niedziela, 21 sierpnia 2016

Completo, czyli Van Hool w korku


Wracam do tematu trolejbusów we włoskim Rimini. Pisałem o nich tutaj. Jak wówczas podałem, pojazdy te jeżdżą bardzo zatłoczone, a kiedy już nie zabierają nowych pasażerów, zamiast numeru linii i relacji na tablicach kierunkowych pojawia się napis: „Completo”, czyli kompletny.

Ponieważ trolejbusy w Rimini kursują tylko na jednej linii (nr 11), brak oznakowania i zastąpienie go słowem „Completo” nie powoduje problemów z określeniem, dokąd jedzie dany pojazd. W dodatku zatrzymuje się on na każdym przystanku, więc jest to tylko taki „zabieg kosmetyczny” informujący pasażerów, że w trolejbusie panuje tłok, a w związku z tym warto poczekać na następny kurs.

Podróż zatłoczonym trolejbusem nie należy do przyjemności, szczególnie gdy taka jazda wydłuża się przez korki drogowe. Ze względu na szerokość drogi, którą pokonują Van Hoole wzdłuż Adriatyku i panujący na niej spory ruch pojazdów osobowych, takie utknięcia, czy znaczne spowolnienia są niestety dość częste. Czasami przyczyną zatrzymania trolejbusu jest beztroska (lub po prostu bezmyślność) innych uczestników ruchu drogowego. Świadkiem takiej sytuacji byłem na Viale Amerigo Vespucci. Wówczas Van Hool #36504 jadący do centrum Rimini musiał zatrzymać się przy zaparkowanym na środku drogi (po części na przeciwnym pasie ruchu) samochodem. Ze względu na korek stał za nim sznur aut. Pierwsze z nich blokowało przejazd, jeszcze bardziej niż „główny zawalidroga” wystając na przeciwny pas ruchu. Jego kierowca podjął jakieś próby manewrowania, przestawienia swojego pojazdu, ale dość szybko się to skończyło i niczego nie zmieniło. Prowadząca trolejbus nie wykazywała chęci wybrnięcia z tej patowej sytuacji. Być może była to obawa o możliwość uszkodzenia pojazdu (blisko drzewa i inne samochody), a może tylko zwykłe włoskie „lekkie podejście” do życia, czyli czekanie, aż sytuacja sama się rozwiąże. Generalnie przez kilka minut nic się nie działo, a jedynie nadjeżdżały motorki, które i tak nie mogły przejechać.

W końcu pojawił się kierowca blokującego ruch pojazdu. Bez pośpiechu po prostu przyszedł. Rozejrzał się i raczył uruchomić swój wehikuł.


Van Hool NewAG300T, Start Romagna
Van Hool NewAG300T #36504 jadący w stronę centrum Rimini właśnie utknął na Viale Amerigo Vespucci. 22.08.2015.


Van Hool NewAG300T, Start Romagna
Już po chwili nadjechało stado motorków - jest ich pełno w całym Rimini.


Van Hool NewAG300T, Start Romagna
W końcu kierowca blokującego ruch pojazdu przyszedł i zator zaczął się rozładowywać. Trolejbus ruszył.


Van Hool NewAG300T, Start Romagna
Czasami zamiast napisu „Completo” na trolejbusach pojawiało się słowo „Riservato”, czyli zarezerwowany. W rezerwację wątpię. Raczej to pomyłka kierowcy, który omyłkowo nie wybrał napisu „Completo”. Przegubowiec #36506 wzdłuż Adriatyku zmierza w stronę pętli Riccione Terme. 23.08.2015.


Poniżej opisywana sytuacja w wersji filmowej. Nagranie trwa około półtorej minuty, ale całe zdarzenie było o wiele dłuższe. Szczególnie ten okres, w którym nic się nie działo – pojazdy stały, trąbiły, a beztroski kierowca blokującego ruch samochodu gdzieś tam sobie spędzał czas.

Kiedy trolejbus już ruszył, okazało się, że jego wnętrze wcale nie jest takie „Completo”. Praktycznie nie było w nim tłoku. Być może wcześniej sporo osób wysiadło, a może prowadząca przegubowca profilaktycznie ustawiła taki napis, gdy na którymś z pierwszych przystanków czekała większa grupa osób. Kilka dni wcześniej z żoną wsiadaliśmy do innego Van Hoola z napisem „Completo” i także nie było w nim tłoku.




Na tym jeszcze nie kończę wpisów o trolejbusach z Rimini. W dalszej części Van Hoole pojadą z opuszczonymi odbierakami prądu. Tu link.


Blog Transportowy na Twitterze

piątek, 19 sierpnia 2016

„Z podróży koleją” – konkurs fotograficzny


Do 31 sierpnia 2016 trwa konkurs fotograficzny o nazwie „Z podróży koleją”. Jego organizatorem jest firma Sandmix zajmującą się suszeniem oraz uszlachetnianiem piasków i żwirków kwarcowych, a współorganizatorzy to PKP Intercity i Polskie Koleje Państwowe. To już jego druga edycja. Oto, co napisano na ten temat w informacji prasowej przesłanej przez PKP Intercity:

PKP Intercity zachęca miłośników fotografii do wzięcia udziału w konkursie „Z podróży koleją”. Jeszcze do końca sierpnia można zgłaszać swoje prace. Do wygrania są atrakcyjne nagrody, a także udział w ogólnopolskiej wystawie, która odwiedzi największe dworce kolejowe w Polsce.

W konkursie może wziąć udział każdy, zarówno profesjonalny fotograf, jak i osoba, która fotografią zajmuje się wyłącznie amatorsko. Jedyny warunek, to zgłoszenie zdjęcia obrazującego podróż koleją.  Zgłoszenia przyjmowane są do 31 sierpnia za pomocą formularza zlokalizowanego na stronie www.zpodrozykoleja.pl. Do konkursu można zgłosić maksymalnie 3 prace. Dotychczas do organizatorów trafiło 500 zgłoszeń.

Nagrodą główną w konkursie jest aparat fotograficzny NIKON D7200 wraz z obiektywem 18-105 V. Dodatkowo, do zdobycia są dwie nagrody specjalne – aparaty NIKON 1J5 wraz z obiektywami 10-30 mm VR PD-ZOOM i 30-110 mm VR. Otrzymają je autorzy najlepszych prac, przedstawiających pociąg PKP Intercity oraz dworzec kolejowy. Na autorów 9 prac wyróżnionych przez konkursowe jury czekają vouchery na podróże pociągami PKP Intercity. Najlepsze fotografie zostaną zaprezentowane podczas wystawy, którą będzie można zobaczyć na dworcach kolejowych m. in. w Warszawie, Krakowie, Gdyni czy Wrocławiu.

Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi najpóźniej do 12 września 2016 r.

Takie zdjęcia zwyciężyły w roku 2015. Zdobywca pierwszej nagrody. Autor: Norbert Oksza Strzelecki. Tytuł: „Refleksje”:


Pierwsza nagroda. Autor: Norbert Oksza Strzelecki. Tytuł: „Refleksje”


Druga nagroda. Autor: Mateusz Pustuła. Tytuł: „Matka Polka”:


Druga nagroda. Autor: Mateusz Pustuła. Tytuł: „Matka Polka”


Trzecia nagroda. Autor: Grzegorz Bukalski. Tytuł: „Podróże i powroty”:


Trzecia nagroda. Autor: Grzegorz Bukalski. Tytuł: „Podróże i powroty”


Zwycięskie zdjęcia drugiej edycji konkursu można będzie oglądać na dworcach w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, Bydgoszczy i Gdyni.


Zamów bezpłatny newsletter

wtorek, 16 sierpnia 2016

Avia od Kubicy


Nazwisko Kubica wielu osobom kojarzy się z kierowcą wyścigowym i rajdowym – Robertem Kubicą. Nie tylko w Polsce, ale także za granicą.

W Czechach, a szczególnie w Brnie nazwisko Kubica częściej kojarzy się z transportem ciężarowym i z imieniem Richard. Dokładniej z firmą AUTODOPRAVA Richard Kubica.

Jeden z pojazdów tej firmy (na której nazwę trudno być obojętnym) utrwaliłem na rynku nazwanym Zelný trh. To bardzo popularne w Brnie miejsce, które słynie z tego, że od kilkuset lat funkcjonuje tam targ warzywny.

Samochód ten to swoisty symbol czeskiej motoryzacji, czyli Avia. Dokładnie model A31 hakowiec.


Avia A31, Kubica

Avia A31, Kubica
Avia od Kubicy w trakcie postoju i odjazdu z kilkusetletniego „zieleniaka”, placu (rynku) o nazwie Zelný trh.


Avia A31, Kubica

Avia A31, Kubica
Za Avią piękny, czterogwiazdkowy hotel Grandezza Luxury Palace. Po lewej remontowana fontanna Parnas z końca XVII wieku.


Brneńska starówka to oczywiście nie tylko Zelný trh. W pobliżu jest sporo przepięknych uliczek, placów, które warto zobaczyć. Ponieważ pojawiają się tam także różne pojazdy, zamieszczę jeszcze kilka wpisów dotyczących tego rejonu Brna.


Blog Transportowy na Facebooku

wtorek, 9 sierpnia 2016

ŚDM – pociągi (2)


Wracam do relacji z Krakowa Płaszowa - 29 lipca 2016, czyli w trakcie Światowych Dni Młodzieży. Tu link do pierwszego wpisu na ten temat. 

W trakcie mojego pobytu, ze stacji tej korzystały także pociągi Kolei Małopolskich, w relacjach Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Lotnisko, Kraków Lotnisko – Wieliczka Rynek-Kopalnia oraz dodatkowych – skróconych: Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Płaszów i Kraków Płaszów – Wieliczka Rynek-Kopalnia. Zestawiano je z różnych jednostek w trakcji podwójnej, np. EN99 + EN64.

Frekwencja była niekiedy bardzo duża i pasażerowie wsiadający w Płaszowie mieli poważny problem ze zmieszczeniem się. Tak było np. z pociągiem Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Lotnisko, złożonym z EN99-001 i EN64-002.


EN64-002, Koleje Małopolskie

EN64-002, Koleje Małopolskie
Pociąg Kolei Małopolskich w relacji Wieliczka Rynek-Kopalnia - Kraków Lotnisko złożony z EN99-001 i EN64-002. Przyjechał pełny, a zamierza do niego wsiąść dość spora grupa pielgrzymów.


Koleje Małopolskie

Koleje Małopolskie
Przy każdych drzwiach zgromadziła się spora grupka pielgrzymów. 


EN99-001 + EN64-002, Koleje Małopolskie
Wsiadanie trwało dość długo, ale w końcu udało się. Po kilku minutach przepełniony skład EN99-001 + EN64-002 może ruszać w dalszą podróż. Obok przechodzi kolejna grupa pielgrzymów.


EN99-001 + EN64-002, Koleje Małopolskie
Skład EN99-001 + EN64-002 odjeżdża z Krakowa Płaszowa. Na czas ŚDM dozwolone zostało korzystanie z naziemnego przejścia miedzy peronami.


ED72, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży
Skład ED72-002 + ED72-013 już bez napisu „Kraków Płaszczów”. 


Kiedy skład EN99-001 + EN64-002 odjeżdżał, stojące przy tym samym peronie ED72 zmieniły relację na powrotną: Kraków Płaszów – Wadowice. Odjazd o 13:16.


ED72, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży
Jednostki ED72-013 i ED72-002 gotowe do wyruszenia w drogę powrotną do Wadowic.


EN71, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży
Skład trzech EN71 w barwach województwa dolnośląskiego (#1038+????+970) przed podstawieniem się jako dodatkowy pociąg regio z Krakowa Płaszowa do Zakopanego.


Dwie minuty po nim odjeżdżał inny specjalny regio na ŚDM. Tarnów – Kraków Główny. Tworzyły go ezt EN71-016 i EN71-015. Pierwsza jednostka w nowym „tygryskowym” malowaniu Przewozów Regionalnych. Druga w dotychczasowym szaro-czarno-czerwonym. Skład idealnie pokazywał więc różnice między jedną, a drugą wersją barw. Przyznam, że ta „tygryskowa” bardzo podoba mi się. Nie przepadam natomiast za układem kolorów prezentowanym przez EN71-015.


EN71, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży
Skład EN71-016 + EN71-015 z Tarnowa do Krakowa Głównego powoli wjeżdża na wypełniony pielgrzymami peron.


EN71, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

EN71, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży
„Tygrysek” z Tarnowa w trakcie postoju na stacji Kraków Płaszów.


EN77, Koleje Małopolskie
Dodatkowy pociąg Kolei Małopolskich w relacji Wieliczka Rynek-Kopalnia - Kraków Płaszów kończy bieg. Tworzą go jednostki EN77-002 i EN77-003.


EN77, Koleje Małopolskie
Bezpośrednio po przyjeździe nastąpiła zmiana kierunku jazdy i skład EN77-003 + EN77-002 był już gotowy do drogi jako pociąg nr 33255 relacji Kraków Płaszów - Wieliczka Rynek-Kopalnia.


EN64-003 + EN99-003, Koleje Małopolskie

EN64-003 + EN99-003, Koleje Małopolskie
Złożony z jednostek EN64-003 i EN99-003 pociąg osobowy Kolei Małopolskich relacji Wieliczka Rynek-Kopalnia - Kraków Lotnisko w trakcie wjazdu i postoju w Krakowie Płaszowie.


Na koniec podstawił się InterCity 31112 „Korczak” relacji Kraków Płaszów (13:32) – Kraków Główny (13:38/47) – Tomaszów Mazowiecki (15:52/53) – Warszawa Centralna (17:16/18:05) – Siedlce (19:13/14) – Biała Podlaska (20:00/01) – Terespol (20:27). Tworzyły go jednostki ED74-014 i ED74-008 z lat 2007 i 2008. Temat tych ezt co jakiś czas pojawia się w mediach, ponieważ część z nich jest odstawiona i niszczeje, czekając na remont, który raczej nie nastąpi w najbliższym czasie. W dodatku z komfortu (a raczej jego braku) oferowanego przez jednostki serii ED74 pasażerowie nie są zbyt zadowoleni.


ED74, PKP Intercity

ED74, PKP Intercity
ED74-014 + ED74-008 jako InterCity 31112 „Korczak” w trakcie wjazdu na stację początkową i postoju na niej. Górą jedzie inny produkt firmy PESA, czyli tramwaj „Krakowiak”.


W trakcie tego krótkiego pobytu na stacji Kraków Płaszów nagrałem także materiał filmowy. Zobaczycie w nim głównie przedstawione na powyższych zdjęciach pojazdy. Na początek odjazd dolnośląskich jednostek EN57-905 + EN57-1446 + EN57-1103. Później pojawia się EN99-003 + EN64-003 jako pociąg Kolei Małopolskich w relacji Kraków Lotnisko – Wieliczka Rynek-Kopalnia. Kolejna scena to odjazd EN71-021 + EN71-022 do Rzeszowa. W kadrze pojawia się także manewrująca EU07-085. Ostrzegając dźwiękowo na wypełniony pielgrzymami peron wjeżdża EN99-001 + EN64-002. Zobaczycie także odjazd tego składu.

Dalszy ciąg filmu to wjazd i odjazd „tygryska”, czyli EN71-016 i EN71-015 z Tarnowa do Krakowa Głównego. Później odjeżdżają ED72-013 i ED72-002 do Wadowic. Następnie podstawiają się ED74-014 i ED74-008 do Terespola. Potem zobaczycie odjazd EN64-006 + EN99-004 jako osobowy Kolei Małopolskich ze stacji Kraków Lotnisko do Wieliczki Rynku-Kopalni. Na koniec w przeciwnej relacji pojedzie EN64-003 z EN99-003.




Na temat ŚDM w Krakowie jeszcze zamieszczę kilka wpisów. Nie będzie jednak już materiałów kolejowych. Przykładowy link.


Blog Transportowy na Google +

wtorek, 2 sierpnia 2016

Teraz Setry S319 UL


Przewozy pracownicze Przedsiębiorstwa Budowlano-Handlowo-Transportowego „Edmund Leś” to nadal ciekawy temat, wciąż związany z marką Setra. Przegubowce, o których pisałem w grudniu 2015 (tu link do tego materiału) już nie przyjeżdżają do Krakowa. 

Według portalu Bezpieczny Autobus, zielona Setra SG221 UL o rejestracji KBR 73M1 obecnie nie ma ważnego badania technicznego i najprawdopodobniej zostanie skasowana (być może już to zrobiono).


Setra SG221 UL, Przedsiębiorstwo Budowlano-Handlowo-Transportowe „Edmund Leś”
Zielona Setra SG221 UL czeka na kurs powrotny do Brzeska. Ulica Galicyjska, 19.11.2015.


Natomiast biało-niebieska o numerach KBR 9P49 mimo aktualnego do 27.08.2016 badania technicznego, 7 czerwca 2016 została wyrejestrowana i później złomowana.


Setra SG221 UL, Przedsiębiorstwo Budowlano-Handlowo-Transportowe „Edmund Leś”
Biało-niebieska Setra już została skasowana. Tu udokumentowana przy ul. Galicyjskiej w Krakowie. 19.11.2015.


Setra SG221 UL, Przedsiębiorstwo Budowlano-Handlowo-Transportowe „Edmund Leś”

Setra SG221 UL, Przedsiębiorstwo Budowlano-Handlowo-Transportowe „Edmund Leś”
Wspólne ujęcie dwóch przegubowców. 19.11.2015.


Wycofanie z ruchu tych przegubowców nie oznacza, że firma „Leś” już nie działa na terenie Krakowa. Wręcz przeciwnie. Nadal prowadzi różne inwestycje, a w związku z tym wciąż dowozi pracowników z Brzeska. Do tego celu dalej wykorzystuje autobusy marki Setra. Teraz są to solówki, ale trójosiowe. Dokładnie model S319 UL, który produkowano w latach 1994 – 2006.

Pierwsza Setra S319 UL (o rejestracji KBR 6AY2) to rocznik 1998. Dawna własność niemieckiej firmy RIZOR z miejscowości Hildesheim w Dolnej Saksoni, na południe od Hanoweru. Przewoźnik ten obecnie obsługuje linię podmiejską w rejonie Hildesheim oraz świadczy inne usługi przewozowe.


Setra S319 UL, Przedsiębiorstwo Budowlano-Handlowo-Transportowe „Edmund Leś”

Setra S319 UL, Przedsiębiorstwo Budowlano-Handlowo-Transportowe „Edmund Leś”
Setra S319 UL o rejestracji KBR 6AY2 przy ul. Galicyjskiej. 13.05.2016.


Druga Setra S319 UL (o rejestracji KBR 1AW5) to także rocznik 1998. Również odkupiony od firmy RIZOR, której pełne oznakowanie (nazwa, logotyp) nadal posiada.


Setra S319 UL, Przedsiębiorstwo Budowlano-Handlowo-Transportowe „Edmund Leś”

Setra S319 UL, Przedsiębiorstwo Budowlano-Handlowo-Transportowe „Edmund Leś”
Druga Setra S319 UL (o rejestracji KBR 1AW5) przy ul. Galicyjskiej. 13.06.2016.


Obie Setry zarejestrowano w Polsce w maju 2016. Jak wcześniej przegubowce, „deskorolki” oczekują na kurs powrotny w rejonie ul. Centralnej (przy nowej ul. Galicyjskiej – w pobliżu głównej siedziby ZIKiT). Czasami stoją razem, czasami pojedynczo (drugi autobus czeka wówczas przy jednej z prowadzonych przez firmę „Leś” budów.


Blog Transportowy na Twitterze

sobota, 30 lipca 2016

ŚDM – pociągi


W związku ze Światowymi Dniami Młodzieży do Krakowa przyjechało wiele dodatkowych pociągów, a te na stałe umieszczone w rozkładzie jazdy zostały odpowiednio wzmocnione. Na małopolskich torach zrobiło się więc bardzo ciekawie. Było np. podwójne Pendolino, EU07 z PKP Cargo ze składem pięciu wagonów piętrowych, czy pojazdy przewoźników regionalnych, np. Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Osobiście kolejowe ŚDM dokumentowałem w piątek, 29 lipca 2016, na terenie stacji Kraków Płaszów. Poniżej mały fotoreportaż.

Mimo, że Dni Młodzieży wówczas już trwały, nadal do miasta docierali kolejni pielgrzymi. Przywiózł ich np. pociąg dodatkowy Przewozów Regionalnych relacji Lublin – Puławy – Radom – Skarżysko-Kamienna – Kielce – Sędziszów – Kraków Płaszów. Jego zestawienie było bardzo ciekawe, bo tworzyły go aż trzy jednostki EN57. W przypadku ŚDM to standardowy zestaw. Tu jednak w malowaniu województwa dolnośląskiego, czyli rejonu przez który pociąg ten nie przejeżdżał. Były to jednostki o numerach 905 (rocznik 1972), 1446 (rocznik 1981) i 1103 (rocznik 1976).


EN57, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

EN57, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży
Pociąg dodatkowy Lublin - Kraków Płaszów złożony z trzech jednostek EN57 (905+1446+1103) w malowaniu województwa dolnośląskiego. Dekoracja przedniej szyby informuje, z jakiej okazji go uruchomiono.


EN57, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży
Składy złożone z trzech jednostek EN57 to codzienność Światowych Dni Młodzieży. Po prawej dolnośląskie EN57 (905+1446+1103), które przyjechały z Lublina. Po lewej potrójniaki szykujące się do odjazdu w relacji Kraków Płaszów - Zakopane. Pierwsze pojadą ezt w szaro-czarno-czerwonym malowaniu (jako pierwszy na zdjęciu EN57-1074 z 1975 roku). Później w stronę Tatr wyruszą jednostki w barwach dolnośląskich. Oznaczeń środkowej nie znam. Od strony budynku dworcowego stoi EN57-1038 (rocznik 1975), a od fotografującego EN57-970 (rocznik 1973).


Wcześniej z Lublina dotarł tu inny pociąg Przewozów Regionalnych złożony z trzech jednostek, tym razem zmodernizowanych, w biało-niebieskich barwach województwa lubelskiego. Były to EN57AL-3006 + dwa inne EN57AL, których numerów nie ustaliłem.


EN57, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

EN57, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży
EN57AL-3006 + dwa inne EN57AL w barwach województwa lubelskiego odpoczywają za peronami stacji Kraków Płaszów.


EN57, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży
Obok EN57AL z województwa lubelskiego stał przybysz ze świętokrzyskiego, czyli ED72A-004 (rocznik 1994, modernizacja w 2011 r.). Nie wiem, jakie inne jednostki były do niego doczepione.


Około godziny 13:00 do Krakowa Płaszowa przyjechał dodatkowy pociąg regio z Wadowic. Zestawiono go z jednostek ED72-002 (rocznik 1994) i ED72-013 (rocznik 1995). W tym składzie na szczególną uwagę zasługiwała treść podawana na elektronicznym wyświetlaczu: Kraków Płaszczów. Literówka, która stworzyła nową stację.


ED72, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży
ED72-002 i ED72-013 dotarły do „Krakowa Płaszczowa”.


Kiedy ED72 do „Krakowa Płaszczowa” opuszczali pasażerowie, na sąsiednim peronie stał już kolejny dodatkowy pociąg Przewozów Regionalnych na ŚDM. Regio nr 33157 relacji Kraków Główny (12:44) – Bochnia (13:34/37) – Tarnów (14:17/20) – Rzeszów Główny (15:49). Tworzyły go EN71-021 + EN71-022.


EN71, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży
Dodatkowe regio do Rzeszowa Głównego w postaci dwóch EN71 rusza ze stacji Kraków Płaszów.


Dalszy ciąg relacji z „Krakowa Płaszczowa” w następnym kolejowym wpisie. Tu link.


Kalendarz imprez komunikacyjnych