Na
długo przed ogłoszeniem wyników przetargu na obsługę pakietu linii
komunikacyjnych w Krakowie, tamtejszy oddział firmy Mobilis testował
dość nietypowy autobus przegubowy. Nietypowy, bo wyjątkowo długi.
Dokładnie mający 18,75 metra długości, czyli tyle, ile maksymalnie może
mieć eksploatowany w Polsce autobus. To SOR NB18 City.
Pojazd
ten przyjechał do Krakowa z Bratysławy, gdzie kursował z czasowym
numerem taborowym 1859. Nie jest to własność bratysławskiego
przewoźnika, tylko autobus zastępczy (dlatego ma czeską rejestrację) na
czas serwisowania tamtejszych NB18. Rocznik 2012.
Krakowskie
testy odbywały się od 14 do 23 maja 2013 r. SOR przede wszystkim
kursował na linii 152, czyli z pętli Aleja Przyjaźni do Olszanicy. Trasę
tę obsługują Solarisy Urbino 18. Na jeden dzień (sobota 18 maja) długi
przegubowiec trafił na linię 178 (Mistrzejowice – Pod Fortem). Po
testach autobus wrócił do Bratysławy. Ponieważ pojazd okazał się bardzo
ekonomiczny, można przypuszczać, że model ten zostanie zakupiony do
obsługi przetargowych linii w 2014 roku. Są to jednak tylko moje
prywatne przypuszczenia, których nie poparł żaden oficjalny komunikat –
czas pokaże, czy miałem rację. Długi autobus bez zarzutu sprawował się
nawet w bardzo ciasnych miejscach – ostre zakręty nie były dla niego
żadnym problemem.
Testowy SOR NB18 City w trakcie obsługi linii 152. Pętla Aleja Przyjaźni.
Testowy SOR NB18 City w trakcie obsługi linii 152. Odjazd z pętli Aleja Przyjaźni.
Wnętrze SOR-a NB18 City.
Według
naklejonych nad przednią szybą piktogramów, testowany SOR NB18 City
został przystosowany do przewozu jednego wózka inwalidzkiego, 106
stojących pasażerów i 44 na miejscach siedzących.
Jako linia 178 na ulicy Nowohuckiej. Screeny z filmu.
Poniżej
mój film przedstawiający NB18 w trakcie krakowskich testów. Pętla Aleja
Przyjaźni, czyli linia 152 i ulica Nowohucka, czyli linia 178.
Autobusu SOR NB18
nie eksploatuje w Polsce żaden przewoźnik. Jeszcze niedawno w kraju nad
Wisłą nie użytkowano nawet innych niestandardowych przegubowców o
długości 18,75 m. Dopiero w tym roku sprzedano Solarisa Urbino 18,75. To
wersja testowa, która trafiła do Szczecina. Długiego SOR-a można było
już jednak oglądać w Polsce. Zaprezentowano go np. w trakcie targów
TransExpo 2011 w Kielcach.
SOR
NB18 City zaprezentowany w trakcie targów TransExpo 2011 w Kielcach.
Egzemplarz przeznaczony dla miejskiego przewoźnika z Pragi. Jego numer
taborowy to 6711.
Na
targach TransExpo 2012 w Kielcach zaprezentowano najdłuższego polskiego
przegubowca, czyli Solarisa Urbino 18,75. Teraz jest to własność
Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Dąbie”.
Jeszcze przed
testami długiego SOR-a, w krakowskim Mobilisie zaszła drobna zmiana.
Wypożyczony z Białegostoku biało-zielony Solaris Urbino 18 #MR911 (więcej na ten temat pisałem tu)
został zastąpiony innym autobusem, który otrzymał ten sam numer
taborowy. To także Solaris Urbino 18, ale nowszy (2005 r.),
klimatyzowany i o bardzo bogatym życiorysie. Pierwotnie kursował po
szwajcarskiej Lozannie, a w 2010 roku trafił do Polski. Jako własność
firmy remontowej BTS z miejscowości Wyględy był autobusem zastępczym.
Przez to można go było zobaczyć na ulicach wielu miast, np. Warszawy,
Olsztyna i Płocka.
Solaris
Urbino 18 z firmy BTS Wyględy. Na przełomie lat 2010/2011 autobus był
eksploatowany przez PKM Tychy. Tu w trakcie obsługi linii 75, okolice
dworca kolejowego. 27.12.2010.
Ten sam Solaris już w Krakowie, jako linia 178. Przystanek na ul. Nowohuckiej. 18.05.2013.
Na
temat drugiego białostockiego Solarisa (MR912) w Internecie krążą różne
informacje. Jedne źródła podają, że autobus już wrócił do właściciela,
inne że nadal jest w Krakowie. Jeżeli ta druga opcja jest poprawna, to
ze względu na brak klimatyzacji pojazd musi być rezerwą.