wtorek, 18 lutego 2020

Parowóz w Kędzierzynie-Koźlu


31 października 2019 miasto Kędzierzyn-Koźle zyskało bardzo charakterystyczną atrakcję turystyczną. To parowóz. Został on wówczas ustawiony na fragmencie toru przy al. Jana Pawła II, w rejonie dworca kolejowego.

Maszyna ta ma przypominać o historii miasta, która ściśle związana jest z koleją. To właśnie dzięki niej (1845 rok: linia Opole – Gliwice, później kolejne) gospodarczo rozwinął się nie tylko Kędzierzyn, ale i cały region.

Parowóz ten to Ty2-2118. Rocznik 1943. Pierwotnie eksploatowany przez Deutsche Reichsbahn (jako seria 52), potem na sieci PKP, a od 1963 roku w Przedsiębiorstwie Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego, czyli w służbie kolei piaskowych. Finalnie w Kopalni Piasku Kotlarnia.

Po wycofaniu z eksploatacji Ty2-2118 stał odstawiony w Kotlarni, przed siedzibą kopalni. W miejscu ogólnodostępnym. Maszynie towarzyszyły dwa inne parowozy, a pierwotnie także elektrowozy. Mam je udokumentowane, więc będą tematem któregoś z późniejszych wpisów.


Ty2-2118, Kędzierzyn-Koźle

Ty2-2118, Kędzierzyn-Koźle

Ty2-2118, Kędzierzyn-Koźle
Ty2-2118 jako pomnik w Kędzierzynie-Koźlu. Niestety te ujęcia były mocno pod słońce. 9.02.2020.


Ty2-2118, Kędzierzyn-Koźle

Ty2-2118, Kędzierzyn-Koźle

Ty2-2118, Kędzierzyn-Koźle

Ty2-2118, Kędzierzyn-Koźle
To był bardzo dobry pomysł. Piękna maszyna została odrestaurowana i zachowana dla przyszłych pokoleń. Oby tylko nie padła ofiarą wandali. W tle charakterystyczna nastawnia bramowa KKA. Ciekawe, czy parowóz ten kiedyś o własnych siłach przejeżdżał przez tę stację. Jeżeli tak, to raczej w służbie kolei DR. 9.02.2020.


Ty2-2118, Kędzierzyn-Koźle
Ty2-2118 pozuje z budynkiem dworca Kędzierzyn-Koźle w tle. Zabudowa ta przeszła niedawno remont kapitalny. Obecnie prace budowlane realizowane są na peronach.


Ty2-2118, Kędzierzyn-KoźleTy2-2118, Kędzierzyn-Koźle

Ty2-2118, Kędzierzyn-KoźleTy2-2118, Kędzierzyn-Koźle
Detale parowozu pomnika. Oznaczenie tendra 32D43 niestety bez numeru pojazdu. Obok maszyny ustawiono informację o możliwości skorzystania z multimediów dotyczących lokomotywy.


Ty2-2118, Kędzierzyn-Koźle

Ty2-2118, Kędzierzyn-Koźle

Ty2-2118, Kędzierzyn-Koźle

Ty2-2118, Kędzierzyn-Koźle

Ty2-2118, Kędzierzyn-Koźle
Jeszcze kilka ujęć kędzierzyńskiego Ty2-2118. Renowację parowozu przeprowadziła firma Bud-Kor z Kędzierzyna-Koźla, która specjalizuje się w kompleksowych zabezpieczeniach antykorozyjnych i ognioochronnych. 


Temat parowozu pomnika w Kędzierzynie-Koźlu pojawiał się w lokalnych mediach już wiele lat temu. Wówczas chodziło jednak o inną maszynę: Ty45. Wszystko się przeciągało, ale na szczęście cel osiągnięto. Kolejna lokomotywa została uratowana, a miasto zyskało atrakcję turystyczną.

Dodatkowe informacje o kolei w Kędzierzynie-Koźlu pod tym linkiem.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies

środa, 12 lutego 2020

Tramwaj w Krzeszowicach


Krzeszowice to miasteczko w województwie małopolskim. Przebiega przez nie droga krajowa nr 79. To właśnie przy tej trasie ustawiono bohatera tego wpisu.

To tramwaj. Dokładnie wagon Konstal 105Na z 1984 roku. Do roku 2019 własność MPK Częstochowa, gdzie funkcjonował pod oznaczeniem 689. W malowaniu zakładowym tego przewoźnika trafił do nowego właściciela.

Co tramwaj robi w miejscowości, w której nie funkcjonuje taki rodzaj transportu zbiorowego? Swoją siedzibę ma tam firma Prefa (dawniej Prefabet), która oferuje między innymi infrastrukturę torowisk tramwajowych. Jej przykłady zobaczymy np. w Bydgoszczy (trasa na Fordon), Katowicach (ul. Warszawska i 1 Maja), czy w Krakowie (np. ul. Podwale, Królewska). Stąd ten tramwaj.

Ustawiono go przy siedzibie firmy, która mieści się pod adresem Kościuszki 53. Przy parkingu przyległej do Prefy restauracji.


Konstal 105Na, Krzeszowice

Konstal 105Na, Krzeszowice

Konstal 105Na, Krzeszowice

Konstal 105Na, Krzeszowice

Konstal 105Na, Krzeszowice
Częstochowski Konstal 105Na w roli pomnika w małopolskich Krzeszowicach. Za przednią szybą nazwa nowego właściciela: Prefa. 2.02.2020.


Konstal 105Na, Krzeszowice
Wnętrze krzeszowickiego tramwaju fotografowane przez przednią szybę. 2.02.2020.


Oficjalną datą prezentacji krzeszowickiego tramwaju jest 20 sierpnia 2019. Jak podaje producent, wówczas odbyła się kameralna impreza prezentująca nową wizytówkę firmy. 


Blog Transportowy na Facebooku

piątek, 7 lutego 2020

Targi SilesiaKOMUNIKACJA 2019 (3) – MAN i firma Mercus


Zbliża się kolejna edycja Targów Transportu Publicznego SilesiaKOMUNIKACJA w Sosnowcu (22 - 23 kwietnia 2020). Wracam zatem do relacji z roku 2019. Ostatnio pisałem o Solarisach (tu link). Teraz zajmę się autobusami MAN oraz ofertą firmy Mercus.

MAN zaprezentował dwa autobusy. Dwudrzwiowy, niebieski przedstawiciel modelu Lion`s City to egzemplarz demonstracyjny z roku 2018. 


MAN Lion`s City, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

MAN Lion`s City, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

MAN Lion`s City, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

MAN Lion`s City, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
MAN Lion`s City. Egzemplarz demonstracyjny w charakterystycznym niebieskim malowaniu. Przyznam, że bardzo mi się ono spodobało.


MAN Lion`s City, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

MAN Lion`s City, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

MAN Lion`s City, SilesiaKOMUNIKACJA 2019MAN Lion`s City, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

MAN Lion`s City, SilesiaKOMUNIKACJA 2019MAN Lion`s City, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

MAN Lion`s City, SilesiaKOMUNIKACJA 2019MAN Lion`s City, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
MAN Lion`s City - wnętrze.


Obok „miejskiego lwa” prezentowano mniejszy model. To MAN TGE 5.180. Rocznik 2019 (według ustawionej przy pojeździe tablicy), zabudowa miejska wykonana przez firmę Mercus (model Mercus City). Na autobusie znalazły się logotypy firmy GTV BUS (Grand Tour Venus) z Ozimka. Być może był to egzemplarz zakupiony przez tego przewoźnika lub tylko czasowo oklejony ze względu na planowane testy. Obstawiam tę drugą opcję.

Przyznam, że nie mogę przyzwyczaić się do tego, że pod marką MAN oferowane są tak małe pojazdy.


MAN TGE 5.180, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

MAN TGE 5.180, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

MAN TGE 5.180, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019MAN TGE 5.180, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

MAN TGE 5.180, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
MAN TGE 5.180 z zabudową firmy Mercus. Pojazd oklejony logotypami GTV BUS.


MAN TGE 5.180, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

MAN TGE 5.180, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019MAN TGE 5.180, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

MAN TGE 5.180, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
MAN TGE 5.180 - wnętrze. Część tylna z niską podłogą.


Dwa inne elementy oferty firmy Mercus zostały ustawione po przeciwnej stronie hali wystawienniczej. Tym razem to zabudowy na bazie Mercedesa Sprintera. Turystyczna i miejska – odpowiednik powyższego MAN-a.


Mercedes-Benz Sprinter, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Mercedes-Benz Sprinter, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Mercedes-Benz Sprinter, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Mercedes-Benz Sprinter, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Mercedes-Benz Sprinter City z firmy Mercus. 


Mercedes-Benz Sprinter, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Mercedes-Benz Sprinter, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019Mercedes-Benz Sprinter, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Mercedes-Benz Sprinter, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019Mercedes-Benz Sprinter, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Wnętrze miejskiego Sprintera firmy Mercus. 


Mercedes-Benz Sprinter, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Mercedes-Benz Sprinter, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Mercedes-Benz Sprinter, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019Mercedes-Benz Sprinter, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Mercedes-Benz Sprinter, Mercus, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Mercedes-Benz Sprinter, Mercus. Zabudowa turystyczna.


Marka Mercedes-Benz była reprezentowana także przez kilka innych pojazdów. Zaprezentuję je w następnym wpisie dotyczącym targów SilesiaKOMUNIKACJA 2019. Tu link.


Wpisy poświęcone autobusom