piątek, 24 sierpnia 2018

SilesiaKOMUNIKACJA 2018 – Volvo, Scania i zabudowy na bazie Iveco


Jak zapowiedziałem we wcześniejszym wpisie o targach SilesiaKOMUNIKACJA 2018 (tu link), przedstawię teraz autobusy Volvo, Scania oraz zabudowy powstałe na bazie Iveco. 

Pokazane w Sosnowcu Volvo, dokładniej model 7900 Hybrid to własność PKM Sosnowiec. Rocznik 2017, oznaczony numerem taborowym 794. Przewoźnik posiada łącznie 25 takich autobusów. 


Volvo 7900 Hybrid, PKM Sosnowiec, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Volvo 7900 Hybrid, PKM Sosnowiec, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Volvo 7900 Hybrid, PKM Sosnowiec, SilesiaKOMUNIKACJA 2018
Volvo 7900 Hybrid z PKM Sosnowiec.


Volvo 7900 Hybrid, PKM Sosnowiec, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Volvo 7900 Hybrid, PKM Sosnowiec, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Volvo 7900 Hybrid, PKM Sosnowiec, SilesiaKOMUNIKACJA 2018
Volvo 7900 Hybrid - wnętrze.


Wystawiona Scania to gazowiec, model CityWide CNG. Rocznik 2017. Egzemplarz demonstracyjny, który był np. testowany w Rzeszowie.


Scania CityWide CNG, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Scania CityWide CNG, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Scania CityWide CNG, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Scania CityWide CNG, SilesiaKOMUNIKACJA 2018
Scania CityWide CNG.


Scania CityWide CNG, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Scania CityWide CNG, SilesiaKOMUNIKACJA 2018
Scania CityWide CNG - wnętrze.


Scania CityWide CNG, SilesiaKOMUNIKACJA 2018
Scania CityWide CNG - stanowisko pracy kierowcy.


Scania CityWide CNG, SilesiaKOMUNIKACJA 2018
Scania CityWide CNG - tabliczka znamionowa.


Volvo 7900 Hybrid i Scania CityWide CNG, SilesiaKOMUNIKACJA 2018
Volvo 7900 Hybrid i Scania CityWide CNG.


Zabudowę na bazie Iveco New Daily w Sosnowcu pokazała firma Bus-Center z miejscowości Strawczyn (w rejonie Kielc). Pod obecną nazwą funkcjonuje ona od 2017 roku, a zabudowy autobusowe oferuje od 2005 roku. 


Iveco New Daily, Bus-Center, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Iveco New Daily, Bus-Center, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Iveco New Daily, Bus-Center, SilesiaKOMUNIKACJA 2018
Iveco New Daily zabudowane przez firmę Bus-Center.


Inną zabudowę na bazie Iveca New Daily zaprezentowała firma Marketbus.pl z Augustowa. To pojazd o długości 8,5 m, oznaczony jako ŻAK 70C. Co ciekawe, na stronie internetowej Marketbus.pl jest jedynie informacja, że zajmuje się ona importem pojazdów i ich sprzedażą. Jest także przewoźnikiem, ale nie producentem. Autobus ten powstał zagranicą. Dokładnie w Turcji. 


Iveco New Daily, ŻAK 70C, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Iveco New Daily, ŻAK 70C, SilesiaKOMUNIKACJA 2018

Iveco New Daily, ŻAK 70C, SilesiaKOMUNIKACJA 2018
ŻAK 70C, czyli produkt z Turcji na bazie Iveca New Daily.


Na tym kończę prezentację wystawionych w Sosnowcu autobusów. W kolejnym wpisie o tej targowej imprezie pojawią się ciężarówki. Tu link.


Kalendarz imprez komunikacyjnych

środa, 15 sierpnia 2018

Jelcz 325 żuraw w Żarskiej Wsi


Jelczy serii 300 systematycznie ubywa. Dlatego tym bardziej cieszy spotkanie z kolejnym egzemplarzem, zwłaszcza posiadającym zabudowę specjalistyczną typu żuraw. Taki pojazd udało mi się sfotografować w rejonie granicy polsko-niemieckiej. Dokładnie przy autostradzie A4, na terenie hotelu „Picaro” w Żarskiej Wsi (okolice Zgorzelca).

To Jelcz 325. Nie ustaliłem czyją jest obecnie własnością. Przypuszczalnie to jakaś mała działalność gospodarcza. Na drzwiach kabiny zachowały się informacje o wcześniejszym użytkowniku – PKP Energetyka. Żuraw wyprodukował Bumar z Głogowa. Jak podaje informacja na pojeździe, udźwig wynosi 10 ton.

Po raz pierwszy zaparkowanego na hotelowym parkingu Jelcza 325 udokumentowałem 30 maja 2018. Ponieważ była już późna pora, mogłem wykonać tylko zdjęcia nocne.


Jelcz 325 żuraw, Bumar Głogów

Jelcz 325 żuraw, Bumar Głogów

Jelcz 325 żuraw, Bumar Głogów

Jelcz 325 żuraw, Bumar Głogów
Jelcz 325 żuraw w nocnej scenerii.


Jelcz 325 żuraw, Bumar Głogów
Tabliczka znamionowa umieszczona na żurawiu. Wybito na niej niestety już słabo czytelny rok produkcji: 1986.


Następnego dnia piękny klasyk nadal stał na parkingu. Była to więc idealna okazja do ponownej dokumentacji fotograficznej. Dobrze, że z niej skorzystałem, bo wieczorem Jelcz już odjechał.


Jelcz 325 żuraw, Bumar Głogów

Jelcz 325 żuraw, Bumar Głogów

Jelcz 325 żuraw, Bumar Głogów

Jelcz 325 żuraw, Bumar Głogów

Jelcz 325 żuraw, Bumar Głogów

Jelcz 325 żuraw, Bumar Głogów

Jelcz 325 żuraw, Bumar Głogów

Jelcz 325 żuraw, Bumar Głogów


Inne Jelcze 325 prezentowane w Blogu Transportowym dostępne pod tym linkiem.


Wpisy poświęcone ciężarówkom

niedziela, 12 sierpnia 2018

NAVYA – autobusem bez kierowcy po Wiedniu


Na początku kwietnia 2017 pisałem o bezobsługowych pociągach metra (tu link). Ostatnio bardzo popularnym tematem są jeżdżące bez kierowców autobusy. Takie pojazdy pojawiły się np. w Wiedniu. Ich marka to NAVYA. Pod tą nazwą produkowane są także autonomiczne samochody osobowe – taksówki. Są to egzemplarze testowe, poruszające się po krótkich dystansach i z niewielką prędkością.

Materiał o testach dwóch elektrycznych, bezobsługowych autobusów NAVYA (model Arma) w stolicy Austrii otrzymałem z Centrum Prasowego PAP. Pojazdy te eksploatuje miejski przewoźnik - Wiener Linien. Próby przeprowadzane są w dzielnicy Seestadt Aspern, gdzie elektrobusy odbyły już pierwsze jazdy z pasażerami. Uruchomienie regularnej linii obsługiwanej przez autonomiczne autobusy planowane jest na wiosnę 2019. Poniżej treść przesłanej informacji prasowej.


Bezzałogowe e-autobusy kilkakrotnie przechodziły już jazdy próbne, jednak tym razem po raz pierwszy wyruszyły wraz z pasażerami i operatorem na pokładzie. W obie strony pokonały półkilometrowy odcinek testowy od stacji metra linii U2 „Seestadt”, aż do centrum technologicznego Aspern Smart City Research (ASCR). Przełomowe było również pomyślne skomunikowanie przejazdu e-autobusów z występującą na tym odcinku sygnalizacją świetlną.

Jest to kamień milowy w realizacji projektu „auto.Bus Seestadt”, który ma na celu wprowadzenie bezzałogowych autobusów do sieci komunikacji miejskiej. Pasażerowie mają być przy tym dowożeni do stacji metra. Przy projekcie współpracują Wiener Linien, Austrian Institute of Technology (AIT), Kuratorium Bezpieczeństwa Transportu (KFV), TÜV Austria, Siemens AG Austria oraz francuski producent autobusów NAVYA. Przedsięwzięcie w połowie finansowane jest przez austriackie Ministerstwo do Spraw Transportu, Innowacji i Technologii w ramach programu „Mobilność przyszłości”.

Jesienią 2018 r. autonomiczne autobusy kursować będą na odcinku testowym z operatorem, ale bez pasażerów na pokładzie. Obecność operatora wymagana jest z uwagi na badawczy charakter projektu. Wiedeński zarząd komunikacji miejskiej zakłada uruchomienie regularnej linii obsługiwanej przez dwa 11-osobowe autobusy elektryczne już wiosną 2019, wciąż jednak jeszcze w trybie testowym.

Dwukilometrowa trasa będzie przebiegać wokół stacji metra linii U2 „Seestadt”. Zachowane zostaną przy tym najwyższe środki ostrożności: działanie autobusów będzie stale nadzorowane przez przeszkolonego operatora, a maksymalna prędkość jazdy będzie wynosiła 20 km/h.


NAVYA, Wiener Linien

NAVYA, Wiener Linien

NAVYA, Wiener Linien
NAVYA Arma w barwach wiedeńskiej komunikacji miejskiej. Dwa egzemplarze testowane przez Wiener Linien. Materiały prasowe.


NAVYA, BVG Berlin
Innym dużym miastem, w którym testowane są elektrobusy NAVYA jest Berlin. Tu przykładowy egzemplarz. Źródło: Instagram, screen strony profilu użytkownika karim_trainspotter22.


NAVYA Arma, dane techniczne
NAVYA Arma - dane techniczne. Screen broszury zamieszczonej na stronie producenta tych pojazdów (www.navya.tech/en).


NAVYA Arma
NAVYA Arma - screen innej strony powyższej broszury. Przykłady elektrobusów testowanych w różnych częściach świata - tu Ann Arbor w USA (stan Michigan) i japońska Fukushima. Źrodło: www.navya.tech/en.


Elektrobusy NAVYA w ruchu na ulicach Wiednia można zobaczyć na stronie Wiener Linien – tu link.


Wpisy z tagiem Solaris

środa, 8 sierpnia 2018

Nowe filmy – lipiec 2018


Pod względem nowości na moim kanale YouTube lipiec 2018 okazał się bardzo skromny. Opublikowałem jedynie dwa nowe nagrania.

Pierwsze powstało w Oświęcimiu i prezentuje tamtejsze miejskie autobusy. Najpierw na ul. Olszewskiego, a potem pod dworcem kolejowym. Głównym bohaterem są kultowe pojazdy marki DAB, model 1200B. Na koniec zobaczycie także Setrę z Lajkonika, która kończy kurs z Krakowa. 5.05.2018.




Drugi film to winda paternoster, którą udokumentowałem w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach. Materiał ten był już niedawno prezentowany w Blogu Transportowym.




To by było na tyle w przypadku nowości na kanale Lukaszwo – Transport Movies. W związku z tym „sezonem ogórkowym” zapraszam do obejrzenia dwóch starszych filmów. Oba o tematyce autobusowej – oldtimerowej. Ich bohaterowie to Jelcze „ogórki”.

Na początek Jelcz 043 przerobiony na kabriolet. Własność firmy Szwagropol znanej z obsługi linii regularnych z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza. Rok 2008, dokładnie 14 czerwca. „Ogórek” uczestniczył w 15. Trakerskich Spotkaniach w Krakowie, czyli ówcześnie największym zlocie ciężarówek i ich kierowców w Polsce. Impreza ta nie jest już kontynuowana. Autobus po całodziennej prezentacji opuszcza teren byłego lotniska w Czyżynach, wjeżdżając w al. Bora-Komorowskiego.

Nagranie jest krótkie, trwa tylko 32 sekundy. Z biegiem lat zyskało wartość historyczną. Kabriolet (pierwotnie jako zwykły autobus) już nie należy do Szwagropolu.




Drugi film również powstał w trakcie 15. Trakerskich Spotkań w Krakowie. Tu bohaterem jest zestaw Jelcz 272 MEX + przyczepa Jelcz PO1 z MPK Kraków. Piękne pojazdy nagrałem w trakcie porannych manewrów – zajmowanie miejsca na płycie dawnego lotniska. Finalnie przyczepa została odłączona i ręcznie ustawiona w wymaganym miejscu. Wówczas podjechał do niej autobus.




Do tematu starszych filmów jeszcze powrócę. Wówczas na pewno będzie kolejowo.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies

sobota, 4 sierpnia 2018

Czech Raildays 2018 (2) – PESA 34WEa


Relację z targów Czech Raildays 2018 w Ostrawie rozpocząłem od pokazania tramwaju Stadler Tango NF2 „nOVA" (tu link). Do taboru komunikacji miejskiej jeszcze powrócę. Wcześniej ekspozycja kolejowa. Niestety pod względem pojazdów trakcyjnych była ona dość skromna. Przeważały wagony – pasażerskie i towarowe.

Wchodzących na teren ekspozycji witał jedyny zaprezentowany elektryczny zespół trakcyjny. Jednocześnie była to miła niespodzianka dla osób przybywających z Polski. Jego właściciel to Koleje Śląskie, a producent PESA. Dokładniej to dwuczłonowy przedstawiciel nowej serii ezt o nazwie handlowej „Elf II”, oznaczony jako 34WEa-003. Rocznik 2018, dostarczony do przewoźnika pod koniec marca.

Obecnie Koleje Śląskie eksploatują cztery takie pojazdy. Zobaczymy je np. na linii do Oświęcimia.


PESA 34WEa, Koleje Śląskie, Czech Raildays 2018
PESA 34WEa-003 z Kolei Śląskich ustawiona na początku targowej ekspozycji. 19.06.2018.


PESA 34WEa, Koleje Śląskie, Czech Raildays 2018

PESA 34WEa, Koleje Śląskie, Czech Raildays 2018

PESA 34WEa, Koleje Śląskie, Czech Raildays 2018

PESA 34WEa, Koleje Śląskie, Czech Raildays 2018

PESA 34WEa, Koleje Śląskie, Czech Raildays 2018

PESA 34WEa, Koleje Śląskie, Czech Raildays 2018
PESA 34WEa Kolei Śląskich budziła dość spore zainteresowanie. Był to jedyny ezt zaprezentowany w trakcie tych targów. Obok gościa z Polski stała jedna z dwóch pokazanych lokomotyw - historyczny elektrowóz, a po drugiej stronie wagon cysterna. Całość była odpowiednio ustawiona, dając możliwość swobodnego fotografowania ekspozycji.


PESA 34WEa, Koleje Śląskie, Czech Raildays 2018

PESA 34WEa, Koleje Śląskie, Czech Raildays 2018

PESA 34WEa, Koleje Śląskie, Czech Raildays 2018
PESA 34WEa-003 - wnętrze. 


W kolejnym wpisie o Czech Raildays 2018 pokażę jedną z dwóch wystawionych lokomotyw – jedyną spalinówkę. Tu link.


Wpisy poświęcone kolei

niedziela, 29 lipca 2018

Niezwykła winda


Urzędy niekoniecznie kojarzą się z atrakcjami turystycznymi. Czasami jest jednak inaczej. Do gmachu Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach (przy ul. Jagiellońskiej) oprócz petentów przybywają także turyści. Co ich przyciąga? 

Tą atrakcją jest zamontowana w budynku winda paciorkowa, zwana także dźwigiem okrężnym lub po prostu paternoster. To ostatnie określenie pochodzi z łaciny od „Pater noster”, czyli nazwy modlitwy „Ojcze nasz” odmawianej przy użyciu sznura modlitewnego złożonego z wielu paciorków (różaniec).

Windy paciorkowe były bardzo popularne na początku XX wieku. Obecnie na terenie Europy jest ich jeszcze dość sporo, choć niestety liczba ta systematycznie maleje. Według źródeł internetowych w Polsce występuje łącznie sześć czynnych dźwigów okrężnych. Jeszcze jeden w Katowicach (w biurowcu przy ul. Wita Stwosza 7), dwa w Opolu (Komenda Wojewódzka Policji i Urząd Wojewódzki) oraz po jednym we Wrocławiu (przy rynku) i w miejscowości Iłowa w woj. lubuskim. 


Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach

Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach
Budynek Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego przy ul. Jagiellońskiej w Katowicach. To w nim wciąż działa paternoster.


Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach

Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach
Wejście do gmachu Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. Umieszczono przy nim sporych rozmiarów tablicę pamiątkową.


Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach
Zbliżenie na treść tablicy pamiątkowej umieszczonej przy wejściu do gmachu urzędu.


Budynek Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego jest ogólnodostępny w dni robocze, w godzinach od 7:30 do 15:30. W tym czasie paternoster jest czynny i poza ograniczeniami natury technicznej (np. brak możliwości przewozu osób niepełnosprawnych, czy transportu towarów) mogą korzystać z niego wszyscy. 

Na czym polega wyjątkowość windy paciorkowej? Zacznę od tego, że jest w ciągłym ruchu, a małe, maksymalnie dwuosobowe kabiny są pozbawione drzwi. Wsiada się do nich, gdy podłoga windy zrówna się z podłogą danego piętra. To samo przy wysiadaniu. Dla początkujących użytkowników takiego dźwigu czynność ta budzi dość sporo emocji.

Po jednej stronie kabiny windy jadą do góry, po drugiej w dół. Kabiny są zamontowane niczym paciorki na linie. Po przejechaniu jednej, mamy krótką przerwę i nadjeżdża kolejna. Po zajęciu miejsca, paternoster może nas wozić bez przerwy. Po dojechaniu do ostatniego piętra winda wwozi nas na strych, gdzie następuje obrót i rozpoczyna się zjazd. Tak docieramy do piwnicy, gdzie po kolejnym obrocie zaczyna się podróż do góry. Pokonanie strychu i piwnicy jest dość ekstremalne, ponieważ robi się ciemno (to w szczególności w piwnicy), przed nami pojawia się ściana i słychać pracę mechanizmów windy. Dlatego dojeżdżając do tych punktów pasażerowie są uspokajani napisami: „Przejazd przez strych bezpieczny” – tak samo w przypadku piwnicy. Pojawia się także napis: „Stać spokojnie”.


Paternoster - winda paciorkowa, Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach

Paternoster - winda paciorkowa, Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach

Paternoster - winda paciorkowa, Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach
Paternoster - niezwykły zabytek techniki w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim. Widok na parter i pierwsze piętro.


Paternoster - winda paciorkowa, Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach

Paternoster - winda paciorkowa, Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach

Paternoster - winda paciorkowa, Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach
Paternoster w całej okazałości. Pozbawione drzwi kabiny są w ciągłym ruchu.


Istnienie takiej atrakcji turystycznej w Katowicach nagłośnił konsul USA - Walter Braunohle, który w kwietniu 2016 odwiedził Śląski Urząd Wojewódzki. Przyznam, że dzięki temu dowiedziałem się o tym ciekawym rozwiązaniu technicznym. Mój pierwszy kontakt z windą paciorkową nastąpił jednak dopiero 2 maja 2018. Nagrałem wówczas poniższy film. Zatem zapraszam na przejażdżkę.




Dość sporo informacji na temat dźwigów paciorkowych na świecie (wraz z ich lokalizacjami) zamieścił na swojej stronie internetowej Wolfgang Flemming. Tu link

Ponieważ windy paternoster mają już głównie wartość historyczną, czynnych egzemplarzy jest coraz mniej. Przykładowo jeszcze kilka lat temu takie dźwigi funkcjonowały w Gliwicach i Gdańsku. Za granicą także ich ubywa. Warto więc zobaczyć to oryginalne rozwiązanie techniczne na własne oczy – póki jeszcze jest to możliwe. Ogólnodostępny paternoster w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim idealnie nadaje się do tego celu.


Zamów bezpłatny newsletter - każdy nowy wpis na Twoim e-mailu