE60, King County Metro, Seattle

New Flyer XDE60, King County Metro, Seattle

New Flyer XDE60, King County Metro, Seattle

New Flyer XDE60, King County Metro, Seattle
Hybrydowy New Flyer XDE60 nr 8071 z 2016 roku na 5th Ave. Wrzesień 2017. Źródło: Google Street View.


New Flyer DE60, King County Metro, Seattle

New Flyer DE60, King County Metro, Seattle

New Flyer DE60, King County Metro, Seattle
Ta sama lokalizacja na 5th Ave, ale znacznie wcześniej i pojazd, którego w ruchu już nie zobaczymy. To New Flyer DE60 nr 2444 z 1998 roku. Wersja o dodatkowo powiększonej komorze silnika, aby móc pomieścić mocniejszą jednostkę Cummins M11. Te wersje autobusów New Flyer zostały już wycofane z ulic Seattle. Czerwiec 2011. Źródło: Google Street View.


New Flyer DE60, King County Metro, Seattle

New Flyer DE60, King County Metro, Seattle

New Flyer DE60, King County Metro, Seattle

New Flyer DE60, King County Metro, Seattle

New Flyer DE60, King County Metro, Seattle
Inny przykład wycofanego z ulic Seattle taboru. 5th Ave i New Flyer DE60 nr 2494 z 1999 roku. Czerwiec 2011. Źródło: Google Street View.


New Flyer DE60LFR, King County Metro, Seattle

New Flyer DE60LFR, King County Metro, Seattle

New Flyer DE60LFR, King County Metro, Seattle
Granatowo-żółty New Flyer DE60LFR (odświeżona wersja modelu DE60LF) nr 6936 z 2012 roku. Pojazd nadal w eksploatacji. 5th Ave. Widoczny także fragment zielono-żółtej hybrydy New Flyer XDE60 nr 8224 z 2017 roku. Maj 2019. Źródło: Google Street View.


New Flyer DE60LF, King County Metro, Seattle

New Flyer DE60LF, King County Metro, Seattle

New Flyer DE60LF, King County Metro, Seattle

New Flyer DE60LF, King County Metro, Seattle
Kolejny autobus, którego King County Metro już nie eksploatuje w Seattle. To New Flyer DE60LF nr 2642 z 2004 roku. Google udokumentowało go na South Main St, gdzie wyznaczono pętlę uliczną. Lipiec 2021. Źródło: Google Street View. 


Gillig Phantom 40', King County Metro, Seattle

Gillig Phantom 40', King County Metro, Seattle

Gillig Phantom 40', King County Metro, Seattle

Gillig Phantom 40', King County Metro, Seattle

Gillig Phantom 40', King County Metro, Seattle
Na pętli przy South Main St odpoczywa Gillig Phantom 40' nr 3327. Rocznik 1996. Gillig jest marką amerykańską (New Flyer kanadyjską). Model Phantom 40' był produkowany w latach 1980 – 2008, ciesząc się szczególną popularnością w mniejszych miejscowościach. Obecnie King County Metro nie eksploatuje już tych pojazdów. Czerwiec 2011. Źródło: Google Street View.


Oprócz wspomnianych, zamówionych czterech Solarisach, firma King County Metro oczekuje na aż 89 elektrycznych autobusów Gillig Low Floor Plus EV. 



Gillig Low Floor Plus EV
Gillig Low Floor Plus EV - fragment oferty producenta. Źródło: Gillig. Warto zwrócić uwagę na charakterystyczne nadkola, które od lat wyróżniają produkty tej marki.


Więcej materiałów dotyczących autobusów marki New Flyer pod tym linkiem.



Wpisy z tagiem Solaris


środa, 29 stycznia 2025

Nowe filmy – grudzień 2024 oraz najpopularniejsze 2024

 

Pora na podsumowanie ostatniego miesiąca na kanale filmowym Bloga Transportowego, czyli Lukaszwo – Transport Movies. W grudniu 2024 opublikowałem łącznie osiem nowych nagrań. Jeden duży film 4K i siedem krótkich shortsów. Tematyka tramwajowa, kolejowa i autobusowa.

Tradycyjnie zaczynam od dużego filmu. To materiał prezentujący tramwaje w stolicy Łotwy. Znalazły się w nim wszystkie obecnie eksploatowane liniowo wagony. Najnowsze Škoda 15T i mające już swoje lata Tatra T3A i Tatra T3MR.



Škoda 15T, Rīgas satiksme
Fragment filmu. Škoda 15T nr 57171 na linii 11. Rejon opery. Krišjāņa Barona iela.


Tatra T3A, Rīgas satiksme
Fragment filmu. Tatra T3A + Tatra T3A nr 30917 + 30928 na linii 5. Rejon opery. Aspazijas bulvāris.


Tatra T3MR, Rīgas satiksme
Fragment filmu. Tatra T3MR + Tatra T3MR nr 35054 + 35065 na linii 7. Kronvalda Blvd przy pętli Ausekļa iela.


Nagrywałem 2 i 3 października 2024. Oto, co zobaczycie na filmie:

- Škoda 15T nr 57171 na linii 11. Rejon opery. Krišjāņa Barona iela,

- Tatra T3A + Tatra T3A nr 30917 + 30928 na linii 5. Rejon opery. Aspazijas bulvāris,

- Tatra T3A + Tatra T3A na linii 5. Tramwaj zjeżdża z Akmens tilts (Most Kamienny) i zatrzymuje się na przystanku „Grēcinieku iela”,

- Tatra T3MR + Tatra T3MR nr 35054 + 35065 na linii 7. Kronvalda Blvd przy pętli Ausekļa iela,

- Škoda 15T nr 57171 na linii 11. Kronvalda Blvd przy pętli Ausekļa iela,

- Škoda 15T nr 57103 na linii 11. Krišjāņa Barona iela,

- Tatra T3A + Tatra T3A nr 30100 + 30111 na linii 5. Szerokie przejście dla pieszych przez Aspazijas bulvāris,

- Škoda 15T (lub 15T2) na linii 11. Szerokie przejście dla pieszych przez Aspazijas bulvāris,

- Tatra T3A + Tatra T3A nr 30536 + 30547 na linii 5. Przejazd obok Łotewskiego Teatru Narodowego (Latvijas Nacionālais teātris),

- Škoda 15T2 nr 57541 na linii 7. Przejazd obok Łotewskiego Teatru Narodowego (Latvijas Nacionālais teātris).





Teraz zapraszam do Włoch. Na teren wielkiego dworca kolejowego Milano Centrale. Właśnie odjeżdża z niego Frecciarossa 1000, skład nr 30. Niestety nie ustaliłem, jaka jest relacja tego pociągu dużych prędkości. To krótkie nagranie będzie częścią materiału dotyczącego głównego mediolańskiego dworca. Dawno temu pisałem już o starszych generacjach pociągów Frecciarossa – tu link

Nagrywałem 18 marca 2024.





Kolejne grudniowe nagranie powstało w Krakowie. Przez ul. Starowiślną przejeżdża trójwagonowy skład Konstal 105Na nr RZ264+RZ265+RZ260. Obsługuje on linię 52 w stronę pętli Czerwone Maki P+R. Nagrywałem 24 października 2024. 





Teraz coś autobusowego. Jeden z najstarszych autobusów z MZK Kędzierzyn-Koźle przejeżdża przez ul. Szymanowskiego. Linia nr 2, kierunek Osiedle Piastów. To Solaris Urbino 12 nr 152 z 2004 roku. Nagrywałem 7 grudnia 2024.





Wracając do kategorii Kolej zapraszam na stację Kraków Płaszów. Właśnie odjeżdża z niej pociąg IC „Hetman” w relacji Hrubieszów Miasto - Kraków Główny. Prowadzi go niespotykana wcześniej w tej części Polski lokomotywa serii SU160. Dokładnie to SU160-006 z 2015 roku. Te maszyny pojawiły się w stolicy Małopolski wraz z wprowadzeniem rozkładu jazdy 2024/2025. Nagranie powstało 17 grudnia 2024.





W okresie świątecznym tradycją większości przewoźników tramwajowych jest ozdabianie taboru. Często powstają wręcz dzieła sztuki na torach. Na taki skład trafiłem w czeskim Olomoucu (wersja spolszczona to Ołomuniec). 

Świąteczny tramwaj to Pragoimex EVO1 nr 212+213. Nagrałem go na ulicy 8. Května (po polsku 8 Maja, bo květen to maj) w dniu 14 grudnia 2024. Razem z nim po mieście jeździł także skład ozdobionych Tatr, ale nie udało mi się go udokumentować.





Jeszcze jedno ujęcie świątecznego składu Pragoimex EVO1 nr 212+213. Tym razem już po ciemku. Ta sama lokalizacja, lecz przeciwny kierunek. Ulica 8. Května. 14 grudnia 2024.





Ostatni z grudniowych filmów powstał w Rybniku. Plac Wolności. Odjeżdża Solaris Urbino 12 hybrid nr 010 (Komunikacja Miejska Rybnik) na linii 46. To 2023 rocznik. 15 grudnia 2024.





Tyle w temacie nowości. Teraz małe podsumowanie roku 2024 na kanale filmowym Lukaszwo – Transport Movies. 

Jak napisał mi YouTube, w roku 2024 moimi najlepszymi filmami były dwa materiały prezentujące Mercedesy Citaro. 

Widzowie przez ponad 55 godzin oglądali autobus nr DC512 z MPK Kraków, który obsługiwał linię czasową 704. Jest to starsze nagranie, z 2 lipca 2011. Obecnie już historyczne, bo autobus w 2024 roku został zezłomowany.





Drugi najpopularniejszy Mercedes-Benz Citaro na moim kanale kursuje po Wiedniu. Pojazd nr 8175 z Wiener Linien na linii 1A. To najlepszy film typu shorts. Zdobył on ponad 30 polubień, a wyświetlono go ponad 3600 razy.





Jeszcze wracając do pierwszego z przedstawionych filmów. Tramwaje kursujące po Rydze już za jakiś czas będą bohaterami oddzielnego materiału.



Blog Transportowy na YouTube (kanał Lukaszwo - Transport Movies)


piątek, 24 stycznia 2025

Tatra w zoo

 

We wpisie dotyczącym dojazdu do zoo w czeskim Olomoucu (tu link) zapowiedziałem materiał o ciekawym okazie na jednym z wybiegów. Zatem czas na realizację tej obietnicy.

Kiedy z żoną zwiedzaliśmy tamtejszy ogród zoologiczny, trwały prace modernizacyjne. Brała w nich udział między innymi kultowa czechosłowacka ciężarówka. To właśnie ona jest tym ciekawym okazem.

Mowa o Tatrze 815, którą udało mi się udokumentować na nieczynnym wybiegu. Zabudowa wywrotki. Pojazd był w trakcie załadunku. Własność firmy LB2000 z Olomouca. Koparka to Hyundai 170W-7. 

Było to 21 lipca 2022. Słoneczny i bardzo upalny dzień. 



Tatra 815, Hyundai 170W-7, zoo Olomouc, LB2000

Tatra 815, Hyundai 170W-7, zoo Olomouc, LB2000

Tatra 815, Hyundai 170W-7, zoo Olomouc, LB2000

Tatra 815, Hyundai 170W-7, zoo Olomouc, LB2000

Tatra 815, Hyundai 170W-7, zoo Olomouc, LB2000

Tatra 815, Hyundai 170W-7, zoo Olomouc, LB2000
Tatra 815 pozuje do zdjęć na terenie ogrodu zoologicznego w Ołomuńcu. 21.07.2022.


Zatem ogród zoologiczny to nie tylko zwierzęta. Zdarzają się i takie ciekawe okazy. 

Pozostając w temacie atrakcji transportowych ogrodów zoologicznych, następnym razem zaproszę Was do Łodzi. Tam z dzikimi kotami emeryturę spędza wagon towarowy.



Blog Transportowy na Facebooku