W listopadzie Iveco przesłało kilka informacji prasowych. Do prezentacji w Blogu Transportowym wybrałem jedną z nich – poświęconą nowemu Stralisowi X-WAY.
Jak podał producent, nowy Stralis X-WAY to „zupełnie nowa gama pojazdów dla użytkowników z branży budowlanej i sektora usług komunalnych, która łączy legendarną wytrzymałość terenową podwozia IVECO Trakker z największą w swojej klasie ładownością, osiągami drogowymi i oszczędnością paliwa”. Poniżej pełna treść udostępnionego materiału.
IVECO Stralis X-WAY to całkowicie nowa gama pojazdów opracowanych z myślą o przewozach specjalizowanych i logistyce budowlanej. Pojazdy z tej serii oferują doskonałe połączenie charakterystyki odpowiedniej do jazdy szosowej ze zdolnością do jazdy w terenie.
Stralis X-WAY wyróżnia się wyjątkowo niskim całkowitym kosztem posiadania. Jest to zasługa technologii IVECO służących obniżeniu zużycia paliwa i poprawie charakterystyki szosowej, takich jak opatentowany układ oczyszczania spalin HI-SCR niewymagający regeneracji na postoju.
Stralis X-WAY w wersji Super Loader jest przełomowym rozwiązaniem pod względem wyjątkowo niskiej masy pojazdu gotowego do jazdy (zaledwie 8845 kg w teście przeprowadzonym przez UTAC), która przekłada się na najwyższą ładowność w tym segmencie. Jest ona większa o 355 kg w porównaniu z innym najlepszym modelem certyfikowanym przez UTAC, co oznacza korzyści finansowe nawet do 23 500 euro rocznie.
Stralis X-WAY NP, napędzany z wykorzystaniem czołowej w branży technologii gazu ziemnego opracowanej przez IVECO, oprócz ładowności i osiągów oferuje także inne zalety środowiskowe. Są one szczególnie ważne dla operatorów świadczących usługi logistyczne dla branży budowlanej w centrach miast, gdzie obowiązują ograniczenia wjazdu dla samochodów z silnikami wysokoprężnymi, oraz na placach budowy funkcjonujących w cyklu całodobowym, gdzie obowiązują rygorystyczne normy dotyczące emisji hałasu.
Stralis X‑WAY podnosi poprzeczkę w segmencie logistyki budowlanej i usług komunalnych, oferując najwyższą ładowność w swojej klasie: wersja Super Loader na podwoziu 8x4 opracowana jako podstawa dla betonomieszarki waży niespełna 8845 kg, więc klienci dysponujący takim samochodem mogą zaoferować przewóz naprawdę ciężkiego ładunku.
W pojazdach z nowej serii zastosowano wręcz ekstremalne podejście modularne, dzięki któremu samochody mogą być ściśle dopasowane do specyfiki każdego sposobu eksploatacji, bez żadnych kompromisów. Jest to podstawowy atut w sektorze przewozów specjalizowanych, gdzie indywidualizacja okazuje się być bardziej zasadą niż wyjątkiem oraz gdzie wymagania różnią się od siebie w poszczególnych krajach. Dzięki elastyczności Stralis X‑WAY doskonale sprawdzi się w wielu różnych zastosowaniach — od lekkiej wywrotki do betonomieszarki.
Najniższa w tej klasie masa własna została osiągnięta poprzez szereg rozwiązań konstrukcyjnych, takich jak przeprojektowanie tylnego mechanicznego zawieszenia, optymalizacja architektury podwozia i jego poprzecznych segmentów, a także zastosowanie silnika IVECO Cursor 9 o mocy 400 KM, nowych 1‑piórowych resorów z przodu i 2‑piórowych resorów z tyłu, bezsprzęgłowej przystawki odbioru mocy przenoszącej 800 Nm momentu obrotowego oraz opcjonalnych aluminiowych obręczy kół i zbiorników paliwa. Tak powstał solidny pojazd, na którym nasi klienci mogą polegać w trudnych warunkach placu budowy, przewożąc najcięższe ładunki w logistyce budowlanej i usługach komunalnych. Korzystając przy tym z doskonałych parametrów pod względem zużycia paliwa, bezpieczeństwa i komfortu na utwardzonych nawierzchniach.
Stralis X‑WAY jest wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania IVECO przydatne w misjach drogowych. Wykazano, że sprawdzone technologie obniżania zużycia paliwa zastosowane w modelu Stralis XP obniżają spalanie o 11,2%, co potwierdziła TÜV SÜD — jedna z czołowych światowych organizacji świadczących usługi w zakresie certyfikacji rozwiązań technicznych. Gruntownie przeprojektowany zespół napędowy oferuje jeszcze lepsze parametry pod względem osiągów i zużycia paliwa. Opatentowany układ oczyszczania spalin HI-SCR pozwala ograniczyć emisję tlenków azotu o 97% — co stanowi najwyższy wskaźnik na rynku — i nie wymaga regeneracji na postoju, co zmniejsza koszty przeglądów i maksymalizuje dyspozycyjność pojazdu. Najlepsza w swojej klasie zautomatyzowana przekładnia HI-TRONIX jest dostępna w wersji 12 i 16 biegowej. Architektura elektryczna i elektroniczna HI‑MUX umożliwia wprowadzenie szeregu funkcji obniżających zużycie paliwa i poprawiających bezpieczeństwo. Należy do nich supernowoczesny system HI-CRUISE, w którym zintegrowano funkcje wspomagające prowadzenie pojazdu, takie jak ECO-ROLL oraz przewidujące sterowanie zmianą biegów i tempomatem. Do obniżenia zużycia paliwa w każdej sytuacji przyczynia się też inteligentny osprzęt. Inne rozwiązania, takie jak hamulce tarczowe, również zmniejszają całkowity koszt posiadania.
Szeroka oferta konfiguracji obejmuje wersje 2 i 4 osiowe, a także 8x4 tridem, podwozia oraz ciągniki, wiele wersji silnikowych, różne skrzynie biegów i przystawki odbioru mocy (w tym PTO montowaną między silnikiem a skrzynią biegów, przenoszącą do 2450 Nm momentu obrotowego). Trzy silniki (Cursor 9, Cursor 11 stanowiący nowość w wersjach 6x4 i 8x4 oraz Cursor 13) i trzy skrzynie biegów (manualna, automatyczna Allison oraz zautomatyzowana ZF HI-TRONIX z 12 lub 16 przełożeniami) oferują szerokie spektrum możliwości.
Stralis X‑WAY jest oferowany w trzech konfiguracjach wysokości zawieszenia dopasowanych do różnych potrzeb klientów — uzależnionych od tego, czy samochód będzie eksploatowany głównie na szosie czy w terenie. Konfiguracja On, przewidziana głównie do jazdy szosowej, gdzie liczy się jak najlepsza widoczność i wygodny dostęp do kabiny, teraz występuje także w wersjach wieloosiowych. Konfiguracja Off z pełną homologacją terenową zapewnia osiągi i mobilność poza utwardzonymi drogami. On+ to konfiguracja pośrednia, przeznaczona dla klientów oczekujących najkorzystniejszego połączenia charakterystyki szosowej i terenowej.
Modułowe podejście zastosowane w Stralisie X‑WAY dotyczy także kabin. Klienci mogą wybierać wersje najlepiej odpowiadające realizowanym przez nich misjom oraz czasowi spędzanemu na drodze: krótka kabina AD z niskim dachem, kabina sypialna AT z niskim lub średnim dachem, a dla najwyższego komfortu kabina sypialna AS HI‑WAY zaprojektowana specjalnie pod kątem wygody kierowcy pracującego na długich trasach i nagrodzona tytułem Samochodu Ciężarowego Roku 2013. Kierowcom zapewniono komfort i bezpieczeństwo zarówno na dłuższych odcinkach, jak i przy trwających krócej zadaniach terenowych, wiążących się z odbiorem lub dostawą ładunków na plac budowy.
Nowy Stralis X‑WAY jest dostępny z oponami MICHELIN X® WORKS™, opracowanymi z myślą o dostawach na plac budowy. Opony w rozmiarze 315/80 R 22,5 i 13 R 22,5 na osie kierowane i napędowe mają obniżone opory toczenia (klasa C wg EKG/R117). Ogumienie MICHELIN X® WORKS™ pozwala na dalsze ograniczenie zużycia paliwa w porównaniu z poprzednim modelem MICHELIN X® WORKS™ XZY (klasa D wg EKG/R117), bez pogorszenia parametrów w takich aspektach, jak trwałość, bezpieczeństwo i możliwość bieżnikowania.
Inne wpisy poświęcone Iveco znajdziecie pod tagiem
Iveco. W związku z trwającą przeprowadzką bloga z portalu Blox początkowo nie wszystkie materiały na ten temat będą dostępne.