Škoda Perun, o której pisałem w sierpniu 2014 (link) zbyt długo nie była najnowszym elektrobusem testowanym przez krakowskie
 MPK. Jako ostatni do tego grona dołączył czeski SOR EBN10,5. Przy 
okazji do Wiednia powrócił jeden z dwóch autobusów Rampini. Tak więc 
krakowski elektryczny tabor autobusowy nadal liczy pięć pojazdów: AMZ 
CS10E, Solaris Urbino 12 electric, Škoda Perun, Rampini Alé EL (#DK604) i
 opisywany SOR EBN10,5.
Elektryczny
 SOR rozpoczął obsługę linii 154 już w wakacje 2014. Autobus jest 
oklejony śnieżną, zimową reklamą zapraszającą do Tatrzańskiej Łomnicy. 
To słowacka miejscowość, w której ma siedzibę Tatranské dopravné 
družstvo, czyli firma, od której wypożyczono testowany pojazd. Jego 
długość wynosi 10 370 mm. Jak podaje producent, jest to skrócona wersja 
modelu BN12, w którym zmniejszono tylny zwis. Część z niską podłogą 
pozostała niezmieniona. Tak powstały elektrobus wyróżnia się dość 
oryginalnym układem drzwi: 1-2/2-0. Zamontowano w nim silnik TAM 1049 
Pragoimex o mocy 120 kW. Zasięg modelu EBN10,5 producent szacuje na 110 –
 160 km. Potem konieczne jest ładowanie baterii, które może przebiegać w
 dwojaki sposób. Powolny, czyli przez 8 godzin (natężenie prądu 32 
ampery), w czasie których w warunkach zimowych cały czas może być 
włączone ogrzewanie wnętrza pojazdu lub szybki (aż 250 amperów), czyli 
tylko godzina jest potrzebna do pełnego naładowania. Testowany w 
Krakowie autobus jest przystosowany do przewozu 85 pasażerów, w tym 66 
stojących i 25 siedzących (6 na miejscach rozkładanych). Producent 
oferuje także wersję przeznaczoną tylko dla 72 pasażerów (44 stojących i
 30 siedzących, w tym dwa miejsca rozkładane) i posiadającą inny układ 
drzwi: 1-2-0. Od niedawna w ofercie znajdziemy także najmniejszy 
elektrobus, model EBN8. Kto wie, może za jakiś czas także pojawi się w 
Krakowie.
 W
 Krakowie SOR EBN10,5 otrzymał numer DK606. Autobus stoi na ul. Kurniki,
 czyli na pętli Dworzec Główny Zachód. Przerwa przed kolejnym kursem na 
Prądnik Biały.
Wnętrze SOR-a EBN10,5.
Zamontowany w przedniej części pojazdu ekran wyświetla informacje o autobusie.
 Tabliczka znamionowa testowanego SOR-a.
Ulica Kurniki. SOR rozpoczyna kolejny kurs do Prądnika Białego.
Krótki film prezentujący odjazd #DK606 z pętli Dworzec Główny Zachód, czyli wjazd z ul. Kurniki w Pawią:
Na rynku dostępnych jest jeszcze kilka elektrobusów. Być może i one za jakiś czas trafią na testy do Polski. Poniżej przykłady.
SOR
 EBN11 to trzeci elektryczny autobus w ofercie czeskiego producenta. 
Najnowszy produkt, którego premiera odbyła się na targach IAA 2014 w 
Hanowerze. Można go było obejrzeć także w Polsce - na zdjęciu model 
EBN11 w trakcie targów TransExpo 2014 w Kielcach.
 Van Hool A308 Electric w barwach De Lijn - belgijskiego państwowego przewoźnika.
 VDL Citea SLF-120 Electric.
Holenderski autobus Ebusco YTP-1.
Iveco
 Ellisup, czyli elektryczny pojazd przyszłości zaprezentowany po raz 
pierwszy w październiku 2013 na targach Busworld Kortrijk. 



















Brak komentarzy:
Prześlij komentarz