sobota, 29 kwietnia 2017

Dzień Kolejarza 2016 w Krakowie (4) - PKP Intercity


Na tym samym torze, który zajmowała ostatnio opisana ekspozycja PKP Cargo (tu link) swój tabor pokazała spółka PKP Intercity. Kolumnę trzech lokomotyw i czterech wagonów pasażerskich rozpoczynał elektrowóz EU07-380. Rocznik 1985. Lokomotywa aż do roku 2008 przydzielona do wrocławskiej lokomotywowni. Później, już jako własność PKP Intercity, oddelegowana do Poznania, a ostatecznie do Krakowa. Maszyna błyszczała świeżym lakierem. To efekt przeprowadzonej w listopadzie, zakończonej na kilka dni przed wystawą (na burcie maszyny widniała data 18.11.2016) naprawy rewizyjnej 1P4/4, którą wykonano w Krakowie Prokocimiu.


EU07, PKP Intercity

EU07, PKP Intercity

EU07, PKP Intercity
Ekspozycję PKP Intercity rozpoczynała błyszcząca świeżym lakierem lokomotywa EU07-380.


Za EU07-380 ustawiono spalinowóz. To SM42-3005. Lokomotywa powstała w 2014 roku, w Nowym Sączu (NEWAG) jako przebudowa z SM42-121, rocznik 1968.


SM42, PKP Intercity

SM42, PKP Intercity

SM42, PKP Intercity
NEWAG 18D, czyli SM42-3005.


Trzecia lokomotywa to „epoka”, czyli przywrócony do pierwotnego, fabrycznego malowania elektrowóz EP09-046. Rocznik 1997. Pojazd przez cały czas przydzielony do krakowskiej lokomotywowni.


EP09, PKP Intercity

EP09, PKP Intercity
Jak w latach 90-tych. EP09-046 w malowaniu fabrycznym.


Za lokomotywami prezentowano cztery wagony. Pierwszy z nich to przedziałowa „jedynka”, czyli przedstawiciel serii A9nouz nr 505119-78261-1 ze stacji Kraków. To typ 112A z 1987 roku, wyprodukowany przez Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski, a w roku 2014 zmodernizowany na typ 140A przez PESĘ Bydgoszcz.


Wagon klasy 1, PKP Intercity

Wagon klasy 1, PKP Intercity

Wagon klasy 1, PKP Intercity
Wagon klasy pierwszej.


Wagon klasy 1, PKP Intercity

Wagon klasy 1, PKP Intercity

Wagon klasy 1, PKP IntercityWagon klasy 1, PKP Intercity

Wagon klasy 1, PKP IntercityWagon klasy 1, PKP Intercity

Wagon klasy 1, PKP IntercityWagon klasy 1, PKP Intercity
Wnętrze wagonu klasy pierwszej.


Wagon klasy 1, PKP Intercity
Tabliczka znamionowa wagonu klasy pierwszej.


Drugi wagon to bezprzedziałowa „dwójka” serii B7noupvz nr 505184-78032-6 ze stacji Kraków Główny. To typ 111A z 1989 roku, wyprodukowany przez poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski, a w roku 2014 zmodernizowany na typ 111Arow przez PESĘ Bydgoszcz.


Wagon klasy 2, PKP Intercity

Wagon klasy 2, PKP Intercity
Bezprzedziałowy wagon klasy drugiej.


Wagon klasy 2, PKP Intercity

Wagon klasy 2, PKP Intercity

Wagon klasy 2, PKP Intercity
Wnętrze bezprzedziałowego wagonu klasy drugiej. Wyodrębniono w nim także część do przewozu rowerów.


Za „dwójką” prezentowano wagon sypialny serii WLAB9bmnouz nr 615170-70062-4 ze stacji Kraków. To rocznik 1977, wyprodukowany w NRD, a dokładniej w VEB Waggonbau Görlitz. W roku 2016 został on zmodernizowany na typ 308A przez PESĘ Bydgoszcz.


Wagon sypialny, PKP Intercity
Wagon sypialny rodem z NRD. Wejścia boczne po modernizacji znajdują się tylko po jednej stronie. Dowodem na to, że pierwotnie były na obu końcach wagonu jest pozostawiona poręcz.


Wagon sypialny, PKP IntercityWagon sypialny, PKP Intercity

Wagon sypialny, PKP IntercityWagon sypialny, PKP Intercity

Wagon sypialny, PKP IntercityWagon sypialny, PKP Intercity

Wagon sypialny, PKP IntercityWagon sypialny, PKP Intercity
Wnętrze wagonu sypialnego. Przedziały trzyosobowe, dwuosobowe i pojedyncze.


Wagon sypialny, PKP Intercity

Wagon sypialny, PKP IntercityWagon sypialny, PKP Intercity

Wagon sypialny, PKP IntercityWagon sypialny, PKP Intercity
W wagonie sypialnym wydzielono także przedział dla osoby niepełnosprawnej. Obok niego znajduje się toaleta wraz z kabiną prysznicową.


Wagon sypialny, PKP Intercity
Oryginalna tabliczka znamionowa wagonu sypialnego. DDR, rok 1977.


Ekspozycję PKP Intercity kończył wagon z miejscami do leżenia, czyli popularna kuszetka. Był to pojazd serii Bc8bnouz nr 505159-78004-6 ze stacji Kraków. To typ 111A z 1989 roku, wyprodukowany przez poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski, a w roku 2015 zmodernizowany na typ 140A przez PESĘ Bydgoszcz.


Wagon z miejscami do leżenia, PKP Intercity

Wagon z miejscami do leżenia, PKP Intercity
Wagon kuszetka. Tak kończyła się ekspozycja PKP Intercity. Dalej ustawiono pojazdy PKP Cargo.


Wagon z miejscami do leżenia, PKP IntercityWagon z miejscami do leżenia, PKP Intercity

Wagon z miejscami do leżenia, PKP IntercityWagon z miejscami do leżenia, PKP Intercity

Wagon z miejscami do leżenia, PKP Intercity
Wnętrze kuszetki to przedziały sześcio i czteroosobowe.


Wagon z miejscami do leżenia, PKP IntercityWagon z miejscami do leżenia, PKP Intercity

Wagon z miejscami do leżenia, PKP IntercityWagon z miejscami do leżenia, PKP Intercity
Jak w wagonie sypialnym, w kuszetce także wyznaczono przedział dla osoby niepełnosprawnej, a obok toaleta. Tu jednak bez kabiny prysznicowej. Przy drzwiach wejściowych do wagonu zamontowano specjalną windę.


Na tym kończę prezentację taboru kolejowego pokazanego z okazji Dnia Kolejarza przy peronie pierwszym stacji Kraków Główny w dniu 27 listopada 2016. Ta statyczna ekspozycja nie była jednak jedynym źródłem kolejowych atrakcji. Warte uwagi pojazdy pojawiały się także w jej bezpośrednim sąsiedztwie, co było związane z rozkładowym ruchem pociągów. Napiszę o tym już niedługo. Tu link.


Wpisy z tagiem Solaris

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz