środa, 27 lutego 2013

Dzień Kolejarza w Krakowie (1)


Z okazji Dnia Kolejarza (25 listopada) już od wielu lat w różnych polskich miastach są organizowane okolicznościowe wystawy taboru połączone z innymi atrakcjami. Nigdy nie miałem okazji uczestniczyć w czymś takim. W końcu jednak udało mi się.

W niedzielę 25 listopada 2012 odwiedziłem stację Kraków Główny. Tam, na peronie pierwszym ustawiono tabor należący do firm: Przewozy Regionalne, PKP Cargo, PKP Intercity i PKP Energetyka. Do wszystkich pojazdów można było wejść i je dokładnie obejrzeć. Poniżej fotograficzna relacja. Niestety warunki świetlne i ustawienie pojazdów nie sprzyjały wykonaniu dobrych zdjęć.

Na początek skład PKP Intercity, czyli Siemens ES64U4 EuroSprinter nr 5 370 008 (EU44-008) z sześcioma wagonami.


Siemens EuroSprinter EU44-008

 Siemens EuroSprinter nr 5 370 008 (EU44-008).


Wagon sypialny

Wagon sypialny

Wagon sypialny

Wagon sypialny

Wagon sypialny

Wagon sypialny

Wagon sypialny

Wagon sypialny

Wagon sypialny

Wagon sypialny


Wagon sypialny serii WLAB10ouz nr 525170-70053-4 z 1979 roku.


Wagon z miejscami leżącymi

Wagon z miejscami leżącymi

Wagon z miejscami leżącymi

Wagon z miejscami leżącymi

Wagon z miejscami leżącymi

Wagon z miejscami leżącymi

Wagon z miejscami leżącymi

 Wagon z miejscami leżącymi serii B10cmnouz nr 615150-70008-1 z 1992 roku. Typ 134A, modernizacja Newag 2007.


Bezprzedziałowy wagon drugiej klasy

Bezprzedziałowy wagon drugiej klasy

Bezprzedziałowy wagon drugiej klasy

Bezprzedziałowy wagon drugiej klasy

Bezprzedziałowy wagon drugiej klasy - tabliczka

Bezprzedziałowy wagon drugiej klasy

Bezprzedziałowy wagon drugiej klasy serii B10mnopuz nr 615120-90032-4 z 2001 roku. Typ 154Aa, producent H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych.



Przedziałowy wagon klasy 2

Przedziałowy wagon klasy 2

Przedziałowy wagon klasy 2

Przedziałowy wagon klasy 2

Przedziałowy wagon klasy 2

Przedziałowy wagon klasy 2

Przedziałowy wagon klasy 2

Przedziałowy wagon klasy 2

Przedziałowy wagon klasy 2

Przedziałowy wagon klasy 2 - tabliczka


Przedziałowy wagon drugiej klasy serii B10bmnouz nr 615120-71141-6 z 1990 roku. Wyprodukowany w niemieckim Görlitz (typ XB), a w 2012 roku zmodernizowany w zakładzie H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych. 


Wagon restauracyjny

Wagon restauracyjny

Wagon restauracyjny

Wagon restauracyjny

Wagon restauracyjny

Wagon restauracyjny serii WRmnouz nr 615188-70188-7 z 1989 roku. Modernizacja przeprowadzona przez nowosądecki Newag w 2008 roku. 


Przedziałowy wagon klasy 1

Przedziałowy wagon klasy 1

Przedziałowy wagon klasy 1

Przedziałowy wagon klasy 1

Przedziałowy wagon klasy 1

Przedziałowy wagon klasy 1

Przedziałowy wagon klasy 1

Przedziałowy wagon klasy 1

Przedziałowy wagon klasy 1


Przedziałowy wagon pierwszej klasy serii A9emnouz nr 615119-90047-5. To typ 156A, nówka z 2012 roku. Producent: H. Cegielski. 

Spółka PKP Intercity pokazała także lokomotywę manewrową SM42-146 z 1968 roku oraz elektryczny zespół trakcyjny ED74-009 wyprodukowany w 2007 roku przez bydgoską Pesę (PKP Intercity posiada 14 takich ezt). 


SM42-146 z PKP Intercity

SM42-146 z PKP Intercity

SM42-146 z PKP Intercity

SM42-146. Za lokomotywą ustawiono EuroSprintera ze składem, a przed nią ED74. Tak więc cały tor nr 9 zajmowała ekspozycja PKP Intercity. 



ED74-009 PKP Intercity

ED74-009 PKP Intercity

ED74-009 PKP Intercity

ED74-009 PKP Intercity

ED74-009 PKP Intercity

ED74-009 PKP Intercity


ED74-009 PKP Intercity

ED74-009 PKP Intercity
 ED74-009. 


Spółka PKP Energetyka pokazała pociąg sieciowy PS-00.M-32 z 2006 roku. Za nim stała ekspozycja PKP Cargo (zmodernizowana lokomotywa manewrowa SM42 i wagony towarowe) i Przewozów regionalnych (EN77, zmodernizowane EN57 i EN81).


Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32 z PKP Energetyka.

Ekspozycja PKP Cargo i Przewozów Regionalnych w następnym kolejowym wpisie

Blog Transportowy na Facebooku

sobota, 23 lutego 2013

Renault Kerax z 24 calowymi kołami


Jak podaje Renault Trucks, gama pojazdów Kerax 8x4 XTREM w Europie została powiększona o wersję z 24 calowymi kołami. To jedyny na naszym kontynencie pojazd takiej kategorii, który posiada homologację na drogi publiczne.

Renaulty Kerax XTREM z kołami o średnicy 24 cali już od jakiegoś czasu są eksploatowane w innych rejonach świata. Np. w Zachodniej Afryce, gdzie biorą udział w budowie dróg oraz rurociągów. Pracują także na wysokości 4500 m.n.p.m. – w chilijskich Andach. Najprawdopodobniej właśnie tam zostało wykonane poniższe zdjęcie, choć w Chile obowiązuje ruch prawostronny (może to pojazd testowy docelowo przeznaczony dla „lewostronnego kraju”).

Nowa wersja Keraxa jest już dostępna na terenie całej Europy (bez Niemiec), w dwóch opcjach: rozstaw osi 4350 mm lub 4500 mm. Jak powiedział Patrice Roeser (Manager Produktu Gamy Budowlanej w Renault Trucks): „Ten pojazd, to niezwykle wytrzymałe narzędzie pracy o dopuszczalnej masie do 50 ton, które przyczyni się do znacznego obniżenia kosztów operacyjnych naszych klientów, bo dzięki świadectwu homologacji na poruszanie się po drogach publicznych, mogą oni korzystać z Keraxa XTREM przy kilku projektach budowlanych jednocześnie”. 


Renaulty Kerax XTREM z kołami o średnicy 24 cali


Blog Transportowy na Facebooku