W serii wpisów prezentujących tabor wystawiony w trakcie targów TransExpo 2022 w Kielcach rozpocząłem publikację materiałów dotyczących autobusów historycznych. Ostatnio pisałem o Autosanie H9-35 z Nowego Sącza (tu link), a teraz zajmę się ustawionym obok niego Jelczem PR-110U.
Do Kielc przyjechał on z Warszawy. To własność tamtejszego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej. Rocznik 1978. Pierwotnie eksploatowany przez MZK Warszawa pod numerem 5299, a następnie, od 1982 roku (po drugiej naprawie u producenta) z oznaczeniem 4281.
Po zakończeniu eksploatacji „peerka” nie została skasowana. Kupiła ją słupska KPNA (Komunalne Przedsiębiorstwo Naprawy Autobusów). Tam autobus przebudowano z miejskiego na międzymiastowy (między innymi likwidacja środkowych drzwi, wymiana siedzeń). Finalnie trafił do zakładu Młyn Kalisz, gdzie w latach 1986 – 1991 obsługiwał przewozy pracownicze. Potem użytkował go prywatny przewoźnik. Od roku 1997 Jelcz stał odstawiony na terenie posesji w miejscowości Pruszków w rejonie Kalisza. Tam został dostrzeżony przez pasjonatów autobusów.
W połowie 2019 roku kupił go warszawski klub, a w 2020 roku rozpoczęto prace remontowe. Nie zatrzymała ich trwająca pandemia COVID-19 i już po kilku miesiącach Jelcz PR-110U został w pełni odrestaurowany. Finalnie otrzymał on swój pierwotny numer taborowy, czyli 5299. Szczegółowy opis historii tej „perki” wraz z bogatą dokumentacją fotograficzną znajduje się na stronie internetowej KMKM Warszawa – tu link.
Poniżej fotografie, które wykonałem 12 października 2022 w Kielcach. Niestety pięknie odrestaurowana „peerka” stała bardzo blisko sąsiednich zabytków, czyli Autosana H9-35 i Ikarusa 260. Przez to nie można było jej dokładnie obejrzeć z zewnątrz oraz wykonać satysfakcjonujących zdjęć.
W kolejnej części relacji z TransExpo 2022 pozostanę w temacie autobusowej historii. Pokażę ustawionego obok opisywanej „peerki” Ikarusa 260 nr 1735. Do Kielc przyjechał on z Poznania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz