Nowa hybrydowa lokomotywa. Materiał prasowy firmy Stadler.
Stadler i SBB Cargo świętują prezentację nowej lokomotywy hybrydowej w Winterthur
14 października 2011 roku Stadler 
Winterthur AG, spółka córka szwajcarskiej Grupy Stadler Rail, oraz SBB 
Cargo, spółka zależna Szwajcarskich Kolei Federalnych, dokonały 
uroczystej prezentacji nowej lokomotywy hybrydowej typu Eem 923. Na 
początku 2012 roku SBB Cargo rozpocznie eksploatację pierwszej z 30 
zamówionych lokomotyw. Ich wykorzystanie umożliwi przewoźnikowi 
świadczenie usług przewozowych oraz dostawczych w sposób bardziej 
efektywny oraz przyjazny dla środowiska.
„To najbardziej nowatorska i innowacyjna lokomotywa manewrowa dostępna na rynku”
 – powiedział Hartmut Dietrich, dyrektor generalny Stadler Winterthur AG
 podczas uroczystości prezentacji pierwszego pojazdu tego typu.
Zdaniem Hartmuta Dietricha nowa 
lokomotywa manewrowa stanowi milowy krok w historii firmy. Została ona 
opracowana na bazie lokomotywy typu Ee 992, która obecnie z powodzeniem 
wykorzystywana jest przez Oddział Pasażerski SBB do prac manewrowych. 
Pomimo, że z zewnątrz wygląda podobnie, wewnątrz nowa lokomotywa 
hybrydowa różni się od poprzedniego typu wykorzysującego jedynie napęd 
elektryczny.
„Oprócz napędu elektrycznego o 
podwójnej mocy, lokomotywa Eem 923 wyposażona jest również w dodatkowy 
silnik spalinowy umożliwiający obsługę niezelektryfikowanych bocznic, co
 znacząco zwiększa jej wydajność” – powiedział Alberto Cortesi, główny inżynier w Stadler Winterthur.
Większa efektywność w całowagonowym przewozie towarów
Napęd hybrydowy idealnie odpowiada 
potrzebom SBB Cargo. Dzięki temu, że lokomotywa typu Eem 923 może być 
wykorzystywana zarówno do prowadzenia pociągów, jak i pracy manewrowej, 
SBB Cargo zyskuje znaczną elastyczność produkcji.
„Przy maksymalnej prędkości 100 km/h
 nowa lokomotywa znacząco ułatwi wykorzystanie wolnych tras mocno 
obciążonej szwajcarskiej sieci kolejowej” – powiedział Michel 
Henzi, kierownik generalny projektu w SBB Cargo. Ponadto, SBB Cargo 
spodziewa się istotnego zwiększenia dostępności pojazdów przy 
jednoczesnym zmniejszeniu kosztów operacyjnych oraz kosztów utrzymania. „Od
 momentu wprowadzenia do użytkowania wszystkich trzydziestu zamówionych 
 lokomotyw w 2013 roku, koszty operacyjne znacząco spadną ze względu na 
wykorzystanie głównie energii elektrycznej. Dodatkowo, emisja dwutlenku 
węgla do atmosfery zostanie zredukowana o ponad 4 tys. ton rocznie” – dodał Michel Henzi.
„Świadomie zdecydowaliśmy się na 
szczególnie przyjazną dla środowiska lokomotywę manewrową, która jest 
jednocześnie bardzo oszczędna w poborze energii” – powiedział 
Jürgen Mues, dyrektor ds. zarządzania aktywami oraz członek zarządu SBB 
Cargo, zdaniem którego lokomotywa hybrydowa stanowi zarówno efektywne 
jak i innowacyjne rozwiązanie. Według Muesa lokomotywa ta stanowi dowód 
zaangażowania ze strony SBB Cargo w ruch na rzecz przewozów 
całowagonowych w Szwajcarii.
Zaangażowanie SBB w zrównoważony rozwój
Jako pionier w kolejowym przewozie 
towarowym w Europie, SBB Cargo zobowiązało się do wykorzystywania w 
przyszłości lokomotyw manewrowych z napędem hybrydowym. W czerwcu 2010 
roku przewoźnik zamówił 30 nowych dwuosiowych pojazdów typu Eem 923 o 
wartości 88 milionów franków szwajcarskich w spółce Stadler Winterthur 
AG. Zaawansowane lokomotywy manewrowe o wysokiej wydajności będą 
dostarczane w latach 2012-2013. Znajdą zastosowanie przy lekkich i 
średnich pracach manewrowych oraz przewozach towarowych. Zastąpią one 
obecnie użytkowane lokomotywy manewrowe typu Bm 4/4 oraz liczne 
lokomotywy trójosiowe i trakcyjne, które nie są w stanie dłużej spełniać
 potrzeb przewoźnika. Zarówno utrzymanie, jak i związana z długim 
okresem ich użytkowania podatność na usterki pociąga za sobą konieczność
 ponoszenia wysokich kosztów. Nowa inwestycja umożliwi SBB Cargo 
ujednolicenie floty pojazdów manewrowych i dostawczych, a także większą 
wydajność operacyjną oraz utrzymania całego taboru. Model Eem 923 
idealnie pasuje do floty przewoźnika, na którą składają się również 
lokomotywa typu Am 843 (lokomotywa spalinowa z filtrem cząstek stałych) 
do wykonywania ciężkich prac manewrowych oraz zmodernizowana lokomotywa 
typu Tm 232 (również z filtrem cząstek stałych) do obsługi lekkich prac 
manewrowych.
Tekst i fot. Stadler (SBB Cargo) - informacja prasowa.


Brak komentarzy:
Prześlij komentarz