sobota, 22 października 2011

Neoplan Skyliner w Kortrijk



W dniach 21 - 26 października 2011 r. w belgijskim Kortrijk odbywała się wystawa (targi) Busworld. To wielkie autobusowe święto, słynące chociażby z premierowych pokazów autobusów. Tak było np. w przypadku nowego Neoplana Skylinera. Jego producent podesłał informację prasową na ten temat. 


Atrakcyjna konstrukcja –
światowa premiera autobusu NEOPLAN Skyliner w Kortrijk


  • Ekskluzywny design Sharp Cut
  • Koncepcja SkyLights zakładająca więcej światła i lepszą widoczność
  • Nowo opracowana klimatyzacja dwustrefowa
  • Bogaty program bezpieczeństwa z aktywnym podwoziem
  • Wydajny układ napędowy umożliwia uzyskanie najniższych
    wartości emisji CO2 na pasażerokilometr

Na targach Busworld w belgijskim Kortrijk NEOPLAN Skyliner świętuje swoją światową premierę. Firma MAN Truck & Bus rozpoczyna w Kortrijk sprzedaż niezwykłego piętrowego autobusu, kontynuując ponad 40-letnią historię sukcesów autobusu dwupokładowego marki NEOPLAN.


Neoplan Skyliner


Od prezentacji autobusu Skyliner Preview na targach IAA 2010 flota pojazdów testowych eksploatowanych przez międzynarodowych przewoźników dostarczyła wielu doświadczeń. U klientów tych autobusy Skyliner były na przykład używane na liniach dalekobieżnych – a to jest właśnie główne zastosowanie autobusów piętrowych z 83 miejscami siedzącymi, z jasnym pokładem dolnym i panoramicznym pokładem górnym. Dzięki temu przewoźnicy mogą oferować atrakcyjne połączenia międzymiastowe. Zużycie paliwa przez testowe autobusy Skyliner pokazuje, że ten komfort jazdy daje się połączyć ze świetnymi parametrami ekonomicznymi: przy zużyciu oleju napędowego w granicach 30 litrów na 100 kilometrów ten luksusowy autobus okazuje się być bardzo oszczędny. Testy w terenie udowodniły, że obliczone wartości emisji CO2, wynoszące co najmniej 12 gramów na pasażerokilometr, mogą być w praktyce jeszcze niższe przy pełnym obciążeniu. Pierwsze seryjne autobusy Skyliner będą sprzedawane od początku 2012 roku. Wpłynęło już dużo zamówień na tę nową atrakcyjną pozycję z królewskiej klasy autobusów turystycznych.

Jako twórca klasy autobusów dwupokładowych z 1967 roku Skyliner może pochwalić się nie tylko długą tradycją, ale też dużą popularnością wśród klientów – do tej pory po drogach całego świata jeździły ponad 4000 autobusów NEOPLAN Skyliner, które dawały pasażerom niepowtarzalną możliwość luksusowej podróżny. Dynamiczny, ekskluzywny i pełen innowacji: nowy NEOPLAN Skyliner stanowi nawiązanie firmy MAN Truck & Bus AG do pełnej sukcesów historii autobusów dwupokładowych.


Ekskluzywny design autobusu Skyliner – perfekcyjny trójdźwięk kształtu, funkcjonalności i ergonomii

Design autobusów NEOPLAN jest już legendą i był wielokrotnie wyróżniany prestiżowymi nagrodami międzynarodowymi. Odpowiednio wysokie były również ambicje zespołu projektantów, którzy zajmowali się piątą generacją autobusów Skyliner. Autobus piętrowy jest dla projektantów największym wyzwaniem: korpusowi pojazdu o długości prawie 14 m, szerokości 2,55 m i wysokości 4 m trzeba nadać estetyczną lekkość oraz dynamikę, uzyskując jednocześnie harmonię pomiędzy kształtem, funkcjonalnością i ergonomią. W dziale rozwoju wnętrz konstruktorzy pracowali intensywnie nad doborem kolorów, materiałów i powierzchni do wnętrza pojazdu. W efekcie powstała innowacyjna estetycznie nowa postać autobusu NEOPLAN Skyliner.


Neoplan Skyliner


Wyraźne linie i ostre krawędzie ze szkła i blachy są połączone z bezkompromisową aerodynamiką, która wyznacza nowe trendy w dziedzinie autobusów piętrowych klasy luksusowej. Konsekwentnie zaprojektowane linie, nagrodzony design „Sharp Cut“ marki NEOPLAN stanowiły podstawę projektu Skylinera i sprawiły, że ten nowy autobus stał się członkiem aktualnej rodziny NEOPLAN. W ramach tej nowej interpretacji tradycyjne cechy wzornicze, takie jak skierowane do przodu drążki okienne, są harmonicznie połączone z nowymi elementami stylizacyjnymi, na przykład diamentowym szlifem na górnej krawędzi okna, modelowymi wciągnięciami z obu stron w części tylnej oraz wyrazistą przednią maską. „Oblicze” Skylinera jest nacechowane klasycznie wielką, poziomo podzieloną przednią szybą z typowym dla autobusów NEOPLAN przednim pasem i ostro zarysowanymi reflektorami stylizowanymi na przezroczyste szkło. Seryjnie Skyliner jest wyposażony w światła LED do jazdy dziennej, światło doświetlenia zakrętu, zaś biksenonowe reflektory świateł mijania i drogowych są dostępne na specjalne zamówienie. Kierunkowskazy i reflektory przeciwmgłowe są umieszczone w przednim pasie oddzielnie. Większe promienie przednich naroży i wypukłości szyby przed przednimi słupkami, konsekwentne zaokrąglenia i płaskie powierzchnie oraz nachylona o około 25 stopni górna przednia szyba przyczyniają się do uzyskania świetnej aerodynamiki.

Szerokość przednich słupków jest minimalna: dzięki temu widoczność ze stanowiska kierowcy we wszystkie strony jest prawie niezakłócona, a dzięki ciemnej barwie słupków osiągnięto grafikę okna, która od zewnątrz sprawia wrażenie ciągłości. Duża, trójwymiarowo wypukła i nachylona daleko do tyłu szyba panoramiczna nadaje Skylinerowi unikalny wygląd, a pasażerom na górnym pokładzie zapewnia niepowtarzalny widok. Z boku panoramiczna szyba łączy się wizualnie z pasem okiennym dolnego pokładu. W ten sposób następuje optyczna eliminacja podziału na pokład górny i dolny i typowe wzmocnienie optycznego efektu przyłbicy z przodu pojazdu.

Skyliner świadczy o wysokiej jakości designu i optycznej efektowności – jak każdy autobus NEOPLAN, począwszy od lat 50. Grafika boczna Skylinera wyróżnia się nowymi proporcjami powierzchni okien, które optycznie powiększają karoserię i nadają jej estetycznej lekkości. Ten autobus piętrowy z żadnej perspektywy nie wygląda niezgrabnie czy ociężale – raczej sprawia wrażenie zwinnego i kompaktowego. Szyby wchodzące daleko w dach z charakterystycznym diamentowym szlifem przezroczystego przeszklenia dachu dodatkowo podkreślają ekskluzywność Skylinera. Skośne nadkola trzyosiowego pojazdu akcentują jego dynamiczny charakter. Dzięki wyrazistym i konsekwentnym liniom i typowo zaakcentowanym elementom wzorniczym konstruktorzy mogli zrezygnować z modnych ornamentów, które byłyby zaprzeczeniem celu nowej linii NEOPLAN i ponadczasowej elegancji.

Atletyczny tył tworzy zwężająca się ku dołowi szyba, chromowana przesłona z napisem NEOPLAN – ze zintegrowaną kamerą cofania – wyraziste żeberka chłodzące oraz znane z modeli Starliner i Cityliner eleganckie tylne światła. Elegancko uformowany zderzak tworzy solidnie wyglądające wykończenie tyłu, spojler na końcu dachu przyczynia się do zmniejszenia oporu aerodynamicznego W przeprowadzonych na dużą skalę symulacjach i wielogodzinnych testach w kanale aerodynamicznym udało się uzyskać bezkonkurencyjne własności aerodynamiczne karoserii modelu Skyliner. Duże promienie tylnej części i skośna szyba panoramiczna, gładka karoseria z zamontowanymi w jednej płaszczyźnie z nią drzwiami i lukami oraz optymalny pod względem aerodynamicznym tył zapewniają współczynnik oporu powietrza (cW) równy jedynie 0,41 – jest to najlepsza wartość, której wcześniej nie osiągnął żaden autobus dwupokładowy i która mieści się w kategorii nowoczesnych vanów klasy średniej. Świetne własności aerodynamiczne autobusu Skyliner oznaczają dla przewoźników niskie zużycie paliwa i niższe koszty, natomiast dla podróżnych to dalsza redukcja odgłosu wiatru podczas jazdy. Efektem tej optymalizacji aerodynamiki jest obliczeniowe zmniejszenie zużycia o około pięć procent podczas jazdy autostradą ze stałą prędkością 100 km/h. Dla środowiska oznacza to bardzo niskie wartości emisji CO2 na pasażerokilometr, których aktualnie nie jest w stanie osiągnąć żaden inny środek transportu publicznego dostępny na rynku.

Podczas projektowania Skylinera konstruktorzy świadomie skorzystali z elementów, które zostały wykorzystane również w modelach NEOPLAN Starliner lub Cityliner, na przykład tylne lampy, reflektory, klapy czy szyby. Dzięki temu zmniejszyła się ilość różnych wariantów w rodzinie modeli NEOPLAN – z korzyścią dla klientów. Zastosowanie takich samych elementów zwiększa bezpieczeństwo zaopatrzenia w części zamienne, obniżając jednocześnie koszty ewentualnych szkód wypadkowych.


Podróżowanie na najwyższym poziomie – ekskluzywne wnętrze nowego Skylinera

Dwoje szerokich drzwi i niski poziom podłogi – poniżej 36 cm – umożliwiają wygodny dostęp do nowego wymiaru podróży autobusem. Dzięki licznym innowacjom i mądrym, kreatywnym pomysłom konstruktorów udało się opracować wnętrze, które – przy zwiększonej liczby miejsc – każdemu pasażerowi zapewnia maksymalną swobodę ruchu, najlepszy komfort siedzenia.

Nowy Skyliner na powierzchni o długości 13,99 m dysponuje 83 miejscami siedzącymi (plus kierowca i pilot). Dolny pokład jest zaprojektowany jako „miejsce akcji“: znajduje się tam wygodne wejście i przejście dla pasażerów na górny poziom, fotele przy dużych stolikach, kuchnia pokładowa i toaleta dostępna bez stopni. Dzięki wysokości 1,81 m i szerokiemu przejściu dolny poziom doskonale spełnia swoją funkcję. W porównaniu z innymi autobusami piętrowymi, w których dolny poziom ma charakter „nory”, duże przeszklenia sprawiają, że ten model wyróżnia się dużą ilością światła. Dobry dostęp do grup siedzeń i półek bagażowych oraz typowe dla marki NEOPLAN zestawy udogodnień na każdym stanowisku obejmujące obrotowe dysze wentylacyjne o walcowatym kształcie, indywidualnie regulowane lampki LED do czytania oraz system wzywania obsługi zapewniają pasażerom wysoki komfort. Na monitorach o wielkości co najmniej 10,5 cala pasażerowie na dolnym pokładzie mogą obserwować zarówno jazdę po drodze (przez kamerę na desce rozdzielczej), jak i film z odtwarzacza DVD niezależnie do tego, w którą stronę względem kierunku jazdy siedzą.

Z dolnego pokładu prowadzą dwa wygodne wejścia na piętro – do luksusowej strefy wypoczynku o wysokości użytecznej 1680 mm. Trójkątne okna od strony kierowcy lub za drugimi drzwiami oraz przezroczyste okładziny drzwiowe wpuszczają do przejść dużo światła dziennego – jasność zaprasza pasażerów do wejścia na górę.

Na piętrze do dyspozycji pasażerów jest jasny obszar wypoczynkowy, który nie ma sobie równych na rynku autobusów dwupokładowych. Z bocznymi szybami wychodzącymi na dach, nowatorskim oknem w przedniej kopule nad pierwszym rzędem i z seryjnie przeszklonymi wyjściami awaryjnymi powstaje tam wyjątkowo jasna strefa – koncepcję tę nazywamy „SkyLights“. Pokazane po raz pierwszy w modelu NEOPLAN Starliner w 2004 roku, przeszklone górne świetliki przypominają wyraźnie typowe przeszklenie brzegów dachu z autobusów NEOPLAN z lat 40. i 50. Ponieważ pasażer autobusu Skyliner – inaczej, niż autobusu Starliner – siedzi bezpośrednio pod SkyLights, wrażenie przestrzeni na górnym poziomie znacznie się powiększa. Zwłaszcza z zewnętrznych siedzeń – pod kątem około 40 stopni – pasażer może spoglądać w górę niemal pionowo, na przykład na panoramy gór i miast. Dodatkowo pasażer siedzący od zewnętrznej strony ma znacznie większą swobodę ruchu głową. Bonus dla pasażerów w pierwszym rzędzie: oprócz panoramicznej wypukłej szyby, duży SkyLight w przedniej kopule (szyba wielkości niemal 0,5 m2) zamienia przedni rząd siedzeń w taras widokowy na kołach. Jeśli klient oprócz trzech seryjnie montowanych przeszkleń dachowych z funkcją wyjścia awaryjnego zamówi dwa dodatkowe, będzie miał dach niemal w całości ze szkła.

Duże powierzchnie szyb nowego Skylinera posiadają dobrą ochronę przed promieniami UV. Dzięki temu nawet przy intensywnym nasłonecznieniu wnętrze nie nagrzewa się nadmiernie i nie trzeba włączać klimatyzacji na maksymalną moc. A to przyczynia się również do zmniejszenia zużycia energii.

Podczas jazdy nocą przyjemne oświetlenie zapewnia orientację i możliwość poruszania się po wnętrzu pojazdu: harmonicznie umieszczone listwy LED przy podłodze, schodkach i wejściach oraz przy otwartych schowkach zapewniają lokalne oświetlenie, ale nie przeszkadzają w patrzeniu na zewnątrz ani nie zakłócają snu. Indywidualnie regulowane lampki LED przy każdym siedzeniu zapewniają również możliwość czytania. Ponadto Skyliner na górnym poziomie posiada seryjne montowane dwa monitory 19-calowe.


Prima Klima – nowo opracowana klimatyzacja dwustrefowa to większy komfort

Dwupokładowe autobusy stanowią specjalne wyzwanie w zakresie klimatyzacji wnętrza. W autobusach Skyliner piątej generacji została ona zaprojektowana od nowa. Tradycyjna klimatyzacja z tyłu autobusu służy jedynie górnemu pokładowi, podczas gdy dolny dysponuje dwoma własnymi parownikami (tak zwanymi klimatorami) o mocy 9 kW każdy. Dzięki nowej koncepcji dwustrefowej klimatyzacji kierowca może jeszcze lepiej sterować temperaturą dolnego i górnego pokładu w sposób niezależny.


Neoplan Skyliner


Jednocześnie wyraźnie zwiększa się moc klimatyzacji: w nowym modelu Skyliner maksymalna mocy klimatyzacji wynosi 56 kW, czyli prawie o 40 procent więcej, niż w poprzedniej wersji. Dzięki zmienionej konstrukcji pokładów i zwiększeniu kanałów wentylacyjnych zwiększono również przepustowość powietrza o 25 procent w porównaniu do wcześniejszego modelu. Dla pasażerów oznacza to jeszcze wydajniejszą wentylację bez przeciągów. Jednocześnie udało się jeszcze bardziej obniżyć poziom hałasu emitowanego przez system wentylacyjny. Całkowita moc pneumatyczna w nowym modelu Skyliner wynosi aż 14 700 m3/h, a maksymalna moc ogrzewania 96,6 kW.


Bez problemów z bagażem – bagażnik Skylinera pomieści więcej

Nowy Skyliner ma więcej miejsca nie tylko dla personelu i pasażerów, ale też na bagaże. Bagażnik zwiększył się dzięki większemu zwisowi tylnemu pojazdu oraz nowej koncepcji klimatyzacji: dzięki rozdzieleniu klimatyzacji górnego i dolnego poziomu w nowym modelu Skyliner nie ma już węży na powietrze, które w poprzednim modelu musiały kierować chłodne powietrze z tylnej klimatyzacji na dolny poziom. Dzięki temu udało się zwiększyć miejsce w bagażniku do jedenastu metrów sześciennych – jest to rekordowa wartość w porównaniu z konkurencją. Poza tym bagażnik jest bardzo łatwo dostępny z obu stron pojazdu przez duże luki bagażowe oraz drzwi z lewej strony pojazdu, a na życzenie również z kuchni pokładowej.


Pięć gwiazdek za bezpieczeństwo – w modelu Skyliner bezpieczeństwo to standard

Konstrukcja surowa nowego Skylinera została jeszcze bardziej udoskonalona zgodnie z rosnącymi wymogami w zakresie bezpieczeństwa. Lekkie rury o dużym przekroju z wysokowytrzymałej stali tworzą szkielet nośny, który za pomocą tzw. katodowego lakierowania zanurzeniowego jest niezawodnie chroniony przed korozją. Obiegowe wręgi pierścieniowe oraz masywne jarzmo z przodu tworzą wspólnie przestrzeń pasażerską o dużej stabilności, zapewniając doskonałą ochronę w razie wypadku. Przednie podwozie nowego modelu zostało na wzór modeli Starliner i Cityliner wyposażone we wzmocnioną konstrukcję przednią, która zapewnia znacznie większą absorpcję energii zderzenia niż poprzedni model.

Aby elementy biernego bezpieczeństwa w modelu Skyliner nie musiały zostać użyte, nowy autobus dwupokładowy dysponuje wszystkimi systemami wspomagania pracy kierowcy, dostępnymi w aktualnej ofercie MAN: za bezpieczne hamowanie odpowiadają elektroniczny system hamowania EBS i system ABS oraz asystent hamowania (BA). Regulacja poślizgu napędowego (ASR), system Electronic Stability Program (ESP) ze zintegrowanym systemem Roll-Over-Prevention poprzez sterowane hamowanie pojedynczymi kołami lub automatyczną redukcję momentu silnika zapewniają utrzymanie się autobusu na torze jazdy nawet w krytycznych sytuacjach. Systemy Maximum Speed Control (MSC), Adaptiv Cruise Control (ACC) i Lane Guard System (LGS) wspomagają z kolei kierowcę w realizacji jego odpowiedzialnego zadania i mogą znacznie zmniejszyć ryzyko wypadku. I wreszcie system kontroli ciśnienia w oponach (TPM = Tyre Pressure Monitoring) niezawodnie zapobiega awariom ogumienia oraz krytycznym sytuacjom na drodze spowodowanym nagłym spadkiem ciśnienia w oponie. Dzięki systemowi Tyre Management można nawet zrezygnować z wożenia zapasowego koła, a wolne miejsce wykorzystać do innych celów.

NEOPLAN Skyliner jest wyposażony w dwupunktowe pasy bezpieczeństwa przy wszystkich siedzeniach. W szczególnie eksponowanych miejscach zamontowane są trzypunktowe pasy. Na życzenie wszystkie siedzenia mogą być wyposażone w pasy trzypunktowe. Uzupełnieniem bogatego programu bezpieczeństwa w nowym Skylinerze są: instalacja sygnalizacji pożaru, ogrzewanie komory silnika i dodatkowe ogrzewanie za pomocą czujników termicznych oraz toaleta i bagażnik z czujnikami optycznymi. Na życzenie dostępna jest również instalacja gaśnicza. Te szczegóły sprawiają, że Skyliner jest najbezpieczniejszym autobusem turystycznym w swojej klasie – dla przewoźników to ważny element w pozyskiwaniu klientów.


Skyliner z seryjnie montowanym aktywnym podwoziem (CDS) – unikalny w klasie autobusów piętrowych

Model NEOPLAN Skyliner jako pierwszy piętrowy autobus jest seryjnie wyposażony w aktywny, sterowany elektronicznie system resorowania CDS (Comfort Drive Suspension). Dzięki płynnej elektronicznej regulacji twardości amortyzatorów uzyskiwana jest optymalna amortyzacja i bezpieczna jazda z maksymalnym komfortem. Bogate wyposażenie w czujniki zapewnia bieżącą kontrolę parametrów jazdy, aktywności kierowcy, obciążenia i własności jezdnych pojazdu oraz ustawia każdy amortyzator w ciągu kilku milisekund. Właśnie w przypadku autobusów piętrowych o stosunkowo wysokim środku ciężkości można w pełni wykorzystać zalety systemu CDS: stabilność i bezpieczeństwo jazdy znacznie zwiększają się dzięki pracy systemu CDS: następuje dalsza znaczna redukcja obciążenia, a tym samym zużycia opon i innych elementów pojazdu. Również pasażerowie tego autobusu docenią zalety systemu CDS: aktywne podwozie znacznie zmniejsza wahania i kołysanie nadwozia.


Skyliner – doskonałe miejsce pracy dla każdego kierowcy autobusu 

Wyższy poziom komfortu i bezpieczeństwa nowy Skyliner zapewnia również personelowi; tylko wypoczęty i umotywowany kierowca może w stu procentach wypełniać swoje odpowiedzialne zadania. Dlatego na stanowisku kierowcy nowego Skylinera nie brakuje chyba niczego. Nawet rosły kierowca znajdzie sobie wygodną pozycję za wielofunkcyjną kierownicą – w nowym Skylinerze miejsca nie brakuje. Nowy kokpit tego autobusu NEOPLAN, który jest montowany również w modelach Starliner i Cityliner, zapewnia doskonałą widoczność przyrządów i wyświetlacza z informacjami dla kierowcy; wszystkie przyciski i wyłączniki znajdują się w łatwo dostępnych miejscach i są przejrzyście rozmieszczone. W modelu Skyliner seryjnie instalowany jest system TopLine-Multimediacenter z systemem nawigacji i 6,5-calowym kolorowym monitorem. Obraz z wyświetlacza nawigacji może być przesyłany na monitory pasażerów. Dzięki wielofunkcyjnej kierownicy kierowca może obsługiwać centralne funkcje jak radio, ACC itd. bez odrywania rąk od kierownicy. Nowością w Skylinerze jest także zintegrowane z kluczykiem zdalne sterowanie centralnym zamkiem, które umożliwia indywidualne otwieranie i zamykanie obu drzwi.


Neoplan Skyliner


Niezawodny i ekonomiczny dzięki technice sprawdzonej w produkcji wielkoseryjnej

Autobusy dwupokładowe to ekskluzywne pojazdy, a Europa to zdecydowanie rynek niszowy. Mimo tej ekskluzywności użytkownicy oczekują od tych autobusów wysokiej jakości i niezawodności, którą znają z innych seryjnych autobusów. Dlatego NEOPLAN w nowym modelu Skyliner w podwoziu, napędzie i instalacji elektrycznej/elektronicznej świadomie wykorzystuje wielokrotnie wypróbowane i sprawdzone elementy systemowe, znane z modułów konstrukcyjnych MAN.

Podwozie nowego Skylinera wytycza trendy w swojej klasie, jeśli chodzi o dynamikę, komfort i zwrotność. Z przodu zastosowane zostało znane indywidualne zawieszenie z MAN/NEOPLAN, a z tyłu montowane są osie napędowe o wysokiej sprawności Hypoid (i = 3,36) oraz elektrohydraulicznie kierowane osie nadążne EHLA. Rozstaw osi wynosi 6700 +1470 mm, koło skrętu 23,3 m. Dopuszczalna masa całkowita trzyosiowego autobusu to blisko 26 000 kg, a pusty Skyliner – w zależności od konfiguracji pojazdu - waży od 18 000 do 18 500 kg.

Za odpowiedni napęd odpowiada nowoczesny i ekonomiczny silnik MAN D26 Common-Rail o mocy 371 kW (505 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 2300 Nm, który jest osiągany w zakresie od 1000 do 1400 obr./min. Moc silnika w modelu Skyliner jest seryjnie przekazywana na tylną oś przez automatyczną 12-biegową przekładnię: system MAN TipMatic® Coach ze specjalnym trybem manewrowania i wspomaganiem przy ruszaniu działa szybko, precyzyjnie i niezwykle komfortowo. W momencie rozpoczęcia sprzedaży Skyliner będzie dostępny tylko w klasie emisji spalin EEV.

Oczywiście użytkownicy autobusów Skyliner korzystają z bogatej oferty usług firmy MAN Truck & Bus, która pozwala im skoncentrować się na głównym profilu działalności. A jeśli Skyliner potrzebowałby kiedyś wizyty w warsztacie, do dyspozycji jest gęsta sieć serwisowa z 1400 centrami w całej Europie oraz system MAN BusTOPService.


Dane techniczne:


Neoplan Skyliner-dane techniczne


Tekst i fot. MAN - informacja prasowa.

Do tematu Kortrijk powrócę w kolejnym wpisie - MAN podesłał także inne informacje prasowe.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz