piątek, 26 lipca 2024

TransExpo 2022 (8) – NesoBus

 

Pozostając w temacie kieleckich targów TransExpo 2022, po prezentacji autobusów Irizar (tu link), pora na wodorowego NesoBusa.

To ówczesna autobusowa nowość. Nowy producent i stworzony od podstaw produkt. Wyłącznie wodorowy. Zaprojektowany (wygląd zewnętrzny oraz wnętrze) przez znaną włoską firmę Torino Design. Ogniwa paliwowe wytwarza Ballard (światowy lider w tej dziedzinie), a zbiorniki wodorowe dostarcza Hexagon (firma specjalizująca się w takiej produkcji).

NesoBus to dzieło spółki PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, którą tworzą Grupa Polsat Plus i ZE PAK (wytwórca energii). 

Jak podaje producent (jednocześnie tłumacząc, skąd wzięła się nazwa NesoBus): „Nasz autobus wodorowy ‘Nie Emituje Spalin i Oczyszcza’ powietrze. Ma zasięg do 450 km, co oznacza, że może być użytkowany bez tankowania przez 2 dni. Jeśli skończy się wodór, tankowanie trwa tylko 15 minut i można cieszyć się z kolejnych 450 km. Dzięki temu nasz w pełni ekologiczny NesoBus nie traci wielu godzin na ładowanie baterii. Zamiast stać i ładować się wiele godzin, cały czas może jeździć”.

„Nasz autobus jest bardzo efektywny - zużywa około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru, co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km”.

„Nasz autobus ma również świetne parametry fizyczne – ma 12 m długości, 2,55 m szerokości, 3,4 m wysokości, jego masa własna to niespełna 13 ton, pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących.”

„Po 65 dniach intensywnych badań poligonowych i laboratoryjnych, obejmujących 40 różnego rodzaju testów realizowanych zarówno w kraju jak i za granicą nasz autobus w kwietniu 2022 roku otrzymał europejską homologację typu pojazdu.”


Obecnie autobusy NesoBus dostępne są tylko w wersji 12 metrowej. Producent obiecuje powiększenie oferty także o pojazdy przegubowe. Docelowo wszystkie NesoBusy mają powstawać w nowej fabryce w Świdniku.

Pokazany w Kielcach NesoBus wyróżniał się wnętrzem. Wyjątkowym, niespotykanym w codziennej eksploatacji i powiedzmy bardzo demonstracyjnym – biała tapicerka siedzeń. 



NesoBus 12, TransExpo 2022, PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy

NesoBus 12, TransExpo 2022, PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy

NesoBus 12, TransExpo 2022, PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy

NesoBus 12, TransExpo 2022, PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy

NesoBus 12, TransExpo 2022, PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy

NesoBus 12, TransExpo 2022, PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy
NesoBus 12 pokazany w trakcie targów TransExpo 2022. 12.10.2022.


NesoBus 12, TransExpo 2022, PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy

NesoBus 12, TransExpo 2022, PAK-PCE Polski Autobus WodorowyNesoBus 12, TransExpo 2022, PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy

NesoBus 12, TransExpo 2022, PAK-PCE Polski Autobus WodorowyNesoBus 12, TransExpo 2022, PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy

NesoBus 12, TransExpo 2022, PAK-PCE Polski Autobus WodorowyNesoBus 12, TransExpo 2022, PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy
Wnętrze autobusu wodorowego NesoBus 12. Uwagę zwraca biała tapicerka, czyli kolor, który nie jest stosowany w komunikacji miejskiej.


NesoBus 12, PAK-PCE Polski Autobus WodorowyNesoBus 12, PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy
Fragmenty specyfikacji technicznej NesoBusa 12. Screeny ze strony producenta: www.nesobus.pl.


Pokazany w Kielcach NesoBus to egzemplarz testowy z 2021 roku. Jeszcze przed targami można go było zobaczyć (i podróżować nim) na ulicach Gdańska i Wrocławia. Następnie kursował między innymi po Warszawie, Lublinie, Szczecinie i Sosnowcu.

Autobusy NesoBus są już w stałej eksploatacji. Pierwsze egzemplarze trafiły w 2023 roku do Rybnika. Łącznie dostarczono tam 20 egzemplarzy. Kolejne 10 sztuk jest użytkowanych przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje.

Pojawiają się także nowe zamówienia. Przykładowo 26 NesoBusów ma trafić do miasta Chełm. Zakończenie dostaw planowane jest w terminie do 30 października 2025.

W następnej części relacji z TransExpo 2022 dla odmiany nie pokażę żadnego nowego pojazdu. Będzie trochę historii, czyli Autosan H9-35.

Część nr 9 - Autosan H9-35.


Relacja z TransExpo 2018.

Relacja z TransExpo 2016.






Wpisy dotyczące targów


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz