środa, 9 lutego 2022

Parada autobusów MPK Kraków, 26.09.2021 (1)

 

W roku 2021 do Krakowa powróciły parady taboru komunikacji miejskiej. Opisywałem już przejazd wagonów typu N, który miał miejsce 13 czerwca (tu link). Kolejna kolumna pojazdów MPK Kraków przejechała przez miasto 26 września 2021 (niedziela). W zasadzie były to dwie parady. 

Osobno prezentowały się historyczne i współczesne autobusy MPK, a w innej kolumnie jechał tabor tramwajowy. Ponieważ obie parady przemieszczały się jednocześnie, na dokumentowanie wybrałem tylko jedną – autobusową. Jej trasa pozwalała na fotografowanie pięknych pojazdów w kilku miejscach.

Autobusy wyruszyły o godzinie 11:30 z zajezdni Bieńczyce, przemieszczając się następującą trasą: ul. Makuszyńskiego, Kocmyrzowska, Obrońców Krzyża, Żeromskiego, al. Róż, al. Przyjaźni, al. Solidarności (tu nastąpiło spotkanie z paradą tramwajową), pl. Centralny, al. Andersa, al. Bora-Komorowskiego, Młyńska, Meissnera, Lema i stamtąd wjazd na teren Tauron Areny Kraków, wraz z przejazdem przez budynek. 

W rejonie Tauron Areny (na al. Pokoju) zakończyła się także parada tramwajowa. Dlaczego obie kolumny dotarły w to samo miejsce? Na terenie Tauron Areny odbywała się 4. Wielka Lekcja Ekologii pod hasłem „Kraków dla klimatu”. 

Do tego, co działo się przy Tauron Arenie jeszcze powrócę. Najpierw jednak autobusowa parada. Jej przejazd udało mi się dokumentować w trzech lokalizacjach. Na początek wybrałem skrzyżowanie ul. Kocmyrzowskiej z Obrońców Krzyża. 

Przejazd parady autobusów był zabezpieczany przez policję i pracowników MPK. Jako pierwszy jechał najstarszy czynny w Polsce autobus, czyli Rugby Express L z roku 1929.

Za nim przemieszczał się Ikarus 620 #118 z przyczepą Karosa B40 #600 (czeska ksywka tego pojazdu to „vlečka”). Następnie jechał kolejny mały przedstawiciel bogatej kolekcji historycznego taboru MPK Kraków. Nysa 522 #803. Rocznik 1980. Taki tabor wykorzystywano do obsługi linii mikrobusowych „M”. To był ciekawy rozdział krakowskiej komunikacji miejskiej. 



Rugby Express L, MPK Kraków
Wyjątkową paradę krakowskich autobusów prowadził Rugby Express L. 26.09.2021.


Ikarus 620 + przyczepą Karosa B40, MPK KrakówIkarus 620 + przyczepą Karosa B40, MPK Kraków
Jako drugi jechał Ikarus 620 z przyczepą Karosa B-40. W tle Nysa 522.

 
Nysa 522, MPK Kraków
Nysa 522 #803. Kolor dość nietypowy, ale również i tak malowane były pojazdy obsługujące linie mikrobusowe „M”. Miały różne barwy - w zależności od tego, jak pomalowana partia Nysek opuszczała fabrykę.


Zestaw, który jechał za Nysą był dla mnie wielkim zaskoczeniem. Miłą niespodzianką. To dwa nowe pojazdy w jakże bogatej kolekcji taboru historycznego MPK Kraków.

Pogotowie techniczne powstałe na bazie autobusu Jelcz 272 MEX z przyczepą autobusową Gottfried Lindner z 1943 roku. Powiem krótko: rewelacja. Przejazd w paradzie był premierowym pokazem tych pojazdów.

Warto jeszcze dodać, że to już drugi odrestaurowany „pogot” w zbiorach przewoźnika. Pierwszy to Ikarus 280/A. Tu jego zdjęcie.


Pogotowie techniczne Jelcz 272 MEX + przyczepa autobusowa Gottfried Lindner

Pogotowie techniczne Jelcz 272 MEX + przyczepa autobusowa Gottfried LindnerPogotowie techniczne Jelcz 272 MEX + przyczepa autobusowa Gottfried Lindner

Pogotowie techniczne Jelcz 272 MEX + przyczepa autobusowa Gottfried Lindner
Premierowy przejazd dwóch kolejnych krakowskich zabytków: pogotowie techniczne na bazie autobusu Jelcz 272 MEX + przyczepa osobowa Gottfried Lindner. 


Za pogotowiem autobusowym paradowały pozostałe krakowskie „ogórki”, czyli Jelcz 272 MEX z przyczepą Jelcz PO1 i niesamowity przegubowiec, Jelcz 021 #549.


Jelcz 272 MEX z przyczepą Jelcz PO1, MPK KrakówJelcz 272 MEX z przyczepą Jelcz PO1, MPK Kraków
Jelcz 272 MEX z przyczepą Jelcz PO1 (#341+608).


Jelcz 021, MPK KrakówJelcz 021, MPK Kraków
Jelcz 021 #549.


Następni uczestnicy parady to Jelcz M-11 #12240 i dwa Ikarusy 280.26. Biało-czerwony #34260
i jeszcze kilka miesięcy wcześniej błękitny, a tu już w nowym schemacie malowania #24575.


Jelcz M-11, MPK KrakówJelcz M-11, MPK Kraków
Jelcz M-11 #12240.


Ikarus 280, MPK KrakówIkarus 280, MPK Kraków
Ikarus 280 #34260.


Ikarus 280, MPK KrakówIkarus 280, MPK Kraków
Ikarus 280 #24575 w nowej wersji malowania.


Za Ikarusami jechał „melon”, czyli Autosan H6-20.02 #10108, a następnie Scania CN113ALB #38030 i Scania CN113CLL #PS001. 

Jako ostatni przedstawiciel taboru historycznego przemieszczał się MAN SG242 #36001. Takich autobusów mogło po Krakowie jeździć całkiem sporo, ale finalnie nic z tego nie wyszło (brak zainteresowania producenta polskim rynkiem i jego wymaganiami taborowymi) i zakupiono tylko jeden egzemplarz. 



Autosan H6-20.02, MPK Kraków
Autosan H6-20.02 #10108.


Scania CN113ALB, MPK Kraków
Scania CN113ALB ##38030.


Scania CN113CLL, MPK KrakówScania CN113CLL, MPK Kraków
Pierwsza krakowska Scania CN113CLL, czyli pojazd #PS001.


MAN SG242, MPK KrakówMAN SG242, MPK Kraków
MAN SG242 #36001.


Kolejne paradujące autobusy reprezentowały tabor obecnie eksploatowany przez MPK Kraków. Jako pierwszy jechał przedstawiciel najliczniejszej grupy przegubowców w mieście, Solaris Urbino 18 czwartej generacji #BR501. Obecnie 118 egzemplarzy.

Następny autobus to jeden z 30 przedstawicieli modelu Mercedes-Benz Citaro hybrid, a dokładniej egzemplarz o oznaczeniu PO206. Oprócz niego jest jeszcze 56 takich tradycyjnych Diesli, czyli łącznie przewoźnik eksploatuje aż 86 najnowszych Citaro (więcej o nich tutaj).

Za Mercedesem jechał Solaris Urbino 12,9 Hybrid #BH402. Rocznik 2014. MPK Kraków eksploatuje tylko dziewięć takich autobusów.

Kolejny pojazd to elektryczny przegubowiec. Solaris Urbino 18 electric #DN002. Rocznik 2017. Po Krakowie jeżdżą aż 54 takie autobusy.

Paradę kończył Autosan M09LE #DA108. Rocznik 2009. Takich autobusów przewoźnik ma 36 egzemplarzy.



Solaris Urbino 18, MPK Kraków
Solaris Urbino 18 #BR501.


Mercedes-Benz Citaro hybrid, MPK Kraków
Mercedes-Benz Citaro hybrid #PO206.


Solaris Urbino 12,9 Hybrid, MPK KrakówSolaris Urbino 12,9 Hybrid, MPK Kraków
Solaris Urbino 12,9 Hybrid #BH402.


Solaris Urbino 18 electric, MPK KrakówSolaris Urbino 18 electric, MPK Kraków
Solaris Urbino 18 electric #DN002.


Autosan M09LE, MPK Kraków
Autosan M09LE #DA108.


Autobusy odjechały w stronę pl. Centralnego, a ja przeszedłem około 400 m, do ronda Kocmyrzowskiego, gdzie ta niezwykła kolumna miała pojawić się już za kilka minut.

Wykonane wówczas zdjęcia (a w zasadzie screeny z materiału filmowego) przedstawię w drugiej części tego reportażu.



Wpisy z tagiem MPK Kraków


piątek, 4 lutego 2022

TCDD, pociągiem z Çamlıka do Selçuku (3)

 

Ostatnio pisałem o składzie towarowym przejeżdżającym przez Selçuk (tu link). Udokumentowaliśmy go czekając na pociąg nr 32705 w relacji İzmir (Basmane) – Denizli. Planowy przyjazd o godzinie 12:08. 

Osobówka była opóźniona. Pewnie właśnie dlatego wcześniej puszczono towarowy. Niestety w Selçuku nie zapowiada się pociągów (nie ma też żadnych tablic informacyjnych), więc nie wiedzieliśmy, ile jeszcze pozostało czekania na tym dość męczącym upale.

Natomiast grupka kilkunastu osób stojących bezpośrednio przy budynku stacyjnym o czasie przyjazdu została poinformowana przez pracownika TCDD (chyba dyżurny ruchu) osobiście, jak wcześniej my w Çamlıku. Zatem taka forma informacji pasażerskiej była tu standardem. 

Postanowiłem dowiedzieć się, kiedy pociąg 32705 przyjedzie, bo jeżeli miałoby to nastąpić dopiero za 20 minut lub później, to zrezygnowalibyśmy z czekania. Pracownik kolei siedzący w budynku stacyjnym nie odpowiedział mi, ale zawołał inną osobę (umundurowaną). Mężczyzna ten wyjaśnił mi, że pociąg przyjedzie już za 5 minut, a następnie zaczęły się dodatkowe uprzejmości – życzył mi miłego dnia i szczęśliwej podróży.

Spalinowy zespół trakcyjny Anadolu obsługujący pociąg do Denizli na stację wjechał około godziny 12:20. Był to czteroczłonowy pojazd o oznaczeniu MT 15451. Wysoki numer kolejny (51) wskazywał, że to jeden z najnowszych szt.



TCDD, TÜVASAŞ Anadolu, Selçuk

TCDD, TÜVASAŞ Anadolu, Selçuk

TCDD, TÜVASAŞ Anadolu, Selçuk

TCDD, TÜVASAŞ Anadolu, Selçuk
TÜVASAŞ Anadolu nr MT 15451 jako pociąg nr 32705 wjeżdża na stację Selçuk. 5.08.2021.


TCDD, TÜVASAŞ Anadolu, Selçuk
MT 15451 do Denizli w trakcie wymiany pasażerów na stacji Selçuk. 5.08.2021.


TCDD, TÜVASAŞ Anadolu, Selçuk

TCDD, TÜVASAŞ Anadolu, SelçukTCDD, TÜVASAŞ Anadolu, Selçuk
Zbliżenia na detale Anadolu MT 15451.


TCDD, TÜVASAŞ Anadolu, Selçuk
Wymiana pasażerów zakończona. Opóźniony pociąg nr 32705 w relacji İzmir (Basmane) – Denizli gotowy do odjazdu. Po prawej stronie widoczny Hyundai Rotem o oznaczeniu E22125 obsługujący İZBAN. Po lewej przejście podziemne na peron nr 2, z którego korzysta wyłącznie İZBAN.


TCDD, TÜVASAŞ Anadolu, Selçuk

TCDD, TÜVASAŞ Anadolu, SelçukTCDD, TÜVASAŞ Anadolu, Selçuk

TCDD, TÜVASAŞ Anadolu, SelçukTCDD, TÜVASAŞ Anadolu, Selçuk

TCDD, TÜVASAŞ Anadolu, SelçukTCDD, TÜVASAŞ Anadolu, Selçuk
TÜVASAŞ Anadolu MT 15451 odjeżdża ze stacji Selçuk. Najbliższy postój w Çamlıku.


Tak zakończyliśmy dokumentowanie taboru tureckich kolei TCDD. Pierwotnie w planach miałem jeszcze obejrzenie ustawionego za dworcem parowozu, ale mega upał i nasze zmęczenie skutecznie zniechęciły nas do tego punktu programu. Tym bardziej, że parowozów tego dnia mieliśmy wręcz nadmiar (po wizycie w muzeum w Çamlıku).    

Maszynę tę udokumentowała firma Google. Jest widoczna na zdjęciach z usługi Street View. To lokomotywa o oznaczeniu 34054. Rocznik 1930, producent NOHAB ze Szwecji. Ponieważ identyczny parowóz (o numerze 34056) jest eksponatem muzeum w Çamlıku, więcej informacji o tych maszynach podam w oddzielnym, dedykowanym wpisie (w jednej z kolejnych części relacji z Çamlıka).


TCDD 34054, NOHAB, Selçuk

TCDD 34054, NOHAB, SelçukTCDD 34054, NOHAB, Selçuk

TCDD 34054, NOHAB, Selçuk
Parowóz pomnik TCDD 34054 (NOHAB) na stacji Selçuk. Obok żuraw wodny. Na kabinie tureckie symbole narodowe i podobizna Mustafa Kemala Atatürka. Sierpień 2020. Źródło: Google Street View.


Na zakończenie materiału o podróży pociągiem TCDD z Çamlıka do Selçuku zapraszam do obejrzenia nagranego wówczas filmu. 

Zaczyna się on na stacji Çamlık, na którą właśnie wjeżdża TÜVASAŞ Anadolu nr MT 15410 jako pociąg nr 32706 w relacji Denizli - İzmir (Basmane). To nim dojechaliśmy do Selçuku, gdzie udokumentowałem odjazd tego pojazdu.

Dalsza część filmu to przejazd pociągu towarowego prowadzonego lokomotywą TÜLOMSAŞ DE 33 067. Potem zobaczycie prezentowane w tym wpisie Anadolu nr MT 15451 jako pociąg nr 32705 w relacji İzmir (Basmane) - Denizli. Zespół trakcyjny udokumentowałem w trakcie wjazdu i odjazdu ze stacji Selçuk.




W najbliższym czasie zamieszczę wpis dotyczący stacji İzmir (Basmane). Stopniowo będę także kontynuował prezentację ekspozycji muzeum z Çamlıka (tu link).



Akcesoria transportowe