Specjalista ds. centrum miasta: MAN Lion´s City M
MAN Truck & Bus przedstawia 
niezwykle zwrotny autobus miejski o długości 10,50 m, z 83 miejscami dla
 pasażerów i silnikiem o mocy 250/290 KM EEV.
Na targach Busworld Kortrijk 2011 
nastąpiła inauguracja sprzedaży autobusu Lion´s City M w nowej wersji 
dwu- i trzydrzwiowej z silnikiem o mocy 250 lub 290 KM. Dzięki 
rozstawowi osi wynoszącemu 4,39 mmodel „midi” Lion’s City M jest 
efektywnym rozwiązaniem do użytku w centrum miasta charakteryzującym się
 wąskimi uliczkami i miejscami wymagającymi dużej zwrotności.
Węższy rozstaw osi autobusu Lion’s City M
 spowodował, że łuk zawracania jest bardzo mały - wynosi około 18 m. 
Kompaktowe wymiary zewnętrzne sprawiają, że można efektywnie 
wykorzystywać go także na drogach o dużym natężeniu ruchu. Mimo to ten 
autobus „midi” – na przykład w godzinach szczytu – może przewozić do 83 
pasażerów, umożliwiając im szybkie wsiadanie i wysiadanie przez 
maksymalnie troje drzwi. Szerokość pojazdu wynosi 2,50 m i jest taka 
sama jak w przypadku innych autobusów niskopodłogowych dostępnych 
w ofercie MAN.
Na wąskich uliczkach i przy dużym 
natężeniu ruchu decydujące znaczenie ma doskonałe pole widzenia 
kierowcy: Lion´s City M oferuje system lusterek ze zintegrowanymi 
lusterkami szerokokątnymi, skierowanymi na wejścia po prawej stronie 
pojazdu, które opcjonalnie mogą być oświetlone przez halogenowe 
reflektory punktowe. Nowe złącze do układu elektronicznego pojazdu FMS 
2.0 umożliwia operatorom autobusów łatwą integrację własnych systemów 
flotowych.
Mniejszy silnik to większa przestrzeń dla pasażerów
Lion’s City M jest budowany na podstawie
 pojazdu jednoczłonowego z silnikiem stojącym. Dzięki bardzo lekkiemu 
silnikowi D08 w zabudowie wieżowej z ładownością większą o 500 
kilogramów (w porównaniu z większym silnikiem D20 LUH) autobus w wersji 
trzydrzwiowej może przewozić do 83 pasażerów. Wersja dwudrzwiowa oferuje
 maksymalnie 29 miejsc siedzących i 52 stojące, a trzydrzwiowa 
maksymalnie 22 miejsca siedzące i 61 stojących. Niezależnie od wariantu:
 kompaktowy M ma pojemność przybliżoną do 12-metrowego autobusu i jest 
tym samym mistrzem wydajności.
Lion´s City M napędzany jest silnikiem stojącym typoszeregu D08 
o pojemności siedmiu litrów i mocy 250 lub290 KM. Ten autobus „midi” 
w wersji seryjnej spełnia najbardziej surowe wymogi standardu EEV w 
zakresie emisji spalin dzięki technologii MAN PURE DIESEL niewymagającej
 stosowania dodatków. Silniki wysokoprężne MAN dzięki technologii Common
 Rail łączą w sobie wydajność i oszczędność zużycia, a także zaletę 
płynnego przyspieszenia. Automatyczne skrzynie biegów z systemami 
czułymi na topografię efektywnie przenoszą wydajność na drogę. Do wyboru
 są ZF EcoLife z programem TopoDyn lub Voith DIWA.5 z programem 
SensoTop. MAN Lion´s City produkowany jest w zakładzie MAN 
w Starachowicach w Polsce. Cała konstrukcja szkieletowa pokryta jest 
powłoką KTL, co zapewnia optymalną ochronę antykorozyjną.
Dane techniczne:
Lion´s City M – dwudrzwiowy – 250 KM lub 290 KM MAN PURE DIESEL EEV. Maksymalnie 29 miejsc siedzących i 52 stojące, w zależności od wyposażenia wnętrza.
Lion´s City M – trzydrzwiowy – 250 KM lub 290 KM MAN PURE DIESEL EEV. Maksymalnie 22 miejsca siedzące i 61 stojących, w zależności od wyposażenia wnętrza.
| Długość | 
10 500 mm 
 | 
| Szerokość | 
2 500 mm 
 | 
| Wysokość całkowita | 
2 880 mm 
 | 
| Rozstaw osi | 
4 395 mm 
 | 
| Zwis przedni | 
2 700 mm 
 | 
| Zwis tylny | 
3 405 mm 
 | 
| Kąt natarcia z przodu | 
7° 
 | 
| Kąt natarcia z tyłu | 
7° 
 | 
| Koło skrętu | 
18 058 mm 
(średnica zewnętrznego koła skrętu) 
 | 
| Wysokość pokładu, w świetle w obszarze niskopodłogowym | 
2 318 mm 
 | 
| Szerokość przejścia z przodu/z tyłu | 
900/550 mm 
 | 
| Wysokość wsiadania z przodu/z tyłu | 
320/320 mm 
 | 
| Pojemność zbiornika paliwa | 
210 litrów 
 | 
| Masa własna | 
ok.11 000 kg 
 | 
| Dopuszczalna masa całkowita | 
18 000 kg 
 | 
Silnik:
| Typ i układ | 
6-cylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny MAN D 0836 LOH 62 Common Rail zgodny z EEV, układ stojący, z podwójnym turbodoładowaniem i chłodzeniem pośrednim, elektroniczna kontrola filtra cząstek stałych CRTec® zdynamicznym, zależnym od eksploatacji wyświetlaniem terminów serwisowania 
 | 
| Moc | 
184 kW / 250 KM lub 
213 kW / 290 KM przy 2 300 obr./min  | 
| Pojemność | 
6 871 cm³ 
 | 
| Maks. moment obrotowy | 
1 000 Nm / 1 100 Nm 
przy 1 200 – 1 800 obr./min  | 
Układ jezdny i kierowniczy:
| Oś przednia | 
Sztywna oś z odlewu MAN VOK-07-B-01 z czterema pojedynczymi drążkami kierowniczymi, stabilizator, bezobsługowe łożyska zwrotnicy i kół 
 | 
| Oś tylna | 
Oś portalowa MAN-ZF HU-1330 z przesuniętym w lewo napędem środkowym, prowadzenie osi przez wahacz wzdłużny i odizolowany wahacz trójkątny, bezobsługowa 
 | 
| Układ hamulcowy | 
Elektronicznie sterowane hamulce tarczowe z układem sterowania EBS i elektronicznym wskaźnikiem zużycia okładzin hamulcowych, zintegrowane systemy ABS i ASR, ASR z możliwością wyłączania, ESP w klasie 2, dopuszczenie serii od 2012 
 | 
| Hamulec dodatkowy | 
Retarder zintegrowany z przekładnią, hamulec roboczy wstępnie załączony oraz załączany za pomocą przycisku na tablicy rozdzielczej, hamulec przystankowy o obniżonym ciśnieniu na hamulec roboczy osi napędu 
 | 
| Zawieszenie | 
Układ zawieszenia pneumatycznego ECAS (wtykowe, pneumatyczne zawieszenie miechowe z wymiennymi miechami, 2 z przodu 4 z tyłu): w pełni elektryczne sterowanie układem jezdnym z czujnikami drogi, z przodu 1, z tyłu 2 czujniki, możliwość opuszczania (przyklęk) o 80 mm w wersji seryjnej 
 | 
| Ogumienie z przodu/z tyłu | 
275/70 R 22,5 
 | 
| Układ kierowniczy | 
ZF Servocom 8098 o zmiennym przełożeniu, z bezobsługowymi przegubami kulowymi 
 | 
Tekst i fot. MAN - informacja prasowa. W kolejnym wpisie o zaprezentowanym w Kortrijk MAN-ie spełniającym normy Euro-6.





Brak komentarzy:
Prześlij komentarz