środa, 27 lutego 2013

Dzień Kolejarza w Krakowie (1)


Z okazji Dnia Kolejarza (25 listopada) już od wielu lat w różnych polskich miastach są organizowane okolicznościowe wystawy taboru połączone z innymi atrakcjami. Nigdy nie miałem okazji uczestniczyć w czymś takim. W końcu jednak udało mi się.

W niedzielę 25 listopada 2012 odwiedziłem stację Kraków Główny. Tam, na peronie pierwszym ustawiono tabor należący do firm: Przewozy Regionalne, PKP Cargo, PKP Intercity i PKP Energetyka. Do wszystkich pojazdów można było wejść i je dokładnie obejrzeć. Poniżej fotograficzna relacja. Niestety warunki świetlne i ustawienie pojazdów nie sprzyjały wykonaniu dobrych zdjęć.

Na początek skład PKP Intercity, czyli Siemens ES64U4 EuroSprinter nr 5 370 008 (EU44-008) z sześcioma wagonami.


Siemens EuroSprinter EU44-008

 Siemens EuroSprinter nr 5 370 008 (EU44-008).


Wagon sypialny

Wagon sypialny

Wagon sypialny

Wagon sypialny

Wagon sypialny

Wagon sypialny

Wagon sypialny

Wagon sypialny

Wagon sypialny

Wagon sypialny


Wagon sypialny serii WLAB10ouz nr 525170-70053-4 z 1979 roku.


Wagon z miejscami leżącymi

Wagon z miejscami leżącymi

Wagon z miejscami leżącymi

Wagon z miejscami leżącymi

Wagon z miejscami leżącymi

Wagon z miejscami leżącymi

Wagon z miejscami leżącymi

 Wagon z miejscami leżącymi serii B10cmnouz nr 615150-70008-1 z 1992 roku. Typ 134A, modernizacja Newag 2007.


Bezprzedziałowy wagon drugiej klasy

Bezprzedziałowy wagon drugiej klasy

Bezprzedziałowy wagon drugiej klasy

Bezprzedziałowy wagon drugiej klasy

Bezprzedziałowy wagon drugiej klasy - tabliczka

Bezprzedziałowy wagon drugiej klasy

Bezprzedziałowy wagon drugiej klasy serii B10mnopuz nr 615120-90032-4 z 2001 roku. Typ 154Aa, producent H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych.



Przedziałowy wagon klasy 2

Przedziałowy wagon klasy 2

Przedziałowy wagon klasy 2

Przedziałowy wagon klasy 2

Przedziałowy wagon klasy 2

Przedziałowy wagon klasy 2

Przedziałowy wagon klasy 2

Przedziałowy wagon klasy 2

Przedziałowy wagon klasy 2

Przedziałowy wagon klasy 2 - tabliczka


Przedziałowy wagon drugiej klasy serii B10bmnouz nr 615120-71141-6 z 1990 roku. Wyprodukowany w niemieckim Görlitz (typ XB), a w 2012 roku zmodernizowany w zakładzie H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych. 


Wagon restauracyjny

Wagon restauracyjny

Wagon restauracyjny

Wagon restauracyjny

Wagon restauracyjny

Wagon restauracyjny serii WRmnouz nr 615188-70188-7 z 1989 roku. Modernizacja przeprowadzona przez nowosądecki Newag w 2008 roku. 


Przedziałowy wagon klasy 1

Przedziałowy wagon klasy 1

Przedziałowy wagon klasy 1

Przedziałowy wagon klasy 1

Przedziałowy wagon klasy 1

Przedziałowy wagon klasy 1

Przedziałowy wagon klasy 1

Przedziałowy wagon klasy 1

Przedziałowy wagon klasy 1


Przedziałowy wagon pierwszej klasy serii A9emnouz nr 615119-90047-5. To typ 156A, nówka z 2012 roku. Producent: H. Cegielski. 

Spółka PKP Intercity pokazała także lokomotywę manewrową SM42-146 z 1968 roku oraz elektryczny zespół trakcyjny ED74-009 wyprodukowany w 2007 roku przez bydgoską Pesę (PKP Intercity posiada 14 takich ezt). 


SM42-146 z PKP Intercity

SM42-146 z PKP Intercity

SM42-146 z PKP Intercity

SM42-146. Za lokomotywą ustawiono EuroSprintera ze składem, a przed nią ED74. Tak więc cały tor nr 9 zajmowała ekspozycja PKP Intercity. 



ED74-009 PKP Intercity

ED74-009 PKP Intercity

ED74-009 PKP Intercity

ED74-009 PKP Intercity

ED74-009 PKP Intercity

ED74-009 PKP Intercity


ED74-009 PKP Intercity

ED74-009 PKP Intercity
 ED74-009. 


Spółka PKP Energetyka pokazała pociąg sieciowy PS-00.M-32 z 2006 roku. Za nim stała ekspozycja PKP Cargo (zmodernizowana lokomotywa manewrowa SM42 i wagony towarowe) i Przewozów regionalnych (EN77, zmodernizowane EN57 i EN81).


Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32

Pociąg sieciowy PS-00.M-32 z PKP Energetyka.

Ekspozycja PKP Cargo i Przewozów Regionalnych w następnym kolejowym wpisie

Blog Transportowy na Facebooku

sobota, 23 lutego 2013

Renault Kerax z 24 calowymi kołami


Jak podaje Renault Trucks, gama pojazdów Kerax 8x4 XTREM w Europie została powiększona o wersję z 24 calowymi kołami. To jedyny na naszym kontynencie pojazd takiej kategorii, który posiada homologację na drogi publiczne.

Renaulty Kerax XTREM z kołami o średnicy 24 cali już od jakiegoś czasu są eksploatowane w innych rejonach świata. Np. w Zachodniej Afryce, gdzie biorą udział w budowie dróg oraz rurociągów. Pracują także na wysokości 4500 m.n.p.m. – w chilijskich Andach. Najprawdopodobniej właśnie tam zostało wykonane poniższe zdjęcie, choć w Chile obowiązuje ruch prawostronny (może to pojazd testowy docelowo przeznaczony dla „lewostronnego kraju”).

Nowa wersja Keraxa jest już dostępna na terenie całej Europy (bez Niemiec), w dwóch opcjach: rozstaw osi 4350 mm lub 4500 mm. Jak powiedział Patrice Roeser (Manager Produktu Gamy Budowlanej w Renault Trucks): „Ten pojazd, to niezwykle wytrzymałe narzędzie pracy o dopuszczalnej masie do 50 ton, które przyczyni się do znacznego obniżenia kosztów operacyjnych naszych klientów, bo dzięki świadectwu homologacji na poruszanie się po drogach publicznych, mogą oni korzystać z Keraxa XTREM przy kilku projektach budowlanych jednocześnie”. 


Renaulty Kerax XTREM z kołami o średnicy 24 cali


Blog Transportowy na Facebooku

wtorek, 19 lutego 2013

Mercedes O305 altanka


Przejeżdżając drogą nr 408 w rejonie stacji kolejowej Bierawa możemy zobaczyć iście historyczny pojazd. To Mercedes O305. Te miejskie autobusy były bardzo popularne w Europie Zachodniej w latach 70-tych i 80-tych ubiegłego wieku. Po roku 1989 dość licznie sprowadzano je do Polski, również w przegubowej wersji O305G.

Teraz takie autobusy to już ogromna rzadkość. Ten opisywany już od kilku lat pełni funkcję altanki (magazynu). Przez długi czas stała przed nim lokalna Setra, która uniemożliwiała wykonanie zdjęcia. Ostatnio na ogrodzonym (ale doskonale widocznym z drogi) placu zmieniło się trochę (nie ma już Setry) i pięknego Mercedesa nic już nie zasłania. Autobus nadal ma czasową niemiecką rejestrację, czyli w Polsce nie był eksploatowany.

Mercedes O305

Mercedes O305

 Powyższe zdjęcia wykonałem w połowie lutego 2013.
  
Blog Transportowy na Facebooku