środa, 27 lipca 2016

Pielgrzymi i wojsko – Rynek Główny


Kolorowo i bardzo międzynarodowo. Trwają Światowe Dni Młodzieży, a w związku z tym cały Kraków został dosłownie opanowany przez pielgrzymów. Są wszędzie, nawet w dzielnicach znacznie oddalonych od centrum miasta. Jednak najwięcej jest ich w rejonie Rynku Głównego. To wszakże obowiązkowy punkt wizyty.

We wtorek 26 lipca 2016 na pielgrzymów i inne osoby odwiedzające Rynek Główny czekała dość nietypowa atrakcja. Pojazdy wojskowe. Ich obecność była związana z działaniami armii w tamtym miejscu – pomoc pielgrzymom.

Przyznam, że nie spodziewałem się takiej ekspozycji. Najbardziej ucieszył mnie widok ciężarówki marki Jelcz. Obecnie pojazdy te powstają wyłącznie na zamówienia wojskowe. Oczywiście od razu zabrałem się za robienie zdjęć, choć z tym był dość spory problem w postaci tysięcy pielgrzymów.


Światowe Dni Młodzieży Kraków
Tłumy, tłumy i jeszcze raz tłumy. Nawet nie widać pojazdów, które mają być utrwalone na zdjęciach.


Jednak mimo obecności tak wielu osób, udało mi się sfotografować ten ciekawy tabor. O powodzeniu decydowały dosłownie kilkusekundowe przerwy w przemieszczaniu się pielgrzymów, na które niestety trzeba było dość długo czekać.


Star 944, Wojsko Polskie

Star 944, Wojsko Polskie
Wojskowy Star 944 na płycie Rynku Głównego w Krakowie. 26.07.2016. Ten model produkowano w latach 2000 - 2006. Jaki ma ładunek? Prawdopodobnie jest to agregat.


Iveco Eurocargo, Wojsko Polskie
Iveco Eurocargo, a w tle Sukiennice.


Jelcz 442.32, Wojsko Polskie

Jelcz 442.32, Wojsko Polskie
Jelcz 442.32, czyli moim zdaniem najciekawszy pojazd ciężarowy zaprezentowany na rynku. Obok Sukiennice i Wieża Ratuszowa.


Jelcz 442 i Iveco Eurocargo, Wojsko Polskie
Jelcz 442 i Iveco Eurocargo, wspólne ujęcie z Wieżą Ratuszową w tle.


Rosomak - wóz ewakuacji medycznej, Wojsko Polskie

Rosomak - wóz ewakuacji medycznej, Wojsko Polskie

Rosomak - wóz ewakuacji medycznej, Wojsko Polskie
Kołowy transporter opancerzony Rosomak - wóz ewakuacji medycznej. Bardzo niecodzienny gość na Rynku Głównym.


Czy to ekspozycja jednorazowa, czy stała na cały czas trwania ŚDM – niestety nie wiem.

Inne wpisy poświęcone Światowym Dniom Młodzieży w Krakowie: o pociągach, o cysternie, o Solarisach z Kielc.


Blog Transportowy na Twitterze

poniedziałek, 25 lipca 2016

ŚDM - Solarisy z Kielc


W Krakowie właśnie rozpoczynają się Światowe Dni Młodzieży. Wprawdzie właściwe uroczystości zaczynają się dopiero 26 lipca, ale już kilka dni wcześniej na ulicach miasta można było zaobserwować wzmożony ruch autobusów. Przykładowo w sobotę i niedzielę komunikacja miejska kursowała zgodnie z rozkładami jazdy dni roboczych.

Transportowemu tematowi ŚDM na pewno poświęcę więcej miejsca, a teraz na szybko dodaję ciekawostkę z poniedziałku 25 lipca 2016. Są nią dwa Solarisy Urbino 18 z MPK Kielce. Autobusy nr 248 i 258, roczniki 2013.

Autobusy te będą obsługiwały podmiejską trasę dla pielgrzymów, która nie jest włączona do sieci krakowskiej komunikacji miejskiej. Jej relacja to Proszowice – Kraków (pętla Czyżyny Dworzec).


Solaris Urbino 18, MPK Kielce

Solaris Urbino 18, MPK Kielce

Solaris Urbino 18, MPK Kielce

Solaris Urbino 18, MPK Kielce

Solaris Urbino 18, MPK Kielce
Solarisy z MPK Kielce w Krakowie. Pętla Czyżyny Dworzec. 25.07.2016.


Solaris Urbino 18, MPK Kielce i Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Krakowski Solaris Urbino 12 #BU897 (linia 212) pozuje na tle kieleckich Urbino 18. Pętla Czyżyny Dworzec, 25.07.2016.


„Autobusowe szaleństwo” związane z ŚDM zaczyna się 26 lipca. Wówczas autobusy, które przywiozą pielgrzymów do Krakowa będą ustawiane na czasowych parkingach zlokalizowanych na drogach dwujezdniowych. Ruszą także specjalne linie komunikacji miejskiej.

Kolejny materiał o Światowych Dniach Młodzieży w Krakowie pod tym linkiem.


Blog Transportowy na Facebooku

sobota, 23 lipca 2016

Renault Trucks D WIDE NGV dla La Poste


Z pewnym opóźnieniem, w lipcu 2016 polski oddział Renault Trucks poinformował, że w kwietniu francuska poczta (La Poste) odebrała swój pierwszy samochód ciężarowy zasilany gazem ziemnym (CNG). Był to Renault Trucks D WIDE NGV. Jak podkreślono, jest to dowód zaangażowania francuskiej poczty w poprawę jakości powietrza w środowiskach miejskich oraz przykład udanej współpracy obydwu firm w dziedzinie proekologicznego transportu.

La Poste Group już od ponad 10 lat prowadzi kompleksową politykę zrównoważonego rozwoju, eksploatując obecnie jedną z największych na świecie flot pojazdów elektrycznych. Tworzy je łącznie ponad 30 tysięcy jednostek: ciężarówki, samochody osobowe, cztero i trójkołowce oraz rowery z dodatkowym napędem elektrycznym. Francuska poczta uczestniczy także w różnych programach badawczych, także współpracując z Renault Trucks. W tym przypadku są to testy eksploatacyjne eksperymentalnego Renaulta Maxity Electric, który został wyposażony w ogniwa paliwowe. Pisałem już o tym pojeździe w lutym 2016 (link). Jest to jedyna w Europie ciężarówka zasilana wodorem.

Kolejnym innowacyjnym działaniem La Poste jest wprowadzenie do eksploatacji na terenie całego kraju pojazdów zasilanych gazem ziemnym (CNG). Pierwszym z nich jest właśnie wspomniany Renault D WIDE NGV (gdzie NGV to skrót od: Natural Gas for Vehicles).


Renault Trucks D WIDE NGV, La Poste
Pierwszy Renault Trucks D WIDE NGV dla La Poste na stacji tankowania CNG. 18.04.2016.


Omawiany Renault Trucks D CNG jest wykorzystywany do dystrybucji listów i paczek na terenie Paryża oraz w jego okolicach. Garażuje on w bazie Rungis, której siedziba od końca 2015 roku znajduje się na terenie parku przemysłowego Sogaris. Zlokalizowano tam stację tankowania CNG, więc nie ma problemów z codziennym uzupełnianiem paliwa. Zasięg użyteczny D WIDE NGV wynosi 400 kilometrów.


Wpisy poświęcone ciężarówkom

środa, 20 lipca 2016

Nowe Urbino 12 już w Krakowie


Na początku stycznia 2016 zamieściłem wpis o kolejnych nowych Solarisach (link). Znalazła się w nim także informacja, że aż 60 egzemplarzy nowych Urbino 12 pojawi się w Krakowie. W lipcu stało się to faktem.

W środę, 20 lipca 2016 oficjalnie zaprezentowano dostarczone do stolicy Małopolski autobusy.


Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Najnowsze Solarisy Urbino 12 prezentowane na terenie zajezdni autobusowej Płaszów. Pierwszy z prawej to #DU306, czyli pojazd przypisany do zajezdni Wola Duchacka. 20.07.2016.


Jak podaje producent, najnowsze krakowskie Urbino 12 są napędzane ekologicznymi silnikami firmy DAF, spełniającymi restrykcyjne normy emisji spalin Euro-6. Dodatkową nowością jest system rekuperacji energii. Odzyskiwana w procesie hamowania energia kinetyczna po przekształceniu na elektryczną jest gromadzona w specjalnych superkondensatorach. Można ją wykorzystać do zasilania instalacji elektrycznej autobusu, czyli np. do oświetlenia czy do eksploatacji automatu biletowego, co wpłynie na zmniejszenie zużycia paliwa.

Oto, co na temat najnowszego taboru powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie: „Wielokrotnie podkreślałem, że zamawiając autobusy chcemy poprawić komfort i bezpieczeństwo naszych pasażerów, mieszkańców Krakowa i turystów. Jednocześnie jednak chcemy mieć tabor przyjazny dla środowiska. Dostawa 60 nowych autobusów zbliża nas do celu jakim jest kierowanie do obsługi linii w centrum miasta, w rejonie II Obwodnicy, wyłącznie takich pojazdów, które są wyposażone w silniki spełniające normę powyżej Euro-5”.


Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Wnętrze jednego z najnowszych krakowskich Solarisów Urbino 12.


Z ciekawszych elementów wyposażenia wszystkich nowych Solarisów warto wymienić zamontowane w drzwiach specjalne bramki liczące wsiadających i wysiadających pasażerów, uwzględniając lokalizację przystanków na trasie. Dane te zostaną później wykorzystywane w aktywnym zarządzaniu komunikacją, np. potwierdzając potrzebę zwiększenia częstotliwości kursowania danej linii. Na pokładzie każdego z autobusów zamontowane zostały także po trzy porty/ładowarki USB, dzięki którym będzie można uzupełnić baterie smartfonów lub tabletów.


Solaris Urbino 12, MPK Kraków
Port/ładowarka USB w jednym z 60 krakowskich Solarisów najnowszej generacji.


Po prezentacji nowe pojazdy wyruszyły w Kraków. Osobiście widziałem jednego z nich (z zajezdni Płaszów) w trakcie obsługi linii 123 łączącej pętle Mistrzejowice i Mały Płaszów. Równolegle do najnowszego taboru, po mieście nadal kursują najstarsze autobusy. Przykładowo tego dnia na linii 162 (Osiedle Podwawelskie – Podgórki Tynieckie) jeździła pierwsza Scania CN113CLL, czyli #PS001 z 1994 roku.


Scania CN113CLL, MPK Kraków

Scania CN113CLL, MPK Kraków
W dniu, w którym najnowsze Solarisy wyruszyły na linie, po sieci krakowskiej komunikacji miejskiej kursowały także najstarsze autobusy. Tu pierwsza Scania CN113CLL #PS001 na pętli linii 162 Podgórki Tynieckie. 20.07.2016.


Nowe pojazdy to oczywiście pożegnanie ze starymi. Po Światowych Dniach Młodzieży należy spodziewać się ich zmasowanych kasacji.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies

poniedziałek, 18 lipca 2016

EU8N – więcej nie będzie


15 lipca 2016 krakowskie MPK ogłosiło, że został zakończony jeden z największych projektów modernizacji taboru tramwajowego w historii przedsiębiorstwa. Dokładnie chodzi o przerabianie wiedeńskich wagonów typu E6 na EU8N, których w latach 2010 – 2016 powstało łącznie 40 egzemplarzy. Na ich temat pisałem np. w październiku 2010 (link). 

Pierwotnie dwuczłonowe i dwukierunkowe, po przeprowadzanych pracach stawały się dłuższe o część środkową – niskopodłogową, fabrycznie nową (łącznie cały pojazd o długości ponad 26 metrów) – oraz jednokierunkowe. W każdym wagonie montowano także klimatyzację.

Wszystkie EU8N zgromadzono w zajezdni Nowa Huta, oznaczając je jako #30XX, a po wprowadzonej w czerwcu 2015 nowej numeracji jako #HL4XX. Obecnie kursują praktycznie po całym Krakowie, np. na takich liniach jak 1 (Wzgórza Krzesławickie – Salwator, tylko w soboty, niedziele i święta), 2 (Cmentarz Rakowicki – Salwator), 5 (Wzgórza Krzesławickie – Krowodrza Górka), czy 20 (Mały Płaszów – Cichy Kącik).

Poniżej kilka zdjęć prezentujących przykładowe wagony EU8N.


EU8N, MPK Kraków
EU8N #HL417 jako linia nr 6 w stronę pętli Salwator przejeżdża przez ul. Franciszkańską, zbliżając się do przystanku „Filharmonia”. Po lewej stronie budynek kurii krakowskiej ze słynnym, tzw. „oknem papieskim”.  31.01.2016.


EU8N, MPK Kraków

EU8N, MPK Kraków
Pierwszy wagon EU8N, czyli #HL401, ex #3012 powstały z dawnego E6 #4926 z 1981 roku. Linia nr 1 w stronę Wzgórz Krzesławickich. Postój na przystanku „Filharmonia” przy ul. Zwierzynieckiej oraz w trakcie przejazdu przez ul. Franciszkańską. 31.01.2016.


EU8N, MPK Kraków
EU8N #3025 (po zmianie oznaczeń #HL414) jako linia 24 w stronę Bronowic odjeżdża z przystanku „Basztowa LOT” przy ul. Basztowej. Obecnie zmieniono jego nazwę na „Stary Kleparz”. 10.05.2014.


EU8N, MPK Kraków
Wagon #3009, czyli obecny #HL429. Rocznik 1984. Do Krakowa nie trafił bezpośrednio z Wiednia. W latach 2008 - 2013 kursował po holenderskim mieście Utrecht. Na EU8N przerobiono go dopiero w 2014 roku. Na zdjęciu jako linia nr 1 do Wzgórz Krzesławickich opuszcza pl. Wszystkich Świętych. 15.06.2014.


EU8N, MPK Kraków
Dawny #3035, a obecny #HL424 powstał na bazie E6 #4903 z 1979 roku. Przebudowano go w 2011 roku. Na zdjęciu w trakcie obsługi linii 20 w stronę Małego Płaszowa. Ulica Basztowa. 14.12.2013.


EU8N, MPK Kraków
Wagon #3011 to obecny #HL427. Rocznik 1979, także z kilkuletnim epizodem w Holandii. Na EU8N przebudowany w roku 2012. Ulica św. Wawrzyńca, przystanek końcowo-początkowy „Dajwór” dla czasowej linii 79 do pętli Dworzec Towarowy. 13.08.2014.


EU8N, MPK Kraków
Na wagonach EU8N pojawiają się już reklamy. Zaczęło się od prezentowanego na zdjęciu #HL432, który promował 140-lecie istnienia komunikacji miejskiej w Krakowie oraz 50-lecie zajezdni tramwajowej Nowa Huta. Przejazd z ul. Zwierzynieckiej w Franciszkańską. 31.01.2016.


EU8N, MPK Kraków
Pętla Cmentarz Rakowicki i EU8N #3028 (obecny #HL417). Linia nr 5 docierała tu tylko czasowo. 14.12.2013.


EU8N, MPK Kraków
Pochmurny i bardzo nieprzyjemny dzień. Od strony ronda Grzegórzeckiego na rondo Mogilskie wjeżdżają EU8N #3015 (linia 20) i #3018 (czasowa linia 75). 1.02.2014.


Warto jeszcze dodać, że pierwszy sprowadzony z Wiednia do Krakowa wagon E6 zanim został przerobiony na EU8N kursował liniowo po stolicy Małopolski, w wersji oryginalnej. Film przedstawiający go w trakcie obsługi czasowej linii 72 dostępny pod tym linkiem.


Wpisy poświęcone autobusom

sobota, 16 lipca 2016

Sanos S715


Niedawno pisałem o autobusie Rába S91, którego polska premiera odbyła się w 2015 roku w Sosnowcu (link). Ten ciekawy pojazd znajduje się w ofercie firmy GSP Polska z Krapkowic. Znajdziemy w niej także inne warte uwagi autobusy.

Są to pojazdy marek, które przed laty były odzwierciedleniem nowoczesności i wygody. To ex. jugosłowiańskie autobusy TAM i Sanos. W tym wpisie zajmę się drugim z wymienionych.

Po rozpadzie Jugosławii miejscowość Skopje, w której wytwarzano autobusy Sanos znalazła się na terenie nowego państwa. Jego obecna nazwa nigdy nie została zaakceptowana przez sąsiednią Grecję, która uważa, że Macedonia (bo to o tym kraju mowa) jest wyłącznie grecka. Nazwa Macedonia to dla Greków prawdziwa świętość. Są wszakże potomkami historycznych Macedończyków. Dlatego kiedy po rozpadzie byłej Jugosławii utworzono nowe państwo Macedonia w Grecji wręcz zawrzało. Ta nazwa jest oficjalnie zakazana. Na mapach wydanych w Grecji nigdzie nie znajdziecie państwa Macedonia. Nazwę tę zastąpiono słowem Skopje (lub FYROM, angielskim skrótem od Była Jugosłowiańska Republika Macedonii), bo Macedonia jest jedna – grecka. Tu link do przykładowej greckiej mapy z państwem Skopje.

W nowym kraju marka Sanos wciąż istniała. Było tak aż do roku 2001. Wówczas ze względu na bardzo trudną sytuację zakładu produkcję wstrzymano. Przywrócono ją trzy lata później, po przejęciu fabryki przez firmę Unitires. Dzięki GSP Polska ta kultowa marka w 2016 roku oficjalnie powróciła do Polski. Pierwsza prezentacja dwóch egzemplarzy miała miejsce w trakcie marcowych targów Warsaw Bus 2016 w Nadarzynie. Był to miejski model S213 i turystyczny S415. Kształty dobrze znane miłośnikom marki Mercedes-Benz, bo to licencyjne rozwinięcia modeli O405 i O350 Tourismo.

Oficjalnie nie był jeszcze w Polsce prezentowany Sanos S715. Najnowsze dziecko producenta ze Skopje, który określa go mianem „pojazdu luksusowego”. To także Mercedes-Benz 0350 Tourismo w odpowiednio zmodyfikowanej macedońskiej wersji, ale model wyższy, czyli SHD (Sanos S415 powstał na bazie O350 RHD).

Sanos S715 oferowany jest w dwóch wersjach: S715 Roadstar i S715 Roadstar MAN. W obu przypadkach długość autobusu wynosi 11,98 m, szerokość 2,5 m, a wysokość 3,83 m. Konstrukcja wykonana ze stalowych profili spawanych, ocynkowanych z aktywną (anodową) ochroną antykorozyjną. Standardowa ilość miejsc siedzących to 49 (możliwe różne konfiguracje).

Model S715 Roadstar napędzany jest silnikiem Mercedes-Benz OM 457 LA (Euro-5 lub Euro-6) o mocy 315 kW (428 KM, 1100 obr./min.) i pojemności 11,97 litra. Mechaniczna skrzynia biegów 6+1 Mercedes-Benz GO 210-6.

Model S715 Roadstar MAN napędzany jest silnikiem MAN 2066 LOH 35 (Euro-4, Euro-5 lub Euro-6) o mocy 294 kW (400 KM, 1900 obr./min.) i pojemności 10,518 litra. Mechaniczna skrzynia biegów 6+1 ZF IT 6S 1901 BO.


Sanos S715 Roadstar

Sanos S715 Roadstar
Sanos S715 Roadstar.


Sanos S715 Roadstar MAN

Sanos S715 Roadstar MAN
Sanos S715 Roadstar MAN.


Najnowsze Sanosy już wzbudziły zainteresowanie wśród polskich przewoźników. Pojawiły się zamówienia. Pierwsze na model S415 z silnikiem MAN Euro-5 i manualną skrzynią 6-biegową ZF. Skórzane siedzenia produkcji Sanosa, system audio-video (2 monitory LCD), bez WC (na życzenie klienta). Lakier niebieski metalik.

Więcej informacji na temat oferty firmy GSP Polska na jej oficjalnej stronie – link.


Blog Transportowy na Google+

środa, 13 lipca 2016

DAB z Żywca w Oświęcimiu


Powracam do tematu autobusów marki DAB kursujących po Oświęcimiu (przykładowy wcześniejszy tekst o tych duńskich autobusach). Pojazdy te mają się tam całkiem dobrze, a co ciekawe, wciąż ich przybywa.

Przekonałem się o tym osobiście 9 lipca 2016, spacerując ulicą Stanisławy Leszczyńskiej, przy której mieści się zajezdnia MZK Oświęcim. W bocznej uliczce wewnętrznej stał odstawiony przybysz z Żywca. Dokładniej DAB 1200B. Rocznik 1993. Jako fabrycznie nowy został zakupiony przez MZK Żywiec i oznaczony numerem taborowym 325.

Przez ponad 20 lat kursował po Żywcu, a w czerwcu 2016 został sprzedany do Oświęcimia. Jak podają źródła internetowe, jego nowy numer taborowy to 21.


DAB 1200B, MZK Oświęcim
Dawny żywiecki DAB 1200B #325 na terenie zajezdni MZK Oświęcim. Za nim ostatni dwudrzwiowy Autosan H6-20, czyli #40. Jeden z trzech takich. 9.07.2016.


DAB #325 nie jest jedynym pojazdem tej marki odkupionym z Żywca przez oświęcimskiego przewoźnika. W czerwcu 2016 do zajezdni przy ul. Leszczyńskiej dotarł także DAB 1200B #359. Rocznik 1994, ale w Polsce dopiero od 2005 roku. Wcześniej obsługiwał komunikację miejską w Kopenhadze. Jego nowy numer taborowy to 20.

Do Oświęcimia trafiły także używane DAB-y z PKM Gliwice. W roku 2015 tabor MZK wzbogacił się o cztery egzemplarze, to obecne numery 15, 16, 17 i 19.

Niestety ex gliwickich DAB-ów w Oświęcimiu nie udało mi się sfotografować. W trakcie spaceru przez ul. Leszczyńskiej utrwaliłem tylko inne, „miejscowe” autobusy tej marki.


DAB 1800B, MZK Oświęcim
Tuż przy bramie wyjazdowej z zajezdni, obok myjni stoją najciekawsze oświęcimskie DAB-y, czyli dwa przegubowce typu 1800B. To #58 (rocznik 1990, w Oświęcimiu od 2006 roku) i #66 (rocznik 1993, w Oświęcimiu od 2007). Obok nich Autosan H7-20 #54 (rocznik 2003, od nowości w MZK). 9.07.2016.


Solaris Urbino 8,9 LE i DAB 1200B, MZK Oświęcim
Przedstawiciel najmłodszego taboru MZK Oświęcim, czyli Solaris Urbino 8,9 LE #82 (rocznik 2011) w towarzystwie większego i starszego kolegi: DAB 1200B #74 (rocznik 1997, w Oświęcimiu od 2009 roku).


DAB 1200B, MZK Oświęcim
DAB-y 1200B odstawione na terenie zajezdni. Na końcu weteran, czyli model 6-3-TL11/3 #18 z 1982 roku. Nadal czynny.


Zatem ogólnie rzecz ujmując, Oświęcim to prawdziwe DAB-owe eldorado.


Zamów bezpłatny newsletter

niedziela, 10 lipca 2016

Uwaga czołg?


Znakom drogowym już kilka razy poświęcałem miejsce w Blogu Transportowym. Przykładowo ostatnio pisałem o słowackim przejściu dla pieszych (link). Teraz zapraszam do Włoch. Na dość ciekawy znak, a właściwie dowieszoną do niego tabliczkę natrafiłem w miejscowości Rimini.

To odpowiednik polskiego znaku A-30, czyli „inne niebezpieczeństwo” , a po włosku F.R 190 035 „altri pericoli” (tłumacząc: „inne zagrożenia”). Dowieszona do niego tabliczka była dość niezwykła, przedstawiająca pojazd gąsienicowy. Od razu skojarzył mi się on z czołgiem :)


F.R 190 035 „altri pericoli”, F.R 912 178 „mezzi di lavoro in azione”
Uwaga czołg?


Ta dość oryginalna tabliczka to F.R 912 178 „mezzi di lavoro in azione”. Google Translator tłumaczy ten tekst jako „oznacza pracę w akcji”, co łącząc z symbolem „czołgu” daje informację, że tym innym niebezpieczeństwem jest pracujący w pasie drogowym sprzęt budowlany. 

Ciekawe i jednocześnie bardzo egzotyczne, bo w Polsce nie stosuje się dodawanych do znaków A-30 tabliczek informujących o pojazdach pracujących w pasie drogowym. Taka informacja jest już zawarta w powszechnie używanym A-14 „roboty drogowe”, który stosuje się „w celu ostrzeżenia o zbliżaniu się do miejsc, w których kierujący pojazdem może spotkać osoby pracujące na drodze lub przeszkody, takie jak np. maszyny lub materiały znajdujące się na drodze i utrudniające ruch”.


Znak A-14, roboty drogowe
Polski znak A-14.


Omawiany znak stał  na głównej drodze prowadzącej z dworca kolejowego do starego miasta. Była to tzw. „sztuka dla sztuki”, bo żadnych robót tam nie prowadzono. To akurat dobrze znamy z Polski :)


Blog Transportowy na Twitterze

środa, 6 lipca 2016

Volánbusz Budapeszt – Ikarus na dworcu


Autobusów Ikarus na polskich ulicach jest już coraz mniej. Kiedyś bardzo liczne praktycznie w każdej części kraju, obecnie kursujące liniowo jedynie w kilku rejonach. W tym wpisie zapraszam do ojczyzny Ikarusa, czyli na Węgry. Tam też ich systematycznie ubywa (choć na szczęście ostatnio także i przybywa, bo pojazdy tej marki znów są produkowane), ale nadal jest ich dość sporo. W Budapeszcie obsługują komunikację miejską oraz linie podmiejskie. Te drugie w ramach przewozów realizowanych przez odpowiednik polskiego PKS-u, czyli przewoźnika o nazwie Volánbusz Budapeszt.

Firma ta eksploatuje dość sporo Ikarusów. Pomalowanych w żółte barwy zakładowe. W trakcie mojego pobytu w Budapeszcie (maj 2015) sfotografowanie ich nie było żadnym problemem. Stały zaparkowane na dworcach podmiejskich (np. na Autóbuszállomás Budapest Árpád híd). Niestety nie miałem czasu na zajęcie się nimi. Ikarusową pamiątkę od Volánbusz Budapeszt udało mi się jednak zdobyć. Na dworcu autobusowym Népliget utrwaliłem pięknego przegubowca.

To model nieznany w Polsce, ale bardzo podobny do serii 280. Nic dziwnego, bo to jej modernizacja, objawiająca się głównie liftingiem ścian czołowych. Nazwano go C80. Pojazdy te produkowano w latach 1998 – 2003, w kilku podtypach.

Omawiany Ikarus C80.30M to pojazd o rejestracji FLR-779. Stał on odstawiony w świąteczne, pierwszomajowe popołudnie przy jednym ze stanowisk dworca Népliget, na który dotarłem autobusem z Krakowa (link do opisu tego przejazdu). Pięknie pozował do zdjęć, ale niestety od strony bez drzwi, które miały ciekawy układ 2-0-2-2.


Ikarus C80.30M, Volánbusz Budapeszt

Ikarus C80.30M, Volánbusz Budapeszt
Ikarus C80.30M z Volánbusz Budapeszt. 1.05.2015.


Za Ikarusem C80 stał inny ciekawy pojazd. Neoplan N4020, także z Volánbusz Budapeszt. Autobus miał wstawioną tablicę kierunkową linii 635 do miejscowości Ocsa. Pokonanie całej trasy Budapeszt, Népliget aut. pu. - Ócsa, Akácos u. zajmie mu 47 minut, w trakcie których przejedzie 30 kilometrów. Pojazd ten jest w całości klimatyzowany.


Ikarus C80.30M i Neoplan N4020, Volánbusz Budapeszt
Ikarus C80.30M i Neoplan N4020 z Volánbusz Budapeszt. 1.05.2015.


Neoplan N4020, Volánbusz Budapeszt
Neoplan N4020 jako kurs do miejscowości Ócsa. 1.05.2015.


Moje drugie spotkanie z Ikarusem C80 nastąpiło w dniu (a w zasadzie w nocy) powrotu do Polski. Stał w tym samym miejscu na dworcu  Népliget i jak się później okazało był to ten sam egzemplarz, czyli o rejestracji FLR-779. Tym razem na klapkowej tablicy kierunkowej miał podaną relację. Linia nr 631 do Alsónémedi, ócsai elág. Czas przejazdu całej trasy to 42 minuty, odległość 23 km.


Ikarus C80.30M, Volánbusz Budapeszt

Ikarus C80.30M, Volánbusz Budapeszt
Ikarus C80.30M w oznakowaniu linii 631 do Alsónémedi. Przegubowiec w trasę wyruszy dopiero następnego dnia. 3.05.2015.


Volánbusz Budapeszt podaje na swojej stronie internetowej, że posiada następujące modele Ikarusów (niestety bez wyszczególnienia, ile egzemplarzy): C56.42 V2, C56.42 H6, C56.22 V4, 260.32, 260.39, 280.02, 280.03, 280.10, 280.17, 280.30M, 280.54, 280.54A, C80.30A, C80.30M, 350.04, 350.08, 386, E94.60, E94F, E94G, 395.12, 395.16, E95.04, E95.04M, 395.50 RÁBA, 396.27, E97 Scania, E98.01, E99.00 RÁBA, 415.26, 415.27B, 415.27H, 415.29, 435.10, 435.14A, 435.14B i 438. Bez wątpienia jest ich dość sporo. Pośród tej typologii znajdziemy także pojazdy dalekobieżne, czyli Ikarusy wyruszają również w dłuższe, międzymiastowe trasy.


Blog Transportowy na Facebooku