sobota, 16 marca 2024

Dawny Duewag GT8SU już jeździ (RF328)

 

Pod koniec lipca 2023 pisałem o odkupionych z Dusseldorfu dwukierunkowych wagonach Duewag GT8SU. Tu link do tego materiału. Do Krakowa trafiło wówczas pięć takich pojazdów. To wagony nr 3203, 3205, 3209, 3213 i 3236. Pierwszy z nich już został przebudowany na typ GT8N. 

To dawny nr 3209 z 1974 roku. Jego nowy, krakowski numer to RF328. Co ciekawe, pod tym oznaczeniem jeszcze w 2022 roku kursował inny GT8N. W związku z porządkowaniem numeracji, tamten pojazd (ex 3065 w Rheinbahn Düsseldorf) otrzymał oznaczenie RF303. Numery od RF328 zostały przeznaczone dla przebudowywanych GT8SU. 

Tu warto dodać, że obecny RF328 nie jest pierwszym wprowadzonym do ruchu w Krakowie dawnym wagonem Duewag GT8SU. W roku 2018 do stolicy Małopolski trafił pojazd nr 3223, który po przebudowie na typ GT8N zyskał oznaczenie RF329.

Z materiałów dostępnych w Internecie wynika, że obecnie trwa przebudowa dwóch kolejnych GT8SU, które finalnie otrzymają numerację RF330 i RF331.

Stałym przydziałem krakowskich tramwajów dwukierunkowych są obecnie linie 1 i 5, które mają wspólną końcówkę Wańkowicza. Brak pętli wymusza stosowanie tego rodzaju taboru (budowa trasy S7 – torowiska do Wzgórz Krzesławickich i ul. Ujastek są nieprzejezdne). Dlatego omawiany wagon RF328 swój debiut liniowy miał na jednej z tych tras. Dokładnie na linii 1, kursującej teraz w zmienionej relacji Wańkowicza – Cichy Kącik. Miało to miejsce w sobotę, 9 marca 2024.



GT8N, MPK Kraków

GT8N, MPK Kraków
Dwukierunkowy wagon GT8N nr RF328 w pierwszym dniu liniowej eksploatacji. Wieczorną porą udokumentowany na przystanku „Bieńczycka” jako linia 1 do końcówki Wańkowicza. 9.03.2024.


Warto jeszcze dodać, że do zdominowanej przez zmodernizowane Duewagi końcówki Wańkowicza docierają także ostatnie niezmodernizowane wagony typu N8S-NF, sprowadzone przed laty z Norymbergii. To pojazdy o numerach: HK457, HK459, HK460 i HK461.  



N8S-NF, MPK Kraków
Wagon N8S-NF nr HK457 z 1976 roku. Pojazd obsługuje przystanek „Rondo Kocmyrzowskie” jako linia 1 w stronę końcówki Wańkowicza. 10.03.2024.


Więcej wpisów dotyczących wagonów GT8 pod tym linkiem.



Wpisy dotyczące MPK Kraków


piątek, 8 marca 2024

Pociągi w Kopenhadze – dojazd z lotniska

 

Na początku lutego 2024 pisałem o dwóch ciekawych statkach cumujących w Kopenhadze (tu link do tego materiału). Teraz ponownie zapraszam do duńskiej stolicy. Tym razem w temacie kolejowym.

Zaczynam od dojazdu z położonego w pobliżu Kopenhagi lotniska. To port lotniczy Kopenhaga-Kastrup lub w krótszej i miejscowej wersji Københavns Lufthavn. Najdogodniejszy dojazd do stolicy zapewnia stamtąd transport szynowy. Metro i kolej. W tym pierwszym przypadku to kursująca co kilka minut linia M2. W trakcie tego wyjazdu do Danii z metra nie korzystaliśmy, więc ten temat pominę.

Zarówno stacja metra, jak i dworzec kolejowy znajdują się bezpośrednio przy lotnisku. Dojście z terminali jest dobrze oznakowane. Jeżeli korzystamy z usług tanich linii lotniczych, należy nastawić się na dłuższy, około 15 minutowy spacer z samolotu do stacji. Przykładowo Ryanair korzysta z wejść usytuowanych na samym końcu lotniska.

Bilety na wszystkie środki transportu publicznego kupimy w automatach biletowych DOT (Din Offentlige Transport, czyli tłumacząc Twój Transport Publiczny). Mają one charakterystyczny czerwony kolor i są ustawione na trasie przejścia z terminali do stacji. W razie ewentualnych problemów z zakupem, dostępny jest pracownik. Jednak jego głównym zadaniem jest wskazywanie wolnego automatu, bo gdy bilety chce kupić większość pasażerów samolotu, robi się kolejka.

Opłaty za transport publiczny w rejonie Kopenhagi wnosi się za pokonanie poszczególnych stref (zon). Odległość z lotniska do głównego dworca w stolicy (København Hovedbanegård) to 3 zony. Jeżeli nie wiemy, ile zon mamy do przejechania, to w tym przypadku żaden problem, bo wybieramy stację docelową, którą automat sam nam sugeruje. Jeden bilet z lotniska do głównego dworca (lub w odwrotnej relacji) to koszt 30 koron duńskich (druga klasa), czyli w przeliczeniu około 17,40 zł.

Københavns Lufthavn to ostatnia duńska stacja kolejowa. Pociągi następnie wjeżdżają na słynny Most nad Sundem (Öresundsbron) i zmierzają do Szwecji. Jest to drugi najdłuższy na świecie most łączący dwa państwa. Ma 7845 m, a otwarto go w 2000 roku. Dlatego ważne, aby trafić na właściwy peron. 

Peron nr 1 obsługuje pociągi jadące do Szwecji, a peron nr 2 do Danii. Pasażerowie co jakiś czas się mylą, dlatego w różnych informatorach, a nawet w e-mailach przesyłanych przez kopenhaskie hotele, pojawia się informacja, na który peron należy się udać. To jednak tylko taka „burza w szklance wody”, bo duński system informacji pasażerskiej jest bardzo dobry. Na peronach (dwa perony, dwie krawędzie peronowe) stacji Københavns Lufthavn znajdują się tablice informacyjne, które nie tylko podają relację danego pociągu, ale także wskazują, która jego część zatrzyma się w danej lokalizacji oraz układ wagonów. 

Pociągi w relacji Szwecja - Københavns Lufthavn (w rozkładach jazdy zamiennie z nazwą CPH Lufthavn) -  København Hovedbanegård (Dworzec Centralny w Kopenhadze) - Østerport kursują w takcie co 15 minut. Częstotliwość ta utrzymana jest przez cały dzień, z ograniczeniami w godzinach wieczornych. Przejazd z lotniska na główny dworzec rozkładowo zajmuje 15 minut. Na trasie są dwa przystanki: Tårnby i Ørestad. 

Pociągi obsługujące relację Dania – Szwecja mają naniesioną na pudła nazwę Øresundståg. Jest to połączenie duńskiego słowa Øresundstog i szwedzkiego Öresundståg, co po prostu oznacza „pociąg Øresund”. Są to trójczłonowe zespoły trakcyjne (wagon sterowniczy ET + wagon silnikowy FT + wagon sterowniczy ET), które mogą być sprzęgane ze sobą. Ze względu na różne napięcia w sieci trakcyjnej Danii i Szwecji, tabor ten jest dwusystemowy. Duńskie koleje DSB pociągi obsługujące połączenie Øresundståg nazwały Litra ET. W Szwecji funkcjonują one pod symbolem X31K. Pierwsze egzemplarze wyprodukowała firma Adtranz, a kolejne powstały już pod marką Bombardier. Producent tę serię pojazdów nazwał Contessa. Łącznie dostarczono 111 takich ezt. 

Oprócz pociągów Øresundståg, na stację przy kopenhaskim lotnisku dojeżdżają także pociągi dalekobieżne DSB. Jest to dla nich stacja początkowa lub końcowa. Kursują one w takcie raz na godzinę (odjazdy z lotniska 26 minut po pełnej godzinie, a  pociągi Øresundståg w takcie pełna godzina i 15, 30, 45 minut po niej – w okresie największego ruchu). Ich oznaczenie to ICL, a relacja docelowa Aalborg Lufthavn St. przez Aarhus H. Odcinek pomiędzy lotniskiem i kopenhaskim dworcem centralnym pokonują one bez postojów handlowych. Obsługę zapewniają spalinowe zespoły trakcyjne IC3 lub IC4. Możliwe jest także łączenie spalinowych IC3 z elektrycznymi IR4 i takie zestawy również docierają na stację przy lotnisku. W serwisie YouTube jest dostępny film pokazujący na stacji CPH Lufthavn pociąg złożony z jednego elektrycznego IR4 i dwóch spalinowych IC3.



Københavns Lufthavn, CPH Lufthavn

Københavns Lufthavn, CPH Lufthavn

Københavns Lufthavn, CPH Lufthavn
Stacja Københavns Lufthavn, nazywana również CPH Lufthavn. Zdjęcia robiłem z peronu nr 2 do Danii. Po przeciwnej stronie peron nr 1 do Szwecji. Na peronach umieszczone są ekrany informacyjne podające najbliższe odjazdy. 19.01.2024.


Københavns Lufthavn, CPH Lufthavn - informacja pasażerska

Københavns Lufthavn, CPH Lufthavn - informacja pasażerska

Københavns Lufthavn, CPH Lufthavn - informacja pasażerska
Przykładowe ekrany informacyjne umieszczone na peronie drugim stacji Københavns Lufthavn. Po prawej stronie bieżący rozkład jazdy dla obu peronów. Na zielono zaznaczono łączące Danię i Szwecję pociągi Øresundståg. Natomiast po lewej stronie prezentacja najbliższego pociągu wraz z grafiką ilustrującą rozmieszczenie poszczególnych jego części. W tym przypadku jest to Øresundståg oznaczony jako Re 1053 w relacji Karlskrona C (7:48) - Sölvesborg (8:58) - Lund C (10:19/21) - Malmö C (10:33/35) - København H (11:15/21) - Østerport (11:27). Na dole wyswietla się także następny pociąg z tego peronu. To kolejny, jadący 15 minut później Øresundståg. Nr Re 1055 w relacji Göteborg C (7:40) - Landskrona (10:20) - Lund C (10:36/38) - Malmö C (10:48/50) - København H (11:29/33) - Østerport (11:39). 19.01.2024.


Øresundståg, DSB Litra ET, Bombardier Contessa, CPH Lufthavn
Øresundståg nr Re 1053 w relacji Karlskrona - Østerport wjeżdża na peron drugi stacji przy kopenhaskim lotnisku (Københavns Lufthavn). Tworzą go dwa elektryczne zespoły trakcyjne serii Contessa, na DSB pod nazwą Litra ET. Oznaczeń drugiego ezt nie ustaliłem. Pierwszy to Bombardier nr 4400/4800/4600 z 2011 roku. 19.01.2024.


Øresundståg, DSB Litra ET, Bombardier Contessa, CPH Lufthavn

Øresundståg, DSB Litra ET, Bombardier Contessa, CPH Lufthavn
Bombardier Contessa o oznaczeniu 4400/4800/4600 już w trakcie postoju na stacji Københavns Lufthavn (CPH Lufthavn). Początek członu o oznaczeniu 4400 to klasa pierwsza. Przedział ten jednocześnie jest „strefą ciszy”, o czym informują napisy na zewnątrz i wewnątrz pojazdu. W dzień oświetlenie stacji zapewnia głównie światło naturalne, z którym niestety mój aparat nie chciał współpracować. 19.01.2024.


Øresundståg, DSB Litra ET, Bombardier Contessa
Wnętrze przedziału pierwszej klasy w członie o oznaczeniu 4400. Informacje o tym, jaka to klasa niestety nie są łatwo dostrzegalne, więc np. pasażer z Polski przyzwyczajony do dużych cyfr 1 lub 2, umieszczonych w wielu dobrze widocznych lokalizacjach, może się łatwo pomylić. 19.01.2024.


Øresundståg, DSB Litra ET, Bombardier Contessa, København Hovedbanegård
 Øresundståg nr Re 1053 w relacji Karlskrona - Østerport w trakcie postoju na głównym kopenhaskim dworcu - København Hovedbanegård. To człon nr 4400. Nad oknami w części przedniej widoczne napisy o „strefie ciszy”. 19.01.2024.


DOT, bilet do KopenhagiDOT, bilet do Kopenhagi
Awers i rewers przykładowego biletu z lotniska do Kopenhagi. W automacie biletowym wybrałem stację docelową København Hovedbanegård, ale na wydruku nie ma jej zaznaczonej. Jest tylko stacja początkowa Københavns Lufthavn oraz czas obowiązywania i zakres stref - 3 strefy (zony). Uwzględniając te wytyczne, można kontynuować podróż przesiadając się na metro, autobus lub kolej miejską (S-tog).


DOT, bilet do stacji przy lotnisku
Bilet kupiony na kopenhaskim dworcu centralnym (København H), pozwalający dojechać dwóm osobom na stację przy lotnisku. Kupiony o godzinie 19:45, a wskazana godzina rozpoczęcia podróży to 20:14. Jeżeli jednak nie zdążymy na ten pociąg, to i tak bilet jest ważny do 21:44 i możemy jechać kolejnym lub wybrać inne środki transportu.


København H, informacja pasażerska
Przykładowy ekran informacyjny umieszczony na dworcu København H (skrócona i powszechnie stosowana wersja nazwy København Hovedbanegård). Wskazany jest na nim pociąg do szwedzkiej stacji Lund C. To Øresundståg jadący przez lotnisko - fakt ten nie jest dodatkowo wyszczególniany w rozkładach jazdy. Celem wskazania, że na trasie jest port lotniczy, przy nazwie stacji pośredniej CPH Lufthavn umieszczono symbol samolotu. 


Øresundståg, DSB Litra ET, Adtranz Contessa, CPH Lufthavn

Øresundståg, DSB Litra ET, Adtranz Contessa, CPH Lufthavn

Øresundståg, DSB Litra ET, Adtranz Contessa, CPH LufthavnØresundståg, DSB Litra ET, Adtranz Contessa, CPH Lufthavn

Øresundståg, DSB Litra ET, Adtranz Contessa, CPH Lufthavn
Stacja CPH Lufthavn. Przy peronie pierwszym stoi pociąg Øresundståg nr Re 1128 w relacji Østerport (20:05) - København H (20:11/14) - CPH Lufthavn (20:27/29) - Malmö C (20:55/57) - Lund C (21:07). 
 Tworzą go dwie jednostki DSB Litra ET. Na temat pierwszej z nich nie mam informacji, natomiast widoczna na zdjęciach to produkt firmy Adtranz z 2000 roku. Jednostka o oznaczeniach 4303/4703/4503. 20.01.2024.


Øresundståg, DSB Litra ET, Bombardier Contessa, CPH Lufthavn

Øresundståg, DSB Litra ET, Bombardier Contessa, CPH Lufthavn
Stacja CPH Lufthavn. Przy peronie drugim stoi pociąg Øresundståg nr Re 1129 w relacji Lund C (19:53) - Malmö C (20:03/05) - CPH Lufthavn (20:28/30) - København H (20:45/48) - Østerport (20:54). Tworzą go dwa elektryczne zespoły trakcyjne typu Contessa. Pierwszy produkcji Bombardiera o oznaczeniach 4596/4796/4396. To 2010 rocznik. 20.01.2024.


Aktualny rozkład jazdy dla wybranej relacji można sprawdzić na stronie Rejseplanen.dk – tu link.

Wątek mostu do Szwecji pojawia się w skandynawskim serialu kryminalnym pod tytułem „Most nad Sundem”. Przedstawiona jest przede wszystkim jego infrastruktura drogowa. W ostatnim odcinku pierwszego sezonu pokazany jest także pociąg Øresundståg, również wewnątrz. Można także zobaczyć infrastrukturę kolejową, która jest umieszczona pod samochodową częścią mostu.

Na kolejne spotkanie z duńskimi pociągami zaproszę już wkrótce. Pokażę kopenhaski dworzec centralny - København Hovedbanegård.



Blog Transportowy na Facebooku


piątek, 1 marca 2024

Osobówka prawie jak autobus, Egipt

 

Ponownie zapraszam do Egiptu. Ostatnio pisałem o ciężarówkach, które udało mi się sfotografować na pustyni (tu link do tego materiału). Obiecałem wówczas wpis o udokumentowanej wówczas ciekawej i starszej wiekiem osobówce. Po przejrzeniu innych zdjęć okazało się, że bohaterem tej relacji nie będzie tylko jeden pojazd, lecz kilka.

W trakcie wycieczki z Hurghady do Luksoru, na trasie naszego przejazdu co jakiś czas pojawiały się wysłużone kombi. Najczęściej barwy białej. Często z bagażami zamontowanymi na dachu. Był to widok ciekawy i mocno egzotyczny.

Te pojazdy to Peugeoty 504. Według Internetu model bardzo popularny w Afryce jako taksówka. Występują w różnych wersjach nadwoziowych. Na trasie z Hurghady do Luksoru, a w zasadzie na drodze nr 60, odcinek łączący miasta Kina i Safadża (Qena i Safaga) przeważała wersja kombi.

Kiedy fotografowałem ciężarówki przejeżdżające obok „punktu obsługi podróżnych”, udokumentowałem także Peugeoty 504. Później okazało się, że te pojazdy pełnią funkcję transportu zbiorowego. Nie mają oznaczeń „TAXI”, ale wiozą „płatnych” pasażerów. W dodatku jest ich znacznie więcej, niż przewidział to producent pojazdu. W bagażniku również jadą ludzie. Dostawione tam siedzenia pozwalają na przewiezienie około 7 osób (+ kierowca), choć biorąc pod uwagę pomysłowość Egipcjan, pewnie (w zależności od postury podróżnych) zdarza się ich większa ilość. Bagażnik zajęty, więc bagaże mają swoje miejsce na dachu.

Wygląda na to, że taki transport osób jest nawet prawnie uregulowany. Na jednej z egipskich stron internetowych znalazłem obecny cennik przejazdu samochodami osobowymi. Trasa Safaga – Hurghada to koszt 20 funtów, a Safaga – Qena to 47 funtów (w przeliczeniu na złotówki 2,61 zł i 6,12 zł). Była też informacja o przeprowadzanych kontrolach, w trakcie których policja sprawdza przestrzeganie obowiązującego cennika oraz realizację przez kierowców całej trasy przejazdu. Na zdjęciach dokumentujących artykuł były oczywiście Peugeoty 504. Jak podano, pojazdy powinny posiadać naklejkę informującą o trasie przejazdu i obowiązujący cennik.



Peugeot 504, Egipt

Peugeot 504, Egipt
Król egipskich szos. Peugeot 504. Samochód wypełniony maksymalnie. Obok kierowcy siedzi dwóch pasażerów, a za nimi jest jeszcze sześć osób. Jak na taką ilość podróżnych, bagaży jest dość mało. Za przednią szybą dodatkowa ozdoba, czyli trochę przycięty trójkąt ostrzegawczy. 3.06.2023.

 
Peugeot 504, Egipt

Peugeot 504, Egipt

Peugeot 504, Egipt

Peugeot 504, Egipt

Peugeot 504, Egipt

Peugeot 504, Egipt
Kolejne ujęcia tego samego Peugeota 504. Widać na nich, że pasażerowie siedzą również na samym końcu, czyli w bagażniku. Pod ostatnim oknem po arabsku wypisano trasę, którą ten pojazd obsługuje: Qena - Hurghada. Samochód mija „punkt obsługi podróżnych” pomiędzy Qeną i Safagą na trasie nr 60 (kilka umieszczonych obok siebie kawiarni i sklepów oraz WC). To jezdnia w stronę Safagi. Droga w przeciwnym kierunku przebiega w znacznym oddaleniu od tego miejsca. 3.06.2023.


Scania 113M, Peugeot 504, Egipt

Scania 113M, Peugeot 504, Egipt

Peugeot 504, Egipt
Weterani szos nadal w ruchu. Scanię 113M wyprzedzają dwa Peugeoty 504. Drugi z nich wiezie dość sporo bagaży na dachu. Na przedniej szybie pierwszego przyczepiona kartka z relacją Qena - Hurghada. Lokalizacja jak wcześniej, czyli przy „punkcie obsługi podróżnych” pomiędzy Qeną i Safagą. 3.06.2023.


Peugeot 504, Egipt

Peugeot 504, Egipt
Kolejny obładowany bagażami Peugeot 504. Gdzieś na pustynnej trasie drogi nr 60 pomiędzy Safagą i Qeną. 3.06.2023.


Droga nr 60, EgiptDroga nr 60, Egipt

Droga nr 60, Egipt
To wprawdzie nie Peugeot 504, ale pojazd ten również zwrócił moją uwagę. Zwykła osobówka, która na pewno nie wiezie płatnych pasażerów. Starym, afrykańskim zwyczajem również i w tym przypadku bagaże jadą na dachu. Taki pustynny krajobraz towarzyszy podróżnym pomiędzy Safagą i Qeną. Na środkowym zdjęciu ciekawe niebieskie oznakowanie. Arabski napis to tłumacząc (przez Google): „Przed tobą okrągłe skrzyżowanie. 1 km”. 3.06.2023.


Peugeot 504, Egipt

Peugeot 504, Egipt
Kolejny Peugeot 504. Brak bagażnika na dachu mógłby świadczyć, że to zwykły samochód osobowy, a nie przewóz osób. Pomarańczowy kolor na tablicy rejestracyjnej to jednak informacja, że jest to taksówka. Nie wykonuje ona zatem długich kursów pomiędzy miastami, lecz krąży po najbliższej okolicy. Tu warto dodać, że prywatne samochody osobowe mają na rejestracjach błękitny wyróżnik. Gdzieś na drodze nr 75 pomiędzy Kiną (Qeną) i Luksorem. Wokoło zieleń, bo trasa ta przebiega wzdłuż Nilu. 3.06.2023.


Samochody, Egipt

Samochody, Egipt
Gdzieś na trasie nr 75 w rejonie miasta Kina (Qena). W Egipcie często pasy ruchu są wyznaczane przez jadące samochody. Panuje zasada im więcej się zmieści, tym lepiej. Tu w jedną stronę równolegle mogą jechać trzy pojazdy. Chyba, że będą same osobówki - wtedy zmieści się więcej. W tej dość licznej grupie pojazdów również zobaczymy Peugeota 504. Na prawo od niego jedzie minibus chińskiej marki Joylong (przedstawiciel serii A, być może to A6). Godna uwagi jest również osobówka na lewo od Peugeota. Nie ma żadnych świateł - pozostały puste miejsca. W Egipcie jazda nocą z wyłączonymi światłami nie jest niczym dziwnym. W miastach świecą latarnie, a np. na pustyni księżyc rozświetla drogę. Widziałem nawet ciężarówki jadące bez świateł. Egipcjanin, którego przed laty spytałem, dlaczego tak dużo kierowców nocą nie włącza świateł, był bardzo zdziwiony takim pytaniem. Jasno świecący księżyc stał się głównym wytłumaczeniem. Tak więc takie auto bez świateł na pewno można spotkać również nocą. Jako pierwszy po lewej stronie jedzie minibus chińskiej marki King Long. Najprawdopodobniej to model Kingwin. 3.06.2023.


Geyushi I107D, Peugeot 504, Hurghada

Geyushi I107D, Peugeot 504, Hurghada
Hurghada. Droga z portu lotniczego do centrum. Spory ruch, a pośród przeróżnych pojazdów oczywiście Peugeot 504. Tym razem spory bagażnik dachowy jest pusty. Obok tej wyjątkowej osobówki przemieszcza się autobus produkcji egipskiej - Geyushi I107D. W dolnej części drugiego zdjęcia fragment kolejnego egzotycznego dla turysty z Polski pojazdu: Geely Emgrand. To produkt chiński. 29.05.2023.


Peugeot 504 w Europie był produkowany w latach 1968 – 1983. W innych rejonach świata proces ten trwał znacznie dłużej. Np. w Argentynie do 1999 roku, a w Nigerii aż do 2006 roku. Peugeot 504 powstawał przez pewien czas również w Egipcie, ale niestety nie znalazłem szczegółowych informacji na ten temat.

W kolejnym materiale dotyczącym Egiptu zaproszę na teren lotniska w Hurghadzie. Pokażę udokumentowane tam autobusy.


Więcej wpisów dotyczących Egiptu pod tagiem „Egipt”.



Blog Transportowy na Facebooku