wtorek, 11 listopada 2014

Blog Transportowy ma już 5 lat


Blog Transportowy ma już 5 lat



Założenie bloga planowałem od dość dawna. Materiałów miałem całkiem sporo, ale niestety wiecznie brakowało tego najważniejszego, czyli czasu. Zacząłem od wymyślenia nazwy. Nie było to zbyt trudne zadanie. Skoro blog ma być o transporcie, to dlaczego nie nazwać go Blog Transportowy. W Internecie nie funkcjonowała żadna strona o takim tytule, więc ta sprawa została załatwiona. Kolejny punkt programu to wybór serwisu blogowego. Jest ich dość sporo, ale przoduje tylko kilka. Wybrałem Blox.pl. Założyłem konto i... znów brakowało czasu. W końcu jednak zmobilizowałem się. W środę 11 listopada 2009 stało się - opublikowałem pierwszy wpis.

Zacząłem od działu Autobusy, prezentując kilka zdjęć mojego ulubionego pojazdu, czyli Ikarusa IK160P.



Blog Transportowy. Pierwszy wpis działu Autobusy
Screen pierwszego wpisu. Tak wystartował Blog Transportowy.


Dział Autobusy obecnie jest największym w Blogu Transportowym. Liczy 16 stron (na 41 łącznie), zawierających 160 wpisów.
Autobusy nie są jednak moją jedyną transportową pasją. Dlatego do bloga dodawałem kolejne środki transportu. Tak powstał dział Kolej, który zadebiutował już 17 listopada 2009. Pisałem wówczas o lokomotywie ST43-293, która przez Kędzierzyn-Koźle prowadziła skład platform samochodowych.
Tworzenie Bloga Transportowego bardzo mnie pochłonęło i już dzień po debiucie Kolei wystartował dział Tramwaje. 18 listopada 2009  zainaugurowałem go wpisem o planie filmu Joanna, w którym grał historyczny tabor krakowskiego MPK.


Blog Transportowy. Pierwszy wpis działu Tramwaje
Pierwszy wpis działu Tramwaje.


Kolejna część Bloga Transportowego to Osobówki. Ten dział swą premierę miał 20 listopada 2009. Wpis także nawiązywał do filmu Joanna, a dotyczył wykorzystanego w jednej ze scen Mercedesa. Już z założenia był to jednak tylko dział dodatkowy, czyli taki, w którym wpisy umieszczę  co jakiś czas i poświęcę je głównie samochodom historycznym. Obecnie Osobówki to niespełna dwie strony, choć zgromadzone przeze mnie materiały zajęłyby ich kilkanaście. Na razie trzymam się jednak planu, preferując większe pojazdy.

Ponad miesiąc po uruchomieniu Bloga Transportowego stworzyłem dział Trolejbusy. Dokładnie 2 grudnia 2009 zamieściłem wpis, w którym wykorzystałem znalezione w serwisie YouTube filmy. Dwa obrazy. Pierwszy to Gräf & Stift SL172 zawracający na obrotnicy w niemieckim Solingen. Drugi materiał został nakręcony w Belgii i przedstawia jeżdżące po miejscowości Gent trolejbusy Van Hool AG280T.

W środę, 20 stycznia 2010 zamieściłem pierwszy wpis działu Ciężarówki, prezentując starszego MAN-a z trudem manewrującego przy jednym z krakowskich cmentarzy. Tak powstała druga co do wielkości część Bloga Transportowego. Ciężarówki to obecnie 7 stron, czyli ponad 60 wpisów.

Nie każdy pojazd lub związane z transportem zagadnienie da się podpiąć pod konkretną tematykę. Kiedy w styczniu 2010 przez Polskę przeszła fala sporych mrozów (do -20 stopni), na ulicach wielu miast pojawiły się charakterystyczne piece koksowniki. Informację na ten temat obowiązkowo musiałem zamieścić w Blogu Transportowym. Tylko w jakim dziale? I tak powstała nowa część, czyli Różne. Pierwszy wpis 23 stycznia 2010.


Blog Transportowy. Pierwszy wpis działu Różne
Tak zaistniał dział Różne.


Przez kolejne miesiące rozbudowywałem istniejące części bloga. Tak do wakacji, które bardzo kojarzą mi się z samolotami. Upał, długie dni... aż chce się gdzieś polecieć, najlepiej oczywiście nad morze. Pod wpływem takich wakacyjno-urlopowych rozmyślań powstał dział Lotnictwo. Nazwa może dość ogólna, ale dzięki niej pod tym szyldem mogę umieszczać i samoloty, i śmigłowce. Jak na ironię te drugie w Blogu Transportowym jeszcze się nie pojawiły. Pierwszy tekst Lotnictwa opublikowałem 29 lipca 2010. Dotyczył on wakacyjnych miejsc, w których samoloty lądują w dość nietypowy, widowiskowy sposób. Zdecydowanym nr 1 jest tu lotnisko w Saint Martin na Karaibach. Niestety nigdy tam nie byłem i raczej nie uda mi się odbyć takowej podróży.

W czwartek, 10 lutego 2011 zamieściłem pierwszy wpis działu Wodne. Dotyczył on śluzy w Kędzierzynie-Koźlu. Później pisałem także o porcie w greckim Pireusie i o kutrach rybackich w Darłowie. Muszę stwierdzić, że Wodne to w sumie tylko taki dodatek do Bloga Transportowego. Wpisy na ten temat pojawiają się bardzo rzadko, z częstotliwością około raz na rok lub rzadziej. Jest to więc najmniej liczny dział bloga. Może z czasem to się zmieni.

Najmłodszy dział Bloga Transportowego to Metro. Pierwszy wpis zamieściłem dopiero 12 czerwca 2012. Dotyczył on nowych wagonów dla Nowego Jorku. Na drugi czytelnikom przyszło czekać aż do 18 maja 2014. Więcej materiałów nie opublikowałem. Zatem na chwilę obecną to Metro, a nie Wodne jest działem z najmniejszą ilością wpisów. Mam już gotowe kolejne teksty (np. o Berlinie), więc powyższy akapit tylko „czasowo mija się z prawdą”. Dział Wodne będzie miał najmniej wpisów (i miał przed powstaniem Metra).


Blog Transportowy. Pierwszy wpis działu Metro
Screen pierwszego wpisu działu Metro. To najmłodsza część Bloga Transportowego.


Niesamowite jest to, jak ten czas szybko ucieka. Pierwszy wpis zamieszczałem praktycznie przed chwilą, a to już 5 lat.

Z okazji 5-lecia na Blogu Transportowym pojawi się trochę staroci, czyli zdjęcia  np. z końca lat 90-tych. Pierwsza próbka w dziale Autobusy, bo to wszakże od niego wszystko się zaczęło.

Podsumowując ten mały jubileusz nie mogę zapomnieć o czytelnikach. Systematycznie ich przybywa, co jest oczywiście wielkim motorem do dalszego rozwijania bloga. Dziękuję za wszystkie komentarze, uwagi i przede wszystkim miłe słowa przesyłane na e-maila.


Zamów newsletter

Blog Transportowy na Facebooku




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz